بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۸۹ - ۱۴:۵۵
وزیر اقتصاد ودارایی:

فرابورس به داد خصوصی سازی رسید

تجهیز و تامین، تخصیص و توزیع منابع باید مبتنی بر معیارهای کارایی و عدالت باشد تا شاهد رشد و ارتقای اقتصاد باشیم.
کد خبر : ۴۰۹۹۱

تجهیز و تامین، تخصیص و توزیع منابع باید مبتنی بر معیارهای کارایی و عدالت باشد تا شاهد رشد و ارتقای اقتصاد باشیم.

به گزارش بورس نیوز به نقل از روابط عمومی فرابورس، وزیر امور اقتصادی و دارایی در همایش ملی نقش بازار سرمایه در تامین مالی، گفت: برای دستیابی به اهداف پیش‌بینی شده در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها باید برنامه‌های مکمل در این زمینه تدوین شود.

"سیدشمس الدین حسینی"، افزود: هدفمندی یارانه‌ها به طور مشخص بر تخصیص منابع تاکید داشته و توزیع منابع را هم هدف قرار داده است.

وی تصریح کرد: تخصیص و تجهیز منابع باید به قانون و دستورالعمل تبدیل شود، که برای دستیابی به آن باید از توان کارشناسی کشور با همکاری نهادهای پنج گانه بورس، بانک، بیمه، خزانه‌داری و منابع مالی خارجی بهره‌ گرفت تا کیفیت تجهیز منابع در کشور افزایش یابد.

حسینی با اشاره به اینکه برای تبدیل وضع موجود به وضع مطلوب، نیازمند طراحی نقشه راه ارتقای نظام مالی در کشور هستیم، ادامه داد: تخصیص و تجهیز منابع باید با معیارهای کارآیی عدالت همراه باشد تا جایگاه اقتصاد ایران ارتقا یابد.

وی بر ضرورت بهبود تخصیص منابع تاکید کرد و گفت: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها به طور مشخص و ویژه به تخصیص منابع در حوزه انرژی اهمیت می‌دهد کمااینکه تخصیص منابع را باید به صورت عادلانه مورد توجه و هدف قرار داد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: ایران اکنون رتبه دوم ذخایر گازی جهان را داراست، اما اگر یک سرمایه‌گذار خارجی علاقه‌مند به تاسیس شرکت پتروشیمی باشد تا میزان اشتغالزایی را در کشور افزایش دهد و میزان بهره‌گیری از منابع گاز درست نباشد، امکان تخصیص گاز مناسب وجود ندارد.

حسینی گفت: برای جلوگیری از بروز این مشکلات باید صرفه‌جویی کرده و استفاده نامناسب و اسراف را از بخش های مختلف زندگی دور کرد تا به اهداف نهایی در هدفمند کردن یارانه‌ها برسیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی، گفت: این امر منجر به افزایش مازاد منابع می شود، به علاوه با صرفه‌جویی انواع حامل‌های انرژی در منازل می‌توان کمک مناسبی به بخش صنعت و معدن و غیره کرد.

حسینی افزود: همایش ملی نقش بازار سرمایه در تامین مالی، سه ضلع مثلث، یعنی بانک،‌ بورس و بیمه را مخاطب قرار داده است که باید این سه ضلع را به پنج انگشت یک دست تبدیل کرد و خزانه‌داری و تامین منابع مالی خارجی را به آنها افزود.

وی تصریح کرد: اگر تجهیز منابع به درستی انجام شود، می‌توان به رشد 8 درصدی دست یافت.

حسینی یادآور شد: در برنامه چهارم توسعه زمانی که تراز منابع و مصارف برنامه بسته می‌شد، رشد حدود 5.5 درصد بود و به صورت موردی 2.5درصد برای بهره‌وری اضافه شد تا به 8 درصد برسد که دلیل آن درست ندیدین مساله تجهیز و تامین مالی بود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: اکنون، اقدام‌های خوبی در این زمینه صورت گرفته است، اما کنار استفاده صحیح از منابع و افزایش بهره‌وری باید حجم منابع هم در کشور افزایش یابند.

بورس،‌ رشد خوبی داشته است

حسینی به رشد بازار سرمایه طی سال‌های اخیر اشاره و تصریح کرد: ارزش بازار سرمایه در سال 84 معادل 38 هزار میلیارد تومان بود که این رقم امسال به 87 هزار و 600 میلیارد تومان رسیده که رشد بسیار مطلوبی است.

وی با اشاره به وضعیت بورس کالا در زمان راه‌اندازی آن،‌ گفت: بورس کالا در گذشته تفاوت چندانی با بازار میوه و تره‌بار نداشت اما در حال حاضر با ورود ابزارهای جدید در بورس کالا،‌ به دستاوردهای مطلوبی در این بخش رسیده‌ایم،‌به طوری که حجم معاملات در این بازار امسال به 88 هزار و 400 میلیارد تومان رسیده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی ادامه داد:‌ هرچند فرابورس از سال گذشته فعال شده، اما توانسته حجم مناسبی از معاملات را در اختیار بگیرد، به طوری که تمام عرضه‌های مزایده‌ای به این بازار منتقل شده است.

وی حجم معاملات بورس، فرابورس و بورس کالا را در سال گذشته 100 هزار میلیارد تومان بیان کرد و افزود:‌ شاخص کل بورس امسال 47 درصد رشد داشته است.

حسینی تصریح کرد: بازار سرمایه و ابزارهای آن نقش مناسبی در تامین و تجهیز منابع مالی دارد، اما بخش عمده فشار تامین مالی بر روی بانک‌ها و بازار پول است.

وی ادامه داد: سیستم بانکی در بسیاری موارد ناگزیر می‌شود تا از بانک مرکزی پول گرفته و مازاد ظرفیت خود کار کند.

وزیر اقتصاد بر مکمل بودن بازار پول و سرمایه تاکید کرد و ابراز داشت: برای تامین منابع مالی کشور باید از سرمایه‌گذاری خارجی نیز استفاده کنیم.

حسینی یادآور شد: باید بازار سرمایه را تقویت و فعال کنیم و به هیچ عنوان نباید این نگاه تغییر کند، زیرا بازار پول و سرمایه مکمل یکدیگرند.

وی تاکید کرد: یک سوی سرمایه‌گذاری عرضه وجوه است که از محل پس‌امدازها می‌آید و برای بالا بردن تراز تجهیز مالی کشور باید منابع مالی خارج از کشور را هم جذب کنیم.

حسینی در پایان به بحث خزانه‌داری اشاره کرد و گفت: نباید سطح خزانه‌داری و بودجه ریزی را به سطح حسابرسی خزانه‌داری و سطح بودجه‌ریزی تقلیل دهند، زیرا این موارد ظرفیت‌های تامین مالی هستند.

وی خاطرنشان کرد: با هدفمندی یارانه‌ها، تخصیص منابع و استفاده صحیح از منابع موجود به یک برنامه، قانون و دستورالعمل تبدیل شده و امیدواریم با همفکری و هم‌افزایی نهادهای مختلف،‌ کیفیت، سرعت، توان تجهیز منابع مالی را در کشور افزایش دهیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر