بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۳
کد خبر : ۴۶۱۵۱
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، سومين روز كاري سومين هفته سال جديد بورس در حالي امروز آغاز شد كه از همان ابتداي معاملات صف هاي خريد سهام شركت هاي برتر از نگاه عمده سرمايه گذاران نشان از تداوم رشد قيمت ها و جهش شاخص و تشكيل صف هاي خريد داشت. 
در اين روز درحالي چهارمين بلوك 5 درصدي بانك تجارت در پنجمين روز رقابت چند گروه شامل سرمايه گذاري ملي ايران ، صباتامين ، صندوق كاركنان نفت و يك گروه از اشخاص حقيقي به ارزش بيش از 224 ميليارد تومان از طريق كارگزاري حافظ براي اشخاص حقيقي معامله شد كه در ميانه معاملات شايعه افزايش 50 تا 100 درصدي بهره مالكانه شركت هاي معدني در سال جاري موجب حذف صف هاي خريد سهام شركت هاي اين گروه و افت قيمت سهام شركت هايي چون توسعه معادن روي و كالسيمين ، چادرملو و گل گهر و سرمايه گذاري اميد و توسعه معادن و فلزات شد. 
از طرف ديگر در پي انتقاد مديران بانك هاي خصوصي به بسته پولي بانك مركزي ، برخي از بررسي و احتمال تجديد نظر بسته سياستي و نظارتي بانك مركزي به درخواست مجلس سخن راندند كه همين موضوع به همراه ارتباط بين افزايش قيمت طلا و سكه با سپرده بانكي موجب اقبال بازار به سهام بانك ملت شد. 
علاوه براين شايعه شد رهبر كنسرسيوم خريدار بلوك 50 درصد بعلاوه يك سهم مخابرات به ارزش 7.8 هزار ميليارد تومان درصدد واگذاري 10 سهام توسعه اعتماد مبين به بانك پارسيان است كه در اين صورت اين بانك بورسي به طور غير مستقيم مالك 5درصد مخابرات خواهد شد. 
اين شايعه هم درحالي تاكنون از سوي هيچ يك مسئولان تاييد يا تكذيب نشد كه همين شايعه كافي بود تا سهام مخابرات ضمن رشد 4 درصدي هر سهم و معامله بيش از 18.6 ميليون سهم ،با صف خريد حدود 8 ميليون سهمي مواجه شود. 
با اين سه شايعه و در شرايطي بازار سهام تحت تاثير شايعات قرار داشت كه رشد قيمت سهام شركت مخابرات موجب اثر 135 واحدي اين شركت در رشد امروز شاخص شد تا با اثر مثبت و 40 تا 23 واحدي 
شركت هاي ملي مس، سرمايه گذاري غدير، بانك پارسيان، مپنا و بانك ملت، دماسنج بازار سهام با جهش 266 واحدي ( معادل 1.02 درصد ) به عدد 26 هزار و 412 واحد برسد. 
اين درحالي است كه شايعه مربوط به افزايش نرخ بهره مالكانه منجر به افت قيمت سهام شركت هاي سنگ آهني گل گهر و چادرملو و هچنين سرمايه گذاري اميد شد تا اين شركت ها به همراه سايپا بين 28 تا 21 واحد در روند امروز شاخص اثر منفي بگذارند. 
با اين شرايط بود كه دماسنج بازار سهام در طول 13 روز كاري سال جديد و به جز دو روز 10 و 21 فروردين ماه، باقي روزها را با رشد حداقل 57 تا حداكثر 527 واحدي شد تا موفق به اضافه كردن 2 هزار و 656 واحد شود. 
براساس اين گزارش، علاوه بر رشد امروز شاخص ،متغير ارزش روز بازار سهام 44 ساله كشور هم به 126 ميليارد دلار رسيد. 
اما آمار معاملات پاياني هم با اعداد و ارقام مناسبي به ثبت رسيدند بطوريكه در نتيجه داد و ستد بيش از 409 ميليون سهم عادي و حق تقدم شركت ها در بيش از 26 هزار دفعه در مجموع بالغ بر 137 ميليارد تومان بين سرمايه گذاران و شركت هاي كارگزاري جابجا شد. 
بيشترين حجم معاملات هم به شركت هاي سرمايه گذاري صنعت نفت با بيش از 78.9 ميليون سهم، سايپا با 21 ، سرمايه گذاري توسعه ملي با20، بانك ملت و مخابرات با بيش از 18 و سرمايه گذاري سايپا با بيش از 17 ميليون سهم تعلق داشت. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر