بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۹:۱۴
مستطيل شيشه اي تالار

میگرن بورس بازان !؟

نکته جالب امروز مربوط به صعود دوباره امتیاز تسهیلات مسکن فرابورس بود که همگی با صف خرید به کار خود پایان دادند . مسئله ای که با افت قیمتی فاحش آنها در هفته گذشته و تداوم رکود در بازار سهام پیش بینی آن کار مشکلی نبود.
کد خبر : ۴۹۲۳۵
با اتمام ساعات معاملات روز یکشنبه 90.03.22 شاخص بازار اول ( تالار اصلي ) با 94 واحد کاهش به رقم 21439 واحد رسيد . همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 219 واحد کاهش عدد 29447 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 123 واحد کاهش به رقم 25121 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 874 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز پتروشیمی خارک با 12 واحد افزایش شاخص ، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل بانک پارسیان با 15 واحد کاهش ، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در هفته های اخیر بیشتر اخبار مربوط به کاهش آن را به اطلاع شما اهالی تالار رسانده ایم ، باز هم با کاهش مواجه شد تا افزایش رسمی نرخ ارز نیز به مانند شوکی موقت که تنها بیمار را از مرگ آنی نجات داده است عمل کرده و تسکینی برای دردهای میگرن گونه سهامداران نباشد .

بنابر گزارش بورس نیوز در گروه فلزات اساسی بورس که چهارشنبه هفته گذشته با اعلام خبر افزایش نرخ رسمی ارز شاهد تزریق میلیارد ها تومان پول بودیم با گذشت دو روز شاهد تعادل منفی اکثریت نمادهای مطرح بودیم به گونه ای که تنها "فاسمین" و "فباهنر" تمامی معاملات خود را در نوسانات مثبت سپری کردند و بقیه نمادهای مطرح با کاهش قیمت مواجه شدند .

در گروه معدنی بورس "کگل" ، "کچاد" ، "کروی" که امروز "کاما" را نیز پس از چندی صعود در افت قیمت همراه خود می دیدند، معاملات خود را در نوسانات منفی شاهد بودند ، در حالی که "ومعادن" که روز گذشته با تعدیلی 30 درصدی برای سال مالی 89 به بازار وارد شده بود با روندی برخلاف دیگر سهام گروه معدنی با رشد قیمت مواجه گردید . نکته جالب در این گروه صعود قیمتی عجیب "کبافق" است که از زمان بازگشایی در تاریخ دوازدهم اردیبهشت ماه تا به امروز قیمت سهامش از 2665 تومان تا 4865 تومان بی وقفه با صعود همراه بوده است . افزایش سرمایه بی سابقه 1000 درصدی که 40 درصدی از آن از محل سود انباشته و 60 درصد آن از محل سود انباشته و 60 درصد آن از محل آورده نقدی سهامداران می باشد ، دلیل رشد اخیر می باشد که البته حجم مبنای 8100 سهمی شرکت نیز به آن کمک نموده است .

در گروه پتروشیمی بورس نیز عطش خریداران تنها در دو نماد "شخارک" و "شصفها" به پایان نرسیده و بقیه شرکتها روندی متعادل را سپری کردند.

در گروه خودروی بورس سایه دو خبر تأثیر گذار منفی یعنی افزایش نرخ ارز و تحرکات مجلس پیرامون معاملات سهام دو لیدر اصلی خودروسازان ، همچنان انگیزه های فروش را میان معامله گران حفظ نموده است . هر چند شاید تلاش های امروز سهامداران عمده این شرکتها برای جمع آوری صف های فروش فردای بهتری را برای آنها رقم بزند .

البته فلش های قرمز در نماد شرکت های زامیاد و سایپا در قسمت سهامداران عمده که به نوعی دامن زدن آنها به جو منفی سهام این گروه است از موارد بسیار جالب امروز بازار سرمایه بود .

در گروه بانکی بورس نیز همچنان شاهد نماد های قرمز رنگی هستیم که قدرت فروشندگان را در مقابل خریداران به خوبی نمایان می کند . شاید اعلام EPS سال 90 همراه با تعدیل مثبت ، بتواند تحرک تازه ای به نمادهای بانکی بدهد .

ولی نکته جالب امروز مربوط به صعود دوباره امتیاز تسهیلات مسکن فرابورس بود که همگی با صف خرید به کار خود پایان دادند . مسئله ای که با افت قیمتی فاحش آنها در هفته گذشته و تداوم رکود در بازار سهام پیش بینی آن کار مشکلی نبود.

هر چند که سفته بازیهای صورت گرفته در دو هفته گذشته در این نمادها و رشد بیش از واقع آنها ، اهالی بازار را در تحلیل های خود مبنی بر افزایش منطقی بخشی از این رشد قیمت این امتیازها با توجه به گرانی محسوس اخیر بازار مسکن در اجاره و فروش به اشتباه انداخته بود و اکثراً تحلیل گران همه این رشد قیمت را کاذب و ناشی از سفته بازی و عدم عرضه سهامداران عمده تلقی می کردند .

البته گزارش مرکز آمار ایران مبنی بر افزایش 7.6 درصدی قیمت مسکن و 8.6 درصدی نرخ اجاره بها نیر در صف خرید شدن این نماد ها بی تأثیر نبود .

در پایان اهالی تالار امید خود را به خرداد ماه بورس از دست داده اند زیرا با نزدیک شدن به پایان ماه و فشارفروش طبیعی در آخر هر ماه و همچنین سایه بزرگ ریسک سیاسی بر بورس که در این ماه ، اوج خود را می گذراند، دیگر مفری برای بورس در ماه جاری باقی نمانده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر