بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۰ - ۱۱:۰۰
در پی برگزاری با شکوه مجمع عادی سالیانه و استقبال سهامداران

شرکت بورس برترین عضو فدراسیون بورس های جهانی 20 تومان سود نقدی به هر سهم داد

در سال مورد گزارش ارزش بورس اوراق بهادار تهران به 111 هزار میلیارد تومان، ارزش معاملات 21.8 هزار میلیارد تومان و دفعات معاملات به 3.4 میلیون دفعه دسید. از نظر جایگاه بین الملل نیز بورس اوراق بهادار تهران جز برترین بورس های عضو فدراسیون بورس های جهانی (WFE) اعلام و بعنوان رییس کمیته کاری فدراسیون بورس های آسیایی و اروپایی(FEAS) انتخاب گردید
کد خبر : ۴۷۷۴۲

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت بورس اوراق بهادار ( سهامی عام ) رأس ساعت 15:30 روز دوشنبه مورخ 90.02.26 درمحل پژوهشگاه نیرو با حضور بیش از 67 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای آقای رفیعی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان عسگری مارانی، دکتر عنایت و متین و به دبیری آقای متین تشکیل شد.

همچنین نماینده سازمان بورس آقای خواجه نصیر و آقای دوانی و نماینده موسسه حسابرسی دایارایان نیز در جلسه حضور داشتند.


مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای قالیباف (مدیر عامل شرکت بورس) و گزارش بازرس قانونی توسط دوانی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی89.12.29

2- تقسیم 200 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه حسابرسی دایارایان به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار


اعضاء هیأت مدیره

اعضاء هیأت مدیره

نماینده

سمت

شرکت سرمایه گذاری تدبیر

حمید رضا رفیعی کشتلی

رییس هیأت مدیره

کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار

خسرو پور معمار

نایب رییس هیأت مدیره

شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی

حسین سلیمی

عضو غیر موظف هیأت مدیره

شرکت کارگزاری بانک ملت

محمد ابراهیم پور زرندی

عضو غیر موظف هیأت مدیره

شرکت کارگزاری سرمایه گذاری ملی ایران

امیر حسین ارضاء

عضو غیر موظف هیأت مدیره

شرکت کارگزاری حافظ

محمد رضا رهبر

عضو غیر موظف هیأت مدیره

شرکت بانک تجارت

سید مجتبی فهیم هاشمی

عضو غیر موظف هیأت مدیره

--------------

حسن قالیباف اصل

مدیر عامل

وقایع مهم سال 1390

برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت 89.1.31

مجمع عمومی عادی سالانه بورس اوراق بهادار تهران با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد و ضمن تصویب صورتهای مالی، سهامداران شرکت با تصویب 200ریال سود هر سهم موافقت کردند.

بکارگیری مکانیزم حراج برای نمادهای بدون محدودیت 89.2.18

مکانیزم حراج برای بازگشایی نمادهای بدون محدودیت نوسان توسط بازار اجرایی و عملیاتی شد.

بازدید سرمایه گذاران خارجی از بورس اوراق بهادار تهران 89.2.22

گروه 30 نفره از سرمایه گذاران خارجی از کشورهای سوییس، سوئد، فنلاند و برخی دیگر از کشورهای اروپایی از تالار بورس تهران بازدید کردند تا از نزدیک در جریان روند سرمایه گذاری در بازار سرمایه کشورمان قرار گیرند.

برگزاری نشست معاوضه و تبلیغاتی بازار سرمایه در دوبی 89.3.29

نشست معاوضه و تبلیغاتی Road show به منظور امکان آشنایی بیشتر سرمایه گذاران خارجی و همچنین ایرانیان مقیم امارات با فرصت های سرمایه گذاری در شرکت های بورسی ایرانی توسط بورس تهران برگزار شد.

§ آغاز معاملات آنلاین در بورس تهران 89.4.13

برای نخستین بار امکان معاملات الکترونیکی سهام به منظور دسترسی مستقیم تمامی سرمایه گذاران به بورس اوراق بهادار تهران فراهم شد.

§ تغییر در دامنه نوسان قیمت سهام و حق تقدم 89.4.17

به منظور افزایش نقد شوندگی و عمق بخشی به بازار سرمایه کشور، دامنه نوسان قیمت سهام از 3.5 به 4 درصد و برای حق تقدم سهام مذکور از 7 به 8 درصد افزایش یافت.

§ افتتاح بازار قراردادهای آتی سهام 89.5.3

بازار معاملات قراردادهای آتی سهام با حضور رییس سازمان جناب آقای دکتر صالح آبادی و رییس بورس استانبول جناب آقای حسین اردکان به رسمی گشایش یافت.

§ عرضه اولیه سهام بیمه دانا 89.5.26

5درصد از سهام شرکت بیمه دانا معادل 5.273.750 سهم برای اولین بار پس از پذیرش و درج نام شرکت در فهرست شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران عرضه گردید.

§ انتشار رسمی شاخص 30 شرکت بزرگ بورس تهران 89.6.1

شاخص 30 شرکت بزرگ بورس اوراق بهادار تهران پس از محاسبه آزمایشی برای اولین بار بصورت رسمی منتشر شد.

§ صدور اولین مجوز ایجاد نمایندگی کارگزاری در خارج از کشور بر اساس ضوابط جدید 89.6.31

اولین مجوز ایجاد نمایندگی کارگزاری در خارج از کشور بر اساس ضوابط جدید صادر شد.

§ خرید زمین جهت احداث ساختمان مرکزی بورس تهران 89.7.11

زمین خریداری شده جهت احداث ساختمان بورس اوراق بهادار تهران از شهرداری منطقه 2 تحویل شد و عملیات اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذیصلاح آغاز شد.

§ برگزاری مجمع عمومی فوق العاده برای افزایش سرمایه 89.7.15

مجمع عمومی فوق العاده پیشنهاد هیأت مدیره مبنی بر افزایش سرمایه بورس از 150 میلیارد به 300 میلیارد ریال بمیزان 100 درصد از محل سود انباشته و اندوخته احتیاطی مورد موافقت سهامداران حاضر در مجمع قرار گرفت.

§ برگزاری مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده برای انتخاب هیأت مدیره 89.7.15

انتخاب اعضا هیأت مدیره توسط مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده برای انتخاب هیأت مدیره 89.7.15

انتخاب اعضا هیأت مدیره توسط مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده انجام شد که جابجایی چهار عضو نسبت به دوره قبل همراه بود.

§ عرضه اولیه سهام پست بانک 89.8.11

5درصد از سهام شرکت پست بانک به تعداد 28.057.150 سهم برای اولین بار پس از پذیرش و درج در فهرست شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، به عموم عرضه شد.

§ عرضه اولیه پالایش نفت تبریز 89.8.22

5درصد از سهام شرکت پالایش نفت تبریز به تعداد 97.105.275 سهم متعلق به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران برای اولین بار در بورس عرضه شد.

§ عرضه اولیه بیمه پارسیان 89.8.23

5درصد از سهام شرکت بیمه پارسیان به تعداد 55.000.000 سهم برای اولین بار پس از پذیرش و درج در فهرست شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بورس عرضه شد.

§ انتخاب بورس تهران به سمت رییس کمیته کاری FEAS 89.9.22

بورس تهران برای نخستین بار به عنوان رییس کمیته کاری فدراسیون بورس های آسیایی و اروپایی(FEAS) انتخاب شد که دارای 13 کارگروه زیر مجموعه می باشد.

§ ابلاغ دستورالعمل جدید معاملات اوراق بهادار 89.10.1

دستورالعمل جدید معاملات اوراق بهادار که در تاریخ 89.9.13 به تصویب سازمان رسیده بود از تاریخ 89.10.1 اجرایی شد.

§ عرضه اولیه فولاد آلیاژی ایران 89.12.18

درصد از سهام شرکت فولاد آلیاژی ایران به تعداد 65.150.0000 سهم برای اولین بار پس از پذیرش و درج در فهرست شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران عرضه شد.


پیام هیأت مدیره و مدیر عامل

سال 1389 را می توان به سال رونق بازار سرمایه در کشور نام کذاری کرد. در این سال همگی نماگرهای فعالیت بورسی نسبت به سال قبل و سالهای پیش از آن از روند مثبتی برخوردار بودند. در سال مورد گزارش ارزش بورس اوراق بهادار تهران به 111 هزار میلیارد تومان، ارزش معاملات 21.8 هزار میلیارد تومان و دفعات معاملات به 3.4 میلیون دفعه دسید. از نظر جایگاه بین الملل نیز بورس اوراق بهادار تهران جز برترین بورس های عضو فدراسیون بورس های جهانی (WFE) اعلام و بعنوان رییس کمیته کاری فدراسیون بورس های آسیایی و اروپایی(FEAS) انتخاب گردید.

اهداف و استراتژی انتخابی هیأت مدیره و مدیران اجرایی در راستای سلامت، شفافیت و نقد شوندگی بازار و همچنین توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه گذاری در کنار برنامه ریزی و اقدامات بعمل آمده مسیر رشد و توسعه بازار را هموار و اعتماد عمومی سرمایه گذاران جلب و ارزش افزوده برای ذی نفعان خلق نمود که مرهون تلاش،تعامل و همدلی هیأت مدیره،مدیرعامل،همکاران بورس اوراق بهادار تهران و سایر ارکان و فعالان بازار سرمایه بوده که در سال تلاش و همت مضاعف به دست آمد.

در راستای افزایش نقد شوندگی اقدامات بورس برای دستیابی به بازارهای منصفانه و نقد در سال 89 در قالب مطالعه، تدوین و تصویب و اجرای شدن دستورالعمل جدید انجام معاملات و تغییر مباحثی مانند گروه معاملاتی، ارایه تعریف معاملات عمده، افزایش دامنه نوسان معاملات برای سهام و حق تقدم سهام، اجرایی شدن مکانیزم حراج برای نمادهای بدون محدودیت نوسان، تعریف شاخص جدید 30 شرکت بزرگ راه اندازی معاملات آتی سهام، تدوین مقررات دسترسی آنلاین سرمایه گذاران به بازار و قرارداد اختیار معامله سهام به عنوان ابزار جدید مالی که انشاا... در 6 ماهه اول 90 شاهد به اجرا درآمدن آن خواهیم بود انجام گردید.

در زمینه جذب شرکتهای جدید و درج آن در تابلو بورس اوراق بهادار تهران شاهد تلاشهایی در جهت بازاریابی، آماده سازی، پذیرش، درج و عرضه شرکت های مشمول واگذاری در قالب سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و همچنین شرکت های بخش خصوصی بودیم که با ارتقاء سطح شفافیت امید نامه های درج و پذیرش همراه بود.

تلاش به عمل آمده برای گسترش فرهنگ سرمایه گذاری و توسعه دانش مالی به منظور آشنایی و فراهم کردن مشارکت آگاهانه و مستمر مردم در بازار سرمایه در سراسر کشور در قالب طراحی و برگزاری موفق دوره های آموزشی هدفمند که نتیجه آن 180 هزار نفر ساعت آموزش، تدوین، چاپ و انتشار چندین کتاب آموزشی، توسعه وب سایت آموزشی، ساخت 14 هزار دقیقه برنامه تلویزیونی و رادیویی بوده است.

در راستای گسترش و تسهیل دسترسی به بازار از طریق به کارگیری فن آوری اطلاعات اقدامات به عمل آمده به صورت سازماندهی، تجهیز و توسعه فناوری اطلاعات بورس در زمینه ایجاد شبکه مستقل و توسعه سخت افزار، بهبود وب سایت و نرم افزار، کمک به راه اندازی موفق معاملات آتی سهام از مرحله مقررات تا اجرا می باشد.

از دیگر اقدامات مهم هیأت مدیره خرید زمین مناسب جهت احداث ساختمان ملکی به عنوان نماد ملی بازار سرمایه کشور، درخواست و پیگیری اخذ مجوز افزایش تراکم و تعداد طبقات قابل ساخت از مراجع ذیصلاح و همچنین افزایش درآمدهای عملیاتی، مدیریت وجوه و سرمایه گذاری،مدیریت هزینه، توسعه مستمر دارایی های فکری و سرمایه انسانی و تکمیل نظام های مورد نیاز از دیکر اقدامات هیأت مدیره بوده است.

اهم برنامه های هیأت مدیره در سال 90، ارتقاء سازو کارهای نظارت بر بازار و فراهم نمودن نرم افزار های نظارتی، پذیرش 15 شرکت جدید،توسعه و تقویت بازار مشتقه، راه اندازی بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت، توسعه نظام تأمین مالی، استفاده از فرصت های قانونی جهت پذیرش شرکت ها، طراحی و ساخت ساختمان، افزایش می باشد.

هیأت مدیره در پایان از رییس و اعضای محترم شورای عالی بورس، ریاست و اعضا هیأت مدیره و مدیران سازمان بورس و اوراق بهادار، اعضا و ناشران پذیرفته شده، اعضای هیأت عامل سازمان خصوصی سازی، ناشران پذیرفته شده، اصحاب رسانه و همکاران بورس صمیمانه قدر دانی و سپاسگزاری نموده و معتقد است توسعه و تعمیق بازار سرمایه، جز با همکاری همه فعالان بازار سرمایه میسر نخواهد بود.


ترکیب سهامداران در پایان سال مالی 1389

گروه سهامداری

تعداد سهامدار

تعداد سهام

درصد

کارگزاران

77

86.592.900

34

نهاد های مالی

70

100.017.800

39

سایر اشخاص

5729

68.389.300

27

جمع

5876

255.000.000

100


نماگر های عملکرد بازار اوراق بهادار

نماگرها

واحد سنجش

1389

1388

درصد تغییر

شاخص کل

واحد

23.295

12.536

85.8

ارزش بازار

میلیارد ریال

1.115.636

651.428

71.3

حجم معاملات

میلیون سهم

101.913

85.625

19

ارزش کل معاملات

میلیارد ریال

218.055

184.166

18.4

ارزش معاملات خرد و بلوک

میلیارد ریال

127.583

61.528

107.4

ارزش سهام عرضه شده دولتی

میلیارد ریال

25.111

119.189

(79)

تعداد سهام عرضه شده دولتی

میلیون سهم

8.314

54.785

(75)

متوسط ارزش روزانه کل معاملات

میلیارد ریال

897

755

18.8

متوسط ارزش معاملات عادی(خرد و بلوک)

میلیارد ریال

525

252

108

میانگین نسبت قیمت به سود

مرتبه

7.7

5.8

32.5

تعداد شرکت های پذیرفته شده

عدد

342

337

--

خلاصه عملکرد مالی سال 1389

 

1389(میلیارد ریال)

1388(میلیارد ریال)

درصد تغییر

درآمد ارایه خدمات

203

170

19

بهای تمام شده خدمات ارایه شده

(80)

(72)

11

هزینه های عملیاتی عمومی و اداری

(35)

(23)

52

هزینه های مالی

0

(0.4)

-

خالص سایر درآمدها

43

35

23

سود قبل از مالیات

131

110

19

سود خالص

109

90

21

سود هر سهم(ريال)

427

352

21

نسبت جاری درصد

4.35

5.38

(20)

نسبت کل بدهی درصد

16.4

15.8

-

نسبت بازده مجموع دارایی ها-درصد

25

26

(4)

نسبت بازده حقوق صاحبان سهام درصد

29

30

(3)

وضعیت شاخص های اصلی بورس اوراق بهادار تهران در سال 1389


شرح

1389 پایان سال

1388 پایان سال

میزان تغییر

درصد تغییر

کل

23.295

12.536

10.759

86

شناور آزاد

29.178

15.819

13.359

84

بازار اول

19.612

10.336

9.276

90

بازار دوم

29.628

17.710

11.918

67

مالی

59.839

33.641

26.198

78

صنعت

18.094

9.629

8.465

88

واگذاری سهام دولتی

در سال 1389، در مجموع 8.314 میلیون سهم به ارزش 25.111 میلیارد ریال توسط سازمان خصوصی سازی و به وکالت از طرف سازمان ها و شرکت های مادر تخصصی، از طریق بورس اوراق بهادار تهران عرضه شده است که در مقایسه با سال پیش از آن، از نظر ارزش 121 درصد و از نظر تعداد 115 درصد کاهش داشته است. واگذاری سهام توسط سازمان خصوصی سازی در راستای اجرای سیاست های اصل 44 قانون اساسی و واگذاری سهام شرکت های دولتی صورت گرفته است.

کارگزاران بورس

در پایان سال 1389، تعداد 88 شرکت کارگزاری فعال با 678 ایستگاه معاملاتی به خرید و فروش سهام اشتغال داشته اند که از این تعداد 63 کارگزاری در تهران و 25 شرکت در خارج از تهران ثبت شده اند. از میان شرکت های یاد شده، 57 شرکت کارگزاری دارای مجوز انجام معاملات بر خط، 44 شرکت دارای مجوز مشاور پذیرش، 45 شرکت دارای مجوز سبد گردانی و 45 کارگزار هم دارای صندوق سرمایه گذاری بوده اند.


اهداف و برنامه های سال 90

در چارچوب موضوع فعالیت شرکت که در اساس نامه بورس اوراق بهادار تهران (شرکت سهامی عام) مورد تأکید قرار گرفته است، چشم انداز شرکت" تبدیل شدن به بورس برتر و پیشران رشد اقتصادی کشور"وفلسفه وجودی شرکت" ایجاد بازاری منصفانه، کارآ و شفاف با ابزارهای متنوع و دسترسی آسان به منظور ایجاد ارزش افزوده برای ذی نفعان" تعیین شده است.

اهداف کلان

· ارتقای سهم بازار سرمایه در تأمین مالی فعالیت های مولد اقتصادی

· به کارگیری مقررات و رویه های موثر برای حفظ سلامت بازار و رعایت حقوق سهامداران

· تعمیق و گسترش بازار با بهره گیری از فناوری و فرایند های به روز و کارامد

· توسعه دانش مالی و گسترش فرهنگ سرمایه گذاری و سهامداری در کشور

· توسعه و تسهیل دسترسی به بازار از طریق کاربردهای فن آوری اطلاعات

· رعایت اصول پاسخگویی و شفاف در تعامل با ذی نفعان و خلق ارزش برای سهامداران

· توسعه مستمر دارایی های فکری و سرمایه انسانی شرکت

برنامه های توسعه ای هیأت مدیره

بدیهی است، تضمین رشد مداوم بورس تهران و گذر آن به توسعه یافتگی، مستلزم برنامه ریزی دقیق برای دستیابی متوازن به همه اهداف یاد شده است. اما محدودیت منابع و زمان، قیدی است که اولویت بندی اهداف و برنامه ها را ناگزیر می سازد. در همین راستا، در نار هدف پذیرش 15 شرکت جدید در سال 90 هفت برنامه ی توسعه ای به همراه 2 پروژه ساختمان جدید شرکت و افزایش سرمایه، بر اساس اولویت و منابع در اختیار، از اهداف کلان شرکت استخراج شده اند ه که پی گیری خواهند شد.

§ توسعه و تقویت بازار ابزار مشتقه از طریق معرفی قراردادهای اختیار معامله سهام، معرفی قراردادهای آتی مبتنی بر دارایی های پایه جدید، ارتقای سامانه معاملاتی و گسترش دسترسی به این بازار

§ راه اندازی بازار اوراق بهادار با درآمد ثابت (اوراق مشارکت و صکوک) با هدف ارتقا و تسهیل تأمین مالی از طریق بازار سرمایه و ایجاد فرصت جدید سرمایه گذاری

§ توسعه نظام تأمین مالی از طریق شناسایی و جذب ناشران جدید، تقویت تعامل با ناشران پذیرفته شده و طاحی خدمات مالی مناسب برای پاسخگویی به نیاز فعالان بازار

§ توسعه فرهنگ سهامداری، ارتقای گزارشگری، پاسخگویی مناسب به ذی نفعان و افزایش تعداد سهامداران فعال از طریق برگزاری دوره های کاربردی برای ناشران پذیرفته شده، اعضا و سرمایه گذاران

§ افزایش حجم معاملات و بهبود نقد شوندگی از طریق باز طراحی و به روز رسانی قواعد معاملاتی و معرفی ساز و کارهای جدید معاملاتی

§ افزایش سلامت و شفافیت بازار با ارتقای ساز و کارهای نظارت بر بازار و توسعه استفاده از سامانه های نظارتی مکانیزه و کارآمد

§ توسعه همکارهای بین المللی با هدف استفاده از دانش و تجذبه جهانی، معرفی محصولات مشترک، ارتقای دانش فنی کارشناسان و حضور موثر تر در مجتمع مرتبط با توجه به ریاست بورس تهران بر کمیته کاری FEAS و موافقت نامه های امضا شده

§ پروژه بهبود فضای استقرار فیزیکی از طریق اخذ مجوزهای لازم برای آغاز عملیات اجرایی ساختمان جدید.

§ افزایش سرمایه برای تأمین منابع مالی مورد نیاز



اشتراک گذاری :
ارسال نظر