بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۴ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۳
کد خبر : ۴۱۲۵۲


فارس: وزير راه و ترابري ضمن بيان اينكه ايستگاه راه‌آهن شيراز بايد در شرق اين شهر احداث مي‌شد، از وجود معارضان بر سر راه احداث پل آخر اين مسير ريلي، مشكلات جابجايي ايستگاه، عدم همكاري استانداري وقت و دو شاخه شدن اين مسير از ايستگاه مردوشت و پرهزينه بودن احداث ايستگاه شيراز خبر داد.

حميد بهبهاني در مراسم گراميداشت روز راهدار در هتل هماي استان فارس كه با حضور جمع كثيري از راهداران اين استان و استان‌هاي همسايه برگزار شده بود ضمن بيان اينكه اصالت راهداران همانند فرشتگان نجات است، گفت: با اين تفاوت كه فرشتگان ظرافت‌هاي خاص خود را دارند اما راهداران روحيه‌اي لطيف و جسمي زحمت دارند كه مي‌توانند با عوارض جوي نظير باران و برف و تگرگ در جاده‌ها مبارزه كنند.

وي با بيان اينكه نياز به راهداران همانند نياز انسان به اكسيژن است، گفت: راهداران سربازان بي‌نام و نشان پشت پرده خدمت هستند و قرب و منزلت آنها چندان پيش اينجانب زياد است كه تنها براي خداقوت امروز به استان فارس آمده و در جمع اين عزيزان حاضر شده‌ام.

وزير راه و ترابري با بيان اينكه سالانه حدود 35 نفر راهدار در جاده‌ها حين انجام خدمت جان خود را از دست مي‌دهند، گفت: اين مساله در حالي است كه حتي نامي از نامي آورده نمي‌شود.

وي اذعان داشت: راهداري عبادت و خدمت بي‌ريا به مسافران در راه مانده است؛ راهداري خدمتي بي‌ادعا است.
وزير راه و ترابري با بيان اينكه راهداران سفير آسايش مسافران هستند، گفت: نبايد تنها به راهداري زمستاني اكتفا كرد و ثروت عزيمي همچون راه‌ها كه به سختي و هزينه زياد ايجاد شده است راه را نبايد پس از ساخت رها كرد تا به انهدام و استهلاك كشيده شوند.

بهبهاني با تاكيد بر لزوم بازسازي و روكش آسفالت جاده‌ها با روش‌هاي نوين و تخصصي گفت: در راستاي نگهداري بهتر جاده‌ها بايد حجم انجام عمليات سالانه روكش آسفالت را افزايش داد، از وصله كردن راه‌ها پرهيز كرد، چاله‌هاي كوچك را در جاده‌ها با دقت برش داد و زيرسازي كرد، لبه‌هاي جاده را قيرآلود كرده و سپس وصله زد و وصله نيز 1،5 تا 2 سانتيمتر بالاتر از آسفالت باشد تا پس از تردد هم‌سطح شود.

وي با تاكيد بر لزوم ايجاد راهدارخانه و بازسازي آنها گفت: هفته گذشته اولين راهدارخانه بالاي منطقه آبعلي كه بازسازي شده بود افتتاح شد؛ اين مكان محلي مناسب براي استراحت رانندگان است.

وزير راه و ترابري با تاكيد بر اينكه راهداران در فصل زمستان نبايد به برف فرصت دهند بيش از 10 سانتيمتر روي جاده‌ها جمع شوند، گفت: برف‌روبي سريع هنگام نزول برف، ايجاد كانال‌هاي حاشيه جاده، ايجاد پاركينگ‌ها براي كاهش تصادفات و هماهنگي با پليس راه از فعاليت‌هاي اعزامي رانندگان در فصل زمستان و هنگام بارش برف است.

وي ضمن بيان اينكه استان فارس، استاني بزرگ و داراي سابقه و فرهنگ غني است، تصريح كرد: آثار اسلامي و فرهنگي اين استان نظير مسجد وكيل، مدرسه خان، بازار وكيل و از اين قبيل به ندرت در ديگر جاهاي دنيا وجود دارد. بنابراين در راستاي توسعه گردشگري اين استان نيازمند توجه جدي به توسعه و نگهداري راه‌ها است.

* درد دل‌هاي بهبهاني درباره خط‌آهن اصفهان ـ شيراز

وزير راه و ترابري به پروژه‌هاي ريلي استان فارس اشاره كرد و افزود: راه‌آهن شيراز ـ عسلويه ـ بوشهر به طول 700 كيلومتر، راه‌آهن شيراز ـ جهرم ـ لار ـ بندرعباس، راه‌آهن شيراز ـ استهبان ـ گل‌گهر ـ كرمان، راه‌آهن شيراز ـ كازرون ـ بهبهان ـ اهواز و راه‌آهن اصفهان ـ شيراز پروژه‌هاي ريلي اين استان است.

بهبهاني با بيان اينكه يكي از افتخارات اينجانب آوردن راه‌آهن به شيراز 2 سال قبل از قرارداد بود، گفت: در خردادماه سال گذشته بالاخره بوق قطار در شيراز نواخته و اين استان به خط ‌آهن سراسري متصل شد.
وي ضمن بيان اينكه تنها 7 كيلومتر از اين مسير باقيمانده است، اظهار داشت: احداث ايستگاه شيراز نيز به سرعت در حال انجام است.

وزير راه ادامه داد: چند كيلومتر پاياني اين مسير نيازمند تملك اراضي بود كه استاندار سابق پيگيري تملك اراضي را برعهده گرفت و مقرر شد تملك اراضي از سوي استانداري صورت گيرد و وزارت راه و ترابري مقدار باقيمانده مسير را بسازد اما اين تملك صورت نگرفت.

بهبهاني افزود: در تمامي دنيا متداول است راه‌آهن را بلافاصله پس از اتمام باز مي‌كنند تا با عبور آزمايشي قطار مشكلات مسير مشخص و كمبودها بررسي شود كه درباره خط‌آهن اصفهان ـ شيراز نيز اين مورد صورت گرفت.

وي با بيان اينكه اگر به دل خودم بود يك سال پيش اين مسير ريلي را تمام مي‌كردم، گفت: ايستگاه اصلي شيراز از شرق به غرب منتقل شده است؛ راه‌آهن اصفهان ـ شيراز در آينده بايد از شيراز به سمت بوشهر كشيده شود كه نقطه ابتدايي مسير شيراز ـ بوشهر در منطقه پل فسا در شرق شيراز است.

بهبهاني ادامه داد: بوشهر در شرق شيراز قرار دارد زماني كه قطار از اصفهان به شيراز رسيد، بايد ابتدا به غرب شيراز برود سپس صاحب كالا با اجاره تريلي بار كانتينري خود را روي آن قرار داده و به ايستگاه پل فسا كه در شرق شيراز قرار دارد و 45 كيلومتر دورتر از ايستگاه قصر قمشه است منتقل كند تا كالا از ايستگاه پل فسا مجددا از طريق ريل به سمت بوشهر منتقل شود.

وزير راه و ترابري با بيان اينكه 120 ميليارد تومان در ايستگاه راه‌آهن شيراز در منطقه قصرقمشه هزينه شده است، اما كماكان عمليات اجرايي اين ايستگاه پرهزينه به اتمام نرسيده است، افزود: اينجانب قصد نداشتم مشكلات پيش روي خط‌آهن اصفهان شيراز را اعلام كنم اما آنهايي كه فعاليت‌هاي دولت نهم و دهم را زير سوال مي‌برند بايد از اين مشكلات و موانعي كه از سال‌ها قبل بر سر راه اين مسير ايجاد شده بود خبر داشته باشند.

وي ادامه داد: پس از بروز اين مشكل مقرر شد از ايستگاه راه‌آهن مرودشت خط ريل به دو قسمت شود و يكي به سمت قصرقمشه در غرب شيراز برود و يك مسير ريلي نيز به پل فسا در شرق شيراز نزديك فرودگاه كشيده شود. حال اگر قطاري كه از اصفهان سمت بوشهر مي‌آيد و قصد توقف و تخليه كالا در ايستگاه شيراز داشته باشد نيز با مشكلاتي مواجه است.

بهبهاني ادامه داد: اشتباه طراحي مديران قبلي اين مسير بود كه ايستگاه به غرب شيراز منتقل شود زماني كه قطار به ايستگاه مي‌آيد بايد حداقل 10 ريل كمكي باشد يعني 200 متر عرض مي‌خواهد.

بهبهاني افزود: مكان‌نمايي ايستگاه راه‌آهن شيراز در قصر قمشه در يك دره در نظر گرفته شده بود حال بايد براي پر كردن اين دره مقدار زيادي خاك در آن بريزيم و با ريختن آب به آن خاك را بكوبيم تا به ارتفاع استاندارد براي احداث ايستگاه دست يابيم.

وزير راه و ترابري ادامه داد: طول دره 3 هزار متر ارتفاع خاك‌ريز 15 متر و 200 متر هم براي پارك قطارها لازم بود بنابراين بايد خاكريزها 500 متر باشد يعني بايد مقدار زيادي خاك در دره مي‌ريختيم و روي آن ساختمان ايستگاه را احداث مي‌كرديم.

بهبهاني ادامه داد: لازم بود پس از هر 20 سانتيمتر خاكريزي در دره مذكور روي آن خاك مي‌ريختيم و خاك را مي‌كوبيدم تا به ارتفاع لازم برسيم.

بهبهاني ادامه داد: قطعا وقتي ساختمان روي خاك دست‌ريز بسازيم پس از 10 سال با مشكلاتي مواجه مي‌شوند.

بهبهاني با بيان اينكه احداث ايستگاه راه‌آهن شيراز به هيچ‌عنوان به دلم ننشست، گفت: حداكثر با مبلغ 20 ميليارد تومان مي‌توانستيم بهترين ايستگاه را در شرق شيراز و در كنار فرودگاه بين‌المللي اين شهر بسازيم اما اكنون بايد از قصرقمشه 45 كيلومتر به سمت شرق آمد تا به ايستگاه خط‌آهن شيراز بوشهر رسيد كه اين امر هزينه زيادي دارد.

بهبهاني ادامه داد: آرزوي ديرينه هر شيرازي اين بود كه راه‌آهن شيراز حتي اگر با چوب هم ساخته مي‌شد به خط‌آهن سراسري متصل مي‌شد كه خوشبختانه اين امر محقق شد و ساخت ريل به صورت تخصصي صورت گرفت.

وي با اشاره به اينكه عمليات آزمايشي اين خط‌ ريلي به اتمام رسيده است، گفت: هفت مسير نيز تا نوروز 1390 و يا شايد 22 بهمن سال جاري به اتمام مي‌رسد.

وزير راه و ترابري، علت تاخير در تكميل اين مسير آن بود كه اگر استانداري وقت دو سال قبل تعهد خود را براي تملك اراضي انجام داده بود تكميل اين مسير هم‌اكنون 100درصد به اتمام رسيده بود.

بهبهاني افزود: هم‌اكنون طي توافقي با استانداري فارس مقرر شده است هفت هكتار از اراضي وزارت راه در شهرك صدرا در ازاي تملك اراضي مسير خط‌آهن در منطقه قصرقمشه به مالكان اراضي واگذار شود.

وي خاطرنشان كرد: متاسفانه روز گذشته به اينجانب اطلاع دادند كه اين بار مانع احداث پل آخر اين خط‌‌آهن شده‌اند.

وزير راه و ترابري ادامه داد: طي 2،5 سال اخير وزارت راه و ترابري با تيم تخصصي خود از كوچك‌ترين دفتر تا ادارات كل وزارتخانه ايران را به كارگاه راه‌سازي و راه‌آهن‌سازي تبديل كرده است.

بهبهاني افزود: تا قبل از انقلاب اسلامي 4 هزار كيلومتر خط‌آهن در طي 30 سال اخير 5 هزار كيلومتر مسير ريلي در كشور ساخته شده اما طي 2،5 سال گذشته 4 هزار كيلومتر راه‌آهن با پيشرفت فيزيكي 10 الي 90 درصد در حال ساخت است.

بهبهاني با اشاره به آغاز عمليات احداث خط‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ـ سرخس به طول يك هزار و 350 كيلومتر، گفت: سپاه پاسداران در حال ساخت اين مسير ريلي است اينجانب قبلا هم اعلام كرده‌ام هر بخش خصوصي كه مي‌تواند تامين امنيت منطقه شرق را برعهده بگيرد براي احداث اين مسير پيش‌قدم شود؛ بدان دليل كه سپاه تامين امنيت منطقه شرق را انجام داده است وزارت راه و ترابري نيز اجراي اين پروژه را به اين ارگان سپرده است.

وي افزود: تكميل خط‌آهن بم ـ زاهدان به اتمام رسيده است و مي‌توان روزانه يك رام قطار باري در اين مسير ريلي حركت داد، اما حركت قطار مسافري در اين مسير نيازمند تامين امنيت است.

بهبهاني افزود: دو ماه پيش چهار پيمانكار وزارت راه و ترابري در آن منطقه ربوده شدند و به آن طرف مرز منتقل شدند كه وزارت راه با همكاري وزارت اطلاعات با مشكلات فراوان آن چهار نفر را برگرداند.

وي افزود: در حال حاضر وزارت راه و ترابري حدود 200 هزار ميليارد تومان پروژه در دست احداث دارد در حالي كه تنها سه هزار ميليارد تومان بودجه بيشتر نداريم.

وزير راه و ترابري ادامه داد: رئيس جمهور خود اعلام كرده است كه سه نيروگاه را به بخش خصوصي مي‌فروشيم تا هزينه احداث آزادراه حرم تا حرم قطار قم ـ تهران ـ مشهد و راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ مشهد ـ سرخس تامين شود.

بهبهاني با بيان اينكه در حال حاضر 11 هزار پروژه در دست اجرا داريم، گفت: از 22 بهمن ماه سال 88 تا هفته دولت سال 89 چهار هزار كيلومتر راه روستايي آسفالت شده و يك هزار و 500 كيلومتر راه احداث شده است.

وي با اشاره به اجراي قانون هدفمندسازي يارانه‌ها در راستاي توزيع عادلانه ثروت و يارانه، گفت: دولت 110 هزار ميليارد تومان به يارانه اختصاص مي‌دهد در صورتي كه اين يارانه‌ها بايد به صورت هدفمند توزيع شود و مقداري از آن نيز به توسعه زيرساخت بيانجامد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر