بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ دی ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۱
کد خبر : ۴۲۳۱۲

جام جم آنلاين: صادرات چين در سال 2010 ميلادي بيش از 31 درصد افزايش يافت و به رقم نجومي 1580 ميليارد دلار رسيد. به اين ترتيب، چيني‌ها براي دومين سال قهرمان صادرات جهان شدند. اين جايگاه تا سال 2008 به آلمان تعلق داشت.

گزارش صادرات و واردات جمهوري خلق چين هفته جاري از سوي گمرک پکن منتشر شد. اين گزارش نشان مي‌دهد که در سال 2010 ميلادي، ميزان صادرات چين بيش از 31 درصد و واردات آن نزديک به 39 درصد در مقايسه با سال 2009 افزايش يافته است.

پايان بحران جهاني در چين


اين ارقام نشان مي‌دهد که پرجمعيت‌ترين کشور جهان، آثار بحران مالي جهاني را کاملا پشت سر نهاده و رشد جهشي خود را از سر گرفته است.

چيني‌ها، در سال 2010 در برابر صدور 1580 ميليارد دلار کالا و خدمات، 1390 ميليارد دلار کالا وارد کردند که نزديک به ?? درصد نسبت به سال 2009 افزايش يافت.  به اين ترتيب، تراز بازرگاني چين در سالي که گذشت 190 ميليارد دلار مثبت بود.

عنوان قهرماني صادرات جهان تا سال 2008 به آلمان تعلق داشت، اما در سال بحراني  2009 چين در اين جايگاه قرار گرفت.

آلمان در فاصله اول ژانويه تا آخر نوامبر سال گذشته 878 ميليارد يورو (يک هزار و 170 ميليارد دلار) کالا صادر کرد. صادرات آلمان در يازده ماه مشابه سال 2009 از 736 ميليارد يورو فراتر نرفته بود. به اين ترتيب، در سال 2010 صادرات آلمان بيش از 19 درصد افزايش يافت. با اين همه، اين کشور نتوانست عنوان قهرماني صادرات جهان را از چين پس بگيرد.

بزرگترين شريک تجاري چين، همچنان اتحاديه اروپا است. در سال 2010 چيني‌ها 311 ميليارد دلار کالا به کشورهاي عضو اتحاديه اروپا صادر کردند که 68 ميليارد دلار آن روانه آلمان شد. اما حجم صادرات آلمان به چين از اين هم بيشتر بود و به 74 ميليارد دلار رسيد.

دلايل رشد صادرات چين


خبرگزاري رسمي چين (شين‌هوا) به نقل از "لي‌جيان" کارشناس اقتصادي مي‌نويسد که بازرگاني خارجي چين بهتر از آنچه انتظار مي‌رفت توسعه يافته است. به نظر اين کارشناس، افزايش تقاضاي جهاني، پشتيباني دولت از صادرات و پائين بودن نرخ برابري يوان در برابر دلار، دلايل اصلي رشد صادرات چين بوده‌اند.

ايالات متحده آمريکا چين را متهم مي‌کند که با پائين نگه‌داشتن مصنوعي نرخ برابري يوان، امکان رقابت با صادرات خود را در بازار جهاني از بين‌برده است. حجم بازرگاني خارجي چين، در سال 2010 به 2 هزار و 970 ميليارد دلار رسيد. اما توازن مثبت معاملات حدود 6 درصد نسبت به سال 2009 کاهش يافت.

گمرک چين با استناد به همين ارقام تاکيد مي‌کند که بازرگاني خارجي چين، در پاسخ به انتظارات شرکاي غربي، به سمت تعادل بيشتر ميان واردات و صادرات پيش مي‌رود. اما کارشناسان معتقدند علت کاهش توازن مثبت در معاملات، افزايش بهاي مواد خامي بوده که چين مجبور به وارد ساختن آن‌ها است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر