بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۸
نماگرهای اقتصادی نظیر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی(GDP) و یا نرخ رشد تولید ملی(GNP)،انطباق کلی با وضعیت موجود بازار سرمایه کشور ندارد ولی بورس کشور همچنان به پیشتازی و رونق مستمر خود ادامه می دهد.
کد خبر : ۴۳۵۷۳

شاخص کل بورس اوراق بهادار امروز را نیز با افزایش روبرو بود تا رقم 21840 واحد را رکوردزنی کند.

این مقدار نسبت به روز گذشته 28 واحد افزایش و نسبت به ابتدای سالجاری بیش از 74.2 درصد رشد نشان می دهد.

شایان ذکر است که شاخص کل در ابتدای سال 12536 واحد بوده است که بدین ترتیب بیشترین بازدهی بورس های منطقه ای و جهانی از آن ایران است.

چرا که با کسب نزدیک به 75 درصد بازدهی( در بازه زمانی ده و نیم ماهه)،اینک رتبه اول جهان را احراز نموده ایم که در نوع خود بی نظیر است. ارزش معاملات امروز بالغ بر 117.4 میلیارد تومان، و ارزش کل بازار سرمایه کشور بالغ بر 103 هزار و 686 میلیارد تومان بودکه با نرخ دلار دولتی، نزدیک به 100 میلیارد دلار می باشد .

جمیع این عوامل،گویای این نکته است که در غیاب و رکود بازارهای موازی،بورس کشور یکه تاز و بدون رقیب،در کانون توجه فعالان و سرمایه گذاران قرار دارد.در این میان، عوامل برون زای بازار نظیر تحریم های بین المللی،رخدادهای سیاسی ،اجرای طرح آزادسازی یارانه ها و ... هنوز نتوانسته اند ارکان بازار سرمایه را مورد تهدید قرار دهد.

هر چند نماگرهای اقتصادی نظیر نرخ رشد تولید ناخالص داخلی(GDP) و یا نرخ رشد تولید ملی(GNP)،انطباق کلی با وضعیت موجود بازار سرمایه کشور ندارد ولی بورس کشور همچنان به پیشتازی و رونق مستمر خود ادامه می دهد.

در معاملات امروز،بجز چند سهم(نظیر ومعادن)، بقیه سهام مطرح و ارزنده بازار نظیر فولاد مبارکه،وبانک،وغدیر،مخابرات ایران،مس ایران،وامید،بالاس،صدرا،گل گهر،گروه بهمن،مپنا،بانک کارآفرین،چادرملو،وغدیر،زامیاد ... با چنان عرضه های سنگینی روبرو گشتند که صفهای خرید در اکثر نمادهای مورد توجه بازار برچیده شد.

هر چند این نمادها با تقاضای سنگینی نیز مواجه بودند ولی عرضه های امروز نشان داد که سهام لیدر و پیشرو بازار،به اشباع قیمتی خود نزدیک گشته اند. بدین ترتیب،اصلاح قیمتی برخی از سهام در روزهای باقیمانده تا انتهای هفته،دور از انتظار بنظر نمی رسد.

امری که می‌تواند ناشی از تمایل معامله‌گران به فروش سهام ارزان خرید خود، و شناسایی سود در روزهای آتي باشد. و اما از آنجا که بورس تهران بازاری کالامحور است،لذا همه نگاه‌ها به سوی بازار جهانی دوخته است. چرا که رابطه تنگاتنگی بین قیمتهای سهام بورس تهران،با قیمتها و موجودی انبار بورس فلزات لندن برقرار شده است. و هر گونه تحرک و تغییرات قیمتی در مواد خام و فلزاتی نظیر مس،سرب،روی،بیلت،سنگ آهن،نفت و ... بلافاصله اثر خود را بر قیمت سهام شرکتهای ایرانی برجا نهاده و بازار سرمایه کشور را تحت تأثیر قرار می دهد.

در هفته‌های گذشته و به ویژه بعد از کاهش قیمت طلا، دو دیدگاه کلی در میان تحلیلگران بازارهای جهانی و داخلی به چشم می‌خورد . یک دیدگاه پایان رشد مواد خام و طی دوران استراحت، و دیدگاه دوم رشد دوباره مواد خام و فلزات را مورد توجه قرار می‌داد که با توجه به رشد بهای نفت (صرف‌نظر از دلایل سیاسی آن ناشی از بحران در منطقه خاورمیانه )، دیدگاه مبتنی بر رشد مواد خام تقویت گردید.

عبور نرخ مس از مرز روانی 10000 دلار و حرکت قیمت نفت برای گذر از نرخ 100 دلاری آن،دلیل موجهی بر مقبولیت دیدگاه دوم بود که آثار آن در بازارهای بین المللی و داخلی،کمابیش مشهود است.

و اما در ارتباط با تحولات داخلی ... سهامداران و کارشناسان بازار به تسلیم بودجه سال 90 توسط دولت به مجلس چشم دوخته اند. با توجه به اینکه بودجه سال 90 ،سال نخست پس از جراحی اقتصادی بشمار می آید لذا توفیر کلی آن با بودجه سالهای پیشین دور از انتظار نخواهد بود.

در این ارتباط،محتمل ترین گزینه پیش رو،ارائه بودجه دو دوازدهم است امری که هنوز از سوی دولتمردان مورد تأیید یا تکذیب قرار نگرفته است و بنظر می رسد در روزهای پایانی ماه جاری شاهد ارائه بودجه سال 90 باشیم امری که فقط به مجلس 4 هفته مهلت میدهد به بررسی و تصویب آن اقدام نماید. بدین ترتیب احتمال دارد دولت،مجلس را در برابر عمل انجام شده قرار داده و فرصت کافی برای تغییرات و اصلاحات مورد انتظار مجلس را از بودجه سلب نماید.

در گروه فلزی ... فولاد مبارکه رخدادی کم سابقه در بورس را رقم زد و بیش از 125 میلیون سهم از آن،به ارزش بازار بیش از 40 میلیارد تومان مورد معامله قرار گرفت.تعدیل درآمد اخیر،افزایش سرمایه 63 درصدی پیش رو،گرمی بازار فولاد و آهن در بازارهای جهانی ... از عمده دلایل رویکرد سهامداران به نماد فولاد مبارکه بود.

آگاهان بازار کسب بازدهی 10 تا 20 درصدی خریداران این سهم را پس از اعمال افزایش سرمایه و در صورت بازگشایی،تخمین می زنند این در حالیست که از مبلغ 598 ریال درآمد اعلامی فولاد مبارکه،فقط 69 ریال آن در 3 ماهه چهارم سالجاری محقق خواهد گشت که این امر ،نه به دلیل رعایت اصل احتیاط توسط هیئت مدیره این شرکت،بلکه به دلیل اجرای طرح آزادسازی یارانه ها در فصل چهارم سال،صورت پذیرفته است.

بنابر این،پر واضح است که با تولید محصول و قیمتهای فعلی انرژی(یعنی برق 40 تومانی،گاز 70 تومانی)،سود خالص فصل اول سال 90 فولاد مبارکه بیش از 50 ریال نخواهد بود چرا که 19 ریال از 69 ریال سود شرکت،صرف هزینه های اداری،تشکیلاتی و سایر هزینه ها خواهد گردید که رقم 50 ریال را (در صورت ثبات نرخ بیلت) برای فصل بهار فولاد مبارکه رقم خواهد زد. در نتیجه کل سود خالص سال 90 این شرکت،چهار برابر رقم فوق یعنی 200 ریال به ازای هر سهم بدست می آید که با قیمت فعلی فولاد مبارکه، P/E برابر 16 مرتبه را برای آن مترتب میسازد.

با چنین برداشتی،فروش سهم بلافاصله پس از اعمال افزایش سرمایه و در روزهای نخستین بازگشایی،توصیه میشود. و گرنه سال 90،سال خوبی برای گروه فلزی نخواهد بود.

از جمله اینکه،رییس جمهور محترم در نطق اخیر خود،کاهش قیمتها را از ابتدای فروردین وعده داده اند. لذا بنظر نمی رسد دولت با افزایش نرخ فلزات در بورس کالا و حتی بازار آهن موافقت کند و سیاست دولت همچنان مبتنی بر حفظ دستوری قیمتها است. در این بین و در بازار امروز،فولاد خراسان مثبت، ولی فولاد خوزستان و امیرکبیر سیر نزولی داشتند و از رفتار فولاد مبارکه تبعیت نکردند. با تحلیلی که بدان اشاره رفت،فروش و خروج از سهام فلزکاران را توصیه میکنیم.

در گروه معدنی ... علیرغم عرضه سنگین در نماد فملی،این سهم با اقتدار در برابر فشار عرضه ها ایستادگی کرد و با درصدهای مثبت به کار خود پایان داد. عبور قیمت مس از مرز 10000 دلار، ارزندگی سهام فملی و کسب سطوح بالاتر قیمتی این سهم را بیش از پیش مسجل ساخته است با پروژه های 4.5 میلیارد دلاری فملی،طی 3 سال آینده تولیدات این شرکت بیش از 2 برابر حجم و ارزش فعلی، و سود خالص هر سهم بیش از 4000 ریال قابل دستیابی است امری که از سوی خریداران آگاه این نماد مغفول نمانده است.

نکته با اهمیت تر در مورد فملی،اینکه این شرکت مالک معدنهای خود می باشد(نظیر باما). امری که کمتر شرکت معدنی از آن نصیب می برد. در مورد شرکتهای سنگ آهنی،به رغم افزایش قیمت سنگ آهن در بازارهای جهانی تا محدوده 180 تا 200 دلار،به دلیل عدم افزایش متناسب نرخ سنگ آهن داخلی و صادرات این محصولات،دو سهم ارزنده کچاد و کگل با توقف رشد روبرو گشتند این در حالیست که هر دو شرکت از فاند قوی و وضعیت سودآوری فوق العاده ای برخوردارند.

شنیده ها از تعدیل مثبت 10 درصدی مجدد کچاد تا پایان سالجاری حکایت دارد. افزایش تولیدات و بهره برداری از طرح های توسعه، از دیگر دلایل رویکرد گسترده بازار به سهام سنگ آهنی است که در نتیجه سهام شرکتهای کچاد،کگل،ومعادن،وامید،وسپه ... را در زمره پرطرفدارترین و پر بازده ترین شرکتهای حاضر در بورس قرار می دهد. با دید میان مدت و بلند مدت،خرید و نگهداری سهام این شرکتها را توصیه می کنیم ولی با دیدگاه کوتاه مدت، همه آنها در فاز استراحتی بسر خواهند برد.

در گروه خودروسازان ... در غیاب ایران خودرو،سایپا،وساپا و... سایر نمادهای این گروه پس از یک تنفس چند روزه،دوباره حرکت با شیب ملایم و آهسته خود را شروع کرده اند.


در بین شرکتهای مطرح خودرویی،گروه بهمن،زامیاد و خگستر از اقبال بازار بهتری نسبت به سایرین برخوردارند.گروه بهمن با نقدینگی و منابع کلانی که از فروش سایپای خود در اختیار دارد،اهداف بزرگی را نشانه گرفته است که خرید سهام بانکها از آن جمله است از طرفی،این شرکت با تعدیل مثبت عایدی تا پایان سال مواجه است که قیمت سهم را پس از یک دوره استراحت تا 3000 ریال نیز افزایش خواهد داد.

زامیاد با خبر تأیید نشده تولید 100 هزار دستگاه نیسان دیزلی در سال 90 روبروست امری که درآمد شرکت را تا رقم 800 ریال به ازای هر سهم مقدور میسازد. خگستر با شایعه فروش خمهر و برخی جابجایی ها روبروست که درآمد هر سهم را تا مبلغ 500 ریال بهبود می بخشد.

هیچیک از اخبار فوق از سوی منابع مستقل تأیید نگردیده است لذا ابهامات موجود در گروه خودرویی، سهامداران این شرکتها را همچنان در تردید و عدم تصمیم گیری قرار داده است. بنظر میرسد انتظار و تأمل تا ارائه گزارشات سال 90 ، بهترین تصمیم برای خرید،نگهداری و یا فروش سهام خودرویی باشد. به دلیل ریسک بالای سهام خودروسازان،خرید در این سهام را تا انتشار گزارشهای سال 90 توصیه نمی کنیم.

در گروه بانکی ... بدنبال اجرای طرح تحول نظام بانکی از ابتدای سال 90 و احتمال کاهش نرخ سود و بهره،ابهام در تداوم نرخ رشد سودآوری این شرکتها از سوی کارشناسان و سهامداران دچار تردید و ابهام گشته است.

اما با انتشار گزارشات خوب 9 ماهه و امکان تعدیل درآمد در اکثر نمادهای بانکی،بار دیگر بانکداران در کانون توجه بازار قرار گرفته اند. در این ارتباط ،شنیده هایی از تعدیل مثبت درآمد بانک ملت،صادرات،تجارت،پست بانک،بانک اقتصاد نوین و ... به گوش می رسد امری که به تشکیل صف های خرید و رشد قیمتی همه بانکداران(بجز ونوین و وسینا) در بازار امروز انجامید.

ونوین نیز در 9 ماهه بیش از 82 درصد درآمدهای بودجه را محقق ساخته است ولی هنوز از سوی بازار مورد توجه قرار نگرفته است. وسینا نیز با رشد خوب اخابر،بازگشایی مناسب قریب الوقوع همراه اول،افزایش سرمایه 33 درصدی پیش رو،تعدیل درآمد و ... جا برای رشد قیمتی دارد ولی ناظران بازار p/e بالای این سهم را مانع از عبور از سد 350 تومانی سهم می دانند.

بنظر می رسد این شرکتها قبل از اجرای طرح تحول نظام بانکی به اعلام پیش بینی های خود از بودجه سال 90 خواهند پرداخت امری که با رشد درآمدهای اعلامی و استقبال گسترده بازار مواجه خواهد گشت ولی پیامدهای طرح تحول نظام بانکی و موعد اجرا و اعمال آن، هر گونه پیشداوری در مورد وضعیت سودآوری سال آتی این شرکتها را همچنان در هاله ای از ابهام قرار می دهد.

خرید به قصد نوسان گیری و با دید کوتاه مدت در گروه بانکی را توصیه میکنیم ولی نگهداری سهام این شرکتها با دیدگاه میان مدت و بلند مدت،منوط به روشن شدن وضعیت این گروه پس از اجرای طرح تحول نظام بانکی خواهد بود. این امر در شرایطی است که کارشناسان در انتظار تاثیرات ورود قریب‌الوقوع بانک پاسارگاد در فرابورس هستند.

در این ارتباط،سهام پارس توشه یکی از سهامداران پاسارگاد با بهبود شرایط معاملاتی مواجه گشته است. عرضه پاسارگاد طیف گسترده‌ای از سهامداران بورسی پاسارگاد را متاثر می‌سازد.با افزایش سرمایه اخیر بانک پاسارگاد،سرمایه جدید این بانک بالغ بر 2310 میلیارد تومان و قیمت سهم در OTC معادل 2091 ریال معامله میشود.


در گروه تجهیزات و پیمانکاران ... ، مدیرعامل صدرا از تایید نشدن اسناد مناقصه صدرا در پروژه قشم خبر داد. این خبر منجر به ریزش قیمتی سهام صدرا را در بازار گشت در حالیکه صدرا بتازگی سد مقاومتی 3000 ریال را با موفقیت پشت سر گذاشته بود،بار دیگر در آستانه سقوط به سطوح پایین تر قرار گرفت.

مپنا ولی با موفقیت از سد 4000 ریال عبور کرد تا انتشار گزارش 12 ماهه، سطوح قیمتی مپنا در همین حول و حوش خواهد بود. حفاری شمال که با معامله بلوکی مکرر دست و پنجه نرم می کند.

در چند روز گذشته سد قیمتی 2500 ریالی را درنوردیده بود ولی یارای پشت سرنهادن سطوح قیمتی تصرفی خود را نداشت و امروز به مواضع قبلی خود(زیر 2500 ریال) رجعت نمود. فاذر نیز در بازار هیجانی چند روز گذشته با سدشکنی موفق خود از سطح 3000 ریالی گذر کرده بود که با فرونشستن التهاب بازار،به عقب نشینی از سطوح مقاومتی خود تن داد.

رتکو دیگر سهم ارزنده این گروه که بازدهی 100 درصدی در سالجاری را برای خود رقم زده است پس از طی مرز 5000 ریالی،همگام با سایر همگروهی هایش به تنزل قیمتی رضایت داد تا در غیاب فاراک که با شایعه برنده شدن در قرارداد 1000 میلیارد تومانی پل خلیج فارس روبروست،جملگی به عقب نشینی از سطوح قیمتی روزهای اخیر،تن دهند. با این اوصاف،مرز روانی 300 تومان برای صدرا،400 تومان برای مپنا،250 تومان برای حفاری،300 تومان برای فاذر،500 تومان برای رتکو ... به اعداد پذیرفته شده در ذهن سهامداران بازار جا گرفته اند که هر گونه عبور از سطح فعلی،نیاز به رسیدن اخبار،گزارش و شایعات جدید خواهد بود.


در گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری ... وغدیر با انتقال بلوک 42.1 میلیون سهمی این شرکت از سرمایه‌گذاری خوارزمی به تامین اجتماعی و وسپه با خرید 20 میلیون سهمی سرمایه گذاری امید ... تحولات مهمی را رقم زدند.

در بازار امروز پس از چند روز افزایش بی وقفه سهام شرکتهای سرمایه گذاری ، التهاب نمادهای بزرگ و مطرح بازار نظیر وغدیر،وبانک،وتوسم،وامید ... فروکش نمود. تا اکثر نمادهای مطرح این گروه به تعادل رسند.

بنظر می سد بجز مواردی نادر(نظیر ومعادن،وسپه ...) بقیه نمادها به استراحت و اصلاح قیمتی کوتاه مدت نیاز داشته باشند. بنابر این تا فرارسیدن موعد اعلام گزارشات و پیش بینی های درآمدی سال 90،سهام شرکتهای سرمایه گذاری دچار نوسانات و تغییرات قابل توجهی خواهند بود.

در گروه ساختمانی ... علیرغم بالاتر بودن خالص ارزش داراییهای شرکتهای ساختمانی از قیمت سهام آنها، و دریافت نشانه هایی از رونق بخش مسکن و افزایش قیمتها در بازار سنتی مسکن، همچنان شاهد بی اقبالی و عدم توجه بازار به سهام ارزشمند این گروه نظیر ثشاهد،وساخت،ثنوسا،ثمسکن و ... هستیم.

این در حالیست که ان ای وی وساخت معادل 7500 ریال،ان ای وی ثنوسا معادل 6000 ریال،ان ای وی ثمسکن معادل 6250 ریال ... ولی قیمت سهام وساخت 1350 ریال!، ثنوسا 1450 ریال!،ثمسکن 1850 ریال! ... در بازار معامله میشود.

فعالان بازار دلیل عدم اقبال بازار شرکتهای فوق را مرتبط با رکود بخش مسکن و عدم بازدهی مناسب این شرکتها ارزیابی می کنند این در حالیست که اکثر این شرکتها فعالیتهای چند رشته ای دارند و اصلأ،نه وساخت ساختمانی است ،نه ثنوسا.

چرا که 6800 ریال از ان ای وی وساخت مربوط به بانک ونوین این سهم است و بیش از 80 درصد ثنوسا مرتبط با مالکیت بانک اقتصاد نوین این شرکت. در نهایت،این مشارکت کنندگان بازار هستند که تصمیم می گیرند کی و چه وقت،سراغ کدام یک از گروههای حاضر در بازار بروند.

حافظ عزیزی نقش - بررسی معاملات یکشنبه بازار و تحولات دوشنبه
اشتراک گذاری :
ارسال نظر