بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۰
کد خبر : ۴۲۶۰۸

به گزارش خبرآنلاین، ارائه نشانی​هایی از برخی افراد بی​نام و نشان که خصومتی با دولت دارند، به بخشی از سبک رئیس​جمهور بدل شده که همواره کشف مصادیق آن را به عهده مخاطب می​گذارد و هوش او را محک می زند. اظهاراتی که برخی را به گمانه​زنی و ذهن​خوانی وی ترغیب می​کند و برخی را به سکوت و ترجیح اینکه احمدی​نژاد شخصا این مبهمات را رمزگشایی کند.

این​بار هم مرد محمود احمدی نژاد در مراسم افتتاح رسمی سامانه الکترونیک ارتباط مردم و دولت گفت: حاضرم برای به ظاهر پایین‌ترین مردم جامعه خدمت کرده و کارگری کنم اما با افراد بریده از مردم و مدعی و مدعیان بی خاصیت ملاقات نداشته باشم. او باز هم نگفت که منظورش از این «مدعیان بی​خاصیت» و « افراد بریده از مردم» کیست و نگفت که چه کسانی از او درخواست ملاقات کرده​اند و یا پیشنهاد چه ملاقاتی به او شده که وی حاضر به پذیرش آن نشده است.

اما تفاوت مواضع اینباره احمدی​نژاد با قبل در این بود که سخنانش رو به آینده نبود بلکه از گذشته سخن می​گفت. گذشته​ای که خیلی هم دور نبوده. برخی اخبار طی یک هفته گذشته نشان می​دهد که موضوع ملاقات با رئیس​جمهور به همین روزهای اخیر برمی​​گردد. اخباری که از شایعه دیدار یک چهره جنجالی دولت با آیت​الله هاشمی رفسنجانی آغاز شد و تا تکذیبش دو روز طول کشید.

روز یکشنبه این هفته برخی سایت​ها از این دیدار خبر دادند. خبری که در آن آمده بود «مشاور ارشد احمدی​نژاد قول داده است که در صورت همراهی هاشمی با دولتمردان زمینه بازگشت بدون جنجال مهدی هاشمی به کشور را میسر نمایند.» بر اساس این خبر، توافقی هم صورت گرفته بود تا هاشمی مواضع مجمع را با دولت همسو​تر کند و در عوض دولت هم بیشتر از مواضع هاشمی بیشتر در اداره کشور استفاده کند.

اگر چه محمد هاشمی رییس دفتر هاشمی رفسنجانی در گفت و گو با خبرآنلاین از دیدار این چهره جنجالی دولت که نامی از آن برده نشده است با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، ابراز بی اطلاعی کرد و گفت که بعد از بررسی​های لازم نسبت به انتشار این خبر واکنش نشان می​دهد؛ اما سایت دولت دو روز بعد (روز سه​شنبه) یعنی بعد از سخنان عصر دوشنبه احمدی​نژاد درباره پرهیزش از دیدار با  «مدعیان بی​خاصیت» و « افراد بریده از مردم» این خبر را به کل تکذیب کرد. دولت سایت​های منشاء این خبر را متهم به بی اخلاقی نموده و آنها را به رعایت حداقل اخلاق و اصول مرسوم رسانه‌ای دعوت کرد. البته در عین حال این را هم اضافه کرده بود که دفتر امور رسانه​​ها و پایگا​ه​های اینترنتی حق خود را برای پیگیری‌های حقوقی این موضوع محفوظ می‌داند.

اما رفتار کنایه​آمیز و تابو شکنانه دبیرمجمع تشخیص مصلحت نظام نیز این پازل را تکمیل کرد. محسن رضایی که جزو سخنرانان افتتاحیه همایش بازار سرمایه بود، پس از آنکه رئیس​کل بانک مرکزی سخنرانیش را به پایان رساند، حاضر به سخنرانی در این همایش نشد و در یادداشتی برای مجری برنامه نوشت: «در این همایش​ها به بهانه افتتاحیه و اختتامیه، سیاستمداران، وقت متخصصان و اندیشمندان را می​گیرند و آنان نمی​توانند دیدگاه​های خود را به طور کامل بیان کنند. به همین دلیل من وقت خود را به متخصصان و اندیشمندان می​دهم و سخنرانی خود را لغو می​کنم».

شاید در یک فضای عادی منظور این سخنان رضایی، خود وی بوده و یک تعارف موقر و توام با منانت و احترام به جایگاه صاحب​نظران به شمار می​رفت که جای تقدیر هم دارد، اما از آنجا که برگزار کننده این همایش مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، گمانه​های دیگری ​هم می​توان داشت. از جمله اینکه دبیر می​توانست از ابتدا در فهرست سخنرانان جای نگیرد و نیازی به این اعلام انصراف نبود. اما از آنجا که او پای ثابت سخنرانی در خصوص سیاست​های کلی اصل 44 و میزان تحقق آن در تمامی همایش​های پیشین مجمع تشخیص مصلحت نظام بود، اعلام انصراف یکباره وی کمی دور از انتظار بود. اینکه وی پیش از سخنرانی محمود بهمنی که به نمایندگی از دولت در این همایش حضور داشت چنین بگوید هم این شائبه را آفرید که روی سخن وی مشخصا با همین مسئول دولتی بوده است و شاید پاسخی به اظهارات شب گذشته محمود احمدی​نژاد.

او که گفته می​شود طی روزهای گذشته بارها در مقام دعوت از رئیس​جمهور برای حضور در جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام برآمده بود تا در مورد نحوه انتخاب رئیس​کل بانک مرکزی با حضور وی تصمیم گیری شود، به این ترتیب مرز مشخصی میان مواضع سیاسیون و دولتمردان را با کارشناسان تعیین کرد. هرچند که تلاش وی برای بازگشت رئیس​جمهور به جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام بعد از 20 ماه غیبت ثمر بخش نبود. غیبتی که اخیرا باز هم به دلیل پرهیز از رویارویی با هاشمی رفسنجانی در جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی هم طی دوماه و نیم گذشته تکرار شده است. چرا که احمدی​نژاد پس از موضوع اساسنامه دانشگاه آزاد دیگر در این جلسات که ریاستش را بر عهده دارد نیز شرکت نمی​کند و بار اداره آن را به دوش دیگر روسای قوا انداخته است.

فاغ از این موضوع، این روزها مجمع تشخیص مصلحت نظام با برگزاری دو جلسه فوق​العاده مشغول بررسی موارد اختلافی مجلس با شورای نگهبان درباره مفادی از لایحه برنامه پنجم بود که مهمترین آنها به نحوه انتخاب رئیس​کل بانک مرکزی اشاره داشت. انتخابی که دولت آن را برای خود می​خواست اما مجلس قائل به دخالت در نحوه این انتخاب بود و شورای نگهبان هم جانب دولت را گرفته بود. آنقدر این مباحثات مطول شد که در نهایت رهبری انقلاب این موضوع را به عنوان یک «معضل» به مجمع تشخیص مصلحت نظام سپرد تا درباره آن تصمیم گیری کند.

به این ترتیب اگرچه دولت پیشاپیش با اعلام مواضعی از سوی رئیس​جمهور و معاونان وی، مصوبات مجمع را زیر سوال برده بود اما با ارجاع این موضوع از سوی رهبری به مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیگر جای هیچ ان​قلتی باقی نمانده است. تا کنون رئیس​جمهور شخصا رئیس​کل بانک مرکزی را تعیین کرده و نظر موافق مجمع عمومی این بانک را نیز کسب می​کرد. اما مجلس خواسته بود که پس از این تاییدیه از سوی مجمع عمومی بانک مرکزی، فرد منتخب رئیس​جمهور به مجلس نیز معرفی شده و به وی رای اعتماد داده شود. روشی که با مخالفت شورای نگهبان روبرو شد.

اگرچه به گفته غلامرضا مصباحی مقدم نماینده تهران، مجمع تشخیص مصلحت نظام در جلسه روز شنبه این هفته خود به این نتیجه رسیده بود که انتخاب رئیس​کل بانک مرکزی همچنان با رئیس​جمهور باشد ولی فرد منتخب به تایید دو نفر از روسای سه قوه برسد؛ اما محسن رضایی اعلام کرد که مجمع تشخیص مصلحت نظام هنوز به جمع​بندی نرسیده و تا یک ماه دیگر در این خصوص اظهارنظر خواهد کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر