بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۰ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۴
کد خبر : ۴۵۹۴۴

به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، شركت هاي كارگزاري در همه بورس‌ها‌ به همراه شركت‌هاي سهامي عام حاضر در بورس و سرمايه‌گذاران، يكي از اركان و بازيگران اصلي بازارهاي سهام بشمار مي‌روند به طوري كه هيچ سهامي بدون حضور و نقش كارگزاران وجه قانوني نداشته و امكان پذير نيست.
در معاملات سهام 342 شركت بورس ايران هم 88 شركت كارگزاري خصوصي و وابسته به بانك‌ها و نهادهاي مالي فعال هستند كه بعد از طرح رتبه‌بندي كارگزاران براساس امكانات و خدمات در دو سال گذشته، صنعت كارگزاري با تغيير و تحول و ارتقاء سطح كيفي و كمي خدمات بهتري مواجه شده و حتي برخي از شركت‌هاي خصوصي مانند سهم آشنا و راهبرد با ايجاد شعب در كشورهايي چون آمريكا، كانادا و انگلستان در جهت جذب سرمايه‌گذاران خارجي تلاش كردند.
سال 89 در حالي با ميانگين بازدهي 85 درصدي بورس موجب رونق كسب و كار اكثر كارگزاران و سرمايه گذاران شد كه آمار عملكرد 88 شركت كارگزاري بورس نشان مي‌دهد، با تخصيص بيش از 33 درصد از معاملات 21.7 هزار ميليارد توماني سال گذشته توسط 10 كارگزار برتر و فعال‌تر، اين تعداد كارگزار گوي رقابت و سبقت را از 78 كارگزار ديگر ربوده‌اند.
براساس اين گزارش، شركت كارگزاري مفيد كه با تكيه بر مشتريان عمده حقوقي و حقوقي و فعال خود و ارايه خدمات متنوع مانند آن لاين تريدينگ يكي از كارگزاران فعال بورس در طول چند سال اخير بوده در مجموع 12 ماه سال گذشته بيش از 1.5 هزار ميليارد تومان از معاملات خرد و بلوك را به خود اختصاص داده و با سهم 6.12 درصدي از كل معاملات خرد و بلوك در صدر ديگر ديگر شركت‌هاي كارگزاري بورس اوراق بهادار ايستاده است.
كارگزاري بهمن و بانك صادرات هم با خريد و فروش بيش از هزار ميليارد توماني سهام عادي و حق تقدم به ترتيب 3.96 و 3.92 درصد از كل معاملات خرد و بلوك سال گذشته بازار سهام را انجام داده و حائز رتبه‌هاي دوم و سوم در بين 88 شركت كارگزاري بورس شدند.
كارگزاري صبا تامين هم كه متولي داد و ستد سهام شركت‌هاي زير مجموعه تامين اجتماعي از جمله "شستا " است بالغ بر 937 ميليارد تومان معادل 3.67 از كل معاملات خرد و بلوك سال پيش بورس را انجام داد تا در رتبه چهارم جاخوش كند.
بعد از اين 4 شركت، كارگزاري‌هاي نهايت نگر، تامين سرمايه نوين، بهگزين، بانك كشاورزي، آگاه و امين آويد قرار گرفتند كه با جابجايي 774 تا 623 ميليارد توماني خريد و فروش سهام خرد و بلوك، بين 3 تا 2.44 درصد از كل معاملات را سال 89 بورس را انجام داده و در رتبه‌هاي پنجم تا دهم كارگزاران برتر سال گذشته ايستادند.
با اين اوصاف اين 10 شركت كارگزاري خصوصي و وابسته به بانك و نهاد مالي (مانند تامين سرمايه ) با عملكرد خود بالغ بر 7.1 هزار ميليارد تومان از داد و ستد 21.74 هزار ميليارد توماني سال گذشته بازار سهام كشور را به تنهايي انجام دادند تا سالي رويايي را پشت سر گذاشته باشند و با درآمد قابل توجه، سود در خور توجهي را كسب كرده باشند.
بعد از اين 10 كارگزاري هم شركت‌هاي كارگزاري بانك ملي ايران، تدبيرگران فردا ، حافظ، بانك صنعت و معدن ، بورس بيمه ايران و بانك پاسارگاد قرار گرفته‌اند كه با خريد و فروش 594 تا 510 ميليارد توماني سهام خرد و بلوك بين 2.3 تا 2 درصد كل معاملات سال گذشته را انجام داده‌اند.
با در نظر گرفتن اين 6 شركت كارگزاري هم سهم 16 شركت كارگزاري فوق از كل معاملات سال گذشته بورس به حدود 47 درصد يعني حدود 10 هزار ميليارد تومان مي‌رسد.
براساس اين گزارش، عملكرد شركت‌هاي كارگزاري ضعيف و كوچك هم در سال گذشته نشان مي‌دهد كارگزاري‌هاي آبتين استاك، آريا بورس، معين سهم، آثل، جهان سهم، بدره سهام، سهام پويا ، برهان سهند، شاخص سهام و آريا نوين جايگاه هاي انتهاي جدول سال پيش خود را حفظ كرده و با داد و ستد كمتر از 5 ميليارد توماني عملكرد ناخوشايندي به جا گذاشتند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر