بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ فروردين ۱۳۹۰ - ۱۰:۴۹
کد خبر : ۴۶۳۳۱

شبکه ایران_ الهام علاقه بندان_ رشد بالای شاخص بورس، افزایش حجم معاملات و صعود ارزش جاری بورس دلایلی است که بازار سرمایه را برای سرمایه داران جذاب کرده است، بطوری که بسیاری از این سرمایه‌داران این روزها در پی پاسخ به سؤال مهمی‌ هستند و آن این‌که چه سهمی‌ بخریم و سرمایه خود را در کدام صنعت بازار وارد کنیم.

اما در پاسخ به این سؤال، کارشناسان و مدیران بازار سرمایه از منطقی عمل کردن و خرید سهم بر اساس اطلاعات سخن به میان می‌آورند، چراکه به زعم این تحلیلگران، ورود به بورس بدون اطلاعات به معنی پذیرش ریسک بالا در سرمایه‌گذاری است.

در همین خصوص محمد رضا رهبر عضو هیأت مدیره شرکت بورس با اشاره به این‌که بازار سرمایه از موقعیت مطلوبی برخوردار است، اظهار داشت: در پاسخ به این سؤال باید به سهامداران تازه وارد توصیه کنم تا سرمایه خود را در صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک و یا همان فاندها وارد کنند چراکه علاوه بر ریسک کم، ورود به این صندوق‌ها به عنوان نوعی آموزش سرمایه‌گذاری در بورس محسوب می‌شود.

رهبر با اشاره به ورود نقدینگی بالا به بازار سرمایه تصریح کرد: با توجه به این موضوع هم اکنون 62 درصد از حاضران تالار شیشه‌ای را سهامداران حقیقی تشکیل می‌دهند که این امر نشان دهنده بازگشت اعتماد به بازار است.

عضو هیأت مدیره شرکت بورس با تأکید بر این‌که نظارت و سیاست بورس در شفاف‌سازی اطلاعات نقش اساسی دارد، تصریح کرد : با توجه به این موضوع به سهامداران توصیه می‌کنم به EPS اعلامی‌ شرکت‌ها اعتماد داشته باشند.

وی با اشاره به 38 صنعت حاضر در بورس اظهار داشت: با نگاهی به بخشی از این صنایع متوجه می‌شویم قیمت‌ها در برخی از این صنایع به دنبال رشد قیمت‌های بین‌المللی افزایش یافته است که از جمله این شرکت‌ها می‌توان به صنایع پتروشیمی‌ و فلزی‌ها اشاره کرد.

رهبر با تأکید بر این‌که رشد قیمت سهام دیگر شرکت‌ها در بخش صنایع به دلیل واسطه‌گری مالی و بانک‌ها روی داده است، تصریح کرد: این صنایع از مزیت نقد شوندگی و ریسک کمتر و رشد بالا برخوردار هستند.

وی با اشاره به این‌که در شرایط فعلی گروه بانکی‌ها و واسطه‌گری‌های مالی در معرض توجه هستند، اظهارداشت: با توجه به احتمال تجدید نظر در بسته سیاستی و نظارتی بانک مرکزی پیش‌بینی می‌شود شرکت‌های خدماتی و تجهیزاتی نیز از موقعیت خوبی برخوردار شوند.

مدیرعامل کارگزاری حافظ با اشاره به این‌که بخشی از رشد بازار معطوف به رشد قیمت مخابرات است، تصریح کرد: همین موضوع رشد شاخص را نیز در پی آورده است.

رهبر با تأکید بر این‌که در بازار حبابی نداریم، اعلام کرد: با توجه به این‌که قیمت سهام برخی شرکت‌ها از رشد قابل توجهی برخودار بود هم اکنون در حالت تعدیل به سر می‌برند.

وی در توصیه‌ای به سهامداران برای خرید سهام شرکت‌ها گفت: برای خرید سهم، سهامداران باید به ارزش ذاتی سهام توجه کنند و سود و زیان شرکت را در زمان فعلی و گذشته مورد مطالعه قرار دهند.

عضو هیأت مدیره شرکت بورس با تأکید بر توجه به P/E (نسبت قیمت به درآمد هر سهم) شرکت برای خرید سهام گفت: با توجه به این موضوع P/E‌های پائین نشان از وضعیت مناسب سهم برای خرید دارد.

وی خاطرنشان کرد: توصیه بعدی من به سهامداران در نظر گرفتن قیمت‌های جهانی است چراکه این موضوع یکی از عواملی است که روی شرکت‌ها تأثیرگذار است.

همچنین حسین خزلی‌خرازی کارگزار بورس اوراق با اشاره به این‌که شرکت‌های خدماتی، بانک‌ها و مخابرات از صنایع قابل توجه بورس هستند، تصریح کرد: در عین حال شرکت‌های پیمانکاری از وضعیت مناسبی برای خرید برخوردارند.

دبیر کل سابق کانون کارگزاران در ادامه کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی و تأثیر آن را در بازار سرمایه مدنظر قرار داد و اظهار داشت: گرچه در این مورد رابطه‌ معکوس یک به یک وجود ندارد و زمانی که نرخ سپرده‌های بانکی کاهش می‌یابد، بازارهای وام‌دهی غیررسمی ‌و زیر‌زمینی فعال هستند ولی کاهش سود سپرده‌های بانکی به نفع بازار سرمایه است.

وی ادامه داد: به دلیل کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی در سال 90، از دی‌ماه سال گذشته شاهد ورود پول‌های سنگین و سرمایه‌های جدید به بورس بودیم، بطوری که در زمان منفی‌ شدن بازار و جمع‌شدن صف‌ها این جریان قابل مشاهده است.

خرازی همچنین به شرایط شرکت‌های تولیدی اشاره و اظهار داشت: در حال حاضر قیمت سهام شرکت‌های تولیدی که خود‌شان سهم خود را خریداری می‌کنند و رقابت شدیدی بین سهامداران آنها وجود دارد، باعث افزایش قیمت سهم آنها شده است.

وی اضافه کرد: رشد شدید قیمت این شرکت‌ها در حالی است که از لحاظ بنیادی و تولیدی اتفاقی در اینگونه شرکت‌ها رخ نداده است، لذا این دامی ‌است که سهامداران خرد و حرفه‌ای نباید در آن گرفتار شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر