بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۰۴:۰۶
مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امین در گفتگو با بورس نیوز

عرضه بلوک 67 درصدی "وبانک" در اسفند ماه

NAV تخمینی هر سهم این شرکت را بسیار فراتر از قیمت تابلوی آن در بازار سهام پیش بینی کرد و اظهار داشت : با تکمیل اطلاعات و مستندات شرکت همچون ارزش بازار و بهای تمام شده شرکت های بورسی و غیر بورسی طی 10 روز آینده ارزش گذاری سهام این شرکت در صورت تمایل بانک ملی ایران برای سرمایه گذاران افشاء خواهد شد .
کد خبر : ۴۳۴۷۴

بنابر اطلاعات دریافتی از شبکه کدال ، شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی سودی 392 ريالی را برای هر سهم خود با سرمایه سه هزار و 220 میلیارد ريالی برای سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه جاری پیش بینی نموده که طی عملکرد سه ماهه سوم امسال باپوشش 32 درصدی آن سودی 125 ريالی را به ازای هر سهم محقق نموده است .

به گزارش بورس نیوز از ابتدای سال جاری طی 184 روز معاملاتی بازدهی کل هر سهم "وبانک" تا پایان 16 بهمن ماه جاری با احتساب سود تقسیمی 200 ريالی در مجمع اخیر آن ، بیش از 149 درصد گزارش شده و این در حالی است که در دوره فوق ، بازدهی هم گروهی های آن در صنعت چند رشته ای صنعتی بورس بطور میانگین کمتر از 79 درصد به ثبت رسیده است .

گفتنی است واگذاری بلوک 67 درصدی "وبانک" توسط یکی از سهامداران آن یعنی بانک ملی ایران در آینده ای نزدیک یکی از اصلی ترین دلایل اقبال سرمایه گذاران برای خرید سهام این شرکت در ماههای اخیر بوده و این در حالی است که با واگذاری و پیش بینی انجام رقابت نفس گیر در این معامله می توان افزایش قیمت فعلی این سهم در تابلوی معاملات بورس اوراق بهادار را متصور بود .

در همین راستا دکتر محمد آرام بنیار ، مدیرعامل شرکت تأمین سرمایه امین که ارزشگذاری سهام شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی را نیز در دستور کار دارد در گفتگو با خبرنگار ما از احتمال واگذاری بلوک 67 درصدی "وبانک" در اسفند ماه سال جاری خبر داد و افزود : بنابر رعایت بسته سیاستی نظارتی سال 89 شبکه بانکی کشور مبنی بر فروش سهام شرکت های تحت پوشش و دارایی های مازاد و تملیکی بانک های دولتی ، واگذاری بلوک 67 درصدی سهام شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی در دستور کار بانک ملی ایران (به عنوان یکی از سهامداران عمده) قرار گرفته است .

ارزشگذاری سه ماهه "وبانک"

وی در ادامه با اشاره به اینکه عملیات ارزش گذاری سهام "وبانک" طی یک دوره سه ماهه به شرکت تأمین سرمایه امین و شرکت خدمات مدیریت سرمایه مدار به نمایندگی از سرمایه گذاری بانک ملی ایران سپرده شده است ، عنوان کرد : شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به عنوان یکی از بزرگترین شرکت های بورسی وزن زیادی صنایع مختلف در پرتفوی بورسی و غیر بورسی خود دارا بوده بطوریکه با داشتن یک الی سه کرسی از کرسی های هیأت مدیره شرکت های زیر مجموعه خود علاوه بر مالکیت سهام ، نقش ویژه ای در مدیریت آنها بر عهده دارد .

واگذاری یک بلوک مدیریتی

به گفته مدیر عامل شرکت تأمین سرمایه امین واگذاری سهام بلوکی "وبانک" از سوی بانک ملی ایران یک عرضه مدیریتی خواهد بود که با تحت الشعاع قرار دادن بخش قابل توجهی از معاملات بازار سهام عملاً خریداران بالقوه و بالفعل بیشماری را می تواند برای تصاحب این بلوک جذب نماید .

NAV بالاتر از قیمت تابلو

وی با بیان اینکه ارزش خالص داراییهای "وبانک" بر اساس ارزش روز سرمایه گذاری های بورسی آن در نظر گرفته می شود ، NAV تخمینی هر سهم این شرکت را بسیار فراتر از قیمت تابلوی آن در بازار سهام پیش بینی کرد و اظهار داشت : با تکمیل اطلاعات و مستندات شرکت همچون ارزش بازار و بهای تمام شده شرکت های بورسی و غیر بورسی طی 10 روز آینده ارزش گذاری سهام این شرکت در صورت تمایل بانک ملی ایران برای سرمایه گذاران افشاء خواهد شد .

مبنای ارزشگذاری "وبانک"

دکتر آرام رویه ارزش گذاری سهام "وبانک" رابر مبنای ارزشگذاری ادغام و تملک شرکت ها (Merger and acquisition ) عنوان کرد و افزود : ارزشگذاری این سهم بر اساس مدل تنزیل جریان های نقدی آزاد سهام و ارزشگذاری مبتنی بر دارایی ها می باشد.

انگیزه رقابت کنندگان در واگذاری

وی رقابت جدی خریداران در روند واگذاری این بلوک در آینده ای نزدیک را خاطر نشان شد و افزود : جدای از دستیابی به مالکیت سهام ، خریداران این بلوک بواسطه پرتفوی گسترده "وبانک" ، به دنبال مالکیت بلوک های مدیریتی آن در صنایع مختلف و یا تکمیل زنجیره عضویت در هیأت مدیره و دستیابی به کرسی های مدیریتی بیشتر بوده و از اینرو این امر می تواند برای اکثر سرمایه گذاران حقیقی و حقوقی بزرگ بازار مورد توجه قرار گیرد.

در کنار این مطالب ، بورس نیوز در گفتگوی کوتاهی با خانم حمدانی معاون اداره کل بررسی طرح های بانک ملی ایران زمان قطعی عرضه بلوک 65 درصدی سهام شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی را جویا شد که وی پاسخ داد : طبق برنامه ریزی های صورت گرفته بنا بوده تا پایان بهمن ماه جاری واگذاری این بلوک دربورس اوراق بهادار انجام پذیرد و این در حالی است که تلاش می شود طی هفته های باقیمانده تا پایان سال جاری بلوک مدیریتی "وبانک" از سوی بانک ملی ایران انجام پذیرد.

بنابر گزارش بورس نیوز پس از واگذاری بلوک58 درصدی نساجی بروجرد ، واگذاری بلوک 67 درصدی "وبانک" منوط به عرضه 100 درصد از سهام هلدینگ دارویی شفا از سوی این شرکت بوده که به نظر می رسد تا زمانیکه این اتفاق تحقق نیابد سرمایه گذاران شاهد عرضه بلوک 67 درصدی "وبانک"نخواهند بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر