بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۶
سرمایه گذارانی که پس از رشد و رکورد زنی های خیره کننده بورس در ابتدای سال جاری که تعاریف رسانه ای مسئولین را نیز با خود همراه می دید وارد بورس شده اند ، تقریباً همگی با بازدهی منفی مواجه شده و به نوعی بورس زده گشته اند.
کد خبر : ۴۸۳۵۵
با اتمام ساعات معاملات روز شنبه 90.03.07 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 201 واحد کاهش به رقم 21231 واحد رسيد . همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 364 واحد کاهش عدد 30485 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 247 واحد کاهش به رقم 25043 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 568 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پتروشیمی خارک با 8 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات با 101 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

مطابق با پیش بینی های قبلی اهالی تالار در روز آخر اردیبهشت ماه و در اولین روز از هفته گذشته با تداوم جو منفی گروه حاکم بر گروه خودرو و ارسال یک خبر منفی تأثیر گذار بر گروه تجهیزات بورس (تحریم صدرا توسط اتحادیه اروپا) ، گروه فلزی و معدنی بورس نیز در طول هفته گذشته با کاهش محسوسی که در تقاضاهای پرشمار برای سهامشان رخ داد ، با فزونی عرضه ها روبه رو گردیده و همین مسئله قرمز شدن تابلوی بورس و ریزش شدید بازار را موجب گردید .

بنابر گزارش بورس نیوز ریسک سیاسی مهمترین عامل اثر گذار بر بازار است که همگان را از انجام تجزیه و تحلیل و اقدام جدی مخصوصاً برای خرید سهام باز داشته است و اکثر فعالان بازار به انتظار روشن شدن فضای تیره و تار حاکم بر بازار بیشتر به نقد کردن سرمایه های خود در بورس مشغول می باشند .

این جو سنگین منفی به گونه ای بر فضای کلی بورس حاکم گردیده ،که تلاش های به نظر دستوری برخی حقوقی ها در ابتدای ساعت معاملات و به اصطلاح رنج نمودن برخی سهام از منفی به مثبت نیز در مقابل سیل عرضه ها یارای مقاومت نداشت و برای اکثر آنها زیان بیش از 4 درصد را در معاملات موجب گردید .بطوریکه حقوقی ها در برابر تصمیم سرمایه گذاران برای خروج از بازار در نیمه دوم معاملات تسلیم شدند .

در پایان اهالی تالار نظر خوانندگان بورس نیوز را به آمار جالبی که از عملکرد شاخص بورس اوراق بهادار در سال جاری تهیه گردیده است جلب می نماید .

فروردین

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در حالی که در میانه های خیزش بلندی به سر می برد با رقم 23294 واحد به تعطیلات نوروزی رفت و بلافاصله پس از تعطیلات با افزایش های هیجانی در قیمت سهام شرکتها طی تنها 19 روز کاری فروردین ماه ، حدود 3187 واحد رشد را تجربه نمود تا در اولین ماه از سال 90 بازدهی شاخص بورس به 13.68 درصد برسد این بازدهی که طی 14 روز افزایشی و 5 روز کاهشی بورس در فروردین ماه رقم خورد ، از نرخ سود یکساله بانکها طبق بسته پولی جدید نیز بیشتر بود .

اردیبهشت

داستان رشد بورس طبق پیش بینی اکثر کارشناسان خبره تداوم نیافت ، به گونه ای که تنها در 7 روز کاری ابتدایی اردیبهشت ماه ، شاخص کل بیش از 65 درصد از رشد خود را پس داد و بالغ بر 2050 واحد افت را تجربه کرد . البته تشدید ریسک سیاسی کشور در آن دوران که به علت حاضر نشدن رییس جمهور در دفتر کارش بود به عنوان یک عامل تشدید کننده برای افت طبیعی بازار عمل نمود تا به نوعی سرمایه گذاران فارغ از جریانات طبیعی بورس همه افت بورس را به حساب این مسئله بگذارند و در 13 روز کاری بعدی اردیبهشت ماه با خریدهای هیجانی خود 1724 واحد از افتی که در 7 روز ابتدایی این ماه رقم خورده بود را جبران کنند .

در مجموع کش و قوس های فراوان در عرصه سیاسی و اقتصادی کشور به گونه ای رقم خورد که شاخص کل بازار سرمایه در 20 روز کاری ماه دوم سال 1390 ، 326 واحد افت را با رقم ردن 11 روز مثبت و 9 روز منفی کاری ثبت کرد .

خرداد

خرداد ماه بورس نیز تقریباً شبیه اردیبهشت آغاز شده است به گونه ای که طی تنها 5 روز کاری شاخص کل بورس اوراق بهادار کشور بیش از 1131 واحد افت داشته و در این 5 روز تنها یک روز مثبت ، آن هم با ثبت تنها 4 واحد رشد در شاخص کل را شاهد بوده ایم .

ریسک ناشی از تحریم های اقتصادی اتحادیه اروپا به همراه تداوم اوضاع آشفته در سیاست داخلی کشور ، مهمترین اخبار روزهای ابتدایی این ماه بوده است که بر جو منفی شکل گرفته در بازار دامن نیز زده است .

کارنامه 44 روز کاری سال 90 بورس

در مجموع با تمام افت و خیزهای اشاره شده در بالا ، 7.42 درصد بازدهی شاخص بورس از ابتدای سال جاری و طی تنها 44 روز کاری بوده است و تمامی سهامدارانی که از سال گذشته تاکنون با انتخاب هایی متنوع و درست ، بورس را به عنوان مأمن سرمایه گذاری خود برگزیده اند موفق به کسب این مقدار بازدهی شده اند و این همه ناله ای که در گوشه و کنار تالار های بورس به گوش می رسد ناشی از ضرر کردن نبوده بلکه سهامداران به علت از دست دادن سودهایی که عمدتاً به صورت غیر معقول در روزهای ابتدایی سال کسب کرده اند شاکی بوده و از ترس اینکه بقیه بازدهی کسب شده را نیز از دست بدهند ، تصمیم به نقد کردن پرتفوی سرمایه گذاری خود گرفته اند و بر جو منفی بورس دامن نیز زده اند .

البته ذکر این نکته نیز ضروری است که سرمایه گذارانی که پس از رشد و رکورد زنی های خیره کننده بورس در ابتدای سال جاری که تعاریف رسانه ای مسئولین را نیز با خود همراه می دید وارد بورس شده اند ، تقریباً همگی با بازدهی منفی مواجه شده و به نوعی بورس زده گشته اند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر