بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ تير ۱۳۹۰ - ۱۸:۴۴
از سود 58 تومانی تلفیقی 50 تومان را در مجمع تقسیم خواهیم کرد ! در حالی که طبق قانون مبنای تقسیم سود در مجامع شرکتها باید از بین سود شرکت اصلی و تلفیقی آن سودی باشد که کمتر است ! بنابراین مشخص نیست که معاونت مالی شرکت بزرگی مثل سایپا چگونه چنین اظهار نظری را نموده است !؟
کد خبر : ۵۱۰۲۱
برگ اول : بورس اوراق بهادار کشور که دیگر حوصله اهالی بازار سرمایه را از روند کاهشی فرسایشی خود به سر برده ، امروز هم 36 واحد کاهش را در شاخص کل خود به ثبت رساند ولی به سبب عرضه اولیه پتروشیمی زاگرس کمی شور و هیجان را پس از مدت ها در میان سرمایه گذاران ایجاد کرد. به گونه ای که در میان تمامی فعالان بازار بحث بر سر خرید یا عدم خرید سهام مذکور که برخلاف دیگر عرضه های اولیه دعوایی نیز بر سر آن نبود و به وفور در کارگزاری ها یافت می شد ، داغ بود .

پافشاری سهامدار عمده و عرضه سهم با همان قیمت 1250 تومان که به نظر اکثر اهالی بازار برای یک عرضه اولیه قیمت بالایی محسوب می شد نیز از نکات جالب امروز بورس بود .

برگ دوم : پیش بینی در خصوص فردای بازار سرمایه نیز بسیار مشکل است زیرا فروشندگان با توجه به کاهش قیمت های فاحش اخیر دیگر انگیزه ای برای فروش سهم نداشته و ترجیح به نگهداری سهام می دهند ولی مسئله مهم اینجاست که آیا خریداران انگیزه های لازم را برای خرید پیدا نموده اند ؟

ضمن اینکه فردا دو شرکت ساختمانی غدیر خوزستان و آ. اس. پ نیز در بازار اول فرابورس بازگشایی خواهد گردید ، تا شاهد تحرک فرابورس در روزهایی که تحرک معامله گران چندان زیاد نیست ، باشیم .

شایان ذکر است امکان رشد قیمت فاحش ساختمان غدیر خوزستان با توجه به اینکه کل سهمیه هر کارگزاری تنها 30 هزار سهم است و سهام شناور این شرکت نیز کم است وجود دارد ، زیرا این سهم شباهت فراوانی به "خفناور" ، "فولای" و "بالاس" دارد که به سبب کوچکی بازده های فوق العاده برای سهامداران خود به ارمغان آوردند.

برگ سوم : از نکات جالب امروز می توان به تحولات صورت گرفته در گروه خودرو اشاره کرد ، به گونه ای که برای دومین روز پیاپی شاهد جابه جایی 63 میلیون سهم ایران خودرو معادل یک درصد از سهام این شرکت روی تابلوی بورس بودیم و دو آگهی نیز برای فروش بلوکی ایران خودرو به بازار ارسال گردید به گونه ای که سرمایه گذاری رنا فردا یک درصد ایران خودرو را با قیمت پایه هر سهم 600 به صورت نقد و اقساط و یک درصد دیگر به صورت نقدی ، اما به بهای پایه هر سهم 500 تومان آگهی نموده است .

مسئله ای که اگر نهایی شود جابه جایی 4 درصد از سهام ایران خودرو را طی تنها سه روز کاری و در آستانه مجمع عادی سالیانه و فوق العاده برای تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه موجب شده است ! تحولاتی که آینده پیش روی سهم را با وجود تعدیل مثبت های خوب در EPS این شرکت و افزایش سرمایه در پیش ، با ابهام رو به رو ساخته و سرمایه گذاران ، مخصوصاً حقیقی ها را از فعالیت ها در این نماد بر حذر داشته است .


برگ چهارم : امیری معاون مالی سایپا نیز امروز با ارسال خبری به خبرگزاریها موجبات صف خرید در نماد "وساپا" را فراهم نمود و ذهن های سهامداران را برای اعلام تعدیل منفی "خساپا" آماده کرد . به گونه ای که وی با اعلام اینکه سود شرکت سایپا برای سال مالی 89 به 35 تومان به ازای هر سهم تقلیل یافته است ، توجه سهامداران را به صورتهای مالی تلفیقی جلب نمود و گفت : از سود 58 تومانی تلفیقی 50 تومان را در مجمع تقسیم خواهیم کرد ! در حالی که طبق قانون مبنای تقسیم سود در مجامع شرکتها باید از بین سود شرکت اصلی و تلفیقی آن سودی باشد که کمتر است !

بنابراین مشخص نیست که معاونت مالی شرکت بزرگی مثل سایپا چگونه چنین اظهار نظری را نموده است !؟

برگ پنجم : مپنا نیز که حجم معاملات روز گذشته اش ذهن اهالی بازار سرمایه را به خود مشغول نموده بود امروز با ارسال خبری مبنی بر واگذاری 34.48 درصد از سهام شرکت سرمایه گذاری کارکنان گروه مپنا به صورت بلوکی با قیمت پایه 312 تومان برای هر سهم ، دلیل اقبال اخیر را عیان ساخت و امروز را نیز با صف خرید و معاملات پر حجم به پایان برد . شاید برای چند روزی شاهد این جو مثبت در سهام مپنا باشیم هر چند که کسی از خریدار بالقوه سهام مذکور اخباری در دست ندارد و اساساً مشخص نیست که مشتری برای آن وجود دارد یا خیر .

برگ ششم : نمادهای امتیاز تسهیلات مسکن نیز که در روزهای اخیر رشد قیمت عجیبی را تجربه کرده بودند ، برای دومین روز متوالی با صف فروش و کاهش قیمت همراه شدند تا بار دیگر به اهالی بازار سرمایه ثابت کنند که روند حرکتی قیمت این نمادها بیشتر به خاطر سفته بازی های صورت گرفته در این نمادها می باشد و نه به خاطر تغییر و تحولات در حوزه مسکن و ساختمان.

شایان ذکر است برخی نمادهای سیمانی بورس نیز در روز جاری رشد قیمتشان متوقف شد و صف های خرید خود را واگذار شده دیدند در حالی که برخی دیگر از صف های خرید همچنان تثبیت شده اند و به نظر می رسد تنها راه متعادل شدن آنها قانون گره معاملاتی باشد.

برگ هفتم : جالب است بدانید در یکماه گذشته که وضعیت بورس چنگی به دل نزده و بسیاری از سهامداران خارج کردن سرمایه های خود از بورس را در اولویت قرار داده اند ، بازدهی میانگین 325 شرکت بورسی که طی این مدت سهامشان در بورس معامله شده است ، 2.45- درصد بوده و 107 شرکت طی این مدت بازدهی مثبت و 218 شرکت بازدهی منفی را نصیب سهامداران خود نموده اند .
اشتراک گذاری :
ارسال نظر