بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۰ - ۰۲:۱۰
یک کارشناس بازار سرمایه با بررسی عملکرد بورس در سال 89 عنوان کرد:

بورس سال 90 ، کانون توجه سرمایه گذاران خارجی

با توجه به حجم نقدینگی 300 میلیارد دلاری موجود در جامعه و اعلام بودجه انبساطی از سوی دولت و نظر به اینکه انتظار می رود سطح نقدینگی در کشور به 500 میلیارد دلار برسد ، می توان شاهد ادامه رشد شاخص بود .
کد خبر : ۴۵۶۲۲

سال 1389 در حالی به پایان رسید که حجم معاملات و نیز شاخص بازار نزدیک به 80 درصد رشد کرد و میزان نقدشوندگی و نسبت گردش معاملات در مقایسه با سال های گذشته و به خصوص سال 1388 افزایش داشت که عملکرد بورس را از عملکرد سال های قبل آن متمایز کرد . اما باید در نظر داشت که با وجود رشد چشمگیر در روند شاخص ، همچنان فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم .

جعفر عزیزی ، کارشناس بازار سرمایه ، با بیان این مطلب به خبرنگار بورس نیوز گفت : در سال 89 شاهد پذیرش شرکت هایی بودیم که سرمایه کمتری را نسبت به شرکت های پذیرفته شده در بورس داشتند و بیشتر شرکت های بزرگ مشمول اصل 44 قانون اساسی ، در سال های گذشته وارد بورس شده بودند .

در این سال همچنین شفافیت اطلاعاتی ، حجم معاملات و بازدهی شاخص نسبت به سال 88 از افزایش خوبی برخوردار بودند . اما آنچه که در سال 89 عملکرد ضعیفی داشت ، نسبت گردش معاملات و تعداد سهامداران حقیقی است . چرا که در مقابل حجم معاملات 100 میلیارد دلاری ، گردش 15 تا 20 میلیارد دلاری اندک به نظر می رسد .

وی در خصوص تغییر رفتارهای سیکلی بورس اظهار داشت : معمولا در سال های قبل بازدهی شاخص در نیمه اول بود و در نیمه دوم روند شاخص منفی می شد ؛ اما مهمترین دلیلی که موجب شد نیمه دوم سال 89 شاخص ، روند منفی و نوسانات زیادی نداشته باشد، میزان نقدشوندگی موجود در کشور است که در مقایسه با سه سال گذشته به شدت افزایش داشت و نظر به اینکه قیمت سهام شرکت های حاضر در بورس نسبت به بازارهای رقیب بسیار ارزان تر بود ، مورد اقبال سرمایه گذاران قرار گرفت .

وی در ادامه دلیل دوم عدم شکل گیری روند منفی در شاخص بورس در نیمه دوم سال گذشته را حضور صندوق های سرمایه گذاری جدید طی دو سال اخیر دانست و افزود : وجود این صندوق ها نقش بسیار موثری بر این روند داشت و حضور آنها بازار را حرفه ای تر کرد و باعث شد بازار از رفتارهای هیجانی و غیرحرفه ای خارج شده و نوسانات شدید نداشته باشد .

این کارشناس بازار سرمایه ، سومین دلیل را عدم وجود بازار رقیب برای بورس برشمرد و اذعان کرد : برنامه های اجرایی دولت در کنترل قیمت های مسکن باعث شد بازار مسکن ، به عنوان بازار رقیب بورس مطرح نبوده و جذابیتی برای سرمایه گذاران نداشته باشد .

وی همچنین تصریح کرد : تا زمانی که قیمت های جهانی رشد داشته باشد ، با وجود اینکه 50 درصد ارزش بورس تحت تاثیر سود شرکت ها و قیمت سهام آنهاست ، آن دسته از شرکت هایی که متأثر از قیمت های جهانی هستند در ادامه این روند نقش خواهند داشت . چرا که در حال حاضر سیکل تجاری به صورتی است که قیمت نفت و کالاهای اساسی روندی صعودی دارند و به دنبال آن بورس کشورهایی که فروشنده مواد خام هستند ، مثل کشورهای آمریکای لاتین و استرالیا ، کشورهای منطقه خاورمیانه و به خصوص ایران روندی مثبت را خواهند داشت .

لازم به ذکر است که زلزله ژاپن بعد از بحران سال 2008 میلادی ، مهمترین عامل برای تحرکی است که بازار برای رشد به آن نیاز داشت.

وی در ادامه افزود : به نظر می آید اتفاقاتی مثل زلزله ژاپن که کشوری با ذخیره ارزی بالا محسوب می شود ، تقاضا برای کالاهای اساسی را تقویت می کند و تلاش ژاپن برای بهبود شرایط اقتصادی و خرید کالاهای اساسی برای اصلاح زیرساخت ها منجر به تزریق نقدینگی در بازارهای مالی خواهد شد که بر افزایش قیمت های جهانی نیز اثراتی را خواهد داشت .

عزیزی با تأکید بر افزایش قیمت های جهانی و رشد بودجه دولت ، رشد شاخص در سال جدید را که قابل توجه نیز می باشد منطقی دانست و تصریح کرد : با توجه به حجم نقدینگی 300 میلیارد دلاری موجود در جامعه و اعلام بودجه انبساطی از سوی دولت و نظر به اینکه انتظار می رود سطح نقدینگی در کشور به 500 میلیارد دلار برسد ، می توان شاهد ادامه رشد شاخص بود .

وی شرکت هایی که تحت تأثیر قیمت های جهانی هستند را به عنوان لیدر بازار در سال جاری دانست و عنوان کرد : شرکت های معدنی ، کانی های فلزی ، فلزات اساسی و نیز پتروشیمی با ادامه روند صعودی قیمت های جهانی به احتمال زیاد لیدر بازار هستند .

وی با بیان اینکه شاید در سال جاری بازدهی و کسب سود در بورس نسبت به سال گذشته سخت تر شود ، لذا به سرمایه گذاران غیر حرفه ای صندوق های سرمایه گذاری را برای سرمایه گذاری پیشنهاد کرد .

وی در پایان ، بورس ایران را به لحاظ ارزش بازار و حجم معاملات مناسب عنوان کرد و اظهار داشت : با توجه به سطحی که در بورس ایران شاهد آن هستیم ، بورس کشور ما می تواند در کانون توجه سرمایه گذاران خارجی قرار بگیرد . البته هنوز برای رسیدن به استاندارد های جهانی فاصله زیادی داریم .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر