بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر : ۴۸۸۰۳
دیپلماسی ایران: سامی عوفر، بازرگان مشهور اسرائیلی كه ریاست شركت برادران عوفر را بر عهده داشت روز جمعه در سن 89 سالگی به طور مرموزی از دنیا رفت.

وی همان كسی است كه شركتش بر سر دور زدن تحریم‌ها و تجارت با ایران مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفته و دولت نتانیاهو را تا مرز استیضاح پیش برده است.

http://www.ayandenews.com/storage/images/20110604193611cb-1307191792_439x65.jpg
موتی شیف، سخنگوی شركت برادران عوفر در گفتگو با فرانس پرس در این باره گفت: «سامی عوفر صبح روز جمعه پس از آن كه سال‌ها با بیماری سرطان دست به گریبان بود از دنیا رفت.»

وی از گفتن هر گونه اطلاعات بیشتر در این زمینه خودداری كرد. مسئله‌ای كه باعث شده بسیاری از كارشناسان و رسانه‌های اسرائیلی مرگ او را مشكوك بدانند. عوفر به رغم رنج بردن از بیماری سرطان حالش خوب بود و سر كارش حاضر می‌شد، اعلام ناگهانی مرگ او پرسش‌های بسیاری را به وجود آورده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ساعاتی پس از اعلام مرگ عوفر به خانواده او تسلیت گفت و او را مردی به معنای واقعی كلمه صهیونیست توصیف كرد.

عوفر متولد رومانی بود و خانواده اش در سال 1922 در حالی كه او كودكی خردسال بود به بریتانیا مهاجرت كرده بودند. وی در گذشته از سوی مجله فوربس جزء صد ثروتمند دنیا شناخته شده بود.

وزارت امور خارجه امریكا مدعی است كه مجموعه عوفر به همراه شركتی دیگر وابسته به همین شركت موسوم به تانكر پسفیك كه مقر آن در سنگاپور است در ماه سپتامبر سال گذشته میلادی تحریم‌های وضع شده علیه ایران را دور زده و به یك شركت ایرانی نفت‌كش فروختند. شركت برادران عوفر این اتهام را رد كرده و تصمیم ایالات متحده را ارتكاب به اشتباهی تاسف‌آور توصیف كرده است. به فاصله 10 روز پس از اعلام این خبر است كه اعلام می‌شود سامی عوفر، مالك شركت عوفر مرده است.

منابع خبری اسرائیلی اعلام كرده‌اند كه در طول سال گذشته میلادی تا كنون این شركت 13 بار با ایران معامله تجاری داشته است. همچنین برخی رسانه‌های اسرائیلی ادعا كرده‌اند كه نزدیك به 200 شركت اسرائیلی با واسطه كشوری سوم با ایران تماس تجاری برقرار كرده‌اند. مسئله‌ای كه باعث شده تا كمیسیون اقتصادی كنست اسرائیل جلسه فوق العاده تشكیل دهد و دولت نتانیاهو را مورد بازخواست قرار دهد.

رافی ایتان، رئیس سابق موساد هشدار داده است كه احتمالا شركت برادران عوفر همكاری گسترده‌تری با ایران داشته‌ ولی سازمان امنیت موساد از وجود این همكاری‌ها خبر نداشته است.

یوسی ملمان، روزنامه‌نگار، نویسنده و پژوهشگر امور امنیتی در اسرائیل در این باره گفت: «انجام چنین معاملاتی به هیچ وجه قابل قبول نیست و امنیت اسرائیل را زیر سوال می‌برد. ظاهرا تجسسی در كار بوده و برادران عوفر می‌خواهند برای مخفی نگه داشتن اصل موضوع همه چیز را به هم بریزند تا همه چیز مخفی بماند. اعلام مرگ ناگهانی سامی عوفر را در همین راستا باید دانست.»

بر اساس قانون اساسی اسرائیل ایران دشمن این رژیم محسوب می‌شود و هر گونه همكاری به آن به معنای زیر پا گذاشتن قوانین اسرائیل است و خاطیان باید مجازات شوند.

این در حالی است كه رژیم اسرائیل سال‌ها است ایران را به خاطر برنامه‌های هسته‌ای‌اش مورد اتهام‌های واهی قرار می‌دهد و از مجامع جهانی می‌خواهد كه تحریم‌های بیشتری متوجه ایران كنند. با كشف این حقیقت كه شركت‌های اسرائیلی به صورت غیر مستقیم با ایران همكاری دارند، فضاحتی برای این رژیم به وجود آورده تا آن جا كه احتمال استیضاح نخست‌وزیر اسرائیل در كنست وجود دارد.

برخی منابع خبری اسرائیلی می‌گویند فشارهای اقتصادی كه این روزها باعث وخیم شدن وضعیت شركت‌های مختلف اقتصادی این رژیم شده باعث شده تا بسیاری از شركت‌های اسرائیلی تحریم‌ها را دور زده و به كمك كشورهای سوم به فكر همكاری با ایران بیفتند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر