بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۶
با نگاهی به بازدهی شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی بدست آمد :

نبض بزرگان بورس کند می زند !

معنای این روند معرف آن است که سرمایه گذاران در بازه های زمانی کوتاه و میان مدت دیگر انتظار کسب بازدهی های مناسب از میان 30 شرکت اول بورس را نداشته و حال آنکه با عبور این شاخص از نمودار میانگین های حرکتی بلند مدت ، دیگر نمی توان امیدی به کسب سودهای حتی منطقی را از سهم های نقد شونده و جلو دار حاضر در بازار فعلی سهام داشت .
کد خبر : ۵۰۵۵۲
داشتن معیاری جهت ارزیابی و سنجش عملکرد بازار سهام در هر مقطع یا دوره زمانی و امکان مقایسه آن با دوره های دیگر همواره برای فعالان بورس اوراق بهادار از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده است .

بنابر گزارش بورس نیوز یکی از سودمندی های این مقایسه مشخص شدن روند حرکت بازار سهام و بررسی روند افزایشی یا فرسایشی آن بوده چرا که از این طریق می توان مقایسه جامعی با سایر بورس ها نیز داشت .

در این میان بورس اوراق بهادار تهران علاوه بر شاخص بازده نقدی و قیمت یا همان شاخص کل (TEDPIX) بیش از 50 شاخص مختلف برای بازارها و صنایع گوناگون تعریف و به کار گرفته که می تواند به عنوان ابزاری برای سنجش وضعیت بازار و مرور عملکرد گذشته در نظر گرفته شود .

یکی از این نماگرها ، شاخص 30 شرکت بزرگ کل بورس اوراق بهادار و عمدتاً حاضر در بازار اول بورس بوده که با توجه به حجم سهام و میزان سهام شناور آزاد آنها و یا به عبارتی بهتر در اختیار داشتن 70 درصد یا حتی بیشتر از حجم کل معاملات بازار ، نمایی روشن از نوسانات بازار سهام را نشان می دهد .

گفتنی است شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی از ابتدای بکارگیری آن در آبان ماه سال گذشته تاکنون در مجموع به میزان یک هزار و 548 واحد رشد یافته که ارزشی بالغ بر 79 هزار و 595 میلیارد و 660 میلیون تومان را برای بازار سهام در بر داشته است .

در این باره نمودار شاخص 30 شرکت بزرگ بورس که عمدتاً میانگین بازدهی سهم های واگذار شده شرکت های دولتی مشمول اصل 44 قانون اساسی هستند همواره از آبان ماه سال گذشته در روندی صعودی حرکت کرده اند بطوریکه روند حرکتی این نمودار همواره بالاتر از میانگین حرکتی بازدهی های انتظاری این شرکت ها در بازه های کوتاه ، میان و بلند مدت بوده است .

شایان ذکر است در این بررسی بازه های زمانی مورد انتظار برمبنای دیدگاههای کوتاه ، میان و بلند مدت به ترتیب 14 ، 30 و 50 روزه می باشد .

با این حال بررسی شاخص 30 شرکت بزرگ و پر بازده بورس اوراق بهادار نشان می دهد به رغم رشد خیره کننده بازدهی ها بویژه از اواخر زمستان سال گذشته و اوایل بهار سال جاری ، طی دو ماه گذشته تاکنون زیر پایین تر میانگین های حرکتی ذکر شده قرار گرفته بطوریکه هم اکنون با قطع کردن میانگین های انتظاری کوتاه و میان مدت ، به سمت شکستن نمودار میانگین بلند مدت بازدهی های مورد انتظار معامله گران به سرعت در حال حرکت است .

معنای این روند معرف آن است که سرمایه گذاران در بازه های زمانی کوتاه و میان مدت دیگر انتظار کسب بازدهی های مناسب از میان 30 شرکت اول بورس را نداشته و حال آنکه با عبور این شاخص از نمودار میانگین های حرکتی بلند مدت ، دیگر نمی توان امیدی به کسب سودهای حتی منطقی را از سهم های نقد شونده و جلو دار حاضر در بازار فعلی سهام داشت یعنی نبض آنها کند می زند و نفسهایشان به شماره افتاده است .

از همین رو به نظر می رسد حمایت جدی برای جلوگیری از وقوع چنین وضعیتی در روند حرکتی سهام 30 شرکت اول بورسی ضروری بوده چرا که حفظ اعتماد و اطمینان سرمایه گذاران در این بازار حرف اول را زده و باید مدیران و دست اندرکاران بازار سرمایه پیش از وقوع هر اتفاق ناگواری با تجویز های مناسب که همانا حمایت از بازار سهام و ترزیق نقدینگی از طریق تشویق نهادها و شرکت های سرمایه گذاری است کاستی ها را علاج و از بحران ها پیش گیری کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر