بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۵:۴۷
کد خبر : ۴۷۰۵۵
به گزارش خبرنگار اقتصادي فارس، سيد علي اكبر هاشميان در نخستين نشست خبري سال جديد با اشاره به اينكه بورس كالا سال گذشته را از نظر گسترش معاملات و اجراي برنامه‌ها با موفقيت پشت سر گذاشت، اظهار داشت: بورس كالا در سال 89 از نظر ارزشي 36 درصد و از نظر وزني 16 درصد معاملات بورس كالا نسبت به سال گذشته رشد داشته است، همچنين 17 ميليون تن كالا در اين شركت معامله شده است. 
وي درباره معاملات آتي بيان كرد: از زمان شروع معاملات آتي در دي ماه 87 تاكنون دو ميليون و 418 هزار سكه بهار آزادي معامله شده است. معاملات اين بخش به سرعت در حال رشد است و اين مسئله بورس كالا را به انجام معاملات آتي در ساير كالاها از جمله ذرت و پلي‌اتيلن تشويق مي‌كند كه قرار است امسال اين كار را انجام دهيم. 
مديرعامل بورس كالا تصريح كرد: فاز نخست راه‌اندازي بورس نفت در 28 بهمن 86 با تصويب هيئت دولت براي عرضه فرآورده‌هاي نفتي آغاز شد و فاز دوم آن در آبان 88 با معاملات بين‌المللي فرآورده‌هاي نفتي در رينگ صادراتي كيش رقم خورد، امروز نيز عملا فاز سوم بورس نفت با عرضه بنزين صادراتي كليد خورد و قرار است بلافاصله پس از بنزين، نفت كوره و نفت خام در بورس نفت معامله شوند. 
هاشميان با اشاره به اينكه افتتاح رسمي بورس نفت حدود 2 هفته آينده انجام مي‌شود و امروز با عرضه بنزين فاز نهايي بورس نفت به صورت آزمايشي انجام مي‌شود. 

* عرضه 180 نوع كالا در بورس كالا 

هاشميان با اشاره به حضور 73 شركت كارگزاري در بورس كالا بيان كرد: در حال حاضر 180 نوع كالا در 11 گروه اصلي ، 51 كالاي زيرگروهي و مابقي به عنوان كالاهاي فرعي در بورس كالا معامله مي‌شوند. 
وي بيان كرد: در حال حاضر 12 شركت جديد در حال پذيرش بوده و 6 شركت سيماني و يك شركت فولادي از جمله آنها هستند. 
مديرعامل بورس كالا با بيان اينكه يك سوم شركت‌هاي حاضر در بورس كالا دولتي هستند و دو سوم ديگر خصوصي گفت: بورس كالا در زمينه تأمين مالي در سال گذشته 73 هزار ميليارد ريال نقش داشته كه در سال جديد با توجه به بسته پولي امسال اولويت بانك‌ها از طريق بورس انجام مي‌شود و بر اين اساس به آنها اجازه داده مي‌شود اعتبارات خود را با اولويت از طريق بورس كالا انجام دهند. 
وي با اشاره به اينكه بزودي دو بانك ديگر در بورس كالا شعبه خود را افتتاح مي‌كنند و تعداد بانك‌ها به 14 عدد مي‌رسد،افزود: بورس كالا طي نامه‌اي از سازمان بورس درخواست كرده كه در سال 90 مجوز صدور اوراق مشاركت را در بورس كالا بدهد و بر اين اساس پيش‌بيني مي‌شود با اين اقدام حجم تأمين مالي از طريق بورس به شدت گسترش مي‌يابد. 
هاشميان با اشاره به معافيت 10 تا 30 درصدي شركت‌هايي كه در بورس اوراق يا كالا حضور دارند درباره مزاياي ورود شركت‌ها به بورس بيان كرد: با راه‌اندازي تابلوي دوم بورس كالا كه سازمان بورس با آن موافقت كرده است از اين پس كشف قيمت در بورس جانشين مناقصات و مزايده‌ها مي‌شود و زماني كه اين تابلو راه‌اندازي شود مناقصه‌ها و مزايده‌ها در اين تابلو انجام خواهد شد. 
وي ادامه داد: همچنين كالاهايي كه استاندارد عمومي ندارند و به نوعي كالاي منحصر به فرد هستند نيز در تابلوي دوم بورس كالا قابل معامله خواهند بود. 
وي درباره برنامه‌هاي بورس كالا براي سال 90 گفت: ورود كاغذ، شير، دام، پنبه، سنگ آهن و تكميل بورس نفت از مهمترين برنامه‌هاي بورس كالا براي سال جديد است. 

* موافقت وزير صنايع با عرضه سنگ آهن در بورس كالا 

مديرعامل بورس كالا با اشاره به اينكه حدود دو سال است بورس كالا به دنبال ورود سنگ آهن و عرضه آن است بيان كرد: روز گذشته وزير صنايع با عرضه سنگ آهن در بورس كالا موافقت كرد. 
هاشميان با اشاره به قانون بهره‌وري كشاورزي و دامپروري كه سال گذشته تصويب شد، اظهار داشت: بر اساس اين قانون نهادهاي كشاورزي بايد سم، كود، بذر را در بورس كالا عرضه كنند و نهادهاي دامي نيز كالاهايي مثل شير، دام، گوشت و جوجه يك روزه را در بورس كالا عرضه كند كه اين اقدام در انتظار ابلاغ ماده 33 اين قانون است. 
وي با بيان اينكه در بخش كشاورزي سال گذشته از نظر وزني معاملات نسبت به سال 87 رشد داشته است، گفت: با توجه به فعاليت 80 شركت سيماني در كشور تاكنون حدود يك چهارم آنها يعني 20 شركت در بورس كالا پذيرش شده‌اند و 6 شركت ديگر نيز در حال پذيرش هستند، البته شركت‌هاي سيماني هنوز در خصوص قيمت‌گذاري توافق مشخصي ندارند و تاكنون 400 هزار تن سيمان در بورس معامله شده است كه قابليت افزايش تا 60 ميليون تن را دارد. 
هاشميان درباره راه‌اندازي بورس‌هاي كالاي منطقه‌اي بيان كرد: بورس كالاي انزلي تست‌ و معاملات آزمايشي آن انجام شده و به زودي افتتاح مي‌شود. همچنين در بورس انزلي به توافق رسيدند كه انبارهاي منطقه‌ تحت كليد بورس باشد و بر اين اساس ديگر نيازي به ضمانت‌نامه وجود ندارد و اين كار باعث مي‌شود هزينه‌ها كاهش پيدا كند. 
وي با اشاره به اينكه اين اقدام يك روش جديد است كه اگر در تالار انزلي با موفقيت روبرو شود ساير مناطق آزاد در كشور نيز تمايل خود را براي اين كار اعلام كرده‌اند. 
وي با اشاره به اينكه تالار مشهد در حال گذراندن مراحل نهايي است گفت: تالار گلستان، كيش ، اصفهان در حال فعاليت هستند و قرار است در شيراز، نوشهر و چالوس نيز تالاري راه‌اندازي شود. 
هاشميان با بيان اين كه قرار است بورس كالاي امسال يك تابلوي قيمتي خواهد داشت، گفت: با اين كار كه قرار است در شعبات بانك‌ها انجام شود با نصب يك تابلو تمام قيمت محصولاتي كه در بخش كشاورزي عرضه مي‌شود نمايش داده خواهد شد و از اين پس كشاورزان از طريق 15 هزار شعبه بانكي مي‌توانند از چگونگي قيمت‌ها مطلع شوند. 

* بورس كالا 20 ميلياردي مي‌شود 

هاشميان درباره مجمع بورس كالا در 20 ارديبهشت و افزايش سرمايه شركت بيان كرد: قرار است سرمايه بورس كالا در اين مجمع با تصويب هيئت مديره از 10 ميليارد تومان به 20 ميليارد تومان افزايش يابد. 
همچنين امسال در صورت صدور مجوز سازمان بورس، سهام بورس كالا امسال در فرابورس قابل معامله خواهد شد. 
وي افزود: معاملات سلف موازي كه قرار است بر روي نفت انجام شود مي‌تواند در صورت موفقيت در خصوص ساير كالاهاي ديگر نيز انجام شود. 
هاشميان با اشاره به ماده 99 برنامه پنجم تأكيد كرد: در اين برنامه كالاهايي كه در بازارهاي متشكل از جمله بورس عرضه مي‌شود از نظام قيمت‌گذاري معاف و مشمول نظام تنظيم بازار نمي‌شوند. 
وي در پاسخ به اينكه چرا بانك مركزي با عرضه سكه در بورس كالا موافقت نمي‌كند، گفت: در خصوص اين مسئله بانك مركزي ابتدا موافقت خود را اعلام كرد ولي پس از آن بنا به دلايلي اين كار را انجام نداد، ولي هر زمان كه بخواهد بورس كالا مي‌تواند عرضه نقدي سكه را انجام دهد. 
وي در پايان در خصوص ميزان سود تقسيمي در چهارمين مجمع سالانه بورس كالا گفت: سودي كه به مجمع اعلام مي‌كنيم براي هر سهم 70 تومان است ولي به دليل اينكه قرار است افزايش سرمايه بدهيم تقاضاي تقسيم 10 درصد از سود را به مجمع پيشنهاد خواهيم كرد و مابقي براي افزايش سرمايه استفاده مي‌شود. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر