بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۴۸
کد خبر : ۴۷۶۲۲

با گذشت یک‌سال از وعده‌های معاون اول رئیس جمهور مبنی بر تشکیل کارگروه صنعت چاپ و نشر در دولت و ارائه تسهیلات کم بهره به فعالان این حوزه، این وعده‌ها هنوز محقق نشده و فعالان عرصه چاپ و نشر کماکان چشم به راه اقدامی عملی از سوی دولت هستند.

به گزارش فردا، سال پیش و در پی سفر رئیس جمهور به نیویورک، «محمد رضا رحیمی» نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران را افتتاح کرد و در‌‌‌‌ همان آئین گشایش نمایشگاه دو وعده اعطای تسهیلات کم بهره و زودبازده به اهالی کتاب و نشر، و آغاز به کار کارگروه صنعت چاپ و نشر در دولت زیر نظر کمیسیون فرهنگی را با عنوان خبر خوش به اهالی صنعت نشر و کتاب اعلام کرد که تا کنون هیچکدام عملی نشده است.

در این زمینه چند روز پیش «سید محمد حسینی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بدون اشاره به وعده‌های معاون اول رئیس جمهور یک بار دیگر بر موضوع اعطای وام‌های زودبازده به اهالی کتاب و نشر تأکید کرد اما درباره موضوع راه‌اندازی کارگروه صنعت نشر در دولت هیچ اطلاعات تازه‌ای نداد.

حسینی در گفت‌وگو با ستاد خبری بیست و چهارمین نمایشگاه کتاب گفت: «با همکاری شورای عالی اشتغال درصدد هستیم تسهیلات بانکی کم بهره در اختیار اهالی صنعت چاپ و نشر قرار دهیم. با این اقدام، فعالیت‌ها با جدیت بیشتری دنبال خواهد شد و کار‌ها در این زمینه رونق بیشتری خواهد گرفت.»

این گفته حسینی در حالی منتشر می‌شود که پیش از این هم این وعده به فعالان کتاب، چاپ و نشر داده شده بود اما هیچ اقدام عملی در این زمینه طی یک‌سال گذشته صورت نگرفته است. از آنجا که در مورد کارگروه؛ کمیسیون فرهنگی دولت به عنوان مسئول تشکیل نام آورده شده بود به نظر می‌رسد این دو قول، در پیچ و خم‌های این کمیسیون که تحت نظر اسفندیار رحیم مشایی اداره می‌شود، ‌‌‌‌ رها شده است.

برخی ناظران و فعالان صنعت چاپ و نشر معتقدند این وعده‌ها تنها برای تزئین جلسات، مراسم و گشایش نمایشگاه‌ها عنوان شده و هیچ ضمانت اجرایی تاکنون نداشته است. این فعالان عنوان می‌کنند در طول یک سال بعد از برگزاری نمایشگاه بیست و سوم حتی یک بار دیگر هم از زبان رحیمی یا نزدیکان فرهنگی دولت واژه چاپ و نشر را نشنیده‌اند چه رسد به اقدام عملی در زمینه معضلات و مشکلات این صنعت.

در این میان پروژه‌های بزرگ دیگری نیز در زمینه چاپ و نشر که پیش‌تر از سوی مسئولان دولت حتی به مرحله اجرایی نزدیک شده بودند نیز‌‌‌‌ رها شده و به اتمام نرسیده‌اند که از آن جمله می‌توان به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب در فضایی اختصاصی و احداث و راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی چاپ در تهران و قم اشاره کرد.

این در حالی‌ست که پیش از این فردا گزارش کرده بود متولی مستقیم دولتی صنعت چاپ و نشر در وزارت فرهنگ و ارشاد بیش از یک‌سال است که بدون مدیر کل و تنها با حکم سرپرستی معاون سابق این دفتر، اداره می‌شود. در این وضعیت که متولی اصلی این صنعت، جایگاه اداری خود را بعد از قریب به دو سال پیدا نکرده است به نظر نمی‌رسد طرح چنین وعده‌هایی گره از کار فروبسته صنعت بزرگ چاپ و نشر کشور بگشاید و بیشتر شکل و شمایل تشریفاتی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر