بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ آذر ۱۳۸۹ - ۲۱:۵۹
با بررسی روند هفته گذشته

گزارش جامع بورس تهران

اما شگفت انگيز ترين سهم اين گروه پست بانک بوده که بعد از عرضه اوليه با قيمت 230 تومان تا به امروز براي بار سوم است که وارد گره 5 روزه شده و قيمت آن تا مرز 380 تومان ! افزايش پيدا کرده است يعني 65% سود آن هم تنها در مدت 5 هفته که از زمان ورودش به بورس مي گذرد!!!
کد خبر : ۴۰۴۷۲
در اين هفته مجموعا" شاخص کل با 91 واحد افزايش از 18280 به رقم 18371 واحد رسيد و اين در حالي بود که از 5 روز کاري اين هفته تنها يک روز ( دوشنبه ) شاخص رنگ قرمز را به خود ديد و اگر چه شاخص درچهار روز هفته سبزپوش بود ولي بازار در اين هفته روز تمام خوشي رابه خود نديد تا فعالان در پايان روز با سيمائي خندان توام با رضايت تالارهاي بورس را ترک کنند.

در اين هفته بيش از 2.8 ميليارد سهم و حق تقدم به ارزش بيش از 11000 ميليارد ريال مورد داد و ستد قرار گرفت.

نگاهي به گروههاي مورد توجه اين هفته

تجهيزاتي ها : اين گروه در اولين روز هفته کار خود را با درصدهاي منفي شروع کردندو در اين ميان صدرا هر چه به عمق درصدهاي منفي بيشتر پيش مي رفت فاذر و فاراک را نيز به دنبال خود به سمت انتهاي جدول مي کشاند بطوريکه صدرا در اواخر وقت قانوني بازار تشکيل صف فروش خود را شاهد بود و به اميد فردائي بهتر بازار را ترک کرد اما از بخت بد اين گروه در دومين روز بازار تجهيزاتي ها روز پردردسري را سپري کردند بطوريکه تشکيل صف فروش صدرا و هدايت فاذر و فاراک به حداکثر قيمتهاي منفي عايدي اين گروه بود. حفاري و مپنا نيز متاثر از وضعيت اين سه سهم اين روز را با شرمساري به پايان بردند.

روز دوشنبه بود که صدرا عزم خود را براي خروج از وضعيت قرمز جزم کرد و اگر چه در نهايت قيمت پاياني ان با بيش از 2 درصد منفي به ثبت رسيد ولي با عبور از مرز قرمز خود را به منطقه سبزپوش رساند و فاذر و فاراک که از درصدهاي منفي دو روز گذشته خود خسته شده بودند روزي متفاوت از صدرا را براي خود رقم زدند و در نهايت قيمت پاياني آنها با افزايش همراه بود و در اين روز اگر چه حفاري وضعيتي بهتر از مپنا داشت ولي ايندو روز نسبتا" خنثي را سپري کردند.

روز سه شنبه بود که بخت و اقبال بازار به سمت صدرا برگشت و با انعکاس شايعه دريافت پيش پرداخت فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي به سمت صف خريد پيش رفت و اين شرکت يکبار ديگر نشان داد که به چه ميزان تحت تاثير اخبار و شايعات ميتواند وضعيت خود را دگرگون سازد و هر چند که در اواخر بازار با تکذيب اين شايعه بتوسط مديران اين شرکت از تراکم صف خريد کاسته و به ميزان حجم معامله افزوده شد ولي شايد اين خبر بهانه اي شد تا صدرا نشان دهد که تمايلي براي ماندن در قيمتهاي پائين تر از 240 تومان را ندارد.

فاذر و فاراک نيز روز موفقي را توام با صف خريد پشت سر گذاشتند و مپنا نيز از اين وضعيت سود جسته و با بالا کشيدن خود در جدول معاملات قيمت آن تا بيش از 2 درصد مثبت صعود کرد و حفاري اين سهم طلسم شده همچنان در محدوده 230 تومان دست و پا مي زد!

اين گروه در آخرين روز هفته بيشتر معاملات خود را در درصدهاي مثبت سپري کردند تا پيشينه نسبتا" مناسبي از خود براي هفته آتي بجا بگذارند.

گروه سرب و روي : بعد ازسفررئيس جمهور به استان زنجان وعدم اعلام واگذاري معدن انگوران به کنسرسيومي متشکل از شرکتهاي معدني بورسي باعث بي انگيزگي بازار که مدتها منتظر چنين رويدادي بود به اين گروه شد و از آن زمان منجمله اين هفته بازار روي خوشي به اين گروه نشان ندادو علي رغم افزايش قيمت جهاني روي در اولين روز فعاليت بازارهاي جهاني , کروي ضمن تحمل صف فروش در روزهاي اوليه هفته همچنان با بي مهري بازار مواجه گشت بطوريکه با شکستن کف 300 تومان در نهايت درحدود 293 تومان آرام گرفت.

ديگر شرکتهاي اين گروه يعني فاسمين و باما و فرآوري و فسرب نيز هفته ناخوشايندي را پشت سر گذاشتند.

گروه پتروشيمي : با افزايش قيمت نفت به بالاي 88 دلار در هر بشکه و نيزافزايش نرخ جهاني محصولات اين گروه هفته خوبي براي اين گروه رقم خورد و در اولين روز هفته نيز شايعه تعديل شخارک در بازار پيچيد و بواسطه اين اخبارشخارک و شازند با صف خريد مواجه شدند و بقيه گروه نيز وضعيت نسبتا" متعادلي را داشتند که البته اين روند زياد پايدار نماند و از اواسط هفته پتروشيمي خارک و شازند صف خريد خود را به پتروشيمي اصفهان و فن آوران سپردند و در آخرين روز اين هفته در همان ابتداي شروع معاملات با اعلام توقف پتروشيمي خارک به جهت تعديل سود ,جو بسيار مثبتي بر اين گروه حاکم گشت که حاصل آن تشکيل صف خريد براي اکثر شرکتهاي اين گروه بود.


گروه بانک وبيمه : در اين هفته شاهد تغييرات خاص قيمتي در اين گروه نبوديم و اکثر نمادهاي بانکي روندي خنثي را در پيش داشتند هر چند که در نماد وپارس که در هفته گذشته به يمن معاملات بلوکي به جهت تغييرات مديريتي آن قيمت به محدوده 325 تومان افزايش پيدا کرده بود ولي در اين هفته با پايان انتقال بلوکي سهام روند فرسايشي منفي در اين نماد باعث کاهش قيمت آن تا 309 تومان گشت که به نظر مي رسد در صورت افت بيشتر قيمت در اين نماد ,300 تومان مي تواند محدوده بسيار معتبري براي حمايت از سهم باشد و همچنين نماد وکار که مدتهاست در کانال 380 تا 395 تومان حرکت خنثي را دنبال ميکند در روز سه شنبه شاهد خريد بلوکي حدود 60 ميليون سهم آن بتوسط شرکت سرمايه گذاري صبا تامين درقيمت 410 تومان بوديم که همين امرباعث افزايش قيمت پاياني اين بانک تا محدوده 410 تومان شد و به نظر مي رسد در هفته آتي شاهد معاملات فرسايشي براي اين سهم تا رسيدن به مرز 400 تومان و ايجاد تعادل براي اين بانک باشيم.

و اما بانک سينا که اين روزها همچون شرکت مخابرات به خاطر نزديک بودن عرضه همراه اول به خود مي باليد در اين هفته مورد بي مهري بازار واقع گشت و ازيک روند فرسايشي خنثي پيروي کرد که علت اين امر را ميتوان در گفتار مربوط به شرکت مخابرات جستجو کرد.

 اما شگفت انگيز ترين سهم اين گروه پست بانک بوده که بعد از عرضه اوليه با قيمت 230 تومان تا به امروز براي بار سوم است که وارد گره 5 روزه شده و قيمت آن تا مرز 380 تومان ! افزايش پيدا کرده است يعني 65% سود آن هم تنها در مدت 5 هفته که از زمان ورودش به بورس مي گذرد!!!

در اين گروه بيمه پارسيان که از روز نخست عرضه داراي صف خريد سنگين بود در اولين روز هفته در حاليکه قيمت مرز رواني 4000 ريالي را درنورديده و به 4078 ريال رسيده بود و تا اين زمان حدود 22 درصد سود خالص نصيب سهامداران آن که از روز نخست عرضه با اين سهم همراه بودند کرده بود دچار فزوني عرضه ها گشت تا اينکه صف خريد اين سهم تحمل خود را در مقابل عرضه ها از دست داد وبا از بين رفتن صف خريد قيمت رو به کاهش گذاشت ولي هجوم دوباره خريداران تشکيل مجدد صف خريد را براي سهم رقم زد و از اين به بعد با هر ميزان عرضه به حجم صف خريد نيز افزوده مي گشت تا در نهايت اين سهم با داشتن حدود 3 ميليون صف خريد و بيش از 27 ميليون حجم معامله اولين روز هفته را به پايان برد اما در روزهاي بعدي با ازدياد فروشندگان روند صعودي اين سهم جاي خود را به حرکت نزولي سپرد بگونه اي که در پايان هفته با تعادل معاملاتي در اين سهم قيمت 385 تومان براي اين سهم به ثبت رسيد. ديگر شرکتهاي بيمه اي در حالي روند متعادل و رو به منفي را در اين هفته پشت سر گذاشتند که اقبال بازار بيشتر به سمت بيمه آسيا بود.

گروه خودروئي : سهام اين گروه که آغاز هفته را با درصدهاي منفي و با حجم معاملات کم به پايان بردند در دومين روز هفته نماد خپارس که بعد از هفته ها توقف با تعديل منفي 54 درصدي!! سود 322 ريالي خود را به 148 ريال کاهش داده بود بازگشائي شد که نتيجه اين تعديل افت بيش از 10درصدي قيمت اين نماد را به همراه داشت و در نهايت با بيش از 5 ميليون سهم معامله در نرخ 101 تومان آرام گرفت و بواسطه اين تعديل منفي خپارس , نماد سايپا نيز به درصدهاي منفي کشيده شد و حتي لحظاتي هم نرخ زير 200 را تجربه کرد و اين رويه به اکثر نمادهاي اين گروه سرايت کرد.


بعد از کاهش بيش از 10 درصدي قيمت تابلوي خپارس انگيزه خريداران براي خريد سهام اين شرکت افزايش يافت و در روزهاي بعدي با افزايش قيمت سهام پارس خودرو و تشکيل صف خريد براي آن از يک طرف و تکذيب قيمت 600 توماني بنزين از طرف ديگر جو بسيار مثبتي براي اين گروه پديدار گشت و اکثر نمادهاي اين گروه از داشتن صف خريد به خود مي باليدند.

صنايع قند و شکر : بعد از هفته ها حرکت منفي و گاها" خنثي اين گروه که باعث ايجاد جذابيت در قيمت نمادهاي قشکر و قنيشا به جهت کاهش قيمتي بيش از حد انتظار شده بود در اواخر اين هفته بازار به اين گروه روي خوش نشان داد و نمادهاي قشکر و قنيشا و قمرو را با صف خريد مواجه کرد هر چند که نماد قنقش در اين ميان از حيث بنيادي وضعيت مطلوبي را دارا مي باشد ولي به خاطر افزايش قيمتي بسيار خوبي که در ماههاي گذشته داشته از وضعيت خوبي در جدول معاملات برخوردار نبود.


شرکت مخابرات ايران : اين شرکت که اين روزها سنگ عرضه اوليه همراه اول را به سينه مي زند در هفته گذشته با اقبال خوب بازار مواجه و به درصدهاي مثبت صعود و در برخي موارد هم به صف خريد کشيده شد و توانسته بود مقاومت 275 تومان را نيز پشت سر بگذارد و حتي مرز 280 را نيز شکسته و تا 284 تومان هم پيشروي نمايد ولي در اين هفته مورد بي اقبالي بازار واقع گشت گوئي که اصلا" بازار عرضه اوليه همراه اول را به فراموشي سپرده است ولي با نگاهي عميق تر به اين پديده دو نظريه را ميتوان براي آن محتمل دانست.

در نگاه اول شايد بتوان اينگونه برداشت کرد که بعضي از بزرگان بازار براي جمع آوري آرام و بدون حاشيه سهام اين شرکت از بازار عمليات بازارسازي! را براي اين سهم رقم زده اند تا بتوانند در يک جو آرام و بدور از هياهو نسبت به جمع آوري اين سهم به منظور بهره مندي شرکت مخابرات از عرضه همراه اول و افزايش سود آن اقدام نمايند و اگر چه اين نظريه با توجه به معامله حدود 104 ميليون سهم اين شرکت در دو هفته گذشته ميتواند به واقعيت نزديک باشد ولي با نگاهي عميق تر ميتوان نظريه دومي را نيز به اين رفتار بازار نسبت داد و آن اينکه اگر بازار گرايش شديد به خريد سهام اين شرکت از خود نشان مي داد و موجب افزايش سريع قيمت تابلوي اين سهم مي شد تاکنون قيمت اين سهم نه تنها از مرز 300 تومان که به عنوان مقاومت بسيار سخت براي اين سهم است مي گذشت بلکه رشد قيمتي آن در هنگام عرضه اوليه همراه اول به حدي مي رسيد که ريسک سهم را افزايش مي داد و در اينصورت احتمال برگشت اين سهم همزمان با عرضه همراه اول رخ مي داد و اين امر ميتوانست تاثير منفي و ناخوشايندي را براي موفقيت در عرضه همراه اول به همراه داشته باشد و اين تاثير منفي در کنار روند نزولي مخابرات ميتوانست تاثيرات بسيار منفي را هم براي جو بازار و هم براي شاخص رقم زند لذا به نظر مي رسد که مديران بازار همراه با حقوقي هاي خاص روش معقولي را از اين حيث براي کنترل بازار پيش گرفتند.


نگرشي بر بازار هفته آتي : با توجه به مثبت بودن مذاکرات ايران و 1+5 و موکول شدن ادامه مذاکرات به بهمن ماه امسال و نيز افزايش قيمتهاي جهاني فلزات و عبور قيمت مس و روي به ترتيب از 9000 و 2200 دلار و همچنين افزايش قيمتهاي جهاني محصولات پتروشيمي از يک سو و انتشار خبر مربوط به تعديل طرح هدفمندي يارانه ها به طرح نيمه هدفمندي يارانه ها و نيز احتمال عرضه همراه اول در هفته پيش رو از سوي ديگر ( علي رغم شايعه به تعويق افتادن آن ) انتظاربازار نسبتا" مثبتي را در هفته آتي خصوصا" براي گروه خودروئي و فلزات و پتروشيمي خواهيم داشت هر چند که نبايد ايام سوگواري تاسوعا و عاشورا را که بطور سنتي باعث رکود بازار مي گردد را فراموش کرد.


همچنين براي گروه تجهيزات در صورت نبود اخبارمثبتي که بر سود دهي شرکتهاي اين گروه موثر باشد نمي توان انتظار خاصي که متفاوت با گذشته باشد را داشت و انتظارات از اين گروه همزمان با ارائه گزارشات 9 ماهه شرکتها که مصادف با اواسط تا اواخر دي ماه خواهد بود مي باشد.

آریانا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر