بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۲۹
کد خبر : ۴۱۱۲۰

علي اكبر هاشميان در همايش " نقش بازار سرمايه در تامين مالي " كه در محل تالار وزارت كشور برگزار شد، اظهار داشت: بورس كالا با مكانيزم‌هايي كه در اختيار دارد نقش بسيار مهمي در افزايش سرعت گردش پول در بازار و نقدينگي بازار ايفا مي كند.
وي افزود: افزايش سرعت گردش پول در يك اقتصاد باعث مي شود تا با حجم كمتري از پول، نقدينگي بيشتري در اختيار فعالان بازار قرار گيرد به بيان ديگر هر چه سرعت گردش پول بيشتر شود، تامين مالي براي خريداران و فروشندگان اعم از توليدكنندگان و تجار راحت تر خواهد شد. همچنين، توليد ملي را افزايش، بيكاري را كاهش و رشد اقتصادي پيش بيني شده كشور را پوشش مي دهد.
مدير عامل بورس كالا تصريح كرد: سرعت گردش پول در حال حاضر كمتر از 3 بوده كه بايد به حداقل 7 افزايش يابد كه در اين صورت مي تواند 600 هزار ميليارد تومان به قدرت تامين منابع مالي كشور بيفزايد.
هاشميان با اشاره به نقش بورس و بازار سرمايه در تامين مالي گفت : مقررات پيچيده، روان نبودن معاملات، هزينه بسيار زياد معاملات و عدم اعتماد معامله گران در بازار، احتياط بيشتر بانكها در ارائه تسهيلات و اعتبار را به دنبال دارد كه از مسايل و مشكلاتي است كه بازار با آن روبه‌رو است و منجر به كاهش سرعت گردش پول در جامعه و گراني فوق العاده پول شده است.
اين مقام مسئول خاطر نشان كرد: سرعت گردش پول تعداد دفعاتي است كه حجم پول طي يك سال در تأمين مالي جريان سالانه توليد به گردش در مي آيد.
مديرعامل بورس كالا با اشاره به رشد 43 درصدي معاملات اين بورس و گستره كالايي آن در بخش كالاهاي پايه گفت: بورس كالا مي تواند اين امكان را براي دولت فراهم كند تا بتواند بازار را در آستانه طرح هدفمند كردن يارانه ها به نحو مناسبي كنترل كند.
وي به مقايسه بين بازار سنتي و بورس به عنوان بازار رسمي كشور پرداخت و تصريح كرد : بازار سنتي متكي بر عرف است اين در شرايطي است كه بورس با اتكا به قانون مبادلات خود را انجام مي دهد. بازار سرمايه يك بازار متشكل قابل نظارت است در حالي كه بازار سنتي به عنوان كانالي غير نظارتي و غير رسمي نام برده مي شود.
هاشميان بورس هاي كالا را سريع ترين و مطمئن ترين راه تامين مالي براي فعالان بازار اعم از توليدكنندگان، تجار و مصرف كنندگان دانست و تاكيد كرد: به دليل ضمانت نامه هايي كه از فعالان در بورس كالا اخذ مي‌شود و در نهايت خود بورس نيز ضامن است، اين نهاد مالي امنيت بازار را بطور 100 درصد تاكنون تامين كرده و فعالان بازار با اطمينان حداكثري مي توانند در بورس‌هاي كالا حضور پيدا كنند. ‏
اين مقام مسئول اظهار داشت: از ميان بيش از صدها هزار قراردادي كه در بورس كالا منعقد شده فقط دو مورد به هيات داوري ارجاع شده كه اين رقم نشان دهنده امنيت بسيار زياد و صد درصدي معاملات در بورس كالاست.
مديرعامل بورس كالاي ايران، آمار معاملات اين بورس را در سال گذشته بيش از 92 هزار ميليارد ريال عنوان كرد و افزود: بورس كالا با استفاده از قراردادهاي سلف و نسيه در تامين مالي توليدكنندگان و مصرف كنندگان نقش قابل توجهي داشته است.
هاشميان با اشاره روند رو به رشد معاملات در بورس كالاي ايران گفت: حجم معاملات در بورس كالا طي 9 ماه سال جاري به بيش از 12 ميليون و 820 هزار تن رسيده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته 23 درصد رشد نشان مي دهد، همچنين ارزش معاملات طي همين مدت از 90 هزار ميليارد ريال عبور كرده كه افزايشي 43 درصدي را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان مي دهد.
وي با اشاره به آمار 9 ماهه معاملات قراردادهاي آتي در سال جاري بيان كرد: حجم معاملات قراردادهاي آتي از حدود 25 هزار قرارداد در نه ماهه سال 88 به بيش از 105 هزار قرارداد در نه ماهه سال جاري رسيده كه افزايشي 320 درصدي را نشان مي دهد، همچنين ارزش اين معاملات نيز از حدود 645 ميليارد ريال در سال گذشته به بيش از 3 هزار و 400 ميليارد ريال در سال مدت مشابه سال جاري رسيده كه حاكي از رشد 439 درصدي ارزش اين نوع از معاملات و اقبال روزافزون معامله گران به قراردادهاي مشتقه كالايي است.
اين مقام مسئول در ادامه با اشاره به رشد چشمگير معاملات قراردادهاي آتي در سال جاري تصريح كرد: كار مطالعاتي راه اندازي قراردادهاي آپشن نيز در بورس كالا به پايان رسيده و كلاس هاي آموزشي آن نيز برگزار شده كه اميدواريم تا پايان امسال قراردادهاي آپشن طلا را نيز راه اندازي كنيم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر