بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۸۹ - ۰۸:۵۵
نگاه پایانی (3)

بزرگان خاموش بورس

نام بسیاری از بزرگان بورسی در این صنعت مشاهده می شود که از آن جمله می توان به ملی صنایع مس ایران ،فولاد مبارکه اصفهان،فولاد خوزستان،فولاد خراسان ،کالسیمین و ملی سرب و روی ایران اشاره کرد.
کد خبر : ۴۵۴۵۳

در سلسله گزارشهای قبلی به عملکرد 2 گروه خودرویی و بانکی پرداختیم در این گزارش قصد داریم به بررسی گروه دیگری که در سال جاری توانسته بود نظر فعالان بازار سرمایه را به خود جلب نماید بپردازیم.

به گزارش بورس نیوز صنعت فلزات اساسی با حجم معاملات 3.607 میلیارد سهمی توانسته پس از خودرویی ها و بانکی ها رتبه سوم را از حیث حجم معاملات بخود اختصاص دهد.فلزات اساسی 4.27 درصد از ارزش روز بازار سرمایه را در سال جاری بدست آورده است .24 نماد در دو طبقه و ریخته گری و تولیدات فلزی طبقه بندی شده اند.

نام بسیاری از بزرگان بورسی در این صنعت مشاهده می شود که از آن جمله می توان به ملی صنایع مس ایران ،فولاد مبارکه اصفهان،فولاد خوزستان،فولاد خراسان ،کالسیمین و ملی سرب و روی ایران اشاره کرد.

به گزارش بورس نیوز فولاد مبارکه اصفهان به تنهایی 2.06 میلیارد سهم از حجم معاملات این گروه را بخود اختصاص داده است و پس از آن نمادهای ملی صنایع مس ایران ،کالسیمین ،فولاد خوزستان ،فولاد خراسان به لحاظ حجم معاملات رتبه های برتر را به خود اختصاص داده اند.

گفتنی است از آنجا که نام بسیاری از حقوقی های بورسی در لیست سهامداران نمادهای این گروه دیده می شود می توان گفت این گروه تاثیر بسزایی در کل بازار سرمایه دارد صرف نظر از این موضوع نمادهایی مانند ملی صنایع مس ایران ،فولاد و مبارکه اصفهان نیز با توجه به وزن بالای خود تاثیر زیادی بر روند کلی بازار دارند.ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان به ترتیب 38.63 و 35.72 درصد از ارزش این صنعت را در اختیار دارند.

به گزارش بورس نیوز در این گروه فروسیلیس ایران با 91 درصد بالاترین میزان بازدهی را داشته است ملی سرب ،روی ایران ،فولاد خراسان و کالسیمین به ترتیب با 84 ،80 و 73 درصد بالاترین میزان بازدهی را داشته اند.

در مجموع میانگین بازدهی این صنعت در سال 1389 ،27 درصد بوده که نشان می دهد این صنعت نتوانسته حرکتی همپای تالار حافظ را تجربه نمایند.

با نگاهی به آرمار و ارقام مشخص می گردد نمادهایی مانند نورد آلومینیوم ،سدید، آلومتک و فرمولیبدن نمادهایی بودند که با عملکرد ضعیف خود باعث کاهش میانگین بازدهی این گروه شده اند.

از حیث نقدینگی نیز از 24 نماد این گروه تنها 6 نماد توانسته اند در جایگاه مناسبی از این حیث قرار بگیرند و رتبه نقدینگی سایر نمادهای آن چندان خوشایند بنظر نمی رسد.در پایان می توان گفت این گروه که از جمله بزرگان بورسی بشمار می رود نتوانسته انتظار فعالان بازار سرمایه را برآورده سازد و با توجه به اجرای طرح تحول اقتصادی و انرژی بر بودن این صنعت تنها نقطه امید این صنعت افزایش قیمت های جهانی است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر