بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۶
کد خبر : ۴۸۶۶۳

همایش استراتژي هاي مناسب سرمايه گذاري در سال 1390 در دانشگاه شریف برگزار شد.
به گزارش خبرنگار بورس 24، در این همایش یک روزه که به همت گروه مديريت مالي و سرمايه گذاري مرکز تکنولوژی دانشگاه شریف برگزار شد، کارشناسان در 4پنل تخصصی به بررسی بازارهای ملک ،طلا،مواد خام و بورس در سال 90 پرداختند.

چرخه رشد ارزش ملک متوقف شده است

بنابراین گزارش،دکتر عبده تبریزی در این همایش با بررسی بازار ملک در ایران خاطر نشان کرد:چرخه چند دهه ای بازار مسکن که براساس آن بازار ملک هر 2تا 5سال یک دوره رشد قیمتی و پس از آن تثبیت را طی کرده است، اینک به هم خورده است و ما در دو سال گذشته برخلاف سال های قبل حتی با کاهش بهای ملک نیز مواجه بوده ایم.

وی برخلاف برخی از اظهار نظرها در مورد این که چرخه رشد قیمتی ملک دو باره احیا خواهد شد، گفت: بانک ها به ویژه می بایست در مورد ملک هایی که در وثیقه خود دارند و به امید رشد قیمت ها آنها را نگاه داشته اند ،احتیاط کنند ،چرا که تمدید وامها و شناسای درآمد از این محل نمی تواند رنگ واقعیت به خود بگیرد و با ادامه تمدید وامها احتمال زیان بانکها وجود دارد.

وی گفت: 4سال از آخرین دوره رشد بازار گذشته است و انتظار برای رشد این بازار بیش از تورم منطقی نیست.

وی در بررسی بازار املاک تجاری و لوکس گفت: قطعا سود آوری املاک تجاری را قیمت کنونی آنها تناسبی ندارد و می بایست بهای تجاری کاهش یابد.
دکتر عبده تبریزی خاطر نشان کرد: تنها امیدواری در بازار املاک مربوط به اجاره گیری است که بازدهی مناسبی را دارد.

فتیله بازار را نمی توان پایین کشید

عسکری مارانی مدیرعامل سرمایه گذاری ملی در ادامه با اشاره به اهمیت بازار سرمایه و شرایط کنونی آن گفت: اعتقاد دارم این فضای بازار سرمایه بهترین فضا برای استفاده هلدینگ ها و شرکت ها است ،تا از آن برای عرضه خود و شرکت های تابعه استفاده کنند و با نرخ بندی دارایی ها ارزش آن ها مشخص شود و ضمن برخورداری از معافیت مالیاتی مربوطه دارای آنها از قابلیت وثیقه گذاری برخوردار شود.

وی گفت:بازار سرمایه می تواند به حضور مدیران خوب در مجموعه ها کمک کند و اصل نظارت و حاکمیت شرکتی می تواند فضای بهتری را بر شرکت ها حاکم کند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پتانسیل شرکت های بورسی و توان رشد آن ها گفت: ارزش جایگزینی شرکت های سیمانی به خصوص پس از کاهش استهلاک آنها یک نکته قابل توجه است.

وی تاکید کرد :بازار سرمایه به بلوغی نسبی رسیده است و دیگر نمی توان فیتیله آن را پایین کشید.
وی افزود: این مساله که بانکها به سوی بازار سرمایه آمده و صندوقهای سرمایه گذاری ایجاد کرده اند نمونه ای از بلوغ بازار است.

عسکری مارانی تاکید کرد: بازار سرمایه از سوی نظام و دولت اهمیت دارد و این امر چیزی نیست که تغییر کند.

بازار سنگ آهن جهانی با کمبود رو برو می شود

حسین ملاحسین عضو هیات مدیره گل گهر نیز طی برگزاری این همایش در سخنرانی خود بر مساله احتمال رخداد کمبود در بازار سنگ آهن خبر داد و تاکید کرد:روند بازار جهانی و میزان تولید فولاد و نیاز به آن و همچنین توسعه معادن سنگ آهن سبب می شود که در سال های آینده با کمبود سنگ آهن در اقتصاد جهانی مواجه شویم.
وی با تاکید بر مزیت های تولید مواد معدنی و فولاد ،آینده این صنایع را مورد توجه قرار داد.

سهامداران زیر 100میلیون تومان به صندوق ها بروند

حسین خزلی خرازی مجری راه اندازی کارگزاری بانک تات و کارشناس بازار سرمایه هم طی برگزاری این همایش در سخنانی با اشاره به وضعیت بازار سرمایه و سرمایه گذاران گفت: سرمایه گذاران به صورت کلی به 4دسته تقسیم می شوند که دسته اول سرمایه گذاران زیر 100میلیون تومان،دسته دوم بین 100تا یک میلیارد تومان و دسته سوم بین یک تا ده میلیارد تومان و دسته چهارم بیش از 10میلیارد تومان تقسیم می شوند.

وی خاطر نشان کرد: اگر چه مدیریت سرمایه کوچک در بورس ما به دلیل مشکلات مربوط به خرید و فروش سهام در تعداد بالا راحت تر است،اما در صورتی که سرمایه گذاری فاقد وقت کافی است، مثلا دکتری با اشتغال در بخش دیگری به صورت تمام وقت است، سفارش اساسی، استفاده از صندوق های سرمایه گذاری مشترک است که سرمایه گذار می تواند یک یا چند صندوق را خریداری کند.

وی برای دسته دوم سرمایه گذاران ، 5سهم شامل (مخابرات یا همراه اول)،(چادرملو،گل گهر و یا امید)،غدیر ،خدمات انفورماتیک و بانک اقتصاد نوین را برای سرمایه گذاری پیشنهاد داد.
این کارشناس بازار سرمایه برای دسته سوم علاوه بر 5سهم بالا، 5سهم صندوق بازنشستگی،مس ،فولاد مبارکه،سرمایه گذاری ملی و صنعت و معدن را قابل اضافه کردن دانست.
خرازی برای دسته چهارم استفاده از تیم مشاوران زبده برای توزیع سرمایه گذاری در داخل و خارج بورس را توصیه کرد.

صکوک اجاره یک ابزار قابل اعتنا است

دکتر سجادی از مدیران تامین سرمایه امین نیز در این همایش به نقش ابزارهای بدهی در بورس پرداخت و تاکید کرد: اوراق مشارکت،گواهی سپرده و انواع صکوک می تواند به کمک بازارهای سرمایه بیایند.
وی با تشریح شرایط اوراق صکوک از صکوک ماهان به عنوان نخستین صکوک اجاره در بورس یاد کرد.

پی بر ای 8.5یک مرز روانی برای بازار است

سید محمد علی (بهروز)شهدایی نیز در این همایش به تشریح مساله ریسک در بازار سرمایه پرداخت و گفت: ریسک های متعددی در برابر بازار سرمایه قرار داد که شناخت و مدیریت آنها می تواند به توفیق سرمایه گذاران کمک کند.
وی با تشریح برخی از ریسک های موجود در بازار به مرز پی به ای روانی 8.5اشاره کرد و گفت: در گذشته هر گاه بازار به این مرز روانی نزدیک شده یا از آن عبور کرده است، دوره ای از کاهش قیمت ها شروع شده است.
وی خاطر نشان کرد: مطالعات مختلف برتری سهام با پی بر ای پایین بازدهی بلندمدت بیشتر آنها را نشان داده است.

صندوق های سرمایه گذاری 1200میلیارد تومان دارایی جذب کرده اند

شهرام شهمیری مدیرعامل کارگزاری سهم آشنا هم طی برگزاری این همایش در گزارشی به بررسی وضعیت صندوق های سرمایه گذاری پرداخت و گفت: در حال حاضر 1200میلیارد تومان نقدینگی در انواع مختلف صندوقهای سرمایه گذاری وجود دارد که 345میلیارد تومان آن به سهام اختصاص یافته است.

قراردادهای آتی فرصت مناسبی برای سرمایه گذاران است

اکبر میرزاپور رئیس اداره تحقیقات و برنامه ریزی بورس کالای ایران نیز در این همایش خاطر نشان کرد: قراردادهای آتی به سرمایه گذاران فرصت سود آوری را در بازار کالا ایران می دهد.
وی گفت:در حال حاضر سرمایه گذاران می توانند با پرداخت 300هزار تومان یک قرار داد 10سکه ای طلا را خریداری کرده و در نهایت سود یا زیان این 10 سکه را دریافت کنند.

اجرای اصل 44سرفصلی مهم در تحولات بازار سرمایه است

همایون دارابی روزنامه نگار و مدیرصندوق مشترک کارگزاری بانک کشاورزی نیز در این همایش به تاثیر اجرای اصل 44 بربازار سرمایه پرداخت و گفت: یکی از مهمترین دلایل رشد نزدیک به 200 درصدی بازار سرمایه در خلال سالهای 86تا 90 اجرای این اصل بوده است.

وی خاطر نشان کرد:اصل 44 راه ورود بنگاههای بزرگ را به بورس بازکرده و فرصتی فراهم آورد تا سرمایه گذاران بتوانند بازدهی مطلوبی را نیز تجربه کنند.

وی افزود از 15شرکتی که از طریق اجرای اصل 44 وارد بازار شده اند تنها سه شرکت بیمه دانا،کشتی رانی و آلومینیوم ایران بازدهی مطلوبی را در بلند مدت نداشته اند و باقی شرکت ها بازدهی خوبی را به ثبت رسانده اند.

دارابی گفت: بانک تجارت با 109درصد ،مبارکه با 159درصد،ملی مس با 364درصد ،فولاد خوزستان با 103درصد،حفاری شمال با 86درصد،مخابرات ایران با 124درصد و بانک ملت با 153درصد رشد ارزش بازار مواجه بوده و این در حالی است که این شرکت ها در این مدت نیز سود نقدی قابل ملاحظه ای را پرداخت کرده اند.

وی گفت: ارزش سهام شرکت های اصل 44 در کل ارزش بازار از 13درصد در سال 86، به 40درصد پایان سال 89 رسیده است که نشان دهنده تاثیر مهم این شرکت ها در رشد ارزش بازار دارد.
دارابی تاکید کرد: شرکت های واگذاری از سوی دولت در صورتی که 4 مرحله اساسی کاهش هزینه ها،کاهش فشارها و محدودیت های دولتی ،بالفعل سازی پتانسیل ها و رشد و توسعه بلندمدت را با موفقیت پشت سر بگذارند می توانند مورد توجه قرار گرفته وبازدهی مناسبی را حتی در بلند مدت داشته باشند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر