بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۱ دی ۱۳۸۹ - ۰۹:۳۹
به نظر ميرسد از يک سو با کاهش تعداد سهامداران حقيقي و نيز خروج نوسانگيران از سهام همراه اول و از سوي ديگر شروع خريد اين سهم بتوسط حقوقي ها شاهد استقبال مجدد بازار از اين سهم در هفته پيش رو باشيم.
کد خبر : ۴۱۵۸۴
در اين هفته ( شنبه 4 دي ماه لغايت چهارشنبه 8 دي ماه 89 ) شاخص کل در مجموع با 457 واحد افزايش از 18398 به 18855 واحد رسيد و بيش از 793 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش 2218 ميليارد ريال مورد داد و ستد قرار گرفت.

شاخص کل تنها روز دوشنبه با کاهش 34 واحدي مواجه گشت و در بقيه ايام هفته توام با افزايش بود!

فعالان بازار بعد از چندين روز مدارا کردن با بازار منفي و تحمل اين وضعيت , در اولين روز هفته براي جبران ضرر و زيانهاي حاصل از اصلاحات نرخ سهام بصورت متحدالعمل به سمت خريد سهام روي آوردند و بدين جهت در اين هفته بازار شروع بسيار مناسبي را از خود به نمايش گذاشت بگونه اي که شاخص کل به ميزان 187 واحد در اولين روز هفته افزايش يافت و اکثر نمادهاي گروههاي مختلف در وضعيت سبز بسر بردندو تعداد زيادي از آنها نيز با تشکيل صف خريد مواجه شدند.

بازار از يک سو با پشت سر گذاشتن يک هفته نسبتا" نامناسب و از سوي ديگر بعد از خروج عده ي زيادي از افراد حقيقي از سهام همراه اول در هفته پيشين , نقدينگي حاصل از اين خروج را صرف خريد و سرمايه گذاري در ديگر سهام بازار که اصلاحات قيمتي مناسبي را از خود به جا گذاشته بودند کردند و در واقع استقبال از بازار در اين هفته با وجود آنکه تنها حدود دو هفته از اعلام رسمي اجراي طرح هدفمندي يارانه ها مي گذشت به بهترين شکل ممکن صورت پذيرفت!

نگاهي به صنايع مختلف بازار

تجهيزاتي ها : در اولين روز هفته و در همان شروع معاملات با جمع آوري نزديک به يک ميليون سهم از سهام صدرا صف خريد 2 ميليوني براي آن تشکيل شد و همين رفتار کافي بود تا قيمت تابلوي نمادهاي فاذر و فاراک که دنباله روهاي اين سهم هستند نيز بلافاصله تا سقف دامنه نوسان پيش رفته و صف خريد آنها بعد از دقايقي شکل گرفت. نمادهاي مپنا و حفاري نيز تحت تاثير اين وضعيت, تا حداکثر قيمتهاي ممکن صعود کردند و با صف خريد مواجه شدند.

نکته قابل توجه اينکه صدرا در حالي صف خريد را در مقابل خود مي ديد که قيمت درخواستي متقاضيان حاضر در صف خريد اين سهم درست در محدوده مقاومت آن ( 240-245 ) بود و هر چند که اين صف خريد عرضه شد و حجم معاملات را به بيش از 4 ميليون رساند ولي مجددا" اين نماد با صف خريد روبرو گشت تا نشان دهد که مي تواند از نقطه مقاومتي خود با حجم بالا و درخواستهاي مکرر عبور نمايد.


در دومين روز هفته صدرا و فاذر و حفاري در حالي کار خود را با داشتن صف خريد شروع کردند که مپنا معاملات خود را از درصد هاي مثبت شروع و تا 3.5 درصد نيز پيش برد اما در اواخر بازار با کم رنگ شدن استقبال از اين نماد قيمت آن تا حدود صفر تابلو نزول کرد و در اين ميان صف خريد صدرا نيز عرضه شد تا حجم معاملات آن به نزديک 7 ميليون برسد اما با اين وجود حفاري , فاذر و فاراک صفهاي خريد خود را تا پايان بازار حفظ نمودند.

در روز دوشنبه در حالي که صدرا حرکت خود را از محدوده 2 درصد منفي شروع کرده بود با پراکنده شدن شايعه دريافت پيش پرداختهاي فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي بتوسط اين شرکت به يکباره هجوم خريداران به اين سهم و جمع آوري سهام فروشندگان صف خريد براي آن شکل گرفت و بدنبال آن فاذر و فاراک که شروع معاملات خود را از درصدهاي منفي آغاز کرده بودند به پيروي از صدرا افزايش قيمت يافته و ايجاد صف خريد را در مقابل خود مشاهده کردند و در اين روز حفاري که کار خود را با حداکثر قيمت ممکن شروع کرده بود با يک افت موقتي دوباره تا حداکثر قيمت پيش رفت ولي در اين بين مپنا معاملات ضعيفي را در رنجهاي منفي از خود به جا گذاشت.

در چهارمين روز هفته با اعلام رسمي دريافت پيش پرداخت فازهاي 17 و 18 پارس جنوبي بتوسط مدير عامل صدرا صف خريد مستحکمي براي اين سهم شکل گرفت و طبق عادت هميشگي بازار فاراک و فاذر نيز از اين رويه پيروي کرده و سهامداران خود را از داشتن صف خريد خوشحال نمودند و اين وضعيت تا پايان وقت قانوني بازار ادامه يافت اما در اين روز حفاري روز متفاوتي را پشت سر گذاشت بگونه اي که معاملات خود را از 1.5 درصد مثبت به زير صفر رساند اگر چه قيمت پاياني آن با 22 ريال افزايش همراه بود. مپنا نيز معاملات متعادل مثبت تا صفر را بر روي تابلو از خود به جا گذاشت.

در آخرين روز هفته وضعيت نماد صدرا در اين گروه ديدني بود. اين نماد که کار خود را با داشتن صف خريد در نرخ 2771 ريال شروع کرده بود بعد از گذشت تنها 5 دقيقه از بازار کل صف خريد آن عرضه شد و سپس با جمع آوري سهام فروشندگان, مجددا" شاهد تشکيل صف خريد براي اين سهم بوديم و تا انتهاي بازار اين رويه به کرات تکرار شد و در آخر با عرضه مجدد صف تقاضا, قيمت تا 2.5 درصد مثبت کاهش يافت و با بيش از 32 ميليون حجم معامله ادامه کار اين نماد به روز شنبه موکول شد.

با توجه به مقاومت اين سهم در محدوده 265-270 و با عنايت به نحوه معاملات اين سهم در اوقات پاياني بازار و نيز مصاحبه مطبوعاتي مديرعامل صدرا در بعد از ظهر روز چهارشنبه و اعلام عدم وجود تعديل در گزارش 9 ماهه شرکت بواسطه دريافت پيش پرداختها ,علي رغم بيانات نسبتا" مثبت ايشان از آينده اين شرکت اين سئوال در ذهن سهامداران اين سهم شکل گرفت که آيا صدرا توانائي عبور از مرز 270 تومان را با توجه به حجم معامله 32 ميليوني آن خواهد داشت و يا به اين رقم برگشت خواهد کرد؟

اما گذشته از تحولات آتي کوتاه مدت اين سهم احتمال رشد قيمت سهام صدرا براي ميان تا بلند مدت با توجه به پتانسيل مناسبي که براي ايجاد تحولات آتي در اين شرکت به چشم مي خورد زياد خواهد بود.

فاراک و فاذر نيز امروز کار خود را با صف خريد شروع کردند و در انتهاي بازار به پيروي از صدرا صفهاي خريد خود را از دست دادند. مپنا نيز که در حين معاملات قيمتش تا 1.5 درصد مثبت صعود کرده بود در اواخر بازار مورد اصابت ترکش تحولات صدرا قرار گرفت و قيمت تابلوي آن تا يک درصد منفي افت نمود و اما حفاري که کار خود را از محدوده صفر تابلو شروع و تا بيش از 3 درصد منفي نيز سقوط کرده بود در نهايت با نزديک به 1.5 ميليون حجم معامله 50 ريال کاهش قيمت را براي خود به ثبت رساند و به رقم 2327 ريال رسيد.

گروه خودرو : اکثر نمادهاي اين گروه در اولين روز هفته کار خود را با درصدهاي مثبت ضعيف شروع کردند ولي به مرور با استقبال بازار مواجه شده و تا سقف دامنه نوسان و بعضا" تشکيل صف خريد پيش رفتند که از جمله ميتوان از خاور و سايپا نام برد و نمادهاي خبهمن , خزاميا و خپارس اگر چه صف خريد را به خود نديدند ولي تا محدوده 3.5 – 4 درصد مثبت صعود کردند و در اين ميان نماد خودرو از همان ابتداي کار با صف خريد مواجه بود.


در روز يکشنبه اين گروه قدري متفاوت از يکديگر ظاهر شدند. در اين روز نماد خاور از حداکثر قيمت تا صفر تابلو نزول کرد, خبهمن و خزاميا و خپارس نيز به ترتيب با نزديک به 11 و 31 و 10 ميليون سهم در محدوده 3 تا 4 درصد مورد معامله قرار گرفتند و همچنين نماد خساپا با عرضه نزديک به 19 ميليون سهم , صف خريد استوار خود را حفظ کرد و نماد خودرو نيز همچون روز گذشته معاملات خود را که با اطمينان از برقراري صف خريد شروع کرده بود با عرضه کمي بيش از 2 ميليون سهم و عدم تکميل حجم مبنا به کار خود پايان داد.

در سومين روز هفته نماد خودرو صف خريد خود را همچنان محکم و استوار حفظ کرد و ديگر نمادهاي مطرح گروه از جمله خاور, خبهمن, خزاميا و خپارس معاملات خود را بيشتر در رنجهاي منفي به انجام رساندند و در اين بين خاور که با مقاومت 100 تومان دست و پنجه نرم مي کرد در نهايت با شکست در اين کارزار در پائين تر از اين قيمت به کار خود پايان داد و خساپا نيز در اين روز که تا سقف قيمت صعود کرده بود نتوانست اين وضعيت را تا پايان تثبيت نمايد و تا 2.2 درصد مثبت کاهش يافت.

اين گروه در روز سه شنبه معاملات متفاوتي نسبت به روز قبل از خود نشان دادند و نمادهاي خاور,خبهمن ,خزاميا, خساپا و خپارس که حرکت خود را از درصدهاي منفي شروع کرده بودند به سمت درصد هاي مثبت صعود کردند و خاور نيز توانست قيمت پاياني خود را به بالاي 100 تومان برساند و نيزخساپا توانست صف خريدي براي خود ترتيب دهد و خودرو هم طبق روال هر روزه خود از داشتن صف خريد به خود مي باليد.

اين گروه در آخرين روز هفته مورد استقبال بازار قرار نگرفتند و بيشتر نمادهاي مورد توجه اين گروه از جمله خزاميا ,خاور,خپارس و خبهمن در وضعيت قرمز بسر بردند و با نزديک شدن به انتهاي بازار افت قيمتي بيشتري را شاهد بودند. خاورکه اين هفته با مقاومت 100 تومان دست و پنجه نرم مي کرد در آخرين روز هفته نيز نتوانست از سد اين رقم عبور نمايد و مجددا" به زير 100 سقوط نمود. در اين روز خساپا تا نزديک به سقف دامنه نوسان پيش رفته بود در انتهاي بازار قيمت تابلوي آن به 1.3 درصد مثبت کاهش يافت.

اما نماد استثنا اين گروه يعني خودرو که معاملات آن بيش از 5 روز متوالي در حداکثر قيمت ممکن صورت مي گرفت قيمت تابلوي آن در آخرين روز کاري هفته مطابق با قانون جديد گره معاملاتي تا بيش از 12 درصد افزايش نيز مواجه شد اما در ادامه کار با ايجاد تعادل در معاملات اين سهم قيمت تابلو تا حدود 6 درصد مثبت نزول يافت.

بانک و بيمه و ليزينگ : در اولين روز هفته با وجود جو بسيار مناسب بازار گروه بانکي نتوانستند جوي متناسب با کليت بازار را براي خود داشته باشند و تنها در اين ميان بانک پارسيان با تشکيل صف خريد در 3273 ريال متفاوت بودن خود رابه رخ ديگر سهام اين گروه کشيد. نماد وپست نيز با داشتن تقاضاي 30 ميليوني با عرضه بيش از 5 ميليون سهم توسط سازمان خصوصي سازي قرار گرفت. در اين روز بانک اقتصاد نوين معاملات خود را از رنجهاي مثبت شروع و حداکثر تا 2.7 درصد مثبت نيز پيش رفت. بيمه هاي آسيا , البرز, پارسيان و دي همگي معاملات قابل قبولي از خود ارائه دادند ولي بيمه دانا همچون هميشه بيشتر در رنجهاي منفي بسر مي برد.



ولساپا و ولصنم در اين روز ابتدا با افزايش ناچيزي روبرو شدند ولي در ادامه تا تشکيل صف خريد نيز پيش رفتند. در اين روز ولغدر نيز رفتار مثبتي را از خود به نمايش گذاشت.

نماد وپارس در دومين روز هفته نيز با تشکيل صف خريد به قيمت 3338 ريال رسيد و حجم معاملاتي نزديک به 4.9 ميليون سهم داشت در اين روز سرمايه گذاري سايپا اقدام به خريد بيش از 2.3 ميليون سهم اين نماد کرد و در مقابل سرمايه گذاريهاي گسترش ايران خودرو و سمند فروشنده اين سهم در بازار بودند. ديگر نمادهاي بانکي غير از ونوين که تا 3.2 درصد مثبت هم پيش رفت معاملات متعادل و خنثي را از خود به جا گذاشتند و در اين روز در نماد وپست بر خلاف روزهاي گذشته تنها 13500 سهم مورد عرضه قرار گرفت در حالي که حدود 58 ميليون صف خريد را پشتوانه خود قرار داده بود.

بيمه هاي آسيا و البرز توانستند تا محدوده حداکثر درصدهاي ممکن پيش روند اما بيمه پارسيان با وجود شايعه تعديل سود نتوانست انتظارات سهامداران خود را برآورده سازد و در نهايت نزديک به يک درصد کاهش قيمت داشت و بيمه هاي دي و دانا نيز تا حداکثر منفي پيش رفتند و بيمه دي در انتها توانست تا حدودي از حداکثر قيمت منفي فاصله بگيرد. در اين روز ولساپا و ولغدر و خصوصا" وليز معاملات ضعيفي رااز خود به نمايش گذاشتند اما در مقابل ولصنم کار خود را از درصدهاي مثبت شروع و تا صف خريد نيز پيش رفت.

در روز دوشنبه غير از وپست که به عنوان نماد استثنا اين گروه شمرده ميشود کليه نمادهاي بانکي و بيمه اي و ليزينگي در وضعيت مناسبي بسر نبردند و بيشتر معاملات آنها در رنجهاي منفي صورت پذيرفت البته ونوين و ولصنم رفتار مثبت و قابل قبولي را در اين روز از خود به نمايش گذاشتند.

در روز سه شنبه غير از نمادهاي البرز, وکار, ونوين و ولصنم بقيه نمادهاي اين صنايع در يک حرکت فرسايشي منفي مشترک بودند البته در اين روز نماد وپست تنها با عرضه 23000 سهم توانست 12 ريال افزايش قيمت را براي خود به ثبت رساند و سرمايه گذاري سايپا نيز در اين روزهمچنان به خريد بانک پارسيان مشغول بود و بيش از 1.2 ميليون سهم اين نماد را خريداري کرد.

از بين گروه بانکي نمادهاي وپارس, وکار, ونوين معاملات مثبتي را در آخرين روز هفته به انجام رساندند و نماد وسينا در حالي در رنجهاي مثبت و منفي سرگردان بود که بانکهاي دولتي داراي معاملات منفي و نسبتا" خنثي بودند. و اما وپست که در اين روز تحت قانون جديد گره معاملاتي قرار گرفته بود در ابتدا با 8 درصد نوسان تنها 100 عدد از سهم مورد معامله قرار گرفت و سپس با افزايش دامنه نوسان تا بيش از 12 درصد در قيمت 6426 ريال داراي 18 ميليون صف خريد شد و اگر چه اين ميزان تقاضا نيز عرضه شد ولي در نهايت صف خريد اين سهم مجددا" شکل گرفت و بدين ترتيب قانون جديد گره معاملاتي باز هم نتوانست اين سهم را به تعادل بکشاند و در آخر با ثبت قيمت 6426 ريال تاکنون حدود 180 درصد! افزايش قيمت را از روز نخست عرضه اوليه به ثبت رسانده است.

بيمه پارسيان که حرکت خود را از قيمتهائي بالاتر از قيمت پاياني روز گذشته آغاز کرده بود و حتي توانست تا بيش از 2 درصد مثبت هم صعود نمايد در انتهاي بازار به يکباره با عرضه سهام مواجه و قيمت تابلوي آن تا 2.8 درصد منفي سقوط کرد تا قيمت پاياني آن به زير 360 تومان نفوذ نمايد. با توجه به احتمال توقف قريب الوقوع سهم به منظور تعديل سود به نظر نمي آيد که افت بيشتري را از اين سهم شاهد باشيم. بيمه هاي آسيا و دانا آخرين روز هفته را نيز در درصدهاي منفي سپري کردند و در مقابل بيمه هاي البرز و دي معاملات مثبتي را از خود به جا گذاشتند.

گروه سرب و روي : اکثر نمادهاي اين گروه دراولين روز هفته از وضعيت بسيار مناسبي برخورداربودند و فاسمين و فرآوري و کروي نيز با تشکيل صف خريد اين روز را به پايان بردند.

وضعيت نخستين روز هفته اين گروه در روز يکشنبه نيز تداوم يافت و در حالي که فاسمين تا 4 درصد مثبت هم پيش رفت نمادهاي فرآور ,فسرب و کروي با صف خريد مواجه شدند و در مقابل نماد باما که کار خود را از3.5 درصد مثبت شروع کرده بود با فشار عرضه تا رقمهائي کمتر از قيمت پاياني روز گذشته خود پيش رفت.

روز دوشنبه براي اين گروه نيز روز متفاوتي بود بگونه اي که فاسمين بيشتر معاملات خود را در درصدهاي منفي به انجام رساند و نتيجه آن کاهش 61 ريالي در قيمت پاياني آن بود و نماد فرآورکه معاملاتش از محدوده سقف دامنه نوسان شروع شده بود تا حدود صفر تابلو نيز کاهش پيدا کرد اگر چه نزديک به 2 درصد افزايش قيمت را براي خود به ثبت رساند.

در اين روز فسرب و باما معاملات کم حجم و غير قابل قبولي را به جا گذاشتند بطوريکه تنها 1 ريال تغيير قيمت يافتند و کروي نيز که اولين معامله خود را با 3 درصد مثبت شروع و ادامه داده بود تا بيش از 2 درصد منفي سقوط کرد که علت آن علاوه بر جو منفي حاکم بر گروه برخورد قيمت تابلو با رقم 300 تومان که به عنوان مقاومت محکم اين سهم محسوب مي شود بود و در اين روز نيز نتوانست خود را در بالاي اين رقم تثبيت نمايد.

اما روز سه شنبه را ميتوان روز بي فروغ اين گروه ناميد و در اين روز تمامي نمادهاي مطرح اين گروه داراي معاملاتي سراسر منفي بودند و قيمت پاياني آنها نسبت به قيمت روز گذشته توام با کاهش بود اما در مقابل کبافق که در روزهاي گذشته معاملات بسيار ضعيفي را از خود به جا گذاشته بود اين بار معاملات مثبتي را از به نمايش گذاشت و در نهايت توانست نزديک به 3.5 درصد افزايش قيمت داشته باشد.

در آخرين روز هفته با وجود افزايش قيمت جهاني سرب و روي اين گروه نتوانستند انتظارات سهامداران خود را تا حد معقول برآورده سازند و معاملات تقريبا" متعادلي را از خود به جا گذاشتند و در اين ميان کروي مجددا" با ترس از نزديک شدن به محدوده مقاومت خود بيشتر در درصدهاي منفي سير کرد و در انتها 63 ريال کاهش قيمتي را براي خود به ثبت رساند و بهترين نتيجه را نماد فرآوري ار آن خود ساخت و با 79 ريال افزايش قيمت مواجه شد.

در حال حاضر از يک طرف افزايش نرخ جهاني سرب و روي و عبور آن از 2400 دلار بر هر تن براي فلز روي و در نتيجه منتفع شدن شرکتهاي اين گروه و از طرف ديگر ابهام در ميزان تاثير گذاري طرح هدفمندي يارانه ها بواسطه افزايش نرخ حاملهاي انرژي درصورتهاي مالي شرکتهاي گروه, به نظر مي رسد که بازار براي انتخاب سهام شرکتهاي اين گروه به منظور سرمايه گذاري در آنها برسر دو راهي قرار گرفته است.

داروئي ها : اين گروه نيز از وضعيت مناسب اولين روز هفته استفاده کرد و اکثر نمادهاي مطرح آن در رنجهاي مثبت کار خود را شروع و به پايان بردند. نماد دالبر که کار خود را از درصدهاي منفي آغاز کرده بود تا تشکيل صف خريد نيز پيش رفت و نمادهاي دجابر, درازک, دسبحا, دسينا, دعبيد و دلر با افزايش نسبي قيمت بيشتر در محدوده 3 تا 4 درصد مثبت بودند و دکوثر نيز که معاملات خود را با 2 درصد افزايش قيمت شروع کرده بود تا 4 درصد نيز پيش رفت و در مقابل نمادهاي دلقما و دکيمي و دامين نيز داراي صف فروش بودند.


جالب توجه اينکه حجم معاملات 11 نماد فوق در اولين روز هفته کمي بيش از 590 هزار سهم بود که حدود 500 هزار سهم از اين مقدار تنها مربوط به نمادهاي دسبحا و دکوثر و دلر بود و الباقي يعني حدود 90 هزار سهم مربوط به 8 نماد ديگر بود! در واقع پائين بودن حجم معاملات اين گروه و در نتيجه کاهش ميزان نقد شوندگي آنها به عنوان يکي از ريسکهاي اين صنعت شمرده مي گردد.

در روز يکشنبه اين گروه اگر چه حجم قابل توجه اي را همچون گذشته به خود اختصاص ندادند اما نمادهاي دابور, دالبر, درازک, دلر, دجابر و دکيمي معاملات خود را تا حداکثر قيمت در پيش گرفتند.

معاملات اکثر نمادهاي اين گروه در سومين روز هفته بصورت متعادل در حداقل درصدهاي مثبت و منفي سپري شد و اتفاق خاصي براي اين گروه روي نداد اما در روز سه شنبه شرکتهاي ابوريحان, جابرابن حيان, داملران, زهراوي ,عبيدي, فراورده هاي تزريقي ايران, کيميدارو, داروسازي اکسير, لقمان و ايران دارو معاملات خود را در حداکثر قيمتهاي ممکن و بعضا با تشکيل صف خريد پيگيري کردند و دراين بين نيز شرکت ايران دارو با عرضه حدود 34 هزار سهم در حداکثر قيمت و با پوشش حجم مبناي خود 4 درصد افزايش قيمت را براي خود ثبت کرد.

در روز چهارشنبه اين گروه وضعيت نسبتا" مشابهي نسبت به روز قبل از خود نشان دادند و در اين روز نمادهاي دابور, دارو, دشيمي, ديران و دلر اگر چه از حجم معاملات پائيني برخوردار بودند ولي به بالاترين قيمتهاي ممکن دست يافتند و دالبر نيز با داشتن صف خريد و عرضه نزديک به 2 برابر حجم مبنا 4 درصد افزايش قيمت را به ثبت رساند. در اين روز ديگر نمادهاي اين گروه از معاملات نسبتا" خنثي برخوردار بودند.

در خصوص شرکتهاي بورسي حاضر در اين صنعت ميتوان گفت با توجه به پوشش حداکثري سود در شش ماهه دوم که بنا به ماهيت اين گروه صورت مي گيرد احتمال استقبال بازار از آنها بواسطه انجام تعديلات سود در شش ماهه دوم قوت خواهد گرفت.

شرکت ارتباطات سيار ايران : اين شرکت که هفته هاي اوليه تولد خود در بازار سرمايه را دنبال مي کند در اولين روز اين هفته خاطره خوبي را براي سهامدارانش به جا نگذاشت و در آخر با کاهش 388 ريالي به کار خود پايان داد و در دومين روز اگر چه معاملات نسبتا" خنثي را دنبال کرد ولي در روز دوشنبه تعداد زيادي از سهامداران خود را که تاکنون با همراه همراهي کرده بودند را نااميد و با انجام معاملات سراسر منفي و کاهش 800 ريالي خروج آنان را از اين سهم باعث گشت و تکرار اين رويه در روز سه شنبه آخرين اميدها از بازگشت اين سهم را به نااميدي تبديل کرد اما با اخبارو شايعاتي که در اين چند روز در بازار انتشار يافت و نيز شروع خريد اين سهم بتوسط بانک ملت از طريق شرکت توسعه سرمايه معين خردمندان, اميدها به اين سهم کمي پررنگتر شد و در آخرين روز کاري هفته شاهد استقبال بسيار مناسبي از اين سهم بوديم بگونه اي که افزايش 1093 ريالي را در قيمت پاياني آن شاهد بوديم.


به نظر ميرسد از يک سو با کاهش تعداد سهامداران حقيقي و نيز خروج نوسانگيران از سهام همراه اول و از سوي ديگر شروع خريد اين سهم بتوسط حقوقي ها شاهد استقبال مجدد بازار از اين سهم در هفته پيش رو باشيم.

اشاره اي کوتاه به اتفاقات و حواشي اين هفته بازار


• با افزايش شاخص کل در اين هفته و رسيدن آن به 18855 واحد تنها 82 واحد با سقف تاريخي آن يعني 18937 واحد که در 17 مهرماه امسال به خود ديده بود فاصله دارد و با توجه به وضعيت حال حاضر بازاربه نظر مي رسد اين سقف در هفته پيش رو شکسته شود اگر چه رقم 19000 واحدي شاخص مي تواند قدري از توان حرکت رو به جلوي شاخص را بکاهد.


• 2,000,000 سهم معادل 2 درصد از سهام شرکت فرابورس ايران در نماد فرابورس4که از روز يکشنبه 28 آذر ماه با قيمت پايه هر سهم يک هزارو 600 ريال بصورت يکجا و نقد بتوسط سازمان خصوصي سازي روي ميز فروش رفته بود تا آخر وقت قانوني روز چهارشنبه هشتم دي ماه همچنان مورد رقابت متقاضيان خريد قرار گرفت و قيمت رقابتي آن در اين روز به شش هزارو 178 ريال رسيد و به علت عدم انجام معامله ادامه رقابت به روز شنبه 11 دي ماه موکول شد.


• 5,100,000 سهم معادل 51 درصد از سهام شرکت حمل و نقل ريلي نيرو در نماد ريلي نيرو 4 که بتوسط شرکت سرمايه گذاري نيرو به قيمت پايه هرسهم پنج هزارو 630 ريال بصورت يکجا و شرايطي از روز يکشنبه 5 دي ماه روي ميز فروش گذاشته شده بود تا آخر وقت روز چهارشنبه 8 دي ماه با ادامه رقابت متقاضيان, به قيمت هر سهم شش هزارو 440 ريال افزايش يافت و ادامه رقابت به روز شنبه 11 دي ماه موکول شد.


• پذيره نويسي 70 ميليون سهم از سهام بانک الکترونيکي آرين به قيمت هر سهم 1000 ريال در بازار فرابورس انجام و هر 70 ميليون برگ سهم به فروش رفت و عرضه 210 ميليون برگ سهم ديگر اين بانک از طريق شعب بانک کارآفرين همزمان آغاز گشت.


• در روز سه شنبه اين هفته عرضه اوليه سهام شرکت مهندسي ساختمان تاسيسات راه آهن درنماد بالاس در بازار فرابورس به قيمت 4338 ريال انجام گرفت و فرداي آن روزبا داشتن بيش از 16 ميليون صف خريد تنها 26,311 عدد سهم عرضه شد و با همين تعداد 5 درصد افزايش قيمت را براي خود به ثبت رساند.


• دستورالعمل جديد قانون گره معاملاتي در اين هفته روي سهام ايران خودرو- پتروشيمي فناوران- پارس الکتريک – پالايش نفت تبريز و پست بانک مورد اجرا قرار گرفت و بعد از اجراي اين قانون در حالي که نمادهاي خودرو , شفن و لپارس به تعادل کشيده شدند نمادهاي وپست و شبريز همچنان صف خريد خود را حفظ کردند!


در بخشي از اين قانون آمده است که اگر تمام معاملات يک نماد در 5 جلسه متوالي در سقف و يا در 5 جلسه متوالي در کف دامنه نوسان قيمت صورت پذيرد آن نماد مشمول گره خواهد شد.


• با انتشار خبر مربوط به ورود سرمايه گذاري ايرانيان , استقبال از سهام ليزينگ ايرانيان در فرابورس شدت يافت و تشکيل صف خريد آن را باعث گشت.


• با مصاحبه مديرعامل شرکت توسعه صنعتي ايران با خبرگزاري فارس در روز سه شنبه و با تشريح وضعيت فعلي و آينده اين شرکت و نيز با اعلام تحقق 60 درصدي سود شرکت در سه ماهه گذشته, بازار شاهد استقبال از نماد وتوصا و تشکيل صف خريد براي آن در آخرين روز هفته بود.


• در اين هفته قيمتهاي جهاني مس و روي با افزايش چشمگيري مواجه و به ترتيب تا زمان تنظيم اين گزارش به 9690 و 2430 دلار بر هر تن رسيدند.


آريانا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر