بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۸:۳۰
مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آتیه تکادو

دلیل رشد سهام فرآورده نسوز آذر را نمی دانیم!

ما هم دنبال پی بردن به علت این اشتیاق هستیم تا بفهمیم چرا با پوشش نامناسبی که این شرکت داشته ، همچنان با صف خرید مواجه است و یک سری از شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری به دنبال خرید سهام آن بوده
کد خبر : ۴۳۴۵۱

به دنبال اعلام گزارش عملکرد 9 ماهه از سوی شرکت ها ، وضعیت آنها بیش از پیش برای سرمایه گذاران روشن شد .

طبق گزارش اعلام شده از سوی شرکت فرآورده های نسوز آذر " کاذر" شاهد پوشش 13 درصدی EPS طی گذشت 9 ماه از سال جاری هستیم. این در حالی است که حجم معاملات سهام این شرکت طی روزهای گذشته ، رقم بالایی را نشان داده و سهام آن با صف خرید روبرو بوده است.

صادقی ، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری آتیه تکادو ، در خصوص وضعیت کنونی شرکت فرآورده های نسوز آذر " کاذر " به خبرنگار بورس نیوز گفت : ما هم دنبال پی بردن به علت این اشتیاق هستیم تا بفهمیم چرا با پوشش نامناسبی که این شرکت داشته ، همچنان با صف خرید مواجه است و یک سری از شرکت ها و صندوق های سرمایه گذاری به دنبال خرید سهام آن بوده و بانک رفاه کارگران نیز توانسته با خرید یک میلیون و 143 سهم ، مالکیت 1.44 درصدی از سهام این شرکت را از آن خود کند .

به نظر می رسد این رویه بیشتر به خاطر ارزش جایگزینی سهام این شرکت باشد و با توجه به افزایش هزینه های تولید و بالا رفتن قیمت منیزیت ، که به نظر می رسد در سال بعد گران تر هم می شود ، وضعیت مناسبی در انتظار این شرکت نیست. البته همیشه این طور بوده که جریان پول پشت هر سهمی که بیاید ، قیمت سهام آن را بالا می برد .

وی در ادامه، درباره ورود شرکت ذوب آهن اصفهان به بورس و تأثیر آن برقیمت سهام "کاذر" اظهار داشت: شرکت ذوب آهن اصفهان همچون فولاد مبارکه اصفهان در نظر دارد پیمانکاران را از پروژه های خود حذف کرده و نیروی انسانی لازم برای فعالیت های شرکت را فراهم نماید.

این اقدام موجب می شود پروژه هایی که از سوی ذوب آهن به شرکت فرآورده های نسوز آذر محول شده و درآمدزایی مناسبی برای "کاذر" داشته ، از شرکت مورد بحث گرفته شود و آثار آن در سال آینده بیشتر مشهود است لازم به ذکر است این اقدام در خصوص تمام شرکت های تولید کننده فرآورده نسوز و طرف قرارداد ذوب آهن صورت می گیرد.

صادقی در خصوص احتمال تعدیل سود ، گفت : تعدیل سود بستگی به قراردادهای موجود با ذوب آهن اصفهان و نیز صحبت هایی که در حال حاضر در جریان است، داشته و اینکه کاذر بتواند در مناقصه هایی که معمولاً در پایان سال انجام می شود ، برنده شود و به سود برسد و شرکت در نظر دارد روی قراردادهای فعلی تعدیل دهد ، ولی در کل تعدیل قابل توجهی نخواهد داشت .

وی در ادامه افزود : با توجه به اینکه فرآورده های نسوز جزو صنایع انرژی بر ، به ویژه در برق و گاز ، محسوب می شوند ، متأثر از اجرای این طرح هدفمندی یارانه ها خواهند بود ؛ اما آثار آن دقیق مشخص نیست و باید میزان این تأثیر محاسبه شود که در بودجه سال آینده اعلام و لحاظ خواهد شد .

وی افزایش درآمد حاصل از سرمایه گذاریهای این شرکت را ناشی از سود حاصل از مالکیت 15 درصدی سهام شرکت سرامیک صنعتی اردکان دانست و گفت : سود شرکت از محل تولید محصول ، به دلیل بالا رفتن قیمت تمام شده ، کاهش یافته است ؛ چراکه 60 تا 70 درصد بهای تمام شده کالای فروش رفته مربوط به قیمت مواد اولیه می شود .

البته شرکت با اجرای سیاست های خود ، هزینه های مالی را کاهش داده و شاید همین سیاست سبب کاهش میزان تولید و فروش شرکت شده است و وقتی تولید پایین آید ، در شرکت ظرفیت های خالی ایجاد می شود و با توجه به بالا بودن هزینه های ثابت ، مشکلاتی برای شرکت به وجود می آید و این معظلی است که باید حل شود .

البته اخباری منتشر شده مبنی بر اینکه شرکت های فعال در زمینه فولاد با توجه به افزایش قیمت جهانی این محصول ، در سال آینده اجازه افزایش قیمت محصولات خود تا 20 درصد را خواهند داشت؛ در این صورت قیمت محصولات شرکت تولید کننده فرآورده های نسوز همچون "کاذر" نیز می تواند افزایش یابد .

وی در پایان ، رشد شاخص کل را تا پایان سال بین 22 تا 23 هزار سهم پیش بینی کرد و گفت : با قیمت های موجود که جای رشد هم برای آن وجود دارد، روند مثبتی برای آن قابل تصور است ؛ البته ممکن است با اعلام بودجه سال آینده شرکت ها ، که معمولاً بدبینانه صورت می گیرد بازار با شک منفی هم مواجه شود ، ولی در کل بازار سرمایه با رشد همراه خواهد بود .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر