بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۳۷
آن دسته از سهامداران جز نساجي بروجرد که تا قبل از سوم بهمن ماه سال جاري در ليست سهامداران اين شرکت قرار داشتند در صورت تمايل مي توانند از ارديبهشت سال 90 به مدت 60 روز سهام خود را به قيمت هر سهم 140 تومان به صاحب جديد آن بفروشند.
کد خبر : ۴۴۱۵۱
در اين هفته ( شنبه 23 بهمن ماه لغايت چهارشنبه 27 بهمن ماه 89 ) شاخص کل در مجموع با 259 واحد افزايش از 21929 به 22188 واحد رسيد و بيش از يک ميليارد و 197 ميليون سهم و حق تقدم به ارزش نزديک به 3835 ميليارد ريال مورد داد و ستد قرار گرفت که اين ميزان ارزش نسبت به هفته گذشته کاهش حدود 10 درصدي را از خود نشان مي دهد.


شکست شاخص 22 هزار واحدي


شنبه :بازار در اولين روز هفته بر خلاف روزهاي هفته پيشين بدون هيجان کار خود را آغاز کرد و اکثرسهام گروههاي مختلف معاملات خود را در حالت تعادل شروع, ادامه و به پايان بردند و در اين روز اگر چه نمادهائي ازگروههاي مختلف داراي صف خريد بودند ولي هيچ يک از گروههاي مطرح نتوانستند با ايجاد اتحاد در نمادهاي خود رهبريت بازار را به عهده گيرند و در نهايت شاخص کل توانست با هدف گيري دقيق و با افزايش 72 واحدي, خود را به رقم 22000 واحد در شرايطي برساند که تنها يک روز از 22 بهمن سپري شده بود! و نمادهاي وپارس و کچاد توانستند به ترتيب بيشترين تاثيرات مثبت و منفي را به ميزان 29.5 و 11.6 واحد بر شاخص کل داشته باشند. همچنين در اين روز نمادهاي معاملاتي غشاذر, تمحرکه, کلوند و غپينو مشمول دستورالعمل رفع گره معاملاتي شدند و نيز در پايان معاملات روز شنبه شرکتهاي فنر سازي خاور به جهت برگزاري مجمع عمومي عادي بطور فوق العاده به منظور انتخاب اعضاي هيات مديره و توسعه صنايع بهشهر جهت برگزاري مجمع عمومي فوق العاده به منظور تصميم گيري در خصوص افزايش سرمايه متوقف شدند.


در گروه بانکي بعد از هفته ها, مجددا" در پي تصاحب سهام مديريتي بانک پارسيان تعداد بيش از 52 ميليون سهم از سهام اين بانک طي يک بلوک در قيمت 3485 ريال به شرکت سرمايه گذاري سايپا واگذار شد. در اين گروه بانک صادرات نيز در قيمت 171 تومان به صف خريد کشيده شد و با عرضه بيش از 6.7 ميليون سهم و حفظ صف خريد, 4 درصد افزايش قيمت را براي خود به ثبت رساند و پست بانک نيز که معاملات خود را از درصدهاي مثبت شروع نموده بود از اواسط تا انتهاي بازار به درصدهاي منفي کشيده شد که نشان از بي اقبالي بازار به اين سهم در پي طولاني شدن خبر مربوط به افزايش سرمايه اين بانک بود. در ديگر نمادهاي اين گروه حرکت قابل توجهي به چشم نخورد و تنها شاهد عرضه بيش از 473 هزار سهم از سهام بانک سينا بتوسط مستضعفان انقلاب اسلامي بوديم.


در گروه نفت و پتروشيمي به جز شرکتهاي پتروشيمي آبادان و پالايش نفت اصفهان که داراي صف خريد بودند هيچيک از ديگر نمادهاي اين گروه مورد استقبال بازار قرار نگرفتند و اکثرا" در درصدهاي منفي و بعضا" داراي صف فروش بودند.


سرمايه گذاري پتروشيمي که حرکت صعودي خود را از حدود 95 تومان آغاز کرده بود پس از گذشت 10 روز کاري و افزايش حدود 36 درصدي در قيمت و رسيدن به 130 تومان با فشار عرضه ها مواجه و به صف فروش کشيده شد که علاوه بر افزايش نرخ و بازدهي مناسب, خبر مربوط به تعويق افتادن معامله بلوکي آن در ايجاد چنين وضعيتي بي تاثير نبود. همچنين در اين روز شرکت شيميائي تامين اقدام به فروش نزديک به 180 هزار سهم وپترو در بازار نمود.


گروه ساختماني در اولين روز هفته خوب درخشيد و نمادهاي ثاخت و ثنوسا از همان ابتداي بازار با صف خريد روبرو گشتند و سرمايه گذاري غدير اقدام به عرضه حدود 413 هزار سهم از 600 هزار سهم معامله شده در نماد ثاخت نمود ولي نماد ثنوسا در عرضه سهم کوتاهي کرد و تنها مبادرت به عرضه 3 هزار سهم نمود و به يک ريال افزايش در قيمت پاياني خود قناعت کرد تا باعث نوبت گيري مجدد خريداران اين سهم در روز بعد شود. سرمايه گذاري ساختمان ايران نيز که از داشتن بيش از 7 ميليون صف خريد به خود مي باليد از حجم مبناي حدود 550 هزارتائي خود تنها اقدام به عرضه کمي بيش از 38 هزار سهم نمود که اين ميزان عرضه, افزايش 4 ريالي را براي اين سهم در پي داشت.


در اولين روز هفته گسترش سرمايه گذاري ايرانيان در پنجمين روز بعد از عرضه اوليه خود و قبل از شروع بازار با فشار فروشندگان مواجه گشت و اگر چه معاملات خود را با 4.5 درصد مثبت و در قيمت 330 تومان آغاز نمود ولي با تداوم عرضه ها تا محدوده قيمت روز کاري قبل خود کاهش يافت و در نهايت به تعادل کشيده شد و توانست از زمان عرضه اوليه خود تاکنون, 23 درصد سود خالص به سهامداران خود هديه نمايد.


در گروه رايانه نماد رانفور که حرکت خود را از درصد هاي مثبت شروع کرده بود و تا نرخ روز کاري گذشته خود نزول يافته بود به يکباره مورد هجوم خريداران واقع و به صف خريد کشيده شد. در نماد مرقام نيز شرکت سرمايه گذاري ايرانيان تعداد 7 ميليون و 450 هزار سهم اين شرکت را در نرخ 4797 ريال بصورت بلوک خريداري نمود و نمادهاي مداران و رپارس نيز معاملات خود را بيشتر در رنج هاي منفي سپري کردند.


گروه سرب و روي روز متفاوتي را در اولين روز هفته پشت سر گذاشتند و طي آن نمادهاي فاسمين و کروي معاملاتي سراسر منفي را به انجام رساندند و در اين روز شرکت توسعه صنعتي ايران طبق روال هميشگي اقدام به عرضه سهام توسعه معادن روي ايران به ميزان نزديک به 465 هزار سهم نمود و در مقابل نمادهاي فرآور و فسرب معاملات سراسر مثبتي را به انجام رساندند و طي آن شرکت سرمايه گذاري سپه اقدام به فروش 500 هزار سهم فرآور نمود که در مقابل شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي خريد بيش از 148 هزار از اين مقدار را به عهده گرفت.


يکشنبه :

بر خلاف انتظار, بازار در دومين روز هفته فعاليت خود را با شور و شوق بيشتري آغاز نمود و تمايل به خريد سهام علي رغم نزديک شدن به روزهاي پاياني ماه و لزوم تسويه وجوه کارگزاريها به وضوح به چشم مي خورد و اين تمايل بيشتر در گروه خودروئي خودنمائي کرد و نمادهاي مطرح اين گروه به صف خريد کشيده شدند که در ميان آنها صف خريد بيش از 20 ميليوني خبهمن جلب توجه ميکرد.

شاخص کل در اين روز توانست 136 واحد افزايش يافته و به 22136 واحد برسد که بيشترين ياري را به شاخص کل به ترتيب نمادهائي چون فملي, وبصادر, وغدير و اخابر به ميزان 101 واحد مثبت رساندند. بيشترين ارزش بازار اين روز مربوط به سرمايه گذاري غدير با بيش از 47 ميليارد ريال و کمترين آن نيز مربوط به نماد خموتور با ارزش 12 هزار ريال بود در اين روز نماد معاملاتي سصوفيح به دليل پايان مهلت پذيره نويسي و نيز نمادهاي معاملاتي فجر و غشهد به جهت تعديل پيش بيني سود هر سهم خود متوقف شدند.

در گروه خودروئي نمادهاي خبهمن, خزاميا, خاور, خکاوه, خمهور و خمهر داراي صف خريد بودند که در اين ميان صف خريد بيش از 20 ميليوني نماد خبهمن ضمانتي براي تداوم روند صعودي نمادهاي اين گروه شده بود که البته انتشار خبر مربوط به مشارکت گروه بهمن در اپراتور سوم بتوسط معاون اقتصادي و برنامه ريزي اين شرکت و نيز خبر انتشار يافته از طرف بورس نيوز در خصوص شايعه خريد بلوک سهام گروه بهمن بتوسط مهر اقتصاد ايرانيان از بنياد تعاون سپاه در استقبال فعالان بازار از اين سهم بسيار مهم و موثر بود. سرمايه گذاري اعتبار ايرانيان نيز در پي ايجاد جو مثبت روي گروه خودروئي مورد استقبال قرار گرفت و صف خريد آن شکل گرفت.


همچنين قانون گره معاملاتي نتوانست نماد تمحرکه از گروه ماشين آلات را به تعادل بکشاند و در حالي که بيش از 12 درصد افزايش قيمت پيدا نموده بود صف خريد بيش از 3 ميليوني براي آن تشکيل گشت و تنها اقدام به عرضه 3010 سهم نمود و بدين ترتيب با حفظ صف خريد خود بيش از 12 درصد افزايش در قيمت پاياني را براي خود به ثبت رساند بدين ترتيب ماشين سازي نيرو محرکه توانست طي شش روز کاري با عرضه تنها 6614 سهم حدود 27 درصد سود نصيب سهامداران خود نمايد!! و يک بار ديگر قانون جديد رفع گره معاملاتي در اجراي توانائي خود براي به تعادل کشيدن نمادهائي که به دليل داشتن صفهاي خريد يا فروش دچار مشکل در عرضه و تقاضا شده اند به چالش کشيده شد.

در دومين روز هفته مجددا" شاهد تشکيل صف خريد براي نماد رانفور و نيز انجام مجدد معامله بلوکي در نماد مرقام در بدو شروع بازار به تعداد حدودي 5 ميليون سهم در نرخ 4799 ريال که بتوسط شرکت سرمايه گذاري ايرانيان خريداري شده بود بوديم که به دنبال آن صف خريد سهم شکل گرفت ضمنا" اين شرکت قصد افزايش سرمايه به ميزان 33 درصد از محل انباشته و 33 درصد از محل آورده را در دستور کار خود دارد. همچنين در طي دو روز اوليه هفته شاهد معامله بيش از 1.2 ميليوني سهم در نماد مداران بوديم که به نظر مي رسد اين موارد نشان از شروع تحولاتي در نمادهاي فوق مي باشد.


در گروه ساختماني همچون روز گذشته نمادهاي ثاخت و ثنوسا و نيز سرمايه گذاري ساختمان ايران اقدام به حفظ صف خريد خود نمودند و در اين بين تنها نماد ثاخت بود که با عرضه ي نزديک به دو برابر حجم مبنا, 110 ريال به قيمت هر سهم خود اضافه نمود و به 2865 ريال دست يافت.


بعد از توقف نماد فولاد در يکشنبه هفته گذشته ,ديگر نمادهاي اين گروه علي رغم افزايش قيمت جهاني محصولات خود, توانائي خودنمائي در بازار را از دست دادند و طي دو روز گذشته به حداقل قيمت و بعضا" صف فروش کشيده شدند و نماد فجر نيز در اين روز با آنکه به حداقل قيمت ممکن رسيده بود طبق اعلام ناظر بازار به جهت تعديل در پيش بيني سود هر سهم خود متوقف شد.


ذغال سنگ نگين طبس که به دليل شايعه مربوط به افزايش سرمايه خود به ميزان 100 درصد از محل انباشته, مورد استقبال بازار واقع شده بود در اين روز با تائيد شايعه فوق و اخذ مجوز از سازمان بورس با استقبال و اشتياق بيشتر معامله گران واقع و با کامل نمودن حجم مبناي خود 4 درصد افزايش قيمت را نصيب سهامدارانش کرد.


در پي خبر مربوط به احتمال بازگشائي نماد همراه اول در روزهاي آتي هفته بتوسط معاونت سازمان بورس, نمادهاي وسينا و اخابر مورد توجه بازار قرار گرفتند که طي آن خريداران با جمع آوري درخواستهاي فروش در نماد وسينا قيمت تابلوي اين سهم را به سقف دامنه مجاز رساندند.


در گروه بانک و بيمه نماد وبصادر با فشار تقاضاها به صف خريد کشيده شد و در نهايت با حفظ صف خريد نزديک به 11.8 ميليون سهم مورد داد و ستد قرار گرفت که در اين بين سازمان خصوصي سازي اقدام به عرضه 10 ميليون سهم و شرکت سرمايه گذاري غدير نيز تعداد يک ميليون سهم خريداري نمود و همچنين استقبال معامله گران از بانک کارآفرين در اين روز نسبت به روزهاي گذشته بوضوح به چشم مي خورد و در بازار فرابورس نيز معاملات پرحجم و نزديک به 33 ميليون سهم را در بيمه دي شاهد بوديم که شرکت سرمايه گذاري ري تعداد 30 ميليون سهم از اين مقدار را احتمالا" به بانک دي واگذار کرده بود.شايان ذکر است که نماد ودي طي 7 روز کاري گذشته در محدوده قيمت 215 تومان قرار داشته و در اين قيمت بيش از 57 ميليون سهم آن جابجا شده است!


دوشنبه :

هيجان در بازار روز دوشنبه از همان دقايق اوليه خودنمائي کرد و با به صدا در آمدن زنگ بازار در ساعت 9:00 هجوم عرضه ها در سهام مختلف را شاهد بوديم و اين رويه کم و بيش بازار را تا به انتها همراهي کرد که عمده دلايل اين وضعيت را مي توان علاوه بر مصادف شدن اين ايام با تسويه وجوه کارگزاريها, احتمال اتفاقات سياسي از پيش تدارک ديده را در جامعه دانست . در اين روز علي رغم وجود عرضه هاي فراوان شاخص کل توانست با افزايش 124 واحد به رقم 22260 واحد برسد که اين ميزان مديون نمادهائي چون فملي, اخابرو کچاد بود. همچنين در اين روز نمادهاي فملي و وبملت توانستند به ترتيب بيشترين تاثيرات مثبت و منفي را روي شاخص کل به ميزان 58 و 16 واحد بگذارند و بيشترين ارزش اين روز بازار مربوط به نماد خبهمن با بيش از 161 ميليارد ريال بود .

در اين روز نمادهاي معاملاتي دتهران – دابور – خريخت – سهگمت و وملي مشمول قانون رفع گره معاملاتي شدند و همچنين نمادهاي شيراز – دالبر و خکاوه به دليل تعديل در پيش بيني سود هر سهم خود متوقف شدند و نماد معاملاتي غشهد نيز بازگشائي شد.

در پي استقبال روز گذشته بازار از گروه خودروئي بالاخص نماد خبهمن امروز نيز استقبال کم نظيري از اين نماد به عمل آمد بگونه اي که قبل از شروع بازار صف خريد 50 ميليوني را ضميمه خود ساخته بود ولي با شروع بازار صف خريد آن مورد هجوم عرضه هاي پرحجم قرار گرفت و به حالت تعادل کشيده شد و سپس بيشتر معاملات خود را در رنج 2.5 تا 3 درصد مثبت به انجام رساند و با حجم معامله بيش از 54 ميليون سهم به قيمت 2962 ريال دست يافت. بيشترعرضه ها در اين نماد از طرف شرکت ارزش آفرينان و به ميزان 2 ميليون آن نيز از طرف سرمايه گذاري تدبير صورت گرفته بود و در مقابل شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي نيز تعداد يک ميليون سهم خبهمن را از بازار خريداري نمود. و اما:


در حالي که روز گذشته معاون اقتصادي و برنامه ريزي گروه بهمن اعلام کرده بود که اين شرکت تفاهم کلي را براي حضور در اپراتور سوم به انجام رسانده ولي هنوز نهائي نشده است در روز دوشنبه مدير روابط عمومي شرکت سرمايه گذاري تامين اجتماعي ( شستا ) خبر فوق را تکذيب و اعلام کرد که حضور گروه بهمن در مشارکت 40 درصدي اپراتور سوم به هيچ وجه صحت ندارد که مجددا" معاون اقتصادي و برنامه ريزي گروه بهمن ضمن رد اين صحبت اعلام کرد که اطلاعيه شفاف سازي به سازمان بورس ارائه شده و در روزهاي آينده روي سايت کدال قرار خواهد گرفت.

از آنجا که مدير روابط عمومي هر سازمان, نهاد و يا ارگاني در صورتي قادر به اعلام مطلب يا خبري بطور رسمي مي باشد که خبر مربوطه از طرف مديران مسئول سازمان, نهاد و يا ارگان مربوطه بعد از تصويب و نهائي شدن و به منظور رسانه اي نمودن آن به مدير روابط عمومي ابلاغ شده باشد و اما با توجه به اعلام معاون اقتصادي گروه بهمن مبني بر انجام تفاهم کلي براي حضور در اپراتور سوم بدون نهائي شدن موضوع لذا مي توان تکذيبيه مدير روابط عمومي شستا را در راستاي انجام وظيفه ايشان دانست چرا که موضوع مذکور به دليل نهائي نشدن به مدير روابط عمومي نيز ابلاغ نشده است.

بانک صادرات با وجود داشتن صف خريد در روز گذشته نتوانست چنين وضعيتي را در اين روز دنبال نمايد و با فشار عرضه ها به درصدهاي منفي کشيده شد و همچنين در پي عدم استقبال بازار از نماد معاملاتي وپست در دو روز گذشته در اين روز با تمايل به خروج عده ي بيشتري از سهامداران اين سهم, صف فروش آن شکل گرفت و اطمينان بازار از توقف روند صعودي آن بيشتر شد. در اين روز تعداد 25 ميليون سهم از سهام بيمه دي توسط بانک دي خريداري گرديد.


در گروه فلزي نمادهاي فخاس و فخوز همچنان در غياب فولاد مبارکه مورد بي مهري بازار واقع گشته و همچون روزهاي گذشته منتظر جمع آوري صفهاي فروش خود بودند و در مقابل نماد فملي توانست صف خريد را براي خود مهيا نمايد.


سه شنبه :

در پي عرضه هاي فراوان روز گذشته و ايجاد شک و دودلي در فعالان بازار و ترغيب آنان به خروج از سهام, در روز سه شنبه بازار وضعيت حادتري به خود گرفت و باعث انباشت دستورهاي فروش دراکثر نمادهاي گروههاي مطرح بازارشد و اين وضعيت در صنايعي چون بانک و بيمه, تجهيزاتي و پيمانکاري, خودروئي, سيماني و فلزي,داروئي, ساختماني و… به چشم مي خورد ولي در اين ميان نمادهاي گروه سرب و روي مورد اقبال قرار گرفتندو جالب آنکه با وجود بازاري مملو از عرضه شاخص کل توانست با 9 واحد افزايش خود را به 22270 واحد برساند!

در اين روز نمادهاي معاملاتي کچاد و وبملت به ترتيب با بيش از 22 و 20 واحد تاثير مثبت و منفي بر شاخص کل, مقامهاي اول و آخر را در اين خصوص کسب نمودند. بيشترين ارزش معاملاتي در اين روز همچون روز گذشته از آن نماد خبهمن با بيش از 84 ميليارد ريال بود. در پايان اين روز نمادهاي بموتو و سبزوا به دليل برگزاري مجمع عمومي و نماد معاملاتي خزر به جهت تعديل در پيش بيني سود خود و همچنين نمادهاي فالوم, فملي و پدرخش با توجه به تعييرات با اهميت در پيش بيني سود سال آتي متوقف شدند.

در گروه خودروئي نماد خبهمن که در غياب نمادهاي مطرح خساپا و خودرو که نزديک به يک ماه از توقف آنها مي گذرد! توانسته بود در دو روز اوليه هفته نقش ليدر گروه را به عهده بگيرد امروز نيز در پي حجم بالاي عرضه هاي ديروز مورد هجوم فروشندگان قرار گرفت بگونه اي که اولين معامله خود را در محدوده 3 درصد پائين تر از قيمت پاياني روز گذشته خود آغاز نمود اما عده ي ديگري از فعالان بازار به دليل وضعيت مناسب بنيادي اين سهم و به جهت سرمايه گذاري هاي غير کوتاه مدت روي آن اقدام به جمع آوري عرضه ها نمودند و توانستند قيمت تابلوي سهم را تا نزديک به سقف دامنه نوسان افزايش دهند ولي در نهايت با ازدياد فشار فروشهاي کنترل شده قيمت تابلو مجددا" به سمت درصدهاي منفي متمايل گشت و با همين وضعيت معاملات خود را با بيش از 28 ميليون سهم به پايان رساند و ديگر نمادهاي اين گروه از جمله خزاميا, خاور و خپارس نيز معاملات منعادل و بعضا" رو به منفي را شاهد بودند.


روز سه شنبه روز پر زحمتي براي صدرا به عنوان ليدر گروه تجهيزات و پيمانکاري بود و با عرضه هاي فراواني که روي اين سهم صورت پذيرفت تا صف فروش نيز پيش رفت و يکبار ديگر به زير 300 تومان نفوذ نمود که يکي از مهمترين علتهاي عرضه هاي فراوان روي اين سهم اعلام سود 4 توماني سال مالي 90 ناشي از حضور صدرا در فازهاي ,13 17 و 18 و بخش آف شور فازهاي 22 تا 24 پارس جنوبي, ساخت کشتي هاي آفراماکس و جک آپ دکل هاي حفاري بتوسط مدير عامل اين شرکت بود و اگر چه اين ميزان سود نسبت به سود 16 ريالي سال مالي 89 افزايش 150 درصدي را نشان مي دهد ولي نتوانست انتظارات بازار را که احتمال تحقق سود 2 رقمي را به جهت تاثيرات پروژه هاي پارس جنوبي مي داشت را فراهم سازد لذا يک بار ديگر شاهد تلاطمات اين سهم در بازار سرمايه بواسطه تاثير پذيري بالاي آن از شايعات و يا اخبارهاي رسمي بوديم. ديگر نمادهاي اين گروه يعني فاذر, حفاري و مپنا به تبع از صدرا معاملات سراسر منفي را در طول بازار براي خود رقم زدند.


گروه سرب و روي روز موفقي را براي اين روز خود به ثبت رساند و در اين روز بر خلاف جهت کلي بازار با معاملاتي مثبت و بعضا" تشکيل صف خريد همراه بودند. نمادهاي فاسمين, فرآور, فسرب و کبافق به سمت تشکيل صف خريد پيش رفتند و در اين ميان صف خريد فاسمين در اواخر بازار مورد عرضه واقع و باعث کاهش حدود نيم درصدي قيمت تابلو از حداکثر قيمت مجاز شد باما نيز که در مقاطعي توانسته بود تا نزديک به سقف دامنه نوسان پيش رود با فشار عرضه قيمت تابلوي آن به يک درصد مثبت کاهش يافت و اما نماد مطرح کروي همچون هميشه با عرضه هاي کنترل شده نتوانست خود را به پاي نمادهاي همگروه برساند و اگر چه در بعضي از مقاطع تا 3 درصد مثبت هم پيشروي کرد ولي بعضا" فاصله معنا داري را از آنها پيدا نمود.


گروه بانک و بيمه روز بسيار ناموفقي را در اين روز پشت سر گذاشتند بگونه اي که بانکهاي دولتي به همراه بانک پارسيان و پست بانک و بعضا" بانک سينا معاملات سراسر منفي را به انجام رساندند که طي آن بانک صادرات و پست بانک به صف فروش نيز کشيده شدند و حتي علاوه بر اينکه بانک ملت در اين روز بيشترين تاثير منفي را بر شاخص کل به ميزان بيش از 20 واحد بر جا گذاشت بلکه بانکهاي ملت, صادرات, پارسيان, پست بانک, و تجارت در مجموع تاثير منفي نزديک به 57 واحد را بر شاخص کل به جا گذاشتند! نمادهاي بيمه اي نيز به جز دانا همگي با کاهش درقيمت پاياني روبرو شدند.


نماد رانفور از گروه رايانه توانست با رسيدن به نزديک سقف نوسان قيمت خود را به بالاي 4000 تومان برساند و اگر چه با فشار عرضه ها قيمت تابلوي آن کاهش يافت ولي هيچگاه قيمت زير 4 هزار تومان را به خود نديد و در نهايت قيمت پاياني 4055 تومان را براي خود انتخاب کرد. نماد مرقام نيز با انتشار خبر مربوط به همکاري و انعقاد قرارداد با پست بانک از همان شروع معاملات با صف خريد همراه گشت و ضمن حفظ آن و عرضه تنها 1534 سهم بيش از حجم مبناي خود 4 درصد افزايش قيمت را به سهامدارانش هديه داد و توانست از مرز 500 تومان عبور نموده و در 519 تومان قرار گيرد. نمادهاي رپارس و مداران نيز معاملات خود را در رنج هاي مثبت و منفي به انجام رساندند هر چند که نماد مداران در اين ماه توانست بعد ازصعود از محدوده 210 تا حدود 280 ,سود بيش از 30 درصدي را به سهامداران خود هديه نمايد و اکنون در حال استراحت و اصلاح مختصر قيمتي است ولي با توجه به وضعيت بسيار مناسب بنيادي آن توانائي و استحقاق صعود به قيمتهاي 300 و بالاتر از آن را تا پايان سال دارا خواهد بود.


نمادهاي کچاد و کگل بعد از بازگشائي در دو هفته پيش که به ترتيب با افزايش حدود 17 و 6 درصدي در قيمت پاياني مواجه شده بودند به اصلاح قيمتي پرداختند و از روز گذشته مجددا" مورد استقبال بازار قرار گرفتند و در اين روز نيزبر خلاف جهت کلي بازار مورد اقبال قرار گرفته و ضمن انجام معاملاتي سراسر مثبت به ترتيب حدود 3 و 2.5 درصد افزايش قيمت را در قيمت پاياني خود بوجود آوردند و در پي آن سرمايه گذاري اميد به عنوان يکي از سهامداران عمده نمادهاي فوق نيز با استقبال بازار تا تشکيل صف خريد نيز پيش رفت و در مقابل سرمايه گذاري معادن و فلزات ديگر سهامدار عمده نمادهاي کچاد و کگل که چند وقتي است از افزايش قيمتي مناسبي برخوردار بود در اين روز علاوه بر فشار عرضه ها در برابر مقاومت رواني 800 تومان نيز قرار گرفت و تا درصدهاي منفي نيز نزول يافت و در آخر اگر چه قيمت پاياني آن بالاتر از رقم فوق قرار گرفت ولي قيمت تابلوي آن به زير 800 تومان نفوذ کرد. نماد فملي هم که درابتداي بازار به نزديکهاي حداکثر قيمت مجاز رسيده بود با فشار عرضه به درصدهاي منفي کشيده شد هر چند که قيمت پاياني آن يک درصد افزايش را نسبت به قيمت روز گذشته از خود نشان مي داد. همچنين مديريت بازار طي اطلاعيه اي توقف نماد معاملاتي فملي را به دليل تغييرات با اهميت درپيش بيني درآمد هر سهم آن اعلام نمود.


چهارشنبه :


در دو روز گذشته که شاخص کل توانسته بود در مقابل عرضه ها در مدار منفي دوام آورده و خود را در مدار مثبت حفظ نمايد در آخرين روز هفته با ايجاد يکپارچگي بازار در به حراج قرار دادن سهام, تاب و توان خود را از دست رفته ديد و براي دوري از رسوائي, خود را همرنگ بازار نمود و با کاهش 82 واحدي به رقم 22188 واحد رسيد که بيشترين عامل اين کاهش را نماد مپنا با بيش از 17 واحد تاثيرمنفي به عهده گرفت و در مقابل نماد وپارس بود که با تاثيرگذاري بيش از 27 واحد مثبت بر شاخص کل توانست از ريزش بيشتر شاخص جلوگيري به عمل آورد.


اگر چه کاهش شاخص بعد از صعودهاي مکرر لازم و ضروري به نظر مي آيد ولي اين ضرورت زماني مورد قبول و رضايت فعالان و معامله گران بازار قرار مي گيرد که بطور کاملا" طبيعي و بر اساس افزايش قيمت سهام در گروههاي مختلف و يا وضعيت تکنيکالي آن صورت گرفته باشد و نه بر اساس رفتار وگفتار عده اي خاص که حساسيت فعالان بازار را به دنبال داشته باشد.

تناقض در رفتار مسئولين مديريت بازار در برخورد با اطلاعات ارسالي از طرف شرکتهاي مختلف يکي از مهمترين دلايل وضعيت قرمز بازار روز چهارشنبه بود بگونه اي که وقتي شرکت صدرا سود هر سهم خود را با 150% افزايش از 16 ريال به حدود 40 ريال تبديل مي نمايد مديريت بازار بدون توجه به قوانين وضع شده از توقف نماد اين شرکت خودداري نمود و اجازه انجام فعاليت معاملاتي را به اين شرکت مي دهد و از آنجائيکه بازار انتظار سود هر سهم شرکت صدرا را با توجه به بيانات مسئولين شرکت در گذشته, بيش از اين مقدار مي پنداشت و به يکباره با رقم 4 تومان به عنوان سود هر سهم شرکت مواجه مي شود قطعا" با ايجاد عدم اعتماد فعالان بازار به اظهارات گذشته مسئولين شرکت و هم به رفتار مديريت بازار تصميم به خروج از سهام شرکت مذکور مي گيرند تا بيش از اين از تناقضات رفتاري و گفتاري مسئولين مورد اشاره متضرر نشوند. به هر حال جا دارد که اين مسئله در يک مقوله جداگانه اي مورد بررسي و کنکاش قرار گيرد.

نمادهاي گروه خودروئي علاوه بر ادامه رفتار خود در دو روز گذشته نه تنها تحت تاثير جو نامساعد آخرين روز کاري هفته قرار گرفته و با عرضه هاي فراوان دست و پنجه نرم کردند بلکه با ادامه برخورد سليقه اي مديريت بازار که منجر به نقض قوانين وضع شده مي گردد نيزشدند و از حمايت معاملاتي نمادهاي خساپا و خودرو بدليل توقف طولاني مدت آنها بهره مند نشدند.

نمادهاي مطرح اين گروه به دليل نوسانات قيمتي ,شفاف نمودن اطلاعات و تغييرات مديريتي متوقف شده اند درصورتيکه مطابق با تبصره ماده 13 دستورالعمل اجرائي افشاي اطلاعات, ناشر موظف است تغيير با اهميت در پيش بيني عملکرد شرکت يا برنامه هاي آتي مديريت را به همراه دلايل مربوطه بلافاصله افشا و گزارش مربوط را در فرم هاي تعيين شده حداکثر ظرف 2 روز کاري بعد به سازمان ارائه نمايد و اين در حالي است که با گذشت نزديک به يک ماه, سازمان بورس هنوز شرکتهاي مورد اشاره را موظف به ارسال اطلاعات خواسته شده ننموده است! و سرمايه سهامداران را همچنان بلوکه نموده است!


آخرين روز کاري هفته نيز سپري شد و مسئولين بورس بر قول داده شده خود مبني بر بازگشائي نماد همراه اول وفادار نماندند و ضمن بلوکه کردن سرمايه سهامداران جز و کل, آنان را همچنان چشم انتظار باقي گذاشتند! و البته سازمان بورس در روز پنجشنبه اقدام به انتشار اطلاعيه شفاف سازي شرکت همراه اول در خصوص پيش بيني سود هر سهم بر اساس عملکرد 9 ماهه سال 89 نمود که در آن شرکت همراه اول سود 4079 ريالي خود را با بيش از 30 درصد تعديل مثبت به 5334 ريال رسانده و در 9 ماهه توانسته 73% آن را به ميزان 3888 ريال پوشش دهد ولي سازمان بورس در خصوص اين اطلاعيه عنوان نموده که اين ميزان تعديل عمدتا" ناشي از تغيير نحوه محاسبه سهم سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديوئي و نيز کاهش هزينه هاي مرتبط با شبکه زير ساخت بوده و شرکت همراه اول مستنداتي مبني بر قبولي نحوه محاسبات ارائه ننموده است و سازمان در حال بررسي استعلام اخذ شده از سازمان تنظيم مقررات راديوئي مي باشد. حال در رالي دوم توقف اين نماد, فعالان بازار خصوصا" سهامداران اين سهم بايد منتظر بررسي سازمان بورس در خصوص استعلام مذکور مانده و همچنان چشم به راه ورود اين نماد معاملاتي تاثير گذار بر ارزش بازار فرابورس باشند.


نمادهاي گروه بانکي وضعيت نامناسبي را در آخرين روز کاري هفته از خود به جا گذاشتند بگونه اي که هر سه نماد بانک دولتي به همراه بانکهاي سينا و کارآفرين معاملات سراسر منفي را به انجام رساندند و بانک صادرات نيز در پايان بازار متوقف شد. پست بانک نيز فعاليت خود را با داشتن صف فروش آغاز نمود ولي به دليل حجم معامله کم آن تنها 22 ريال کاهش قيمت داشت و به حدود 984 تومان رسيد و اما در انتهاي بازار و تنها 2 دقيقه مانده به پايان آن با انجام رنج مثبت در نماد وپارس و جمع آوري کليه سهام در محدوده قيمتي 3380 تا 3517 ريال به تعداد بيش از 22 ميليون سهم, قيمت پاياني آن به ميزان 120 ريال معادل 3.5 درصد افزايش يافت ولي ادامه کار اين نماد در آخرين ثانيه هاي بازار در درصدهاي منفي صورت پذيرفت.


نگرشي به وضعيت هفته آتي بازار


وضعيت بازار در هفته آتي را ميتوان از دو منظر مورد پيش بيني قرار داد:


** با توجه به افزايش شاخص کل و شروع روند اصلاحي قيمت سهام از اواسط هفته انتظار مي رود که اين روند با گشايش نمادهاي خودروئي خساپا, خودرو و سرمايه گذاري سايپا و نيز بازگشائي نماد همراه اول در هفته پيش رو تغيير جهت داده و با پيشتاز شدن گروه خودرو و نيز تک سهمي چون مخابرات ايران جوي مثبت بر بازار حاکم گشته و بدنبال آن شاهد برگشت سهام گروه معدني – فلزي به مدار مثبت بوده که در اينصورت ميتوان اميدوار به افزايش شاخص کل و رسيدن آن به محدوده 22500 واحد باشيم. همچنين فعالان بازار با پذيرش سود اعلامي شرکت صدرا و ايجاد انگيزه به آينده آن با توجه به منظور نمودن بدهي هاي شرکت در محاسبه سود هر سهم و از بين رفتن موانع افزايش سود در دوره هاي بعدي شاهد رونق گرفتن گروه تجهيزات نيز خواهيم بود.


** درصورت ادامه دار شدن توقف نمادهاي خودروئي و همچنين نماد همراه اول, با احتمال افزايش عدم اطمينان معامله گران به ابهامات بازار و آينده آن, شاهد حضور کم رنگ آنان خواهيم بود که اين مهم مي تواند باعث تکرار و تشديد رکود روزهاي گذشته بازار در هفته آتي گردد.


در هر حال نبايد در بازار هفته آتي وضعيت سياسي داخلي و منطقه را در شکل گيري روند بازار از نظر دور داشت.




اشاره اي کوتاه به اتفاقات و حواشي اين هفته بازار:


سرمايه گذاري کارکنان مپنا دارنده 20 درصد از سهام شرکت مپنا قصد دارد تعداد 79 ميليون و 500 هزار سهم اين شرکت را به قيمت هر سهم 450 تومان بصورت نقد و يکجا در 8 اسفند سال جاري در بازار معاملات به فروش برساند که در اينصورت قادر به کسب سودي معادل 12.6 ميليارد تومان خواهد شد.



100 درصد از سهام شرکت ايران ايرتور که به قيمت پايه هر سهم 10 هزار ريال از طرف سازمان خصوصي سازي به وکالت از شرکت هواپيمائي جمهوري اسلامي ايران به روي ميز فروش رفته بود با رقابت بين خريداران, قيمت هرسهم به 22 هزار و 130 ريال رسيد و ادامه اين رقابت به روز شنبه مورخه 89.11.30 موکول شد.
سازمان خصوصي سازي اعلام کرد که قصد فروش 107 ميليون از سهام شرکت ملي مس ايران متعلق به شرکت سرمايه گذاري معادن و فلزات را از طريق بورس به قيمت تابلو به منظور اخذ بدهي شرکت سرمايه گذاري فوق را دارد.

با عدم بازگشائي نماد معاملاتي همراه اول علي رغم اعلام بازگشائي آن در اين هفته بتوسط مسئولين مربوطه سازمان بورس, به نقل از خبرگزاري فارس بعضي از سهامداران به تداوم اين رويه اعتراض کرده و خواستار بازگشت مجدد و هر چه سريعتر اين نماد معاملاتي به بازار فرابورس شدند.



پذيره نويسي بانک ايران زمين در مورخه 89.11.24 در بازار فرابورس با ارائه مجوز افزايش سقف پذيره نويسي از 1.000.000 به 5.000.000 سهم و همچنين با اخذ مجوز به کارگزاران مبني بر ورود سفارش با کد خريد گروهي " ددد " و با فروش 100 ميليون سهم به اتمام رسيد.


در مورخه 89.11.24 بازار شاهد انتشار اطلاعيه بانک پارسيان بر روي سايت کدال مبني بر فروش ساختمان مرکزي سابق خود واقع در بلوار کشاورز و کسب سود 30 ميليارد توماني از اين بابت بود.


اطلاعيه فروش 71.8 درصد از سهام شرکت سرمايه گذاري صنايع پتروشيمي معادل 1,306,927,885 سهم به ارزش پايه هر سهم 1350 ريال بتوسط شرکت تامين اجتماعي بصورت 30% نقد و الباقي در 8 قسط طي 4 سال با سود فروش اقساطي 12% در مورخه 89.11.25 انتشار يافت. اين عرضه قرار است در تاريخ 89.12.03 از طريق بورس اوراق بهادار صورت پذيرد.


قطعيت معامله 95 درصد از سهام نساجي بروجرد با واريز وجه 30% نقد و ديگر اسناد لازم به سازمان بورس بتوسط خانواده مظاهري ( خريدار) در مورخه 89.11.24 احراز شد و در پي قطعيت يافتن اين معامله مدير بازار شرکت بورس در گفتگو با خبرگزاري فارس عنوان کرد که آن دسته از سهامداران جز نساجي بروجرد که تا قبل از سوم بهمن ماه سال جاري در ليست سهامداران اين شرکت قرار داشتند در صورت تمايل مي توانند از ارديبهشت سال 90 به مدت 60 روز سهام خود را به قيمت هر سهم 140 تومان به صاحب جديد آن بفروشند.



شرکت سيمان تهران به جهت تامين به موقع برق مصرفي خود در قالب يک کنسرسيوم اقدام به خريد 10 درصد از سهام نيروگاه 714 مگاواتي سيکل ترکيبي قم نمود.


آريانا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر