بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۰
کد خبر : ۴۱۶۵۰

قاسم محسني دمنه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي فارس، ضمن اعلام تفاوت هاي دستورالعلمل جديد رتبه بندي كارگزاران با دستورالعمل قبلي، از اعلام نتايج رتبه بندي87 شركت كارگزاري بورس اوراق بهادار تا پايان سال جاري خبر داد. وي در حالي به شركت هاي كارگزاري توصيه هايي هم براي افزايش كيفيت خدمات و اخذ امتيازهاي بيشتر كرد كه راه اندازي بخشي از نرم افزار "ستان " را در اوايل سال آينده دانست و پياده سازي دوركاري در سازمان بورس را امري امكان پذير اعلام كرد.

*اعلام نتايج رتبه بندي كارگزاران تا پايان سال

وي با اشاره به تصويب دستورالعمل جديد رتبه بندي شركت هاي كارگزاري بورس اوراق بهادار اظهار داشت: يكي از برنامه هاي اصلي معاونت نظارت بر نهادهاي مالي سازمان،انجام رتبه بندي كارگزاران بورس اوراق بهادار براي دومين مرتبه است.برهمين اساس ازحدود 20 تا 30 دي ماه طراحي فرم هاي مربوطه نهايي شده و به شركت هاي كارگزاري ارسال مي شود تا سپس ديگر مراحل لازم هم انجام شود.
محسني خاطر نشان كرد: سعي خواهيم كرد نتايج اين رتبه بندي در پايان سال جاري مشخص و اعلام شود. دراين رابطه درصدديم دستورالعمل رتبه بندي شركت هاي كارگزاري بورس كالا هم نهايي هم شود تا رتبه بندي شركت هاي كارگزاري هر دو بورس به طورهمزمان باشد اما درصورتي كه زماني براي انجام رتبه بندي كارگزاران بورس كالايي نباشد، اين اقدام در اوايل سال بعد انجام مي شود.

* توصيه هايي به شركت هاي كارگزاري

اين معاون سازمان بورس و اوراق بهادار در برابر اين سئوال كه چه توصيه هايي به شركت هاي كارگزاري دارد خاطر نشان كرد: مسئولان شركت هاي كارگزاري بايد روح نظرات سازمان بورس را در انجام رتبه بندي مدنظر داشته و به دنبال مسائل صوري نباشند چرا كه هدف از رتبه بندي و اعلام نتايج آن افزايش خدمات با كيفيت و متنوع است. بنابراين معيار دادن امتياز ها براي كارهاي صوري و ظاهري نيست.
محسني افزود: انجام رتبه بندي مانند امتحان و مطالعه دانشجو براي درك بهتر مطالب و نه صرفا " نمره مي ماند. بنابراين جا دارد شركت هاي كارگزاري اصل مطلب و ارايه خدمات با كيفيت را در نظر داشته باشند.اين درحالي است كه هرچند امتيازات نشان دهنده وضعيت شركت هاي كارگزاري است اما درنهايت انتخاب سرمايه گذاران در گزينش كارگزار را راحت تر مي كند.

*روش امتيازدهي به كارگزاران فرق كرده

وي در واكنش به ديگر پرسش مبني براينكه دستورالعلمل جديد و قديم رتبه بندي كارگزاران چه تفاوت هايي دارند توضيح داد: تفاوت چنداني بين اين دو دستوراالمعل نيست و 80 تا 90 درصد دستورالعمل قبلي در دستورالعمل جديد هم لحاظ شده ولي روش امتيازدهي فرق كرده است.
محسني افزود: در روش قبلي صرفا " تعداد مشتريان هر شركت كارگزاري بدون در نظر گرفتن حجم معاملات و تعداد معاملات اهميت داشت ولي درروش جديد امتيازدهي به اين معيار با تكيه بر فرمول هايي دقيق تر شده است.
اين مقام مسئول ادامه داد: ازطرف ديگر به كارها و اقدامات شكلي و ظاهري كارگزاران مانند راه اندازي تالارهاي اختصاصي بزرگ بدون مراجعه عمومي امتيازي داده نمي شود. بنابراين در حالي به اندازه تالارها تا متراژ مشخص و با درنظرگرفتن حضور مشتريان امتياز داده مي شود كه به خدمات الكترونيكي كارگزاران و راه اندازي نمايندگي در شهرستان ها به مانند نماينگي هاي شركت هاي بيمه ايي نمره هاي تعلق خواهد گرفت.
به گفته محسني، همچنين در حالي در گذشته صرف اخذ مجوزهايي مانند مشاور پذيرش و سبدگرداني و غيره امتيازهايي را براي شركت هاي كارگزاري به همراه مي آورد كه در روش جديد، امتياز اين معيار براساس ميزان فعاليت كارگزاران طبق مجوزهاي دريافتي خواهد بود.
وي با بيان اينكه راه اندازي سيستم تلفن مركزي كارگزاران هم به معيارهاي امتيازدهي اضافه شده گفت: با اين همه امتيازهايي كه به شركت هاي كارگزاري بورس اوراق بهادار داده خواهد شد با درنظرگرفتن مواردي چون شعب و نمايندگي و تالارهاي كاربردي و قابل استفاده براي عموم، برخورداري از سيستم الكترونيكي و اينترنتي سفارش ها و تلفن مركزي، رويه حسابداري مناسب، داشتن پايگاه اطلاع رساني كاربردي با اطلاعات كامل تر، مجوزهاي فعاليت بازارگرداني، سبدگرداني ، مشاور پذيرش و غيره به شرط انجام فعاليت ، دريافت گواهي نامه هاي سازماني معتبر و حفظ آنها، نيروي انساني متخصص و ديگر موارد ازجمله معيارها براي دادن امتياز به شركت هاي كارگزاري است.

*تبعات رتبه بندي براي كارگزاران برتر و ضعيف تر

وي در برابر اين نكته كه اخذ رتبه هاي بالا براي شركت هاي كارگزاري و پايين بودن رتبه تعدادي از كارگزاران چه تبعاتي به همراه دارد پاسخ داد: آن دسته از شركت هايي كه حايز رتبه هاي بالا مي شوند مي توانند از آن براي جذب مشتري استفاده كنند كه قطعا " در سودآوري شان اثر گذار است. بنابراين به عقيده ما سرمايه گذاري براي توسعه خدمات و ارايه سرويس هاي با كيفيت توسط كارگزاران هزينه نيست بلكه سرمايه گذاري به حساب مي آيد.
محسني افزود: علاوه بر افزايش سودآوري شركت هاي كارگزاري برتر ، سازمان بورس با توجه به رتبه هاي به دست آمده، انواع مجوز فعاليت در بورس هاي اوراق بهادار ، كالا و فرابورس را صادر يا تمديد مي كند.
وي با اشاره به افزايش تحرك در شركت هاي كارگزاري ادامه داد: تعداد زيادي از شركت هاي كارگزاري داراي رتبه پايين به دليل افزايش رقابت يا مجوز هاي خود را واگذار كرده اند و يا اينكه با يكديگر يا با شركت هاي سرمايه گذاري ادغام شده اند.اين درحالي است كه شرايط فعاليت شركت هاي كارگزاري در دوران قبل و بعد از اعمال رتبه بندي قابل مقايسه نيست.
معاون نظارت بر نهادهاي مالي سازمان بورس در واكنش به اين سئوال كه چنانچه شركتي نتواند حداقل شرايط تعيين شده در رتبه بندي را احزاركند با چه وضعيتي روبرو مي شود پاسخ داد: در اين حالت ابتدا پرونده اين دسته از كارگزاران در كميته تخلفات وسپس در هيات داوري مطرح شده و در صورت نبود امكان فعاليت ، مجوز فعاليت آنها ازسوي سازمان بورس لغو مي شود. به همين دليل شركت هاي كارگزاري با رتبه پايين براي حفظ مجوزهاي فعاليت يا توسعه مي دهند و يا اينكه مجوز خود را واگذار و يا ادغام مي شوند.

*رتبه بندي كارگزاران بورس كالا شايد امسال

محسني دمنه در ادامه اين گفت و گو در رابطه با رتبه بندي كارگزاران بورس كالاي هم اظهار داشت: بعد از اعمال نخستين رتبه بندي كارگزاران در سال گذشته، با ورود برخي از كارگزاران اوراق بهادار به بورس كالا،تعداد شركت هاي كارگزاري اين بورس افزايش يافته كه حجم كاري بالايي را به همراه داشته است. بنابراين سعي مي كنيم تا پايان سال رتبه بندي اين دسته ازكارگزاران هم بعد از تصويب دستور العمل مربوطه همزمان با رتبه بندي كارگزاران اوراق بهادار انجام شود اما درصورت نهايي شدن دستورالعمل در پايان سال، رتبه بندي اين گروه از اوايل سال بعد شروع خواهدشد.
به گفته وي،مجوز فعاليت و شروع بكار 10 كارگزار در بورس كالاي بندرانزلي هم به شركت بورس كالا تفويض شده است چرا كه طبق مقررات موجود ، اين گونه موارد به عهده شركت هاي بورس كالا، اوراق بهادار و فرابورس است.

*دوركاري در حوزه معاونت نظارت بر نهادهاي مالي

اين معاون سازمان بورس و اوراق بهادار كه عهده دار نظارت برنهادهاي مالي و شركت هاي كارگزاري است، بااشاره به شروع بكار رويه معاملات الكترونيكي سهام توسط برخي ازشركت هاي كارگزاري اظهار داشت: در جريان برگزاري نمايشگاه بورس، بيمه ، بانك و خصوصي سازي (كه ازسه شنبه جاري به مدت 4 روز برگزار مي شود) معاملات آن لاين تردينگ به طور رسمي افتتاح خواهد شد.
محسني دمنه با بيان اينكه ارتباط با نهادهاي مالي مرتبط با سازمان بورس در فصل نويني قرار دارد ادامه داد: در حال نهايي كردن سيستم تلفن مركزي براي شركت هاي كارگزاري هستيم تا فايل صوتي سفارش هاي مشتريان مشمول قانون تجارت اللكترونيكي هم باشد.
وي در واكنش به اين سئوال كه آيا امكان دوركاري در سازمان بورس و حوزه معاونت نظارت بر نهادهاي مالي هم وجود دارد يا خير ، پاسخ داد: بله . باتوجه به ارتباط نهادهاي مالي متعدد با سازمان بورس و لزوم بررسي درخواست هايشان، نرم افزاري موسوم به "ستان " در حال طراحي است تا درخواست ها و طي برخي مراحل اداري از طريق اينترنت و بدون مراجعه حضوري امكان پذير باشد.در اين حالت كارمندان اين حوزه سازمان بورس مي توانند با دسترسي به اين نرم افزار ازهرجاي كشور امور مربوطه را انجام دهند.
محسني دمنه در خاتمه گفت: برنامه ريزي براي عملياتي شدن اين نرم افزار در سال 90 است اما بخش هايي از آن در ماه هاي آينده نهايي شده و در اختيار كاربران و كارشناسان قرار مي گيرد. دراين صورت مي توان شاهد تسريع در انجام امور ، پايين آمدن حجم بايگاني ها و افزايش اطلاعات و ساماندهي آنها بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر