بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۲
کد خبر : ۴۱۵۵۱
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، سه ماه بعد از نخستين نشست مطبوعاتي مديرعامل صدرا و اعلام برخي مسائل در اين مدت توسط وي از سوي برخي رسانه ها، دومين برنامه خبري اين مقام مسئول بعدازظهر چهارشنبه با حضور خبرنگاران حوزه بازار سرمايه در محل اين شركت برگزار شد تا آخرين وضيعت مالي و عملياتي اين شركت مطرح بورسي تشريح شده و به سئوالات مطروحه پاسخ داده شود. 
دراين جلسه اعتصام همه ابعاد صدرا را تبيين كرد و با اعلام چند خبر مثبت، تعديل سود 16 ريالي هر سهم شركت در سال جاري را بعيد دانست اما درعين حال به آينده روشن اين شركت و كسب موفقيت‌هايي در توسعه جزيره صدرا، دريافت 10 درصد پيش دريافت ساخت دو جك آپ، برنامه حضور در كشورهاي ونزوئلا، قزاقستان و تركمنستان و آذربايجان و ديگر مسائل از جمله نگراني در مورد اتمام مهلت استمهال بدهي‌ها اشاره كرد و در نهايت قيمت كنوني هر سهم شركت را متناسب با شرايط صدرا ندانست و گفت: انتظار داريم قيمت هر سهم شركت بايد بالاتر باشد. 

*موافقت وزارت صنايع با دو وام30 ميليون يورويي 

اعتصام در ابتداي توضيحات خود به پيگيري‌هاي شخص وزير صنايع و موافقت وزارت صنايع با دو وام30 ميليون يورويي از طريق بانك صنعت و معدن اشاره كرد و اظهار داشت: درحالي هنوز اين دو وام به صدرا پرداخت نشده كه خوشبختانه شخص وزير صنايع كه رئيس كارگروه حمايت از توليد هم است نسبت به مسائل شركت حساس بوده و از اين شركت حمايت كرده و انصافا هم همكاري و همياري مطلوبي را به عمل آورده است. با اين اوصاف از پيگيري‌ها و حصول به نتايج مثبت نااميد نيستيم و به رغم وجود برخي مشكلات و عقب‌ماندگي در تعدادي پروژه‌ها ، روند مثبتي را ارزيابي مي‌كنيم. 

*آخرين پيش دريافت ها و وضعيت تعديل سود سال جاري 

وي شرايط‌ مالي صدرا در دو فاز 17 و 18 پارس جنوبي را مدنظر قرار داد و گفت:درحالي ارزش قرارداد اين دو فاز 302 ميليون دلار بوده كه از 10 درصد پيش‌پرداخت تاكنون10ميليون دلار معادل 4.52 درصد به صدرا داده شده است. قرارداد اوليه با وزارت نفت 334 ميليون دلار بود كه كاهش حجم مبلغ اين دو فاز به 302 ميليون يورو مورد قبول صدرا نيست. 
اعتصام با بيان اينكه 10.5 درصد باقي‌مانده از پيش پرداخت فازهاي 17 و 18 تا پايان سال دريافت خواهد شد خاطرنشان كرد: با در نظر گرفتن رقم پيش‌پرداخت‌ها، تعديل سود16ريالي هر سهم شركت براي سال مالي 89 اعمال نخواهد شد اما قطعا سود سال آينده شركت‌ را تحت تاثير قرار خواهد داد. 
به گفته اين مقام مسئول تاكنون از پيش‌پرداخت10درصدي پروژه يك ميليارد و 80 ميليون دلاري فاز 13 پارس جنوبي بيش از 8 درصد و از 10 درصد قرارداد يك ميليارد و 80 ميليون دلاري فازهاي 22 تا 24 ، حدود 7.73 درصد به صدرا داده شده و انتظار مي‌رود تا پايان سال جاري 10 درصد پيش دريافت كامل شود. همچنين محدوديتي براي دريافت ها نيست و متناسب با اقدامات لازم و خريد مواد اوليه، باقي پيش پرداخت‌ها داده خواهد شد. 
اعتصام با بيان اينكه درحال حاضر نمي‌توان حاشيه سود پروژه‌ها را اعلام كرد ادامه داد: به دليل وجود نوسان‌هاي متعدد در خصوص نقل و انتقال اعتبارات و گشايش اعتبار كه افزايش هزينه و زمان را به همراه دارد، در حال حاضر نمي‌توان اظهار نظري در مورد حاشيه سود پروژه ها كرد. 

*اثرات هدفمندكردن يارانه ها برصدرا و راهكارها 

وي در رابطه با اثرات هدفمند كردن يارانه‌ها بر عملكرد صدرا هم توضيح داد: طبيعي است كه دستخوش تغييراتي خواهيم شد و بهاي تمام شده افزايش خواهد يافت اما وزارت صنايع تمهيداتي براي كمك به وحداها در نظر گرفته و ما هم تقاضاهايي كرده‌ايم. اين درحالي است كه عمده مصرف انرژي صدرا برق و انجام جوشكاري‌هاي زياد است به طوري كه در يكي از كارخانه‌ها ميزان برق مصرفي معادل 2 مگاوات در پيك است ولي راهكارهايي مانند استفاده از ژنراتورهاي برق مدنظر است. 

*وضعيت صدرا در پروژه رشادت 

اعتصام به احياي بخش طراحي و مهندسي و جذب نيروهاي انساني متخصص و همكاري با يك شركت مالزيايي در اين حوزه اشاره كرد و در ادامه وضعيت صدرا در پروژه رشادت را مدنظر قرار داد و گفت: اين پروژه از جمله پروژه‌هاي موفق صدرا از نظر اجرا است اما از نظر تامين منابع توسط كارفرما دچار مشكلاتي هستيم كه صبح چهارشنبه (8 ديماه) با برگزاري جلسه اي با مديرعامل شركت ملي نفت، تمهيداتي انديشيده شد تا گره كار باز شود.اين درحالي است كه نسبت به ساخت تمام مواد خريداري مبادرت شده و هيچ كالاي ساخته نشده‌اي نداريم اما به خاطر تامين منابع مالي از سوي كارفرما اين پروژه از برنامه عقب است كه اميدواريم از نيمه اول سال 90 به تعهدات عمل شود. 

*اولين شناور را 18 ماه ديگر تحويل مي دهيم 

مديرعامل صدرا افزود:درباقي فازها هم براي ساخت جكت ها در مرحله خريد كالا هستيم كه اميد است اولين محموله قبل از سال خريداري شده و ساخت را از اسفند در يارد جزيره بوشهر شروع كنيم. علاوه بر اين هر چند قصد سرمايه‌گذاري جديدي در ساخت كشتي نداريم اما براي ساخت شناورهاي آفراماكس برنامه‌هاي جدي داريم و اولين شناور را 18 ماه ديگر راه‌اندازي مي‌كنيم. 

* پيگيري در تاخير پيش پرداخت10ميليون يورويي ونزوئلا 

اعتصام افزود:به دليل وجود بحران‌هاي مالي ونزوئلا از حجم قرارداد 31 ميليون يورويي براي ساخت چند فروند كشتي آفراماكس در پيش پرداخت 10 ميليون يورويي تاخير ايجاد شده كه با عزيمت به آن كشور اين موضوع و ديگر موارد را پيگيري كرديم. چرا كه به خاطر اثبات توان كشتي‌سازي صدرا و انجام تعهدات بين‌المللي، ساخت اين نوع كشتي‌ها براي ما اهميت بسزايي دارد. علاوه بر اين مطالبات ما از ونزوئلا ارتباطي به توافقات دولت‌ها ندارد. 

*فروش ساختمان صدرا فعلا " جدي نيست 

وي در برابر اين سئوال فارس كه برنامه فروش ساختمان صدرا چه شد و اين شركت چه برنامه‌هايي براي حضور در ديگر كشورها و مناقصه‌هاي بين‌المللي دارد توضيح داد: پيشينه فروش ساختمان را نمي‌دانم اما اين برنامه به رغم درخواست‌هايي از سوي بانك ملي جدي نبود و به نتيجه‌اي هم نرسيد. ولي ساختمان صدرا به عنوان يكي از گزينه‌ها براي حل مشكلات شركت مطرح است و اين دارايي به عنوان دارايي شاخص صدرا محسوب مي‌شود.علاوه بر اين با توجه به مشاركت چند گروه در اين ساختمان كه 4 طبقه آن ساخته شده و 100درصد آن مربوط به صدرا بوده ، بحث‌هاي حقوقي و مشكلاتي وجود دارد. 
وي قيمت هاي 300 تا 400 ميليارد توماني اين ساختمان را نه تاييد و نه تكذيب كرد ولي خاطر نشان كرد: تاكنون ارزشگذاري اين ساختمان اداري و تجاري توسط كارشناس رسمي دادگستري نشده است.

*شروع بازاريابي درتركمنستان، قزاقستان ،‌آذربايجان و عراق 

اعتصام با بيان اينكه توسعه فعاليت‌هاي برون‌مرزي از جمله اهداف صدرا است ادامه داد: با توجه به توسعه ميدان‌هاي نفتي درياي خزر توسط كشورهاي تركمنستان و قزاقستان و حتي آذربايجان و نياز مبرم آنها و محدوديت‌هاي مالي ، بازديدهاي متقابلي انجام شده كه نه در سطح مذاكره و مناقصه بلكه در حد مذاكره اوليه و بازديد بود. 
به گفته وي علاوه بر اين صدرا در نمايشگاه بصره عراق هم حضور داشته و با مقامات محلي و نفتي مباحثي براي بازاريابي و معرفي صدرا و اعلام آمادگي براي همكاري به ميان آمده است. 

*همكاري مشترك با ونزوئلا در 8-7 حوزه كاري 

مديرعامل اين شركت با اشاره به اينكه كشور ونزوئلا داراي دومين و هفتمين ذخاير نفتي و گازي دنيا بوده و بعد از خروج آمريكاي ها از زمان رياست جمهوري هوگو چاوز با خلاءهاي زيادي مواجه است خاطرنشان كرد: طي سفري به اين كشور مذاكرات مثبتي با مقامات ارشد و مسئولان وزارت انجام و سازوكارهاي حقوقي مناسب براي همكاري مشترك در 8-7 حوزه كاري از جمله ساخت انواع كشتي و شناور و جكت بررسي شد. اين درحالي است كه ونزوئلا در بخش آف‌شور و ساخت سكوهاي نفتي نيازي فوري دارد. همچنين به دنبال ساخت دو كشتي در ايران و ونزوئلا هستيم. 

*آيا صدرا در مناقصه پارس شمالي حضور دارد؟ 

اعتصام در واكنش به اين سوال فارس كه آيا صدرا در مناقصه پارس شمالي هم حضور داشته يا خير خاطرنشان كرد: مناقصه‌اي در ميان نبود اما با يك شركت چيني كه متولي بخشي از پارس شمالي است مذاكراتي درحال انجام است كه اگر قرار باشد مناقصه‌اي انجام شود بايد با حضور ديگر شركت‌هاي فعال برگزار شود. 

*مصوبه اي جديد براي جزيره صدرا 

وي در برابر ديگر پرسش فارس كه مربوط به آخرين وضعيت جزيره صدرا و مصوبه كارگروه حمايت از توليد و اعلام منطقه ويژه صدرا در سفر بهمن‌ماه رئيس جمهور به بوشهر بود پاسخ داد: خوشبختانه اين موضوع به بار نشسته و قسمت عمده كار تمام شده است. در مصوبه قبلي كارگروه حمايت از توليد هم در حالي موضوع دسترسي به دريا مطرح نبود كه تقاضاي صدرا در خصوص منطقه جزيره صدرا مورد عنايت مسئولان استان قرار گرفت و طرح توجيهي خوبي براي اتصال منطقه ويژه بوشهر به دريا تهيه و در كار گروه هم تصويب شد. با نهايي شدن اين طرح كه به تصويب هيات دولت نياز دارد، اتصال محدوده‌هاي فعاليتي شركت‌هاي صدرا و صدف به دريا فراهم مي‌شود. اما از اينكه در سفر رييس جمهور نهايي شود از آن مطلع نيستم. 

*نگراني از اتمام استمهال بدهي‌ها 

اين مقام مسئول در ادامه عمده نگراني را مربوط به پايان رسيدن مدت استمهال بدهي‌هاي 1100 ميليارد توماني صدرا در سال 90 دانست و گفت: فعلا تحليل من اين است كه به دليل تصويب تازه مجلس در مورد صندوق ملي و زمان‌‌بر بودن اين صندوق نبايد از دولت انتظاري داشت براي همين تصوير روشني از دريافت وام در سال جاري ندارم ولي به دنبال تكرار استمهال بدهي‌ها هستيم. 

*ارايه عملكرد 9 ماهه و بودجه 90 به بورس 

اعتصام با بيان اينكه پيش‌بيني سود هر سهم سال مالي جاري صدرا از محل پيش دريافت ها تعديل نخواهد شد ادامه داد: عملكرد 9 ماهه و همچنين بودجه 90 شركت را طي مهلت قانوني پايان به سازمان بورس ارايه خواهيم كرد كه با توجه به روند موجود و وضعيت درآمد و هزينه، پيش دريافت ها چندان تعيين كننده نخواهند بود. از اين نظر اگر پيش‌بيني سود 16 ريالي تا پايان سال محقق شود كاري بزرگ براي سال 89 انجام شده است. 
وي در رابطه با اين نكته فارس كه با اين اوصاف، صدرا در سال 90 چه وضعيتي خواهد داشت: تلاش‌ ما اين است كه صدرا در سال آينده موفق‌تر از سال 89 باشد و در اخذ پروژه‌هاي بزرگتر نتايج مثبتي را به همراه آورد. اين در حالي است كه سال 90 اوج اجراي تعهدات ما است. 
به گفته وي برخي از پرونده‌هاي مفتوح در گزارش حسابرس به طي مراحل قانوني و حكم دادگاه نياز دارد كه در اين رابطه هيات مديره شركت در حال پيگيري هست. 

*بهاي هر سهم شركت بايد بالاتر باشد 

مديرعامل اين شركت به وضعيت نوسان سهام صدرا در بورس اشاره كرد و گفت: قيمت‌هاي كنوني هر سهم شركت متناسب با شرايط صدرا نيست و خودمان از اين بابت رضايت نداريم و بايد بهتر شود. بنابراين با توجه به پيگيري‌ تحقق برنامه‌ها انتظار داريم قيمت هر سهم صدرا بالاتر باشد. 
به گفته وي هنوز مشكل 40 ميليارد توماني سازمان خصوصي با صدرا براي خريد سهام آذرآب برطرف نشده اما صدرا به رغم تلاش سازمان خصوصي‌سازي نسبت به تسويه اين معامله، به راحتي آن را رها نخواهد كرد. 

*پيگير طلب 250 ميليارد توماني هستيم 

اعتصام در واكنش به اين سوال فارس كه به رغم بدهي‌هاي صدرا، مطالبات اين شركت در چه شرايطي قرار دارد پاسخ داد: تاكنون هيچ كدام از مطالبات دريافت نشده اما جلسات حل اختلاف متعددي برگزار و گزارش‌هايي هم به شركت ملي نفت و معاونت حقوقي وزارت نفت داده شده است. 
وي افزود: صدرا بابت پروژه سلمان 100 ميليارد تومان، فاز‌هاي 6 تا 8 پارس جنوبي 100 ميليارد تومان، اجاره جك‌آب 35 ميليون دلار و از شركت پتروپارس 14 تا 18 ميليون دلار طلب دارد كه اميد است تا پايان سال صورت وضعيت بدهي تعيين تكليف شود چرا كه در حال حاضر تثبيت بدهي‌ها مهمتر از گرفتن آنها است. 

*ساخت بزرگترين چرثقيل كشور 

اعتصام بعد از اتمام سوالات خبرنگارن حاضر به دو نكته هم اشاره كرد. وي انجام برخي فعاليت‌هاي زيرساختي براي تسهيل در اجراي پروژه‌ها را مدنظر قرار داد و گفت: براي شناورهاي آفراماكس جرثقيل هزار تني در جزيره صدرا در نظر گرفته شده كه بزرگترين جرثقيل كشور است كه تا 4 ماه ديگر نهايي مي‌شود. 

*دريافت 10درصد از قراردادي 176 ميليون يورويي 

وي در خاتمه خبر مهمي را داد و گفت: به‌رغم تاخير دو ساله كارفرما در ساخت دو جك‌آپ به ارزش 176 ميليون يورو، اخيرا 10 درصد از اين قرارداد را دريافت كرده ايم. ساخت اين دو جك آپ با همكاري يك شركت سنگاپوري نهايي خواهد شد. اين دو دستگاه 10 هزار و 700 تني داراي مشخصاتي چون عمق آب 300 فوتي و طول و عرض 66 و 61 متري هستند. در قرارداد 3 بهمن 86 مدت حداقل ساخت اين دو دستگاه 28 و 31 ماه تعيين شده اما زمان ساخت آنها قطعا دستخوش تغييراتي خواهد شد.اين در حالي است كه هنوز حاشيه سود ساخت اين دو جك آپ نهايي نشده است. 
اعتصام در برابر اين سوال كه آيا اين موضوع به سازمان بورس اعلام شده يا خير پاسخ داد: اين قرارداد مربوط به اواخر سال 86 بود كه در بودجه سال گذشته صدرا لحاظ شده بود. از طرف ديگر اين پروژه در حد صفر درصد پيشرفت است و منابع مالي دريافتي بايد بابت خريد تجهيزات صرف شود. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر