بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۳۸
کد خبر : ۴۰۶۱۳

نشست‌هاي اصولگرايي يكي پس از ديگري در جريان است و اگرچه عنوان اين نشست‌ها حول محور تقويت وحدت تعريف مي‌شود اما آنچه به بيرون درز پيدا مي‌كند، حكايت از برخي تلاشها براي تدوين سازو كارهاي انتخاباتي براي تصاحب كرسي‌هاي بيشتر بهارستان دارد.

در اين ميان دو نشست تا به امروز، بيش از همه مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفت كه يكي نشست اصولگرايان و جامعتين و ديگري نشست‌هاي غيرعلني دولتمردان و اعلام نتايج آن از طريق سخنراني‌هاست.

در مورد نشست اصولگرايان و جامعتين در بيانيه‌اي كه اخيرا از سوي جامعتين صادر شده ، تاكيد شده كه حفظ وحدت اصولگرايان و تعريف جامع از اين جريان، در اولويت است. 

اما نشست‌هاي پنهان و غيرعلني روايتي ديگر است كه نمي‌توان منكر غير انتخاباتي بودن آنها شد چنان‌كه نتايج اين نشست‌ها علنا اعلام مي‌شود. فعاليت‌هاي زودهنگام انتخاباتي در حالي از سوي برخي گروه‌ها آغاز شده است كه مقام معظم رهبري در سال 87 عنوان داشتند:«فعاليت‌هاي زودهنگام انتخاباتي موجب منحرف شدن ذهن‌ها از مسائل اصلي، مشغول کردن افراد به يکديگر و برخي بدگويي‌ها مي‌شود و اين، به ضرر مصالح کشور است».

همچنين برخي اصولگرايان هم ورود زودهنگام به انتخابات را نمي‌پذيرند كه از آن جمله مي‌توان به صفارهرندي، وزير سابق ارشاد اشاره كرد كه ورود زودهنگام به انتخابات را عامل جنگ داخلي ناميده است اما وزير ارشاد فعلي نظري مخالف صفارهرندي دارد و اولين دولتمردي است كه بحث ورود به انتخابات را با تشريح استراتژي‌هاي تعيين شده تشريح كرد. او در سيزدهمين نشست دبيران استاني كانون دانشگاهيان ايران اسلامي به اظهارنظر درباره انتخابات مجلس آينده پرداخته كه خبرگزاري‌هاي ايسنا و فارس متن آن را منتشر كرده‌اند.

برنامه‌ريزي دولتي‌ها براي ورود به بهارستان
طيف حاميان دولت براي ورود به نهمين مجلس شوراي اسلامي ساز و كارهايي را تعريف كردند كه روز گذشته اظهارات سيدمحمد حسيني مويد اين برنامه‌ريزي‌ها بود.

آنچه بيش از برنامه‌ريزي‌هاي طيف حاميان دولت براي حضور در انتخابات مجلس نهم اين روزها به چشم مي‌آيد، تداخل دو فعاليت انتخاباتي آنهاست چرا كه از يك سو به صورت جداگانه براي حضور در اين انتخابات برنامه‌ريزي مي‌كنند و از سوي ديگر در نشست‌هاي وحدت اصولگرايان كه يكي از محورهاي آن، حضور در انتخابات است، حضوري فعال دارند.

تدوين سازوكار مشابه 5+6
از جمله برنامه‌ريزي‌هاي انتخاباتي دولت كه در روز گذشته به شكل غيرمنتظره‌اي از سوي محمد حسيني در سيزدهمين نشست دبيران استاني كانون دانشگاهيان ايران اسلامي اعلام شد، تدوين ساز و‌كاري مشابه فرمول 6 + 5 بود كه در انتخابات هشتم مجلس اگر چه از نگاه اكثر اصولگرايان ، فرمولي موفق و كارآمد ارزيابي شد اما نتوانست مورد رضايت دولتمردان قرار گيرد و آن تعداد از نيروهايي كه مدنظر پاستورنشينان بود را به بهارستان برساند.

اما چرا حسيني از فرمولي مشابه 6 + 5 نام مي‌برد و آيا اجراي مجدد همان فرمول نمي‌تواند متضمن پيروزي دولتي‌ها باشد؟ چندي پيش اخباري در رسانه‌ها منتشر شد كه بر مبناي آن دليل عدم تمايل دولتي‌ها به اجراي مجدد اين فرمول، سهم يك سومي آنها عنوان شد و اكنون آنها خواستار نيمي از موفقيت‌ها و پيروزي‌ها هستند بدين صورت كه 50 درصد كرسي‌هاي تصاحب شده در مجلس نهم به حاميان دولت و 50 درصد به ساير اصولگرايان و جامعتين تعلق گيرد. پس از نشست اول اصولگرايان كه در دوم آبان‌ماه در پاستور برگزار شد، اين شايعه رنگ واقعيت به خود گرفت و ليست حاضران در نشست اينگونه بود كه 50 درصد مدعوين همان ساكنان پاستور و البته 30 درصد را هم حاميان شناخته‌شده دولت در مجلس تشكيل دادند.

تلاش براي جذب آراي شهرستان‌ها
حسيني روز گذشته جزئيات بيشتري از نشست‌هاي درون گروهي حاميان دولت و دولتي‌ها را هم اعلام كرد. در بخشي از سخنراني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي كه در مقام دبيركل كانون دانشگاهيان ايران اسلامي سخنراني مي‌كرد، به برنامه‌ريزي براي جلب آراي شهرستان‌ها هم پرداخته شد. 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر