بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۱۳
کد خبر : ۴۸۳۴۴
شفاف ـ نادر نعمتی : طی چند سال و در یک دعوای سیاسی تمام مدیران و کارشناسان سابق ، غربگرا نامیده شدند. این برچسب شرایط را آماده می کرد تا سازمان مدیریت و برنامه ریزی در دولت نهم ، منحل شود. متهمان به غربگرایی بازخرید یا بازنشسته شده ، و درنهایت شرایط برای آغاز یک دوره جدید فراهم شود. شرایطی که نظام بودجه ریزی کشور را متحول کرد و اکنون بانک مرکزی به قللکی برای دولت تبدیل شده است. بودجه استان ها ، در اختیار استانداری ها قرار گرفت و در نهایت پس از اجرای سهام عدالت ، طرح هدفمندسازی یارانه ها ، در مرکز تصمیم گیری های کشور واقع شد. اما آیا در شرایط جدید این امکان وجود داشت که تصمیم ها بر اساس آن چه در واقعیت بیرونی است ، اتخاذ شود؟ 

اکنون دکتر توکلی ، رییس مرکز پژوهش های مجلس از احتمال توقف این طرح استراتژیک خبر می دهد. دولت براساس دیدگاه های کارشناسانه مجلس پیش نرفت ، و شد ، آن چه که نباید می شد تا جایی که دولت در پایان سال 89 دیگر نتوانست از واقعیت سرباز بزند. 

بانک مرکزی اعلام کرد که تورم نقطه به نقطه از تورم سالیانه و فرآیندی ، پیش افتاده است و این به معنای رفتن به سوی یک گرانی افسار گسیخته بود که تا اندازه زیادی مردم ، در ماه سوم سال ، یعنی خرداد با آن مواجه شده اند. و تازه این آغاز فصل گرانی است. 

دولت یکه تاز میدان واردات ، برای کنترل قیمت ها شد. اما در این میدان نیز در کنترل قیمت ها نه تنها موفقیت قابل توجهی کسب نکرد بلکه هر روز از گوشه و کنار کشور ندای ورشکستگی کارخانجات و بیکاری کارگران است که به گوش می رسد.

دکتر نهاوندیان رییس اتاق ایران ، بارها به دولت در باره یارانه صنعت تذکر داده است ، اما گویی در دولت گوش شنوایی در این باره وجود ندارد. ماجرای مترو و پرداخت یارانه به آن نیز به سرنوشت یارانه صنعت تبدیل شده است. رفتار غیرکارشناسانه به پروژه های مهمی مانند پالایشگاه آبادان نیز رسیده است . نتیجه این رفتار ، انفجار پالایشگاه و کشته شدن چندتن از کارگران این پالایشگاه بود. این نوع رفتارهای غیر کارشناسی در بسیاری از حوزه ها در حال وقوع است . مجلسیان و به ویژه مرکز پژوهش ها بارها ، در باره نحوه هدفمندسازی یارانه ها هشدار داده اند اما دولت در برج بابل خود نشسته و صدایی را نمی شنود. ولی اکنون اتهام احتمالی فتنه اقتصادی هم نمی تواند منجر به آن شود که نمایندگان مجلس صدای انتقاد خود را نسبت به آن چه به اجرا درآمده است ، کوتاه کنند. اکنون شور و هیجان سفرهای استانی خوابیده و از پس آن همه شعارهای خوب ، واقعیاتی چون تورم ، گرانی ، صنایع ورشکسته ، بیکاری کارگران و نگرانی برای مردم باقی مانده است. 

در همین حال اما به طور موازی ماجرای شایعه ارتباط برخی جن گیران با برخی اطرافیان رییس جمهوری نیز مطرح شده است. به نظر من این فازی است برای رد گم کردن این همه غفلت در حوزه برنامه ریزی برای رفاه ملت است. در باره مقوله جن گیری هیچ تخصصی ندارم. این مباحت را درجای خود وا می گذارم به متخصصان آن. مایل نیستم در باره چیزی که نمی دانم قضاوت کنم. ولی این را می دانم که حوزه جن گیری ، در نسبت به آن چه در حوزه برنامه ریزی کشور به وجود آمده است ، مانند ذره ای است در مقابل کوه .

نمی دانم آیا امروز مازندرانی ها ، گلستانی ها و یا خوزستانی ها ، آمادگی دارند که خرید گوجه فرنگی خود را از دم خانه آقای رییس جمهوری انجام بدهند یا خیر؟ ولی با فرض این که این شهروندان نیز حاضر به چنین کاری باشند ، بعید است گوجه فرنگی را ارزان تر از محل تولید و کاشت گوجه فرنگی در شهرهای استان خود خریداری کنند. 

به عبارت دیگر هیچ مرتاض و جن گیری قایل به این نبوده که قادر است با به استخدام در آوردن اجنه ، قیمت اجناس را کاهش دهد. چه اگر چنین بود ، مطمئن باشید ، شیطان پرستان ، و دیگر مظاهر خرافه پرستی ، تاکنون وال استریت و دیگر بورس های جهانی را به خود اختصاص داده بودند. از این رو طرح مباحثی چون جنگیری و فال بینی در دولت دهم و شان و مقام منزلت آن ، از این زاویه ، تاییدی است براین بحث که گویی کشور در حوزه های اقتصادی و اجتماعی ، به درستی اداره شده است ، و حالا تنها مانده حوزه جنگیری ، که برخی مورد ملامت و انتقاد قرار گرفته اند. 

زمانی که دولت آقای احمدی نژاد برروی کار آمد ، این بحث وجود داشت که دیگر مباحث کارشناسانه از میان افکار عمومی رخت خواهد بست. صبغه شعارهای پوپولیستی تیم آقای احمدی نژاد، بر محور عدم برنامه ریزی استواربود. به همین دلیل به سرعت سازمان مدیریت و برنامه ریزی منحل شد و در لوایح بودجه سالیانه ، ردیف ها اکثرا حذف شدند. این درحالی است که دولت باید با توجه به اجرای طرح هدفمند سازی یارانه ، ردیف ها را دقیق تر و منسجم تر از گذشته تدوین می کردتا گزارش تلفیق بودجه دقیق تر ارائه می شد. منظور از ردیف ها در بودجه ، میزان بودجه ای است که برای اجرای برنامه باید به هر محور اختصاص داده شود.

اینها مسائلی است که قطعاً هیچ ارتباطی با اجنه و جن گیری ندارد و باید دولتمردان پاسخگوی آن باشند . به عبارت دیگر کدام یک از اجنه قادر است عدم پاسخگویی در ساختار بودجه نویسی را به کشور تحمیل کند؟ کدامیک از اجنه قادر است سیستم مدرن بانک مرکزی را به قلک در اختیار تبدیل کند؟ از این رو باید هر پدیده ای را با توجه به اختیاراتش ، مورد شناسایی قرار دهیم و باور کنید که در این باره لشکر جنیان هم قادر نیست به سرانگشت تدبیر ، به راحتی یک سازمان 70 ساله متخصص و آینده نگری چون سازمان مدیریت و برنامه ریزی را از میان بردارند ، این تصمیم گیری های انسان هایی است که مسئولیت تصمیم گیری در این زمینه با آنها بوده و چنین تصمیماتی را اتخاذ کرده اند . پس خودشان باید پاسخگوی تصمیماتشان باشند و ما نیز باید از خودشان سوال کنیم ، نه اینکه خودمان را با بحث های سحر و جادو سرگرم کنیم . اما در این باره باید انصاف بدهیم که ما شهروندان ایران زمین هم ، نسبت به این امور ، حساسیت چندانی نداریم ،و چه بسا اگر چهار شعار زیبای دیگر که هیچ مبنای کارشناسی ندارد را بشنویم ، چه بسا باور کنیم که قیمت خیار و گوجه فرنگی حتما دم در خانه رییس جمهوری ارزان تر است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر