بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۴ خرداد ۱۳۹۰ - ۲۲:۴۳
کد خبر : ۴۸۲۱۱
یک شرکت چینی برای ساخت یک مجتمع متانول و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با سرمایه گذاری پنج میلیارد دلاری در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) اعلام آمادگی کرد.

به گزارش مهر، یک شرکت چینی به منظور ساخت و توسعه واحدهای پایین دستی پتروشیمی و به ویژه ایجاد زنجیره صنایع بالادستی، میان دستی و پایین دستی خوشه متانول در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (ماهشهر) اعلام آمادگی کرد.

بر این اساس هفته جاری نمایندگانی از این شرکت آسیایی از زیرساختهای صنعت پتروشیمی در بندر ماهشهر به عنوان نخستین هاب پتروشیمی ایران بازدید کرده اند.
 
پیش بینی می شود در صورت توافق دو طرف امکان سرمایه گذاری حدود پنج میلیارد دلاری این شرکت چینی در ماهشهر فراهم شود، ضمن آنکه تامین 50 هکتار زمین، خوراک و زیر ساختهای مناسب از مهمترین پیش شرطهای چین برای سرماهی گذاری در صنایع پتروشیمی ایران عنوان شده است.
 
این شرکت چینی همچنین مذاکراتی با شرکت ملی صنایع پتروشیمی برای ساخت یک مجتمع پتروشیمی در عسلویه انجام داده است که در صورت توافق دو طرف امکان ساخت ایک واحد عظیم متانول در منطقه ویزه اقتصادی انرژی پارس فراهم می شود.
 
در حال حاضر مطالعات اقتصادی توسط این شرکت سرمایه گذاری چینی برای ساخت و توسعه واحدهای پتروشیمی در حال انجام است که با انجام مذاکرات بیشتر احتمال توافق دو جانبه وجود دارد.
 
صنعت پتروشیمی ایران با در اختیار داشتن 33 تریلیون متر مکعب ذخایر گاز، امکانات زیرساختی همچون راه آهن، فرودگاه، اسکله های تخلیه و بارگیری، ایجاد مناطق ویژه اقتصادی انرژی، دسترسی به آبهای آزاد و نزدیکی به بازارهای بین المللی شرق آسیا از پتانسیل بالایی برای سرمایه گذاری خارجی برخوردار است.
 
از سوی دیگر، سال گذشته با دستور رئیس جمهور ساخت و توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی با محوریت استانهای بوشهر و خوزستان در دستور کار دولت قرار گرفته است.
 
بر این اساس بسته ای برای ساخت و توسعه 75 طرح پایین دستی پتروشیمی برای مشارکت سرمایه گذاران خارجی و خصوصی تدوین شده است.
 
برای ساخت و توسعه این 75 طرح پتروشیمی به حدود سه میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است که قرار است حدود یک تا 1.5 میلیارد دلار از این منابع از صندوق توسعه ملی برداشت شود.
 
برای ساخت و توسعه طرحهای تکمیلی پایین دستی صنعت پتروشیمی حدود 24 تا 36 ماه برنامه زمان بندی تعریف شده است، ضمن آنکه هم اکنون صنایع جانبی همچون واحدهای تولید آب، برق و بخار برای توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی در بندر ماهشهر و عسلویه راه اندازی شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر