بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۰۳
کد خبر : ۴۸۸۶۳

آینده، گروه اقتصادی؛ امیرهادی انواری:دكتر احمدی نژاد، بار دیگر در سخنان خود پرده از فساد مالی برخی افراد برداشت، اما اینبار نه در عرصه داخلی، بلكه افشاگری دكتر این بار ناظر بر مفاسد بین المللی بود.

او كه در حرم امام خمینی (ره) سخن میگفت در بحث فساد اقتصادی افراد در قدرت های اقتصادی جهان گفت: «در آن‌جا ـ احتمالا جایی در خارج از ایران ـفردی وجود دارد كه پانصد میلیارد دلار و فردی دو هزار میلیارد دلار ثروت داردكه همه اینها حاصل غارت ملتها است. آنها پنجاه تومان می دهند و یك كاغذ سبز رنگ چاپ می كنند و روی آن می نویسند 100 دلار، پانصد دلار و در دنیا پخش می كنند و به دست ملتها می دهند و به جای آن كالا می گیرند و این ملتها هم متوجه نمی شوند.»

این ارقام در حالی اعلام می شود، كه افشای نام این افراد و اسناد ثروت ایشان كه حتما نزد رئیس دولت موجود است، می تواند سوژه بسیار مهمی برای نشریات اقتصادی جهان باشد.

چه آنكهچنین اطلاعاتی می تواند اصولا خوراك رسانه های جهان را لااقل برای یك هفته تامین سازد. با توجه به ابعاد بین المللی این ادعا، به جاست كه دفتر ریاست جمهوری اسناد آن را منتشر سازد، تا جهانیان شگفت زده شوند.

این موضوع مهمی است، چراكه این دو نفر، طبق گفته آقای احمدی نژاد باید ثروتی نزدیك به چهار برابر مجموع دارایی 20 ثروتمند برتر حال حاضر جهان داشته باشند و دارایی این دو نفر كه روی هم به 2500 میلیارد دلار می رسد، نزدیك به مجموع دارایی های 20 ثروتمند بزرگ تاریخ است.


دكتر احمدی نژاد 6 سال از مافیا و ثروتمندان زالو صفت و... در ایران گفته است، حال اینكه طی این 6 سال، حتی یك مفسد اقتصادی محكوم و به افكار عمومی داخلی معرفی نشده است. توجیه حامیان دولت برای این موضوع آن است كه دكتر در داخل با فشارها و مسائل خاصی روبروست.

اینك موضوع داخلی نیست و احمدی نژاد در افشاگری هایش قدم به عرصه بین المللی گذشته، در عرصه بین المللی نیز قاعدتا فشاری نظیر فشار داخلی نباید وجود داشته باشد، چه بهتر كه ایشان نام این دو نفر را اعلام كنند، چراكه یقینا ایشان در هر كشوری باشند، از سیستم مالیاتی آن كشور فرار كردند كه توانستند به اندازه 20 ثروتمند كل تاریخ ثروت جمع كنند.

دو نفری كه 4 برابر 20 ثروتمند اول جهان ثروت دارند!
به گزارش " فوربز " مجموع 20 ثروتمند اول جهان در ماه مه سال میلادی جاری، چیزیحدود 641 میلیارد دلار ثروت دارند. این یعنی آن دو نفری كه دكتر احمدی نژاد از ایشان یاد كرده است، روی هم چهار برابر 20 ثروتمند برتر حال حاضر جهان ثروت دارند.

كارلوس اسلیم، ثروتمندترین مرد حال حاضر جهان به همراه خانواده اش جمعا74 میلیارد دلارثروت دارند!


جهت روشن شدن موضوع نام و ثروت این بیست نفر را در ادامه ملاحظه كنید:

كارلوس اسلیم و خانواده اشكه اولین رتبه را در فهرست بیست نفره ثروتمندان جهان دارد، كلا روی هم74 میلیارد دلارثروت دارد.

بیل گیتسدومین نفر در لیست ثروتمندان جهان است كه سرجمع56 میلیارد دلاردارایی دارد.

وارن بافتثروتمند آمریكایی با50 میلیارد دلاردارایی در رتبه سوم قرار دارد.

برنارد ارنالتثروتمند فرانسوی كلا41 میلیارد دلارسرمایه دارد و در رتبه چهارم قرار گرفته است.

لری الیسون ث،ثروتمند امریكایی كه صاحب رتبه پنجم است، روی هم رفته39 و نیم میلیارددلار سرمایه دارد.

لاكشمی میتالكه ششمین ثروتمند جهان است، متولد هندوستان و ساكن انگلستان است. او جمعا31.1(31ممیز1) میلیارددلار ثروت اندوخته است.

امانسیا اورتگا گائونا،ثروتمند اسپانیایی، با مجموعا31 میلیارد دلارثروت، در رتبه هفتم جای گرفته است.

بیل گیتس ثروتمند ترین مرد سال های گذشته و دومین مرد ثروتمند حال حاضر جهان، تنها56 میلیارد دلارسرمایه دارد.

ایك باتیستا،با30 میلیارد دلارثروت در رتبه هشتم ایستاده، او اهل برزیل است.

ماكش امبانی،دومین ثروتمند هندی با27 میلیارد دلاراندوخته، در رتبه نهم جای گرفته است.

دهمین ثروتمند جهان، باز هم امریكاییست، ثروتكریستی والتون 26 و نیم میلیارد دلاربرآورد شده است.

لی كا شینگاز هنگ كنگ با26 میلیارد دلارثروت، در رتبه یازدهم ایستاده است.

دوازدهمین ثروتمند این لیست،كارل البركتاز آلمان است، ثروت او را25 و نیممیلیارد دلارتخمین زدند.

استفان پرسونبا24 و نیم میلیارد دلار،سیزدهمین ثروتمند جهان از سوئد است.

ولامیدیر لساز روسیه با ثروتی24 میلیارد دلاری،پانزدهمین ثروتمند جهان است.

لیلیان بتین كورت،پانزدهمین ثروتمند جهان از فرانسه است، او در 88 سالگی توانسته ثروتی برابر23 و نیم میلیارد دلارجمع كند.

شلدون ادلسون. شانزدهمین ثروتمند جهان باز هم امریكاییست، او جمعا23.3(23ممیز3) میلیارد دلار ثروتدارد.

دیوید تامسونو خانواده اش از كانادا روی هم رفته23 میلیارد دلارثروت دارند و در رتبه هفدهم ایستادند.

هجدهمین نفر این لیستچارلز جی كاچ75 ساله از امریكاست، او22 میلیارد دلاراندوخته دارد.
دیوید اچ كاچ70 ساله، برادر چارلز در رتبه بعدی دقیقا اندازه برادر ثروت دارد، ثروت او نیز22 میلیارد دلاراست.

بالاخره آخرین ثروتمند جهان نیز یك امریكایی 63 ساله به نامجیم والتون با 21.3(21ممیز3) میلیارد دلارسرمایه است.

راكفلر از بزرگترین سرمایه داران تاریخ امریكاست. وی در بین 20 ثروتمند بزرگ جهان رتبه اول را دارد، ثروت او را پیتر برنشتاین مطابق با نرخ تورم روز چیزی حدود336 میلیارد دلاربرآورد كرده است.

2 نفركه به اندازه تمام ثروتمندان تاریخ ثروت دارد
دكتر احمدی نژاد از دو نفر ـ در آنجا كه محل آن مشخص نشده است ـ نام برده كه به ترتیب 2 هزار میلیارد و 500 میلیارد دلار ثروت دارند. مجموع ثروت این دو نفر كه احمدی نژاد نام ایشان را افشا نكرده است، چیزی برابر 2500 میلیارد دلار است. این عدد 13 رقم دارد.

نگاهی كنیم به مجموع ثروت 20 ثروتمند بزرگ تاریخ، تا بزرگی ثروت این دو نفر بیشتر اشكار شود. گاس لوبین (Gus Lubin) بیزنس اینسایدر، ثروت 20 ثروتمند بزرگ تاریخ را (بر اساس ارزیابی پیتر برنشتاین از مجله فوربس و مطابقت آن با نرخ تورم روز) محاسبه كرده، از این فهرست 20 نفره تنها بیل گیتس و وارن بافت و كارلوس اسلیم در قید حیات هستند.

مجموع ثروت این 20 ثروتمند بزرگ تاریخ چیزی حدود 2 هزار و 534 میلیارد دلار است، كه تنها 34 میلیارد دلار بیش از ثروت دو نفری است كه احمدی نژاد از آنها یاد كرده است.این افراد عبارتند از:

جان دی. راكفلر (John D. Rockefeller) در سال 1870 و در سن 31 سالگی شركت استاندارد اویل را تاسیس كرد و بسیاری از پالایشگاه های نفت در ایالات متحده را خریداری نمود. او در اواخر عمر خود مالك بیش از 90 درصد از صنعت نفت آمریكا بود. ثروت بزرگترین سرمایه دار تاریخ را پیتر برنشتاین در مجله فوربس 336 میلیارد دلار برآورد كرده است.

اندرو كارنگی (Andrew Carnegie) او در زمانی كه بازار تجارت فولاد پر رونق بود به سرمایه گذاری در این صنعت روی آورد و پس از مدت كوتاهی به امپراتور صنعت فولاد ایالات متحده تبدیل شد. میزان ثروت او برابر 309 میلیارد دلار بوده است.

ویلیام كانكویرور (William The Conqueror) او در سال 1066 اولین حمله خارجی خود به بریتانیا را با موفقیت به اجرا درآورد. اگر چه او پادشاهی خودكامه بود اما میزان ثروت وی قبل از رسیدن به تاج و تخت، همچنان می تواند وی را در ردیف سومین فرد ثروتمند جهان قرار دهد. میزان ثروتی كه او اندوخته بوده را 209 میلیارد دلار تخمین زدند.

كورنلیوس واندربیلت (Cornelius Vanderbilt)او ابتدا در صنعت قایق های بخار سرمایه گذاری كرد اما در سال 1862 شروع به خریدن خطوط راه آهن نمود و پس از مدتی نسبتا طولانی توانست به جمع میلیاردهای تاریخ بپیوندد. میزان ثروت او را 185 میلیارد دلار برآورد كردند.

لری پیج و سرگئی برین مالكان اصلی موسسه گوگل هر كدام19.8 میلیارد دلاردارایی دارند.

آلان روفوس (Alan Rufus) او مالكیت بیش از 250 هزار هكتار زمین از یوركشار تا لندن را در اختیار داشت و همچنین مالك قلعه ریچموند در شمال یوركشایر بود. میزان ثروتش را 149 میلیارد دلار تخمین زدند.

ویلیام دو وارن (William de Warenne) اصلیت نرماندی داشت در جنگ هاستینگ ها شركت كرد و عمده ثروت خود را از مناطق نورث فولك و یوركشایر جمع آوری كرد. میزان ثروت او 134 میلیارد دلار برآورد شده است.

جان جاكوب آستور (John Jacob Astor) كه یك تاجر موفق در صنعت پوست و خز بود و انحصار این بازار را در حدود سالهای 1800 در دست داشت. وی سرانجام حوزه تجارت خود را تغییر داد و به سرمایه گذاری در زمینه املاك در نیویورك سیتی روی آورد. ثروتش را 121 میلیارد دلار تخمین زدند.

ریچارد فیزالان دهم (Richard Fitzalan 10th Earl of Arundel) منطقه آروندل و یك فرمانده نظامی بود و در جنگ های استقلال اسكاتلند و جنگ های یكصد ساله برای بریتانیا جنگید. میزان ثروت او نزدیك به 108 میلیارد دلار برآورد شده است.

استفان گیرارد (Stephen Girard) یك آمریكایی فرانسوی الاصل بود كه از چهره های موفق صنعت حمل و نقل به شمار می رفت. او در اواخر عمر خود وارد صنعت بانك داری شد و «بانگ گیرارد» را تاسیس كرد. میزان ثروت او را 105 میلیارد دلارارزیابی كردند.

جان از منطقه گونت (John of Gaunt) نایب السلطنه ریچارد دوم در پایان دوره پادشاهی وی و هم چنین پدر هنری بولینگ بروك (یكی از پادشاهان انگلیس) بود. جان از شخصیت های داستان های شكسپیر هم به شمار می رود. وی به لطف دارائی های به ارث رسیده از طرف پدرش جز ثروتمندان تاریخ به شمار می رود. میزان ثروتش را 101 میلیارد دلار برآورد كردند.

ای. تی. استوارت (A.T. Stewart) وی اولین فروشگاه خرده فروشی خود را منهتن تاسیس كرد و پس از اندك مدتی فرشگاههای زنجیره ای خود را در سراسر ایالات متحده گسترش داد. میزان ثروتش را 88.9 (88ممیز9) میلیارد دلارتخمین زدند.

فردریك ویرهاوزر (Frederick Weyerhaeuser) او بنیانگذار «شركت ویرهاوزر» به عنوان یكی از بزرگترین شركت های تهیه الوار در ایالات متحده آمریكا است.میزان ثروت چیزی نزدیك به 79.4 میلیارد دلار برآورد شده است.

هنری دوك از لنكستر (Henry Duke of Lancaster) وی یك دیپلمات انگلیسی، نجیب زاده، سرباز و از اعضای بنیان گذار «فرمان شوالیه گری» بود. میزان ثروت وی را 77.5 (77ممیز5) میلیارد دلار برآورد كردند.

جی گولد (Jay Gould) جی گولد غول راه آهن ایالات متحده آمریكا و سلطان بازار طلا و همچنین بانی تحول در صنعت حمل و نقل آمریكا در قرن نوزده بود. ثروت او را 71.2 (71ممیز2) میلیارد دلار دانسته اند.

استفان وان رنزلایر (Stephen Van Rensselaer) رنزلایر سرهنگ ارتش ایالات متحده آمریكا و عضو مجلس ایالتی نیویورك بود. وی با تاسیس «موسسه پلی تكنیك رنزلایر» تجارت پرسودی را براه انداخت. میزان ثروت او در حدود 68.5 (68ممیز5)میلیارد دلار بوده است.

مارشال فیلد (Marshall Field) فیلد سرمایه گذاریهای خوبی در حوزه املاك و مستغلات در شیكاگو انجام داد.میزان ثروت او را 66.1 (66ممیز1)میلیارد دلار برآورد كردند.

سام والتون (Sam Walton)او یك خرده فروش افسانه ای بود كه در سال 1962 «وال مارت» را بنیان نهاد. میزان ثروت والتون: 64.5 (64ممیز5)میلیارد دلار برآورد شده است.

وارن بافت (Warren Buffett) سرمایه گذاری در زمینه های مختلف. او مدیر عامل و سهام‌دار اصلی شركت بركشایر هاتاوی است. ثروت او 63.9 (63ممیز9)میلیارد دلار برآورد شده است.

كارلوس اسلیم (Carlos Slim) مالك چندین شركت بزرگ مخابراتی به ویژه شركت «آمریكا موویل» در مكزیك با ثروتی برابر: 61.8 (61ممیز8) میلیارد دلار.

بازگشت به گذشته
با نگاهی به گذشته، در می یابیم كه دكتر احمدی نژاد در مقاطع مشخصی دست به افشاگری هایی زده است، كه البته هرگز اسناد آن، طبق وعده های داده شده منتشر نشد.

اتهام به فرزندان آقایان ناطق نوری و هاشمی رفسنجانی، اتهام قاچاق سیگار به یكی از چهره های اصولگرا، یادكردن از مافیای نفتی، یادكردن از عده ای كه اقتصاد كشور را دچار مشكل كردند و... همگی از آن دست هستند.

شش سال مردم كشور و به خصوص اقشار آسیب پذیر جامعه، منتظر شنیدن لیست این مفاسد اقتصادی هستند، با اینحال تاكنون دكتر احمدی نژاد هیچ سندی را منتشر نكرده است.

اینك افشاگری جدیدی از احمدی نژاد به همان سبك گذشته، اما در سطح بین المللی مطرح شده است و به نظر می رسد با توجه به اختلاف فاحش ارقام اعلام شده از سوی احمدی نژاد با مجموع ثروت ثروتمندان جهان، كه به گفته او در اختیار تنها دو نفر است، انتشار اسناد مربوط به آن بسیار قابل توجه باشد.

توجیه تلویحی حامیان دولت در پاسخ به چرایی عدم اعلام نام مفاسد اقتصادی و... مسائل داخلی، فشارهای برخی جریانات سیاسی و... بوده است، حال اینكه حسب قاعده در سطح بین الملل برای آقای احمدی نژاد كه مسائلی چون هولوكاست را زیرسوال می برد، نبایدفشار یا مشكلی وجود داشته باشد.

با توجه به این موضوع، انتظار می رود دكتر احمدی نژاد یا دفتر ایشان، نام این دو نفر را كه به تنهایی برابر 20 ثروتمند برتر تاریخ و چهار برابر 20 ثروتمند حال حاضر جهان ثروت دارند را به افكار عمومی جهان معرفی نماید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر