بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۶:۵۶
کد خبر : ۴۲۱۳۲
رضا اعجازي در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي فارس درباره تخفيف‌هاي غيرمتعارف برخي كارگزاري‌هاي بورس كالا با اشاره به اينكه اين مسئله يك واقعيت است، اظهار داشت: كارگران افغاني در كار خود شعاري دارند كه سَرم را بشكن ولي نرخم را نشكن، اگر تا ساعت 9 صبح براي كار به ساختماني بروند كه هيچ اگر با ساعت 9:30 برسد و كسي بگويد كه 2 هزار تومان بگير بيا برام كار كن قبول نمي‌كنند. 
وي افزود: در كارگزاري‌ها كار به جايي رسيده كه يك مشتري به طور مثال با كارگزاري آگاه تماس مي‌گيرد و مي‌گويد فلان كارگزاري 70 درصد تخفيف كارمزد مي‌دهد آيا شما حاضريد 75 درصد تخفيف بدهيد تا كالا را از طريق شما عرضه يا خريداري كنيم. 
اين مقام مسئول با اشاره به اينكه اين تخفيفات بيشتر در بورس كالا و براي عرضه‌كنندگان وجود دارد، بيان كرد: در يك معامله 100 ميليون توماني كارمزد كارگزاران 180 هزار تومان است اما با تخفيفاتي كه كارگزاران از كارمزد خود به مشتريان مي‌دهند، اين كارمزدها را به حداقل مي‌رسانند. 
عضو موظف هيئت مديره كارگزاري آگاه درباره دلايل چنين اتفاقاتي در بين كارگزاران گفت: مهمترين دليلي كه براي اين كار وجود دارد كوچك و محدود بودن بازار است، زيرا حجم كارگزاران نسبت به شركت‌هاي فعال در بورس بيشتر است در حالي كه كارگزاران براي بزرگ كردن بازار حضور دارند ولي با اين اقدامات باعث ايجاد رقابت نا سالم مي شوند. 
اعجازي افزود: براي نمونه كارگزاري آگاه هميشه به دنبال شركت‌هاي توليد كننده يا خريداران جديد است و هزينه‌ها و زمان زيادي را براي جذب آنها صرف مي‌كند، اما پس از اينكه اولين عرضه فلان شركت انجام شد يك كارگزاري ديگر با تخفيف‌‌هايي كه به آن شركت مي‌دهد، سعي در جذب آن مي‌كند. 
وي تاكيد كرد: اين مسائل باعث مي‌شود رغبت براي ورود شركت هاي جديد كم شود. 
عضو موظف هيئت مديره كارگزاري آگاه در پاسخ به اين سؤال كه آيا مكانيزمي براي كنترل اين تخفيفات وجود دارد، تصريح كرد: كانون كارگزاران اعلام كرده كه اين تخفيف‌هانبايد بيش از 25 درصد باشد، اما هيچ نظارت مستمري بر روي آن وجود ندارد و حساب‌ كارگزاري‌ها مداوم بررسي نمي‌شود. 
وي با تأكيد بر اينكه تنها راه حل اين مشكل بزرگ شدن اين بازار است، گفت: هر مكانيزم نظارتي كه براي جلوگيري از اين اقدامات گذاشته شود باز كارگزاران راه گريزي براي آن پيدا مي‌كنند. همچنين، كارگزاران بايد براي ورود شركتهاي جديد ترغيب شوند. 
اين مقام مسئول در پايان تأكيد كرد: در قانون بندي وجود دارد كه هر شركتي كه اولين عرضه خود را با يك كارگزاري شروع مي‌كند تا شش ماه يا يك سال با همان كارگزاري معاملات خود را انجام مي‌دهد ولي الزامي براي آن وجود ندارد، بنابراين گذاشتن اين الزام يكي ديگر از اقداماتي است كه براي جلوگيري بخشي از اين تخلفات مي‌توان انجام داد. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر