بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۰
کد خبر : ۴۵۷۴۳

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، بعدازظهر روز گذشته و در جريان بازديد نوروزي كارگزاران و مسئولان نهادهاي مالي با رئيس و اعضاي هيئت مديره سازمان بورس و همچنين مديرعامل و معاونين شركت بورس، علي صالح‌آبادي نكاتي را در باب برنامه‌هاي سال جاري و موارد با اهميت مدنظر اعلام كرد و گفت:با درنظر گرفتن قوانين مناسب موجود، حمايت دولت از بازار سرمايه و لزوم حركت به سمت اقتصاد بازار محور، بايد از فرصت تاريخي ايجاد شده استفاده كرد.

*رتبه بندي كارگزاران و نگاه سياست گذاران به بازار سرمايه

وي با بيان اينكه سال گذشته موفقيت‌هايي زيادي به دست آمده كه همگي در جريان كارها و برنامه‌هاي انجام شده هستند، به ارتقاي مناسب صنعت كارگزاري در سال گذشته اشاره كرد و گفت: رتبه‌بندي كارگزاران در سال گذشته طبق دستورالعمل جديد با معيارهاي دقيق‌تري انجام شد به همين علت تعداد كارگزاران با رتبه الف، ب و ج به 69 شركت كارگزاري رسيد كه قابل مقايسه با دوره نخست اين رتبه‌بندي نيست.
صالح‌آبادي با بيان اينكه معتقد بوده و هستم كه صنعت كارگزاري حلقه اتصال مردم با بازار سرمايه است، خاطرنشان كرد: هرچند به‌رغم سختگيري‌هاي به عمل آمده در رتبه‌بندي كارگزارن نتايج قابل قبولي به دست آمد ولي با توجه به ظرفيت بيش از اندازه حرفه كارگزاري، به اين درجه قانع نبوده و به دنبال ارتقاي صنعت كارگزاري هستيم چرا كه صنعت كارگزاري موتور محركه بازار سرمايه بود.به ويژه اينكه مسئولان و سياستگذاران كشور اين نگاه و برنامه را دارند كه اقتصاد كشور را از بانك‌پايه محور بودن به سمت بازارپايه سوق بدهند. بنابراين جا دارد در نگاه ها و تفكرات و همچنين سازوكارهاي موجود تغييراتي ايجاد شود و با نگاهي نو حركت كرد.

*نقش بازار سرمايه در تامين هزار ميليون دلار

اين مقام مسئول با اشاره به مفاد برنامه پنجم توسعه كشور خاطرنشان كرد: طبق اين برنامه بايد حدود هزار ميليون دلار در كشور سرمايه‌گذاري شود تا به نرخ اقتصادي مطلوبي برسيم. اين حجم از سرمايه مسلماً فقط از طريق نظام بانكي نمي‌تواند تأمين شود بلكه بايد بازار سرمايه هم در تحقق اين حجم از منابع مالي فعال باشد. برهمين اساس يكي از نكات مدنظر سازمان بورس دستيابي به اين هدف است.
صالح‌آبادي با بيان اينكه امسال سال جهاد اقتصادي از سوي مقام معظم رهبري نامگذاري شده خاطرنشان كرد: جهاد اقتصادي مفهومي عام دارد اما اگر آن را در بازار سرمايه ترجمه كنيم به اين معنا خواهد بود كه بايد منابع بيشتري را براي سرمايه‌گذاري جذب و همچنين نسبت به ارتقاي عمق، شفافيت، نقدشوندگي و ارزش بازار حركت كنيم و با پذيرش شركت‌هاي جديد بيشتري به اين هدف نائل شويم.

*اولويت اخذ تسهيلات بانكي براي شركت هاي بورسي

وي در ادامه اظهارات خود به بسته پولي سال90 بانك مركزي و ابلاغ آن اشاره كرد و گفت: نگرش كلي حاكم بر اين بسته پولي اين است كه بازار سرمايه بايد بيش از گذشته تقويت شده و جايگاه بهتري داشته باشد. طبق يكي از مفاد اين بسته، شركت‌هايي كه در بورس هاي اوراق بهادار ،‌ فرابورس و كالايي حضور دارند به دليل برخورداري از شفافيت و نقدشوندگي بالا مي‌توانند در اولويت اخذ تسهيلات بانكي قرار گيرند. اين موج مثبت به جامعه بوده و مزيتي براي شركت‌هاي بورسي محسوب مي‌شود. از طرفي ديگر ريسك بانك‌ها هم در پرداخت تسهيلات كاهش مي‌يابد. چرا كه شركت‌ها اطلاعات حسابرسي شده داشته و از شفافيت مناسبي برخوردار هستند.
صالح‌آبادي خاطرنشان كرد: نكته بعدي در اين بسته اين است كه بازار ثانويه اوراق مشاركت هم براي بازار سرمايه ديده شده و از اين پس بانك‌ها از بازخريد اوراق مشاركت جديد ممنوع خواهند بود. اين درحالي است كه چنين اقدامي شدني بوده و به دولت هم اعلام كرده ايم بازار سرمايه مي‌تواند محلي براي معاملات دسته اول در ثانويه اوراق مشاركت باشد و از انجام اين مهم بر مي آيد چرا كه چنين تجربه‌اي وجود داشته و فقط ما بايد تجهيز شويم.

*اولويت استفاده از امكانات 20 هزار شعبه بانكي براي بازار سرمايه

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه سطح دسترسي شبكه بانكي كشور با20 هزار شعبه بانكي در كشور وجود دارد خاطرنشان كرد: يكي از اولويت‌هاي اصلي سازمان بورس در سال جاري استفاده از امكان همه شعب بانك‌هاي خصوصي و دولتي به عنوان يك سوپرماركت مالي است چرا كه همه مردم با بانك‌ها سر و كار داشته و بانك‌ها هم داراي شركت‌هاي كارگزاري بوده و مي‌توانند از طريق شعب و شركت‌هاي كارگزاري خود خدمات بازار سرمايه را به مردم ارائه دهند.
صالح‌آبادي افزود: تجربه چنين برنامه‌اي هم وجود دارد چرا كه هم‌اكنون حق تقدم تسهيلات بانك مسكن از طريق شركت فرابورس و با استفاده از هزار و 200 شعبه بانك مسكن انجام مي شود. بنابراين شبكه بانكي و بورس ( از طريق 650 ايستگاه معاملاتي ) مي‌توانند در خدمت تأمين مالي پروژه‌هاي كشور باشند.

*نقشه راهي براي فناوري اطلاعات بازار سرمايه

وي در ادامه اظهارات خود به لزوم توسعه فناوري اطلاعات در بازار سرمايه اشاره كرد و گفت: همواره معتقد بوده و هستم كه بازار سرمايه بدون فناوري اطلاعات توسعه نمي‌يابد.به همين علت طي اين چند سال تلاش شده به جاي توسعه فيزيكي بازار سرمايه بر روي توسعه الكترونيكي آن تمركز شود. اين درحالي است كه در سال جاري معاملات آنلاين گسترش يافته و مي‌توانيم با استفاده از اين امكان بازار سرمايه را البته با آموزش كاربران توسعه دهيم.
صالح‌آبادي با بيان اينكه در سال گذشته براي كل بازار سرمايه برنامه استراتژيكي ديده شده و با يك شركت مرتبط هم قراردادي منعقد شده خاطرنشان كرد: بايد از وضع موجود كنوني فناوري اطلاعات به نقطه مطلوب برسيم تا براي چند سال آينده نقشه راهي وجود داشته باشد.

*بورس نفت بزودي راه اندازي مي شود؛ بورس برق در نيمه اول سال

رئيس هيئت مديره سازمان بورس در ادامه به برنامه راه‌اندازي بورس انرژي در قالب 2 بورس نفت و برق اشاره كرد و گفت: درحالي شوراي عالي بورس مقدمات و مصوبات لازم براي راه‌اندازي اين دو بورس را فراهم كرده كه دستورالعمل بورس نفت ابلاغ و نرم‌افزار مربوطه هم فراهم شده و ظرف چند روز آينده با معاملات نفت كوره شروع مي شود و سپس نفت خام هم از امكان معامله برخوردار خواهد بود.
به گفته صالح آبادي درمعاملات بورس نفت از قرارداد سلف موازي استفاده خواهد شد اما آنچه از اهميت بالايي برخوردار است موفقيت در اين حوزه است چون با عملياتي شدن بورس نفت و تعميم قرارداد سلف موازي به ساير محصولات بورس كالايي مي‌توان شاهد افزايش چند برابري حجم معاملات بورس كالا بود.
وي ادامه داد: درحوزه برق هم مقدمات كار فراهم شده و بعد از چند سال مطالعات عميق، چارچوب‌هاي اصلي اين بورس فراهم شده است كه در صورت صدور مجوز اين بورس توسط شوراي عالي بورس در ماه جاري، طي نيمه اول سال پذيره‌نويسي آن شروع خواهد شد.
به گفته صالح‌آبادي با توجه به وجود اختلاف ساعت ايران با ساير كشورها و همچنين عدم امكان ذخيره برق، با راه‌اندازي بورس برق امكان صادرات و فروش برق به ساير كشورها هم فراهم خواهد شد.

*ضوابط صندوق ارزي نهايي شده

وي در ادامه اظهارات خود به نقش صنعت كارگزاري و شركت‌هاي تأمين سرمايه در توسعه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري مشترك اشاره كرد و گفت: سال گذشته در حالي اساسنامه‌ صندوق شاخصي تصويب و يك مورد هم ايجاد شد كه ضوابط صندوق ارزي هم نهايي شده است. از طرفي ديگر با همكاري سازمان بهزيستي، نخستين صندوق نيكوكاري طي روزهاي آينده شروع به كار خواهد كرد. اين در حالي است كه با توجه به ارزش روز بازار جا دارد كه نسبت به دارايي‌هاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري به اين متغير ارتقا يابد.

*چند درخواست رئيس سازمان از كارگزاران و مسئولان نهادهاي مالي

صالح‌آبادي با بيان اينكه جذب سرمايه‌گذاري خارجي از اولويت‌هاي مهم سازمان بورس بوده و دراين زمينه ايجاد يك كارگروه مشترك با كانون‌ها هم براي رفع موانع جذب سرمايه‌گذاري خارجي پيشنهاد مي‌شود به افزايش حجم كاري بورس در سال جاري اشاره كرد و گفت: با توجه به ماده 99 قانون برنامه پنجم توسعه و لزوم ثبت حدود هزار و500 شركت سهامي عام نزد سازمان بورس، حجم زيادي از كارها براي سازمان ايجاد شده كه در اين خصوص جا دارد كه شركت‌هاي كارگزاري هم فعال باشند تا ظرف كمتر از 6 ماه همه شركت‌هاي سهامي عام نزد سازمان به ثبت برسند.
رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اينكه كارگزاران و شركت‌هاي تأمين سرمايه علاوه بر اين درحوزه ابزارهاي مالي مانند صكوك مي‌توانند نقش مهمي داشته باشند از مسئولان شركت‌هاي سرمايه‌گذاري خواست تا نسبت به بالاتر رفتن درصد سهام شناور شركت‌هاي بورسي كمك كنند چرا كه با توجه به ارزش 117 هزار ميليارد توماني بازار بايد درصد سهام شناور آزاد بالاتر رود.
صالح‌آبادي همچنين از شركت‌هاي كارگزاري داراي مجوز مشاور عرضه و مشاور پذيرش هم درخواست كرد در حوزه تأمين مالي هم از طريق جذب شركت‌ها سهامي عام و عرضه سهام آنها نقش بيشتري ايفا كنند.
به گفته وي "كال سنتر " هم در كميته تدوين مقررات نهايي شده و براي نظرخواهي به كانون كارگزاران داده مي‌شود تا اين رويه معاملات هم قانونمند شود.

*لزوم استفاده بازار سرمايه از فرصت تاريخي

اين مقام مسئول در بخش پاياني اظهارات خود به تعامل بيشتر كارگزاران و نهادهاي مالي با كانون‌هاي مرتبط تأكيد كرد و گفت: در حالي فلسفه ايجاد كانون‌ها حاكم شدن فكر جمعي و توسعه بازار سرمايه كشور است كه بايد از فرصت تاريخي به وجود آمده براي بازار استفاده كرد وگرنه اين فرصت از دستمان مي‌رود.
صالح‌آبادي ادامه داد: اين فرصت در شرايطي ايجاد شده كه قوانين مناسبي وجود داشته و مجلس هم آمادگي تدوين مقررات ديگري در صورت لزوم براي بازار سرمايه را داراست. همچنين دولت به دنبال توسعه بازرا سرمايه بوده و از اتكاي صرف به بانك به سمت اقتصاد بازار محوري حركت مي‌كند. بنابراين اقدامات متعددي براي انجام دادن وجود دارد كه يكي از آنها فرهنگ‌سازي است. چون اكثر مردم با بورس و بازار سرمايه آشنا نيستند.در اين زمينه شركت‌هاي كارگزاري خصوصاً آن دسته از شركت‌هاي كارگزاري وابسته به بانك‌ها مي‌توانند از تبليغات گسترده و راديو و تلويزيوني بانك‌ها براي آشنايي مردم با بازار سرمايه استفاده كنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر