بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۹ اسفند ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۶
مدیر مالی شرکت قند نیشابور عنوان کرد :

ادامه روند افزایشی قیمت شکر در سال آتی

با توجه به آزاد سازی یارانه ها ، بهای هر متر مکعب گاز مصرفی ما از محدوده 188 تا 200 ريال به مبلغ 700 ريال افزایش یافته است . همچنین شرکت مازوت را با نرخ 2095 ريال می خرید که در حال حاضر قیمت آن به سه هزار ريال رسیده است .
کد خبر : ۴۴۷۰۳

شرکت قند نیشابور که فعالیت اصلی آن تولید شکر است ، با وجود پیش بینی 77 ریال سود برای سال مالی 90 طی گذشت سه ماه با 53 ريال زیان مواجه شده است .

قائمی ، مدیر مالی شرکت قند نیشابور ، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز گفت : وضعیت این شرکت تحت تأثیر بازار بوده و در این سه ماه ما شکر خام را تصفیه کرده و شکر سفید تولید می کردیم که فروش آن زیاد به صرفه نبود . افزون بر این قیمت پایین شکر در این مدت به دلیل وجود رقابت بین شرکت ها و ازدیاد شکر در بازار بوده است و با تصمیماتی که در شرکت اتخاذ شده ، ما فروش نداشتیم تا بتوانیم محصولات خود را با قیمت های مناسب بفروشیم.

لازم به ذکر است که طی این مدت شرکت از لحاظ مالی تأمین بود و الزامی برای فروش محصولات با قیمت های پایین وجود نداشت .

وی در خصوص کاهش بهای تمام شده محصولات نسبت به دوره مشابه سال قبل گفت : این کاهش ناشی از درآمد حاصل از فروش ملاس و تفاله است که از قیمت تمام شده کالای فروش رفته کم می شود .

قائمی هزینه های مالی شرکت را در راستای تأمین چغندر قند مورد نیاز شرکت دانست و افزود : با توجه به اینکه در سه ماهه نخست سال مالی جاری ، "قنیشا" موجودی محصول خود را به فروش نرساند ، مجبور شدیم برای خرید چغندر قند مصرفی از بانک اعتبار دریافت کنیم . البته بخشی از این اعتبارات مربوط به هزینه های جاری ناشی از طرح توسعه ای سنوات گذشته است و حدود 20 هزار میلیارد ريال از بدهی شرکت به بانک صادرات را که برای این طرح ها گرفته بودیم ، تصفیه کردیم و شرکت در نظر دارد که هر چه سریع تر با بانک ملی نیز تصفیه کند .

وی در خصوص افزایش نرخ شکر و اثرات آن بر حاشیه سود شرکت گفت : افزایش نرخ شکر سفید باعث افزایش حاشیه سود شرکت خواهد شد و هر چه تولیدات این محصول در شرکت بیشتر شود ، سود ما نیز افزایش خواهد یافت .

آنچه که مسلم به نظر می رسد ، این است که دولت تا حدی خواهد توانست قیمت ها را کنترل کند ، اما در سال آینده قیمت شکر با توجه به کمبود این محصول همچنان افزایش خواهد یافت .

تحولات سیاسی نیز در این افزایش قیمت بی تأثیر نیست ؛ چرا که در تصفیه شکر خام الخلیل انجام می شود و بی ثباتی های اخیر در کشور های عربی و نگرانی های ناشی از کمبود این کالا در قیمت جهانی آن اثر گذار خواهد بود .

وی در خصوص کاهش پیش بینی سود "قنیشا" در سال مالی جاری نسبت به دوره مشابه سال گذشته به خبرنگار ما گفت : در دوره گذشته هفت هزار تن شکر سفید موجودی اول دوره شرکت بود و با خرید شکر خام و تصفیه آن 203 ريال را محقق کردیم . در دوره مالی جاری با توجه به افزایش هزینه های ناشی از اجرای طرح هدفمندی و نداشتن موجودی در اول دوره ، پیش بینی سود شرکت با کاهش همراه بوده است .

البته ذکر این نکته را لازم می دانم که تولیدات شرکت در سال مالی جاری دو برابر سال گذشته شده و انتظار ما این است که بتوانیم تا 90.06.31 سود 77 ريال را پوشش کامل دهیم .

وی اثرات ناشی از طرح هدفمندی یارانه ها را بیشتر در بخش مصرف سوخت شرکت دانست و افزود : با توجه به آزاد سازی یارانه ها ، بهای هر متر مکعب گاز مصرفی ما از محدوده 188 تا 200 ريال به مبلغ 700 ريال افزایش یافته است . همچنین شرکت مازوت را با نرخ 2095 ريال می خرید که در حال حاضر قیمت آن به سه هزار ريال رسیده است .

وی در پایان گفت : تمام تلاش شرکت این است که به مصرف بهینه روی آورده و میزان مصرف سوخت خود را کنترل کند . چرا که اثرات این طرح تنها روی هزینه های سوخت مصرفی بوده و اقلام دیگر و لوازم یدکی مورد نیاز شرکت ، قبل از اجرای این طرح تأمین شده و تغییری در قیمت آنها و هزینه های ناشی از آن به وجود نیامده است .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر