بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۲۴
کد خبر : ۴۳۸۱۴

ایران اکونومیست: شاخص بورس اوراق بهادار در دومين ماه از فصل زمستان و پس از گذشت 11 روز از ثبت ركورد 21 هزار واحدي، ديروز قله 22 هزار واحد را فتح كرد. افزايش تمايل سرمايه‌گذاران به خريد و فروش سهام، ورود سرمايه‌گذاران جديد و ثبت ركوردهاي بي‌سابقه در سال‌جاري باعث شد تا شاخص كل از 12 هزار و 537 واحد در ابتداي سال‌جاري به 22 هزار واحد در روز گذشته برسد و 9 هزار و 463 واحد رشد را به ثبت برساند.

در همين حال شاخص كل طي سال‌جاري براي عبور از خط‌هاي مقاومت خود، با 9 ركوردشكني مواجه بوده است. در همين مدت ميانگين بازدهي بورس تهران براي سرمايه‌گذاران رقم 5/75 درصد را به همراه داشته است.
در آغاز 44 سالگي ثبت شد
نهمين ركوردشكني شاخص بورس در سال 89
شاخص بورس اوراق بهادار در دومين ماه از فصل زمستان و پس از گذشت 11 روز از ثبت ركورد 21 هزار واحدي، ديروز قله 22 هزار واحد را فتح كرد.
به گزارش خبرنگار ما، معامله‌گران بازار سهام در پايان معاملات ديروز شاهد به ثبت رسيدن رقم 22 هزار واحد براي شاخص كل بودند. اين در حالي است كه طي معاملات روز گذشته شاخص كل 22 هزار و 14 واحد را نيز لمس كرد، امري كه انتظار مي‌رفت براي شاخص كل با توجه به يكه‌تازي بورس در ميان ساير بازارها از جمله مسكن، ارز، طلا و ... رخ دهد. پيش از اين كارشناسان بازار بر اين عقيده بودند كه تقارن تاريخي 22 بهمن‌ماه و رشد شاخص كل تا مرز 22 هزار واحد به واقعيت بپيوندد و ديروز با افزايش 5/71 واحدي شاخص، اين امر به تحقق رسيد.
تجربه شاخص 22 هزار واحدي همچنان مساله حبابي شدن قيمت‌ها را در اذهان عمومي ترسيم مي‌كند، اما با اتخاذ سياست‌هاي دولت درخصوص ساير بازارها، رخداد چنين پديده‌اي مي‌تواند همچنان كمرنگ‌ تلقي شود. از آنجايي كه مسير ورود پول به بازارهاي مسكن، طلا، ارز و ... تا حدي تحت‌كنترل است و عايدي قابل‌ملاحظه‌اي را براي سرمايه‌گذاران در اين بازارها به همراه ندارد، بنابراين بورس مي‌تواند تنها مجراي امن براي جذب نقدينگي‌ها و سرمايه‌گذاري افراد باشد. افزايش تمايل سرمايه‌گذاران به خريد و فروش سهام، ورود سرمايه‌گذاران جديد و ثبت ركوردهاي بي‌سابقه در سال‌جاري باعث شد تا شاخص كل از 12 هزار و 537 واحد در ابتداي سال‌جاري به 22 هزار واحد در روز گذشته برسد و به رشد 9 هزار و 463 واحدي دست يابد. در همين حال شاخص كل طي سال‌جاري براي عبور از خط‌هاي مقاومت خود، با 9 ركوردشكني مواجه بوده است. در همين مدت ميانگين بازدهي بورس تهران براي سرمايه‌گذاران رقم 5/75 درصد را به همراه داشته است. شاخص كل از آخرين ركورد ثبت‌شده، براي رسيدن به مرز 22 هزار واحد تنها 11 روز ايستادگي كرد. اين در حالي است كه آخرين ركورد شاخص كل به كمك سهام معدني و خودروسازان صورت گرفت، ولي روز گذشته سهام بانك‌هاي پارسيان و صادرات بودند كه شاخص را به بالاي مرز 22 هزار واحد كشاندند. «شپنا»، «وغدير»، «فملي» و «وبملت» ديگر سهامي بودند كه كفه ترازوي شاخص را براي وزن‌گيري بيشتر ياري رساندند.
بورس تهران امسال يك روز پس از سالگرد تولد خود (15 بهمن‌ماه سال‌جاري) رشد 74/352 واحدي را تجربه كرد و به 21 هزار و 810 واحد رسيد. از آن روز تحت‌تاثير فشار نقدينگي در بازار و رشد قيمت‌ها در بازارهاي جهاني وارد مسير جديدتري شد. بورس تهران چهل و چهار سالگي خود را در حالي جشن مي‌گيرد كه در نخستين روزهاي تولد، تجربه 22 هزار واحد را به عنوان هديه گرفت.
طي دستيابي بورس تهران به بازدهي بالاي 75 درصدي در سال جاري، ارزش بازار سهام به 104 هزار و 360 ميليارد تومان (معادل 95 ميليارد دلار) رسيد.اكنون جذابيت بازار سهام با كاهش كارمزدها نيز بيشتر خواهد شد. اگرچه به گفته رييس سازمان بورس كارمزد كارگزاران كاهش نمي‌يابد، اما اين موضوع در شوراي‌عالي بورس به بحث گذاشته مي‌شود.
اگر در كارمزد كارگزاران تجديدنظري صورت گيرد، جذابيت معامله در بازار سهام نيز افزايش مي‌يابد.
وزير اقتصاد: كارمزدها را كاهش دهيم
كاهش كارمزدها در شرايطي مطرح مي‌شود كه در چهارمين نمايشگاه بازار سرمايه، وزير امور اقتصادي و دارايي طي سخناني به كاهش كارمزدها در بازار سهام اشاره كرد. پس از آن پورابراهيمي عضو شوراي‌عالي بورس اوراق بهادار درخصوص گفته وزير به خبرنگار ما گفت: اگرچه كارمزد كارگزاران در داخل كشور نسبت به ساير كشورها از رقم بالاتري برخوردار است، اما بايد به اين موضوع نيز دقت كرد كه حجم معاملات بورس ما هم قابل‌مقايسه با ساير كشورها نيست.
وي معتقد است كه كارگزاران بايد انگيزه اقتصادي براي ادامه فعاليت داشته باشند. اگر نهادهاي فعال بازار سرمايه سودآور نباشند، كارمزد سازمان بورس نيز به شدت‌ كاهش مي‌يابد. پورابراهيمي با اشاره به مطلب كه فعلا بازار در جايگاهي نيست كه بتواند زير بار چنين اقدامي دوام آورد، تصريح كرد: توجه به توسعه كيفي صنعت كارگزاري از رتبه‌بندي آنها طي سال‌هاي گذشته قابل‌ملاحظه است و با اين روند ديديم كه بسياري از كارگزاري‌هايي كه از توانايي لازم در بازار برخوردار نبودند، كناره‌گيري كردند.
وي افزود: حتي اگر در نهايت شورا راي به كاهش كارمزد كارگزاران دهد، به نظر من در آينده‌اي نزديك عملي نخواهد شد. در همين حال روح‌الله ميرصانعي دبير كانون كارگزاران بورس اوراق بهادار، ضمن تاييد سخنان پورابراهيمي در زمينه بالا بودن كارمزد كارگزاران نسبت به ساير كشورها، گفت: صنعت كارگزاري نياز به كمك دارد و با توجه به اينكه از حاشيه سود پايين برخوردار است، فعلا كاهش كارمزدها توجيهي ندارد.وي درخصوص راه‌اندازي معاملات آنلاين يادآور شد كه برخي بر اين عقيده‌اند كه با وجود معاملات آنلاين، ديگر كارمزدها بايد كمتر شود، اما نبايد سرمايه‌گذاري كارگزاري‌ها را از بابت نرم‌افزار، پرسنل و تجهيزات ناديده گرفت.
وي تصريح كرد: حضور كارگزاران اگرچه در معاملات آنلاين كم‌رنگ شد، اما از تعهدات آنها به هيچ وجه كاسته نشده است.
كارمزد كارگزاران كاهش نمي‌يابد
در همين رابطه دكتر صالح‌آبادي در مصاحبه اخير خود با خبرگزاري فارس گفته بود كه تنها كارمزد سازمان، بورس كالا، بورس، فرابورس و سپرده‌گذاري مركزي با كاهش 20 درصدي مواجه خواهد شد. وي تاكيد كرده بود كه كارمزد كارگزاران كاهش نمي‌يابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر