بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۰۴
"شیران" که به طور مستقیم 4.08 درصد از سهام آن در اختیار سرمایه گذاری صنعت و معدن و 33.61 درصد متعلق به سرمایه گذاری آتیه دماوند می باشد ، در طول سال جاری بیش از 204 درصد بازدهی داشته و قیمت سهامش از 401 تومان در ابتدای سال به 1089 تومان در روز گذشته رسیده است .
کد خبر : ۴۳۳۰۲

در روزهای اخیر شاهد اقبال وسیع بازار به شرکت های زیر مجموعه بانک صنعت و معدن یعنی سرمایه گذاری صنعت و معدن و آتیه دماوند می باشیم به گونه ای که تشکیل صف های خرید و افزایش تقاضا در نماد این شرکتها از مسائل قابل توجه چند روز اخیر بازار سرمایه بوده است .

به گزارش بورس نیوز یکی از دلایل اصلی این قضیه شرکتی به نام صنایع شیمیایی ایران و افزایش سودآوری و به تبع آن قیمت سهام این شرکت در سال جاری می باشد.

"شیران" که به طور مستقیم 4.08 درصد از سهام آن در اختیار سرمایه گذاری صنعت و معدن و 33.61 درصد متعلق به سرمایه گذاری آتیه دماوند می باشد ، در طول سال جاری بیش از 204 درصد بازدهی داشته و قیمت سهامش از 401 تومان در ابتدای سال به 1089 تومان در روز گذشته رسیده است .

این مسئله باعث گردیده ارزش بازار پرتفوی بورسی "واتی" در طول سال جاری با یک روند افزایشی به بهای تمام شده پرتفوی بورسی اش نزدیک شود زیرا وزن اصلی در پرتفوی بورسی و آتیه دماوند حدود 70 درصد متعلق به شرکت صنایع شیمیایی ایران است .

با توجه به اینکه قیمت تمام شده هر سهم "شیران" برای آتیه دماوند 940 تومان بوده و قیمت سهم در حال حاضر به بالای 1000 تومان رسیده است و احتمال تعدیل مثبت سود نیز برایش وجود دارد و الباقی پرتفوی بورسی نیز روند افزایشی در قیمت را پیش گرفته اند ، آتیه دماوند می تواند در پایان سال مالی جاری کل ذخیره کاهش ارزش 354.975 میلیون ريالی را که بابت پرتفوی بورسی خود و عمدتاً سهم "شیران" گرفته است را به عنوان سود شناسایی کرده و با توجه سرمایه اندکش قادر به شناسایی 354 ريال سود به ازای هر سهمش خواهد بود .

از لحاظ پیش بینی سود نیز آتیه دماوند با توجه به تعدیل درآمد محتمل "شیران" می تواند EPS خود را در سال جاری افزایش دهد که با توجه به عدم ارسال پیش بینی درآمد شرکت به کدال مقدار دقیق آن مشخص نمی باشد .

از سوی دیگر سرمایه گذاری صنعت و معدن نیز که مالک هر دو شرکت "شیران" و "وآتی" می باشد ، به ازای هر 4 درصد رشد آتیه دماوند حدود 5 ريال به سود هر سهمش افزوده می شود ، یعنی در واقع از ذخیره کاهش ارزش سرمایه گذاریهایش روزی 600 میلیون تومان آزاد می شود که قادر به شناسایی در پایان سال مالی خواهد بود . از طرف دیگر قیمت تمام شده هر سهم صنایع شیمیایی ایران نیز برای "وصنعت" 265 تومان می باشد که با افزایش ارزش روز آن هر روز به ارزش بازار پرتفوی بورسی صنعت و معدن افزوده می شود.

بر طبق اخبار واصله از حدود 39 میلیارد تومان ذخیره کاهش ارزشی که "وصنعت" در صورت های مالی خود بابت پرتفوی بورسی ذخیره گرفته است حدود 4 میلیارد تومان آن تا به امروز قابل برگشت است .

در پایان به خوبی روشن است که دلیل اقبال بازار به سهام شرکتهای زیر مجموعه بانک صنعت و معدن از چه جهت می باشد . ضمن اینکه شنیده هایی موثق مبنی بر تعدیل مثبت لیزینگ صنعت و معدن یکی دیگر از زیر مجموعه های بانک صنعت و معدن نیز به گوش می رسد که می تواند به هر دو شرکت آتیه دماوند و صنعت و معدن اثرات مثبتی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر