بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۴
کد خبر : ۴۳۲۶۴

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، بورس اوراق بهادار در حالي بعد از دوران طلايي سال هاي 82 و 83 چند سال را با شرايط سختي مواجه شد كه در طول چند سال اخير بار ديگر توانسته حرف هاي زيادي براي گفتن چه در داخل و چه در خارج كشور داشته باشد كه اوج آن افزايش حدود 8 هزار واحدي شاخص در 11 ماه اخير و ميانگين بازدهي 60 درصدي سرمايه گذاري است كه در كمتر بورس ديگري اين جهش ها و سودها به دست مي آيد.
حال طبق آخرين گزارش فدراسيون جهاني بورس ها (WFE) كه در آن 53 بورس دنيا حضور دارند، بورس تهران صاحب عنوان برترين شاخص بورس‌هاي منطقه اروپا، آفريقا و خاورميانه در سال2010 شده است.
اين مرجع ارزش كل بورس‌هاي عضو فدراسيون در پايان سال2010 را 54.8 تريليون دلار اعلام كرده كه افزايشي 15درصدي را در مقايسه با سال پيش از آن نشان مي‌دهد. از ميان 53 بورس عضو WFE، بورس نيويورك با بيش از 13 تريليون دلار بالاترين ارزش بازار را به خود اختصاص داد و پس از آن به ترتيب بورس‌هاي نزدك اُ ام ايكس (ايالات متحده)، توكيو، گروه بورسي لندن و نيويورك يورونكست (اروپا) در رتبه‎هاي دوم تا پنجم از حيث ارزش بازار قرار گرفتند. اين در حالي است كه با وجود افزايش ارزش بازارها پس از بحران سال 2008، هنوز فاصله 6 تريليون دلاري تا رقم 61 تريليون دلار ارزش بازار سال 2007 وجود دارد.
در مقايسه نقطه به نقطه رشد ارزش بازارهاي عضو فدراسيون در دسامبر 2010 و دسامبر 2009، بورس كلمبو با نزديك به 110 درصد افزايش ارزش بازار، حائز بالاترين رتبه شد.
پس از اين بورس، ‌بورس‌هاي فيليپين، اندونزي، تايلند و شن ژن چين قرار داشتند، بورس اوراق بهادار تهران نيز با بيش از 45 درصد رشد، رتبه هشتم را به خود اختصاص داد.
در انتهاي اين جدول هم بورس‎هاي آتن، قبرس، ليبلوانا، اسپانيا و بوداپست بين 40 تا 8 درصد از ارزش بازار خود را نسبت به دسامبر 2009 از دست داده‌اند.
ارزش كل معاملات سهام اعضاي WFE در سال 2010 به بالاتر از 63 تريليون دلار رسيد كه حدودا 2 درصد بيش از ارزش معاملات سال 2009 ميلادي است. در اين شاخص نيز بورس نيويورك با 17.8 تريليون دلار رتبه نخست را تصاحب كرد و پس از آن بورس هاي نزدك اُ ام ايكس (ايالات متحده)، شانگهاي، ‌توكيو و شن ژن قرار گرفتند.
گردش معاملات سال2010 اعضاي فدراسيون هم به حدود 115 درصد ارزش كل بازار آنها رسيد. با اين حال ارزش معاملات بورس تهران در سال2010 با 2 درصد رشد نسبت به سال 2009، رتبه اي بهتر از سي و يكم را نصيب اين عضو WFE نكرد.
در سال 2010 ميلادي مجموعا " دو هزار و 339 شركت جديد در بورس‎هاي عضو فدراسيون جهاني بورس‎ها پذيرفته شدند كه هزار و 783 شركت به صورت عرضه اوليه عمومي به بازار ثانويه راه يافتند. اين تعداد عرضه اوليه نسبت به سال 2009 رشدي بيش از 130 درصد داشته است.
ارزش كل عرضه هاي اوليه در سال ميلادي ياد شده با بيش از 123 درصد رشد نسبت به سال 2009 به رقم 296 ميليارد دلار رسيد. موفق ترين بورس‎هاي WFE در جذب سرمايه به ترتيب نيويورك ،‌ هنگ كنگ، برزيل،‌ شانگهاي و نيويورك يورونكست معرفي شدند.
در بخش شاخص‎هاي سال 2010، بورس هاي ليما، ‌كلمبو و تهران به ترتيب برترين اعضا در مناطق آمريكا، آسيا،اقيانوسيه و اروپا،آفريقا، خاورميانه به شمار مي‎آيند.
بيشترين رشد سالانه شاخص اصلي بورس‎ها در ميان اعضاي WFE، به بورس كلمبو با 96 درصد افزايش اختصاص يافت و پس از آن بورس هاي تهران، ليما،‌ بوئنوس آيرس و اندونزي حائز رتبه‎هاي دوم تا پنجم شدند. در سوي ديگر، بورس‎هاي برمودا، آتن، ‌قبرس، اسپانيا (بارسلون) و اسپانيا (مادريد) شاهد بيشترين كاهش در ارزش شاخص‎هاي اصلي خود بودند و بين 20 تا 45 درصد آن را طي يكسال از دست دادند.
در ميان اعضاي WFE در مجموع 5 هزار 563 صندوق­ قابل معامله در بورس (ETFs) تا پايان سال 2010 پذيرفته شده بود كه گردش معاملات آنها در اين سال بالغ بر 6.3 تريليون دلار اعلام شد. اين رقم نسبت به گردش معاملات ETF ها در سال 2009 بيش از 3 درصد كاهش نشان مي‎دهد.
بيشترين ارزش معاملات اين صندوق ها به بورس‎هاي نيويورك ، نزدك، گروه بورسي لندن، دويچه بورس آلمان و نيويورك يورونكست اختصاص يافته است.
در بخش محصولات مشتقه، بورس‌هاي عضو WFE در سال 2010 مجموعا بيش از 3.6 ميليارد قرارداد اختيار معامله سهام و حدودا 787 ميليون قرارداد معاملات آتي تك سهمي منعقد كردند، كه در بازار اختيار معامله سهام، بورس هاي شيكاگو، برزيل، بورس بين المللي ايالات متحده، نزدك و يوركس فعال تر از ساير اعضا حضور داشتند.
همچنين بورس‌هاي نيويورك لايف اروپا، ملي هندوستان، يوركس، ژوهانسبورگ و كره جنوبي بيشترين تعداد قراردادهاي آتي تك سهمي را به اختصاص دادند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر