بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۲۷
کد خبر : ۴۴۰۰۱
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، نماد معاملاتي شركت همراه اول بعد از عرضه اوليه 113 ميليون سهم در 28 آذر و حضور 18 روزكاري در بازار اول معاملات فرابورس با بازدهي 15 درصدي سهام، از 21 دي ماه تاكنون به دليل اعلام تعديل سود هر سهم سال مالي جاري متوقف شده است. 
براساس اين گزارش،سيدعلي حسيني معاون نظارت بر بورس ها و ناشران اوراق بهادار سازمان بورس در گفت وگوي روزگذشته و همچنين هفته پيش با فارس، از باز شدن نماد اين شركت در اولين فرصت و بعد از انعكاس جديدترين اطلاعات و اطلاعيه شفاف سازي در سايت كدال خبر داده است، اما دراين ميان برخي سهامداران حقيقي همراه اول در تماس با فارس،ضمن اعتراض به تداوم اين روند، از مسئولان سازمان بورس درخواست كردند هرچه زودتر زمينه بازگشت مجدد اين شركت در فرابورس را فراهم كنند. 

*ادعايي كه عملي نمي شود 

در اين رابطه حسينعلي مظاهري يكي ازاين دسته سهامداران اظهار داشت: مسئولان سازمان خصوصي سازي درحالي با عدم عرضه سهام شركت هاي جديد به نياز سرمايه گذاران تازه وارد پاسخ مناسبي نداده اند كه مديران سازمان بورس هم با تداوم توقف نماد معاملاتي شركت ها باعث كاهش نقدشوندگي شده اند. 
وي ادامه داد: اين مسئولان خصوصا " رئيس اداره نظارت بر ناشران بورسي پيش از اين از لزوم افزايش نقدشوندگي سهام شركت ها از طريق كوتاه تر شدن زمان توقف و بازگشايي نمادها خبر داده بودند،اما متاسفانه چنين ادعاهايي در عمل ديده نمي شود كه نمونه بارز آن توقف 35 روزه نماد معاملاتي همراه اول و امروز و فردا شدن بازگشايي نماد اين شركت ازسوي مسئولان است. 

*زنگ همراه اول را نشنيده ايم 

سهامدار ديگري كه خود را فرهاد اتابكيان معرفي مي كند با اشاره به نامعلوم بودن بازگشايي نماد معاملاتي همراه اول و خودرو سازها و برخي ديگر از شركت ها مانند پالايشگاه تبريز خاطر نشان كرد: واقعيت اين است كه عمده سهامداران حقيقي براساس اظهارنظرهاي مديران و مسئولان تصميم گيري كرده و براساس اعلام تصميمات مسئولان اقدام به اعمال تغييراتي در خريد و فروش مي كنند اما عدم بازگشايي نمادمعاملاتي همراه اول در هفته پيش و چهار روز اخير هفته جاري نشان داد كه چندان نمي توان به مسئولان بازار اطمينان كرد. 
وي ادامه داد: بطور مثال با اعلام بازگشايي نماد معاملاتي همراه اول، من و برخي از دوستان اقدام به تغييراتي در سبد سهام خود كرديم و آماده حضور مجدد اين شركت در بازار اول معاملات فرابورس شديم اما تا به امروز زنگ و رنگ اين شركت را نشنيده و نديده ايم. شايد مديران شركت ها و سهامداران عمده برخي مواقع نكات گمراه كننده ايي را اعلام كنند، اما بدقولي از مسئولان بازار انتظار نمي رود. 
اين سهامدار با سابقه فعاليت 12 ساله از مديران و مسئولان مرتبط درخواست كرد تا با هدف رفع اين ذهنيت منفي، با بازگشايي به موقع نمادها باعث افزايش تحركات و نقدشوندگي سهام شوند. 

*بدشانسي 65 هزار سهامدار همراه اول 

سرمايه گذار ديگري با اعلام اينكه بازار تازه تاسيس و بيش از 1.5 ساله فرابورس به افزايش نقدشوندگي و حضور شركت هاي معدود در اكثر زمان ها نياز دارد اظهارداشت: در اين بازار كه حدود 12 شركت پذيرفته شده اند توقف 35 روزه نماد معاملاتي بزرگترين شركت آن يعني همراه اول به صلاح هيچ گروهي از فعالان نيست. 
موسي سرلك ادامه داد: نماد معاملاتي همراه اول درحالي از 21 دي ماه به علت تعديل سود بسته شده كه دليل طولاني شدن تداوم توقف اين نماد تاكنون اعلام نشده و مسئولان هم وعده مي دهند بزودي نماد اين شركت باز مي شود اما نماد شركتي كه در بدبينانه ترين حالت هم مي توانست يك هفته متوقف باشد به 35 روز كشيده شده است. 
وي افزود: در اين مدت بازار سهام كشور با رشد پي درپي شاخص و تشديد رونق بازار سهام مواجه شده اما شايد ما 65 هزار سهامدار حقيقي و حقوقي شركت همراه اول از بدشانس ترين سرمايه گذاران باشيم.دراين ميان كسب عنوان سودآورترين شركت ايران توسط همراه اول در صورت بازگشايي نماد آن در يكي دو روز اخير مي توانست با تبعات مثبتي براي ما و ادامه رنق بازار سهام به همراه داشته باشد. 
به گفته اين سهامدار همه اينها در شرايطي است كه بنا به اعلام خود مديران بورس، شركت همراه اول تعامل مثبتي با آنان داشته و خواسته هاي آنان را تأمين كرده اما سهامداران اين شركت و ديگران فعالان بازار مي پرسند نقطه پايان اين تبادل اطلاعات كجاست و تا كي بايد در انتظار گوشه چشم مديران بازار سرمايه كشور بمانند؟ 

*توصيه يك كارشناس به مسئولان 

براساس اين گزارش، در برابر اين اظهارات،اكبر مرداني از كارشناسان بازار سرمايه هم توضيح داد: واقعيت اين است كه سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بايد حساسيت هايي را با هدف افزايش شفافيت در مورد شركت هاي بزرگ اعمال كند،اما اين نظارت ها گاه طولاني و مبهم مي شود. 
وي ادامه داد: اين درحالي است كه در برابر حضور شركت هاي بزرگ و متعدد در بورس اوراق بهادار، غيبت طولاني و 35 روزه شركت بزرگ و موثري مانند همراه اول در فرابورس چندان منطقي نيست چرا كه چنين زماني براي پذيرش شركت هاي جديد در اين بازار كافي است اما معلوم نيست چرا بازگشايي نماد همراه اول تاكنون به درازا كشيده شده است. 
مرداني توصيه كرد: شايد دست سهامداران قديم و جديد از شركت هاي تازه وارد به بورس و فرابورس كوتاه باشد و سازمان خصوصي سازي به حركت لاك پشت وار خود در عرضه سهام شركت ها ادامه دهد اما به مسئولان بازار سهام توصيه مي شود ضمن در نظر داشتن لزوم شفاف سازي شركت ها ، ازتوقف طولاني مدت شركت هايي مانند همراه اول و البته خودرو سازها پرهيز كنند. 
وي در خاتمه گفت:بدون شك مسئولان بازار سرمايه كشور در طول اين چند سال زحمات زياد و قابل اعتنايي براي توسعه بازار سهام كشيده اند كه جاي تقدير دارد اما بايد به عدم تعادل هميشگي دو طرف عرضه و تقاضا و افزايش نقدشوندگي سهام شركت ها توجه بيشتري كرده و اين نكته را هم مدنظر داشته باشند كه در بورس ديگر كشورها خبري از توقف طولاني مدت نماد شركت ها نيست. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر