بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ آذر ۱۳۸۹ - ۰۹:۲۹
در حال حاضر چنانچه سهامدار عمده برای جمع آوری صف فروش سهام "کلوند" به میزان حجم مبنا اقدام کند بلافاصله در صورت رشد قیمت سهم از سوی اداره تخلفات سازمان بورس و مراجع قضایی محکوم به دستیابی به اطلاعات نهانی شرکت می شود
کد خبر : ۴۰۸۶۱

بازدهی قیمتی سهام شرکت کاشی و سرامیک الوند طی 84روز معاملاتی در سال جاری با وجود سود تقسیمی 200 ريالی در مجمع عادی سالیانه اخیر سهامداران ، تا تاریخ 89.09.23 کمتر از چهار درصد ثبت شده است .

از طرفی رتبه نقد شوندگی سهام این شرکت در دوره فوق با رقم 220 به ثبت رسیده که معامله گران بازار آنرا عدد قابل قبولی برای "کلوند" نمی دانند.

بنابه گزارش بورس نیوز ، عایدی هر سهم شرکت صنایع کاشی و سرامیک الوند با سرمایه 250 میلیارد ريالی برای سال مالی جاری به مبلغ 365 ريال بطور خالص پیش بینی شده که در عملکرد واقعی شش ماهه اول امسال با پوشش 44 درصدی آن ، مبلغ 162 ريال سود به ازای هر سهم محقق نموده است .

شایان ذکر است روند خرید و فروش سهام "کلوند" طی سه ماهه سوم امسال حاکی از عدم انجام هیچ گونه معامله ای از تاریخ 27 مهر ماه اخیر تا دهم آذر ماه جاری بوده و این در حالی است که سابقه معاملات سهام این شرکت تنها طی سه روز و با حجمی به مراتب پایین تر از حجم مبنا در ماه جاری رقم خورده است .

مشمولیت چندین دفعه ای قانون رفع گره معاملاتی و توقف معاملات سهام در این نماد و از طرفی عدم حمایت جدی از سوی سهامداران عمده باعث شده تا تعدادی از سهامداران حقیقی شرکت کاشی الوند نسبت به ادامه این روند ناخشنود باشند.

در حالیکه شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین و مجموعه وابسته به آن یعنی شرکت سرمایه گذاری صبا تأمین (به عنوان یکی از گروههای سرمایه گذاری شستا)، جمعاً 93.41 درصد از سهام "کلوند" را در مالکیت خود دارند ، حجم کمتر از 3 درصدی سهام شناور این شرکت در بازار سهام عملاًً باعث کاهش فاحش رتبه نقدشوندگی این سهم و خیره ماندن چشمان سهامداران جزء به چگونگی و تحرک شرکت های حاضر در ترکیب سهامداران عمده آن شده است.

افزون بر این الزام سازمان بورس به افزایش سهام شناور "کلوند" از سوی سرمایه گذاری صدر تأمین باعث شده تا موضوع حمایت سهامدار عمده از روند معاملات سهام این شرکت با مشکل جدی روبرو باشد.

در عین حال یک منبع آگاه در شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین با تأیید مطالب فوق در گفتگو با خبرنگار ما ، می افزاید : این شرکت با اعتقاد به ارزندگی قیمت این سهم در سطوح بالاتر از 150 تومان و البته با در نظر گرفتن نسبت قیمت به درآمدی حدود 4 مرتبه ای ، آماده است برای افزایش نقدشوندگی آن در بازار در صورت وجود کشش مناسبی از سوی تقاضا کنندگان با حفظ 67 درصدی مالکیت خود ، مابقی سهام شرکت کاشی الوند را واگذار کند .

این مقام آگاه که از انتشار نام خود صرفه نظر کرد ، روان سازی و حذف انگیزه سفته بازی در روند معاملات سهام شرکت کاشی الوند را به عنوان یکی از جنبه های حمایتی شرکت سرمایه گذاری صدر تأمین عنوان کرد و افزود : به نظر می رسد سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر بازار سرمایه کشور برای افزایش اطمینان و انگیزه سرمایه گذاری در بازار سهام ، باید زمینه لازم و کافی را برای سهامداران عمده نسبت به حمایت از معاملات سهام شرکت ها و صنایع بورسی ایجاد کند .

راهکار جدید برای تشویق سهامدار عمده

وی افزود : در حال حاضر چنانچه سهامدار عمده برای جمع آوری صف فروش سهام "کلوند" به میزان حجم مبنا اقدام کند بلافاصله در صورت رشد قیمت سهم از سوی اداره تخلفات سازمان بورس و مراجع قضایی محکوم به دستیابی به اطلاعات نهانی شرکت می شود از اینرو سازمان بورس باید امکاناتی را فراهم نماید تا مانند برخی مکانیزم ها همچون سیستم حراج و عدم در نظر گرفتن دامنه نوسان و حجم مبنا ، باعث منطقی تر شدن روند معاملات شده و این در حالی است که با توجه به میزان ارزندگی سهام به طور حتم سهامدار عمده نیز وارد جریان معاملات سهم خواهد شد.

یک پیشنهاد مناسب برای بورس

شایان ذکر است سازمان بورس در این رابطه می تواند با ایجاد محدودیت هایی همچون عدم اختیار فروش سهام در دوره های زمانی مختلف علاوه بر ایجاد انگیزه لازم برای حمایت سهامدار عمده از روند معاملات ، از انگیزه های سوداگرایانه برخی افراد و گروهها در روند معاملات جلوگیری نموده و از اینرو با رفع گره های کور در روند معاملات سهام شرکت هایی همچون کاشی الوند سهامداران جزء را از سر در گمی نجات دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر