بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۳۰ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۵
کد خبر : ۴۴۱۵۵

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، همراه اول عنوان يكي از شركت‌هاي زير مجموعه مخابرات ايران در 28 آذر ماه، 10.5 درصد از سهام خود را به قيمت هر سهم 3495 تومان در بازار اول معاملات فرابورس روي ميز فروش قرار داد. اين عرضه از طربق 631 ايستگاه معاملاتي 72 شركت كارگزاري انجام شد. در دومين روزي كه از بورسي شدن همراه اول مي‌گذشت قيمت هر سم اين شركت با 5 درصد افزايش به 3 هزار و 669 تومان رسيد و برخي از تحليل‌گران معتقد بودند بهاي هر سهم شركت همراه اول در ميان مدت به سمت 4 هزار و 500 تومان حركت خواهد كرد.
بر اساس اين گزارش، نمادمعاملاتي همراه اول به دليل تعديلي كه قرار بود در سود اين شركت ايجاد شود حدود 40 روز است كه متوقف شده است.
با توجه به استقبالي كه سهامداران نسبت به اين سهم داشتند تحليل هاي فراواني در خصوص سهم آن وجود دارد، بر اين ساس براي بررسي وضعيت و اعلام مزايا و معايب سهم همراه اول به سراغ محمد كاوياني يكي از كارشناسان بازار سرمايه رفتيم كه به شرح زير است:

محمد كاوياني در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي فارس در باره سهم همراه اول به عنوان يكي از شركت‌هاي زير مجموعه مخابرات، اظهار داشت: همراه اول بيشتر طي معاملاتي كه در ابتداي عرضه خود انجام داد حجم ريالي بالايي در حدود 380 ميليارد تومان از بازار بدست آورد.
وي افزود: حجم ريالي بالايي كه اين سهم داشت باعث شد در زمان ورود به بورس، فشار مضاعفي به بازار تحميل شود زيرا بازار كشش روزانه بيش از 30 الي 35 ميليارد تومان را ندارد.
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه در دو سه روز اول پس از عرضه استقبال خوبي از اين سهم شد، افزود: ولي بعد از آن دو درصد نوسان كه در همان روزهاي ابتدايي داشت و پس از آن نوسان گيران سهم خود را فروخته و از بازار خارج شدند،پس از اين اقدام وقتي سهم به روال طبيعي خود بازگشت. برخي حقوقي‌ها با توجه به آينده اين سهم و تأثير كمي كه اين صنعت از طرح تحول مي‌پذيرفت، شروع به خريد سهام اين شركت كردند تا در پرتفوي خود قرار دهند.
كاوياني درباره عرضه عمده اين شركت تصريح كرد: پس از عرضه اوليه اين سهم يك عرضه عمده خواهد داشت كه احتمالاً قيمت آن حدود 4200 تومان خواهد بود.
وي در پاسخ به اين سوال كه مسئولان همراه اول اعلام كرده‌اند كه عرضه بعدي نيز به همان قيمت عرضه اوليه انجام مي‌شود، گفت:‌ اگر اين حرف را اعلام كرده‌اند بايد ديد آيا عمل مي كنند يا خير. البته اگر به همان قيمت اوليه باشد حاشيه‌هاي سهم كم خواهد شد.
اين كارگزار بازار سرمايه تأكيد كرد:‌ مسئولان شركت همراه اول ابتدا اعلام كردند در گزارش 9 ماهه سود خود را تغيير نمي دهند، ولي در حال حاضر براي تعدلي نماد آن حدود 40 روز است كه بسته شده و احتمالاً يك تعديل 10 درصدي خواهد داشت. اين شركت با توجه به اينكه از تحريم ها دور است براي بلند مدت يك نقطه قوت است.
كاوياني با تأكيد بر اينكه گران بودن اين سهم باعث شده استقبال خريداران پس از خروج نوسان گيران نسبت به آن كم باشد، خاطر نشان كرد: دو مسئله كه به عنوان تهديد براي سهم همراه اول به حساب مي‌آيد، يكي تحريم در قطعات است كه مشكل خاصي ايجاد نمي‌كند و ديگري نيز وجود رقبايي چون ايرانسل و اپراتور سوم براي اين شركت است كه باعث كاهش درآمد همراه اول خواهد شد.
وي با تأكيد بر اينكه سهم همراه اول براي بلند مدت سهم خوبي است، بيان كرد: با توجه به اينكه اين شركت 407 تومان سود پيش‌بيني كرده، اگر تعديل مثبت نيز بدهد اثر چنداني در قيمت آن ندارد زيرا اين سهم گراني است و بالا رفتن آن سخت است.
كاوياني در پاسخ به اين سؤال كه پس از اعلام تعديل مثبت قيمت هر سهم اين شركت تا چه حد بالا مي‌رود، گفت: فكر مي‌كنم از 4200 و 300 بالا‌تر نرود. از نظر بازار نداشتن حجم مبنا ‌يكي از ايرادات اين سهم است زيرا به سختي صف فروش و خريد براي آن تشكيل مي‌شود و با يك معامله اين سهم 5- درصد يا 5+ بالا و پايين مي‌شود كه مناسب نيست.
اين كارشناس بازار سرمايه با اشاره به اينكه كاش سهم همراه اول در بورس عرضه مي‌شد، اظهار داشت: اين شركت 206 ميليارد تومان سرمايه دارد و فرابورس بازار كوچكي براي آن است، اكثر شركت‌هايي كه در فرابورس فعال هستند سرمايه آنها زير 20 ميليارد تومان است، بنابراين همراه اول توان عرضه در بورس را داشت.
كاوياني با بيان اينكه شايد يكي از دلايل عرضه اين سهم در فرابورس بالا بردن حجم معاملات فرابورس بود، تصريح كرد: شركت‌هايي كه در فرابورس حضور دارند در صف خريد و فروش كند عمل مي‌كنند و مگر اينكه پتانسيل خوبي داشته باشد، اما اين شركت سهم 200 توماني نيست كه به راحتي صف فروش و خريد براي آن تشكيل شود زيرا تشكيل 5 ميليون صف خريد همراه اول، معادل 170 يا 180 ميليارد تومان پول است، بنابراين روند آن آرام آرام پيش مي‌رود.
وي با اشاره به اينكه سهم همراه اول مانند مخابرات آرام آرام رشد مي‌كند و در بلند مدت مناسب است، درباره مزاياي اين سهم افزود: اين شركت يكي از بزرگ‌ترين شركت‌هاي خاورميانه بوده و مشتركان زيادي دارد و فقط ورود اپراتور سوم و تغيير نرخ مكالمات ممكن است بر روي آن اثر بگذارد.
وي در پاسخ به اين سوال كه فكر مي‌كنيد فروش بلوك بعدي همراه اول چه زماني انجام شود، بيان كرد: اگر اين بلوك به سال آينده موكول شود قيمت آن بالا عرضه مي‌شود ولي اگر به زودي عرضه شود بيشتر از 4 هزار تومان معامله نخواهد ‌شد، زيرا اين معامله معامله‌اي است كه از قبل خريدار و فروشنده با هم توافق مي‌كنند، بنابراين اگر به قيمت 3500 تومان نيز باشد ارزش كل بالا خواهد بود، بنابراين معامله عمده‌اي نيست كه در بازار عرضه شود تا 4 ، 5 نفر در رقابت آن را خريداري كنند.
اين كارگزار بازار سرمايه با اشاره به اينكه در معامله عمده اين شركت خريدار و فروشنده با يكديگر توافق خواهند كرد، اظهار داشت: با توجه به اطلاعاتي كه از شركت ارائه شده فكر نمي‌كنم بالاتر از 4 هزار تومان عرضه و معامله عمده بر روي آن انجام شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه مدير عامل شركت اعلام كرده بود كه قصد عرضه بلوكي ندارند و قرار است سهم به دست مردم برسد،‌ گفت: در عرضه اوليه همراه اول 5 درصد سهم را حدود 103 ميليارد تومان عرضه كردند و اگر اعلام كرده اند كه سهم را به مردم مي‌دهند به دليل قيمت آن است، زيرا 5 درصد اين شركت 206 ميليارد توماني به دو برابر قيمت اسمي واگذار مي‌شود و با 5 درصد دو برابر مبلغ اوليه را از بازار جذب مي‌كند.
كاوياني تصريح كرد: با توجه به اينكه يك ميليون سهم همراه اول حدود 4 ميليارد تومان خواهد بود اگر بخواهد 15 درصد خود را به عنوان سهم شناور عرضه كنند، فقط در گروه معاملات بلوكي امكان پذير است تا تعهد خود را انجام دهند. اگر غير بلوكي باشد حقيقي‌ها توان خريد نداشته، بخش خصوصي نيز خيلي قوي نيست و توان رقابت ندارد و اگر بخواهد وارد شود بايد كنسرسيوم تشكيل دهد.
اين كارشناس بازار سرمايه خاطر نشان كرد: همراه اول شركتي است كه با ديدگاه بلند مدت براي شركت‌هاي سرمايه‌گذاري معرفي مي‌شود.
وي در پاسخ به اين سوال كه تا چه قيمتي جاي رشد دارد گفت:‌ شركت شفاف سازي درستي نكرد نمي‌توان قيمتي براي آن اعلام كرد زيرا بار رواني بالايي دارد، همراه اول سهم گراني است و در مقابل اين گراني سود نيز در نظر گرفته، همچنين فاصله قيمت سهم با قيمت اسمي زياد است.
كاوياني با اشاره به اينكه مشكل صف خريد و فروش در اين سهم به دليل نداشتن حجم مبنا يكي از مسائلي است كه نمي‌توان بر اساس آن به خريد و فروش اقدام كرد، بيان كرد: مسئولان همراه اول ابتدا افزايش 800 درصدي سرمايه شركت را اعلام مي‌كند ولي سپس در لسه روز عرضه اوليه اين اقدام را منتفي كردند.
اين كارشناس بازار سرمايه در پاسخ به اين سؤال كه آيا وقتي شركتي اعلام افزايش سرمايه مي‌كند بعد از عرضه مي‌تواند آن را منتفي كند، گفت: بر اساس قانون نمي‌تواند اين كار را انجام دهند، بايد قبل از عرضه آن را اعلام كند. ممكن است اين كار را انجام داده باشد ولي تا جايي كه مطلع هستم اين شركت نيز قبل از عرضه چيزي مطرح نكرده بود و اين تناقض گويي به ضرر شركت است.
وي با اشاره به اينكه از ابتداي ورود همراه اول چند نوع EPS از جمله 600، 590، 700، 500، 530 تومان مطرح شده، اظهار داشت: قيمتي كه در عرضه اوليه كشف شد، معقول و مورد تأييد و عرضه كننده بود.
كاوياني گفت:‌ از 10.5 درصدي كه همراه اول در اولين عرضه خود معامله كرد 17 يا 18 ميليون سهم آن در بازار و 42 ميليون سهم در دست‌ كاركنان اين شركت است.
به گفته كاوياني، تحريم‌ها بر روي شركت‌ها و كشور اثر ندارد زيرا همه كشورها كه ايران را تحريم نكرده‌اند و با توجه به منابع فراواني كه داريم، ‌مي‌توانيم تحريم ها را رد كنيم.
اين كارشناس بازار سرمايه در پايان با اشاره به اينكه جايگاه همراه اول در بورس است، گفت: شركت به دليل نداشتن حجم مبنا، گران بودن قيمت هر سهم و وجودرقباي از جمله اپراتور سوم و ايرانسل با ديد بلند مدت سهم مناسبي است.
انتهاي پيام/م

اشتراک گذاری :
ارسال نظر