بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۶:۰۹
کد خبر : ۴۳۴۵۲
درست 43 سال پيش و يكسال بعد از تصويب قانون " سازمان كارگزاران بورس اوراق بهادار تهران " توسط مجلس آن زمان يعني 1345 بود كه در ساعت 11 صبح 15 بهمن 1346 با عرضه و معامله سهام بانك توسعه معدني و صنعتي، بورس اوراق بهادار ايران براي نخستين بار متولد شد . 
از آن زمان تاكنون هر چند بازار سهام كوچك كشور با فراز و فرودهاي متعددي همراه شده اما به هر حال توانسته به صورت كودكي نوپا به تازگي‌ حرف‌هايي براي گفتن داشته باشد. دراين ميان محوريت بورس در اجراي اصل 44 قانون اساسي و فرآيند واگذاري‌ها موجب مورد توجه قرار گرفتن بازار سهام در چندسال اخير شده و اين اتفاق مهم به همراه تغييرات اساسي در قوانين ، موجب شده تا نگاه اكثر مسئولان و مردم به اين بازار قديمي اما كوچك و مهجور تغيير كند. 
كشورهاي ديگر در شرايطي با توجه به اهميت بازار سهام در تامين منابع مالي و كنترل تورم جامعه همواره جايگاه ويژه‌اي براي بورس قايل شده و به هر بهانه‌ايي سعي در تثبيت اين بازار در حوزه‌هاي اقتصادي و افكار عمومي جوامع خود دارند كه به رغم بهتر شدن شرايط بازار سهام و حمايت دولت از اين بازار و ميانگين بازدهي 60 درصدي در سال جاري، بازهم مسئولان بازار سرمايه از برگزاري جشن تولدي ديگر براي بازار سهام كشور غافل شدند و از اين رويداد كه تبعات مثبت فراواني به همراه دارد، بي تفاوت گذشته اند. 
واقعيت اين است كه رسانه هاي فعال بازار سرمايه مي توانستند اين موضوع را به مسئولان يادآوري كنند اما بايد مشخص مي شد كه خود متوليان و دست اندركاران تا چه به اين گونه مسائل توجه دارند. 
مديران بازار سرمايه هر چند اقدامات درخور شايسته و توجهي را براي توسعه بازار به عمل آورده اند اما بي توجهي به برگزاري مراسمي به بهانه تولد بورس در ايران نشان از عدم اولويت فرهنگ سازي و جذب بيشتر سرمايه گذاران و شركت هاي سهامي عام دارد. 
از طرف ديگر پيگيري در نظر گرفتن روز ملي براي بورس كه مدت‌ها پيش به مسئولين پيشنهاد شده و متاسفانه به نتيجه نرسيده مي توانست و مي تواند نقش مهمي در توسعه بازار سرمايه كشور داشته باشد. 
با اين اوصاف در حالي بازار سهام از كمبود شركت هاي بورسي و سرمايه گذاران رنج مي برد و تاكنون محدود به 341 شركت سهامي عام و حداكثر 2 ميليون سهامدار فعال بسنده كرده كه تا زماني كه به مواردي چون سالگرد حيات بورس بي‌توجهي شود نمي‌توان انتظار داشت مردم با اين بازار‌ آشنا شوند و پس اندازهاي خود را وارد بورس كنند؛ نمي‌توان انتظار داشت كه عمق اين بازار افزايش يابد؛ نمي‌توان انتظار داشت كه اجراي اصل 44 موجب حضور توانمند بخش خصوصي شود؛ نمي‌توان انتظار داشت كه كودكان و نوجوانان امروز قلك ‌هاي خود را به بورس بياورند؛ و نمي‌توان انتظار .... 
اين همه در شرايطي است كه نبايد انتظار داشت ديگران به سراغ بورس بيايند بلكه اين بورس است كه بايد به سمت مردم و جامعه برود كه متاسفانه تاكنون به جز چند حركت كوچك تحرك خاصي در جلب نظر مردم به بورس نشده است. 
به هرحال در آغاز حيات 44 سالگي بورس ايران نيز به مانند سالهاي گذشته هيچ كس شمعي و چراغي براي اين كودك آينده دار وموفق نيفروخت و اين فرصت هم از دست رفت. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر