بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۶:۳۷
با عملکرد مثبت مدیریت و ثبت افزایش سرمایه 200 درصدی

پرواز بانک پاسارگاد بر فراز صنعت بانکداری کشور در سال 89

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه بانک پاسارگاد صبح روز چهارشنبه مورخ 90.2.21 درمحل تالار بزرگ وزارت کشور با حضور بیش از 93 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۴۷۴۲۵

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه بانک پاسارگاد صبح روز چهارشنبه مورخ 90.2.21 درمحل تالار بزرگ وزارت کشور با حضور بیش از 93 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای سید کاظم میر ولد به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان دکتر مجید قاسمی و دکتر اسلامی بید گلی و به دبیری آقای علی اکبر امین تفرشی تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرسی رایمند و همکاران نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای امین تفرشی و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی29 اسفند 89

2- تقسیم 180 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی رایمند و همکاران به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه های اطلاعات و دنیای اقتصاد به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

حاشیه مجمع :

به گزارش خبرنگار اعزامی بورس نیوز به مجمع عمومی عادی سالیانه بانک پاسارگاد که با حضور انبوه سهامداران جزء بسیار باشکوه برگزار شد بطوریکه تمام سهامداران از عملکرد این بانک طی سال مالی گذشته راضی بودند و با تشویق پیاپی هیات رئیسه سپاسگزاری خود را نسبت به عملکرد آنها اعلام می داشتند.

از نکات حائز اهمیت در گزارش مدیرعامل بانک پاسارگاد اشاره به آغاز پرواز این بانک در سال 1389 با توجه به اجرای برنامه های جدید بود بطوریکه نرم افزار اختصاصی این بانک درسال 89 راه اندازی شد و نرم افزار بانکداری مجازی هم وارد فاز بهره برداری گردید.


وی در ادامه بیان داشت: لزوم افزایش سرمایه بانک بسیار مشهود بود که با اجرای افزایش سرمایه در سال مالی 89 سرمایه بانک از 7700میلیارد ریال به 23100 میلیارد ریال افزایش یافت و در سال جاری و بخشی هم در سال 91 به سرمایه بانک افزوده خواهد شد البته افزایش سرمایه اعمال شده در سال 1390 به دلیل آنکه از محل سهام جایزه بوده بازدهی مناسبی برای سهامداران به ارمغان آورد و بانک پاسارگاد را در رده 225 بانک بزرگ دنیا قرار داد.

دکتر قاسمی در ادامه اظهار داشت: ارزش سهام بانک از زمانی آغاز پذیره نویسی تاکنون حدود 10 برابر شده است و به نظر می رسد EPS سال 90 بالغ بر 345 ریال با سرمایه فعلی شود.

ترکیب اعضای هیأت مدیره

به استناد صورتجلسه مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده مورخ 1388.08.26 اعضای اصلی و علی البدل هیأت مدیره بانک که صلاحیت آنان طبق ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مورد تأیید قرار گرفته است، به شرح زیر میباشد:

ردیف 

نام

سمت

1

آقای سید کاظم میرولد

رییس هیأت مدیره

2

آقای مجید قاسمی

نایب رییس هیأت مدیره و مدیر عامل

3

آقای احمد وادی دار

عضو موظف هیأت مدیره

4

آقای ذبیح اله خزایی

عضو موظف هیأت مدیره

5

آقای مصطفی بهشتی روی

عضو موظف هیأت مدیره

6

آقای محمدرضا صداقت تفرشی

عضو موظف هیأت مدیره

7

آقای داود مجتهد

عضو غیرموظف هیأت مدیره

8

آقای علی اکبر امین تفرشی

عضو علی البدل هیأت مدیره

سرمایه بانک و تغییرات آن

بانک پاسارگاد در سال 1384 با سرمایه اولیه 3500 میلیارد ریال تشکیل گردید که طی چند مرحله افزایش سرمایه، تا پایان سال 1388 سرمایه بانک به مبلغ 7700 میلیارد ریال افزایش یافت. طی سال 1389 سرمایه مذکور از طریق سلب حق تقدم و ارایه سهام جایزه به سهامداران قبلی با 200 درصد افزایش به مبلغ 23100 میلیارد ریال افزایش یافت که بزرگترین پذیره نویسی انجام شده در تاریخ اقتصاد کشور می باشد.

افزایش سرمایه مذکور بانک پاسارگاد را در رده 225 امین بانک بزرگ دنیا قرار داده و زمینه لازم برای رشد و توسعه آتی بانک را فراهم نموده است. افزایش سرمایه مذکور به دلیل تعلق سهام جایزه به سهامداران قبلی موجب بازده قابل توجهی برای سهامداران بانک گردید است.

مقایسه سپرده های بانک پاسارگاد و سیستم بانکی

عنوان 

1389

1388

سپرده های بانک پاسارگاد

142.148

107.123

سپرده های کل سیستم بانکی

2.938.592

2.424.442

نسبت سپرده های پاسارگاد به کل

4.84 درصد

4.42 درصد

نسبت کفایت سرمایه

نسبت کفایت سرمایه طبق مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و همچنین مطابق دانش مالی به عنوان یک شاخص کلیدی مورد توجه می باشد. سرمایه مناسب و کافی یکی از شرایط لازم برای حفظ سلامت نظام بانکی است و بانک ها و موسسات اعتباری برای تضمین ثبات و پایداری فعالیت های خود باید همواره نسبت مناسبی را میان سرمایه و ریسک موجود در دارایی های خود برقرار نمایند. نسبت کفایت سرمایه، حاصل تقسیم سرمایه پایه به مجموع دارایی های موزون شده به ضرایب ریسک بر حسب درصد می باشد.مطابق مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران این نسبت باید حداقل 8 درصد باشد. کفایت سرمایه و سرمایه پایه بانک در پایان سال های 1388 و 1389 به شرح جدول زیر می باشد که این نسبت در سال 1388 معادل 15.91 درصد و در سال 1389 با رشد چشمگیری به میزان 23.96 درصد رسیده است.

شرکت های تابعه

گروه مالی پاسارگاد از بانک و مجموعه ای از شرکت ها تشکیل گردیده که در زمینه های فن آوری اطلاعات و ارتباطات، خدمات پرداخت الکترونیک، بیمه،بیمه اتکایی،کارگزاری سهام، لیزینگ ماشین آلات، لیزینگ ساختمان، صنعت ساختمان، صنعت و معدن، انرژی و سایر امور خدماتی مشغول به فعالیت میی باشند. در این مجموعه شرکت سرمایه گذاری پارس آریان به عنوان هلدینگ گروه وظایف بسیار مهمی را به عهده دارد.

شرکت بیمه پاسارگاد

شرکت بیمه پاسارگاد در آذر ماه سال 1385 و با سرمایه اولیه 450 میلیارد ریال تأسیس گردید. سرمایه شرکت در حال حاضر 517 میلیارد ریال پرداخت شده می باشد.موضوع فعالیت شرکت انجام عملیات بیمه ای مستقیم، قبول بیمه های اتکایی و سرمایه گذاری از محل سرمایه با رعایت ضوابط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.

این شرکت در سال 1389 مجموعاً مبلغ 1042 میلیارد ریال در آمد از محل حق بیمه های صادره کسب نموده است که از این بابت مبلغ سهم بازار شرکت مذکور از کل صنعت بیمه کشور 1.77 درصد می باشد. بیمه پاسارگاد در اولین و دومین دوره ارزیابی انجام شده توسط بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران رتبه برتر را میان کلیه شرکت های بیمه کسب نموده است.


شرکت بیمه اتکایی ایرانیان

شرکت بیمه اتکایی ایرانیان به عنوان اولین شرکت بیمه اتکایی خصوصی در سرزمین اصلی در اسفند ماه سال 1388 با مجوز بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و با مشارکت بانک ها، شرکت های بیمه و فعالان صنعت بیمه ایجاد گردید. موضوع فعالیت شرکت قبول انواع بیمه های اتکایی می باشد. سرمایه اولیه شرکت مذکور 1.535 میلیارد ریال که 50 درصد آن پرداخت شده، می باشد.

شرکت بیمه اتکایی ایرانیان در 9 ماهه سالی مالی منتهی به 1389.09.30 موفق به اخذ مبلغ 65.347 میلیون ریال حق بیمه اتکایی شده است.

شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد

شرکت ارزش آفرینان پاسارگاد در سال 1384 به منظور اجرای برخی از سیاست های بانک جهت تأسیس شرکت های تکمیل کننده گروه مالی پاسارگاد تأسیس و راه اندازی گردید. تأسیس و راه اندازی تعداد زیادی از شرکت های عضو گروه توسط این شرکت انجتم گردیده است. این شرکت نقش مهمی در پیشبرد اهداف گروه مالی پاسارگاد دارد. سرمایه شرکت در حال حاضر 2000 میلیارد ریال می باشد. این شرکت در انواع امور سرمایه گذاری فعالیت می نماید. مجموع سرمایه گذاری های این شرکت در حال حاضر بالغ بر 2.210 میلیارد ریال می باشد.

شرکت لیزینگ پاسارگاد

شرکت لیزینگ پاسارگاد طبق مجوز بانک مرکزی و به منظور فعالیت در زمینه لیزینگ ساختمان و املاک و هم چنین لیزینگ مصالح ساختمانی ذر تاریخ 1383.12.03 تأسیس گردید. سرمایه شرکت در حال حاضر 500 میلیارد ریال می باشد. این شرکت در پایان سال 1389 بالغ بر 212 میلیارد ریال تسهیلات در زمینه لیزینگ املاک اعطاء نموده است. جمع درآمدهای شرکت مذکور در سال 1389 مبلغ 260 میلیارد ریال می باشد. هم چنین این شرکت در پایان سال 1389 بالغ بر 427 میلیارد ریال در زمینه تولید ساختمان سرمایه گذاری نموده است. از مهم ترین پروژه های این شرکت می توان به پروژه های ناهید، اصفهان، هشتگرد، دانش و زند شیراز اشاره کرد.

علاوه بر پروژه های میرداماد، پیامبر، بابلسر، منطقه 22 و آجودانیه توسط شرکت مدیریت ساختمانی آریان پاسارگاد که 98 درصد سهام آن متعلق به شرکت لیزینگ پاسارگاد است، در دست اجرا می باشد.

شرکت لیزینگ ماشین آلات و تجهیزات پاسارگاد

شرکت لیزینگ ماشین آلات با هدف تأمین مالی خرید ماشین آلات و تجهیزات صنعتی تأسیس گردیده است. سرمایه شرکت در حال حاضر مبلغ 100 میلیارد ریال می باشد. این شرکت در پایان سال 1389 بالغ بر 2.942 میلیارد ریال در زمینه فوق الذکر فعالیت نموده است.

شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان

شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان در تاریخ 1384.10.24 با هدف طراحی و پیاده سازی نرم افزار مجتمع بانکی و بیمه ای و ارایه خدمات سخت افزار رایانه ای تأسیس گردید.

این شرکت طراحی نرم افزار جامع بانکی خود را به اتمام رسانده و هم اکنون در بانک پاسارگاد عملیاتی نموده است.

مجموعه فعالیت های شرکت فناپ در حوزه های گوناگون درچارچوب تعدادی واحد عملیاتی به شرح زیر شکل گرفته است.

* واحد راهکارهای بانکی و تجارت الکترونیکی

* واحد راهکارهای حمل ونقل هوشمند

* واحد راهکارهای مخابراتی

* واحد راهکارهای بازار سرمایه

واحد راهکارهای بیمه گری

* واحد زیر ساخت ها، تجهیز سخت افزاری و پشتیبانی شعب

* پروژه ها

این شرکت موفق به اخذ تندیس برترین شرکت ارایه کننده راهکارهای استاندارد امنیت شبکه بانکی و تندیس برترین ارایه کننده راهکارهای یکپارچه بانکی بومی و لوح زرین برترین ارایه کننده راه حل های نوین در سیستم های هوشمند حمل و نقل و ترافیک شهری شده است.

فروش خالص و درآمد حاصل از ارایه خدمات این شرکت در سال مالی 1389 بالغ بر 531 میلیارد ریال بوده است.

شرکت ساختمان شهر سازی هشتم

این شرکت در سال 1385 با هدف بازسازی بافت های فرسوده اطراف حرم مطهر حضرت امام رضا(ع) با سرمایه اولیه 150میلیارد ریال تأسیس گردید. این شرکت در حال حاضر مبلغ 1.722 میلیارد ریال در زمینه املاک در مشهد و شهرهای دیگر سرمایه گذاری نموده است.

شرکت مبنای خاورمیانه

این شرکت در سال 1385 با هدف سرمایه گذاری در بخش معادن و فلزات تأسیس گردیده است. سرایه این شرکت در حال حاضر 607 میلیارد ریال می باشد. از مهم ترین اقدامات انجام شده توسط این شرکت تأسیس و راه اندازی شرکت هلدینگ توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه بوده است.

شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد

شرکت کارگزاری بانک پاسارگاد در سال 1385 با اخذ مجوز از سازمان بورس اوراق بهادار با سرمایه بالغ بر 50 میلیارد ریال تأسیس گردید. این شرکت در حال حاضر در تهران و شهرستان های اراک، قزوین،زنجان، اصفهان، کیش و مشهد دارای شعبه می باشد و در زمینه کارگزاری اوراق بهادار و کالا فعالیت می نماید. این شرکت با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار صندوق سرمایه گذاری بانک پاسارگاد را ایجاد کرده است. مجموع درآمدهای شرکت مذکور در سال 1389 به مبلغ 44 میلیارد ریال بالغ گردیده است.

شرکت هلدینگ توسعه و معادن و صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)

شرکت میدکو در سال 1386 با موضوع سرمایه گذاری در زمینه معدن و همچنین تولید فولاد و سایر فلزات و فرآورده های معدنی تشکیل گردید. شرکت میدکو با تأسیس و راه اندازی شرکت های بابک مس ایرانیان، فروسیلیس غرب پارس، معیار صنعت خاورمیانه، فولاد سیرجان، فولاد زرند ایرانیان و آفتاب درخشان خاورمیانه در مرحله اجرای طرح های تولید مس کاتد، فروسیلیسم، کنسانتره سنگ آهن، کک متالورژی، گندله سازی و فولاد می باشد.

اهداف 5 ساله شرکت، تولیدات زیر می باشد:

تولیدات سالیانه

1

کنسانتره سنگ آهن

8 میلیون تن

2

گندله آهن

7.5 میلیون تن

3

فولاد

4.2 میلیون تن

4

کنسانتره زغال سنگ

550 هزار تن

5

کک متالورژی

800 هزار تن

6

مس کاتدی

50 هزار تن

7

لوله های مسی

12 هزار تن

8

فروسیلیسیم

12 هزار تن

شرکت گسترش انرژی پاسارگاد

این شرکت به منظور سرمایه گذاری و مشارکت و اجرای پروژه های اکتشاف، توسعه و استحصال منابع و معادن زیرزمینی هیدروکربوری، ساخت پالایشگاه های نفت و گاز و پتروشیمی، احداث نیروگاه ها و تولید برق و ارایه انواع خدمات مدیریت فنی، مهندسی و بازرگانی مجاز در سال 1387 با سرمایه 50 میلیارد ریال ایجاد شده است.

در حال حاضر سرمایه شرکت مبلغ 150 میلیارد ریال می باشد. این شرکت علاوه بر مشارکت در خرید نیروگاه خوی نسبت به خرید کارخانه لوله های آب و گاز و دکل های حفاری و تجهیزات لاگنیگ چاه های نفت و گاز نیز اقدام نموده است.



آدرس لینک سایت شرکت  :

http://fa.bpi.ir/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر