بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ تير ۱۳۹۰ - ۱۷:۲۲
با ارایه گزارش و برنامه های آتی در مجمع مشخص شد

توسعه صنایع بهشهر فراتر از هلدینگ صنعت غذایی است

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه صنایع بهشهر ( سهامی عام ) رأس ساعت 8.30 صبح روز پنج شنبه مورخ 1390.4.23 درمحل سینما کانون با حضور بیش از 62 درصد سهامداران برگزار شد.
کد خبر : ۵۱۳۷۴

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت توسعه صنایع بهشهر ( سهامی عام ) رأس ساعت 8.30 صبح روز پنج شنبه مورخ 1390.4.23 درمحل سینما کانون با حضور بیش از 62 درصد سهامداران برگزار شد.

ترکیب هیات رئیسه مجمع با حضور آقای سامی به عنوان رئیس مجمع و نظارت آقایان عرب لو و رمضانی و به دبیری آقای مقیم زاده تشکیل شد.


همچنین نماینده سازمان بورس و نماینده موسسه حسابرس نیز در جلسه حضور داشتند.

مجمع پس از استماع گزارش هیات مدیره توسط آقای ثابت (مدیر عامل شرکت) و گزارش بازرس قانونی تصمیمات ذیل را اتخاذ نمود.

1- تصویب صورتهای مالی منتهی به سال مالی89.12.29

2- تقسیم 240 ريال به عنوان سود نقدی به ازای هر سهم

3- انتخاب موسسه هوشیار بهمند حسابرسی به عنوان حسابرس و بازرس قانونی شرکت

4- انتخاب روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیر الانتشار

اعضاء هیأت مدیره

نماینده

سمت

شرکت سرمایه گذاری توسعه ملی(سهامی عام)

علیرضا فولاد آملی

عضو و رییس هیأت مدیره

شرکت سرمایه گذاری غدیر(سهامی عام)

مرتضی سامی

عضو  و نایب رییس هیأت مدیره

شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی(سهامی عام)

غلامرضا دلشادی یزدی

عضو غیر موظف هیأت مدیره

شرکت مدیریت سرمایه گذاری بانک ملی ایران(سهامی عام)

ایرج ندیمی

عضو غیر موظف هیأت مدیره

شرکت سرمایه گذاری ملی ایران(سهامی عام)

محمود احمد پور داریانی

عضو غیر موظف هیأت مدیره

شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی کشوری(سهامی عام)

ایراندوخت عطاریان

عضو غیر موظف هیأت مدیره

سرمایه گذار ی گروه صنایع بهشهر(سهامی عام)

سید عبدالحسین ثابت

عضو هیأت مدیره و مدیر عامل

پیام هیأت مدیره

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت و جایگاه شرکت در صنعت در سال 1389

شرکت توسعه صنایع بهشهر بعنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین مجموعه های تولیدی و خدماتی، کمک به توسعه کشور و گسترش عدالت اجتماعی را در کنار سودآوری مطلوب، رسالت خود قرار داده و به حضوری قدرتمند در عرصه کسب و کار می اندیشد. اگر چه رونق و رکود در اقتصاد امری اجتناب ناپذیر بوده و بحران اقتصادی جهانی اخیر تهدیداتی را در پیش روی شرکتها و بخش خصوصی کشور قرار داده و حاشیه سود بسیاری از فعالیت های صنعتی را دچار تغییر نموده اما این امر در صنایع دارای مزیت نسبی در قیاس با صنایع دیگر می تواند بعنوان یک فرصت نگریسته شود. شرکت توسعه صنایع بهشهر سعی کرده است که با آگاهی از این مزیت ها تلاش نماید تا کارایی و بهره وری شرکتهای عضو گروه را افزایش و بدین وسیله چشم انداز مثبتی به لحاظ قدرت رقابت پذیری برای شرکتهای مجموعه و به تبع آن بازدهی مناسبی برای سهامداران محترمش تأمین نماید.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی 1389

شرکت توسعه صنایع بهشهر (سهامی عام) از نظر بورس تهران جزو شرکتهای غذایی و یا به عبارتی بهتر هلدینگ صنایع غذایی می باشد. با نگاهی به ترکیب سرمایه گذاری می توان دریافت که شرکت علاوه بر سرمایه گذاری در شرکتهای صنایع غذایی در صنایع دیگری چون تولید مواد شوینده و بهداشتی، ساختمان، پخش، بانکداری و بیمه و پتروشیمی نیز سرمایه گذاری های قابل توجهی نموده است. فروش تلفیقی شرکت از مبلغ 11.8 هزار میلیارد ريال در سال 1388 به مبلغ 15.6 هزار میلیارد ريال در سال 1389 رسید که از رشدی 32 درصدی برخوردار بوده است. میزان فروش محصولات مختلف شرکت های گروه توسعه صنایع بهشهر در بازار داخلی و نیز صادرات به خارج از کشور به شرح جدول زیر می باشد:

در حال حاضر شرکت توسعه صنایع بهشهر از لحاظ سرمایه و دارایی جزو 10 شرکت بزرگ سرمایه گذاری بورسی می باشد.



ارزش خالص داراییهای شرکت

با توجه به ترکیب سبد سرمایه گذاری ها، برای محاسبه ارزش خالص داراییهای شرکت (NAV)، ابتدا ارزش خالص دارایی های (NAV) شرکتهای سرمایه پذیر محاسبه و بر اساس سهم شرکت توسعه صنایع بهشهر در آنها، ارزش خالص داراییهای شرکت توسعه صنایع بهشهر محاسبه گردیده است. در این خصوص برای ارزشگذاری سرمایه گذاری های بورسی از قیمت تابلو بورس و برای سرمایه گذاریهای غیر بورسی جهت رعایت محافظه کاری در برآوردها، احتیاطاً از بهای تمام شده سرمایه گذاری ها در دفاتر شرکت توسعه صنایع بهشهر استفاده شده است.

نتایج سنجش خالص داراییهای شرکت توسعه صنایع بهشهر (سهامی عام) در تاریخ 1389.12.29 به شرح زیر است.

میزان سرمایه (میلیون سهم)                                             3.024

                                                                               ریال     ا   

ارزش دفتری هر سهم شرکت توسعه صنایع بهشهر                   1.631

NAV هر سهم توسعه صنایع بهشهر                                    2.853

قیمت سهام طبق تابلو بورس                                              2.072


مرور کلی بر عملکرد شرکت و دستاوردهای مهم سال 1389

الف- کنترل بر عملکرد شرکتهای سرمایه پذیر

نظر به لزوم اعمال کنترل بر عملکردشرکتهای سرمایه پذیر و نظارت بر فعالیت آنان، پیوسته گزارشات مورد نیاز در زمینه های مالی، اداری، حقوقی، پرسنلی و خصوصاً تولید و فروش دریافت و پس از بررسی عملکرد و ارزیابی وضعیت با توجه به بودجه مصوب و برنامه های از پیش تعیین شده، انحرافات، کاستی ها و مشکلات شناسایی و مورد پیگیری قرار گرفته است. در این میان سعی گردیده تا ضمن بهره گیری از رهنمودهای کارشناسان و مشاوران، تدابیر لازم جهت بهبود فعالیت ها و رفع تنگناهای شرکتهای مجموعه اتخاذ گردد. در ذیل بطور مختصر بخشی از اقدامات انجام شده در شرکتهای زیر مجموعه ارایه گردیده است:

1. شرکتهای وانا و صادراتی زرین

شرکت صادراتی زرین در راستای سیاستهای هیأت مدیره شرکت توسعه صنایع بهشهر به منظور گسترش فعالیتهای مالی و بازارگانی و ایجاد نقدینگی جهت کمک به توانمند سازی شرکتهای گروه و هم افزایی مجموعه، طی سال 1389 علاوه بر فعالیت های بازرگانی خود، واردات مواد خام جهت شرکتهای گروه را در اولویت قرار داد. در همین راستا این شرکت عمده سهام شرکتهای قند نیشابور و شکر شاهرود را تملک نمود تا امکان کنترل و مدیریت بهتر بر کلیه فعالیتها از مرحله تأمین شکر خام توسط صادراتی زرین تا تصفیه و فرآوری شکر در شرکتهای قند نیشابور و شکر شاهرود فراهم گردد.

2- شرکت ساختمانی گروه صنایع بهشهر تهران

1. قطعیت فروش پروژه نرگس: این پروژه با زیر بنای 4702 متر مربع واقع در خیابان بخارست، پس از تکمیل کاربری آن از مسکونی به اداری تغییر یافت و در اواخر سال 1388 جهت فروش به مزایده گذاشته شد. فروش آن پس از انجام تشریفات قانونی در اوایل سال 1389 قطعیت یافت. سود حاصل از فروش پروژه یاد شده بالغ بر 62 میلیارد ريال گردید.

2. پروژه خیابان قائم مقام (ملک سابق کامپیوتر): پروژه یاد شده با زیر بنای 2945 متر مربع پس از اخذ مجوزهای لازم، آغاز گردید که طبق برنامه زمانبندی شده ساخت آن در سال 1390 به پایان می رسد.

3. پروژه توانیر (ملک سابق بهپاک): این پروژه با زیر بنای 1752 متر در سال 1389 به پایان رسید که در اواخر همان سال با ساختمان شرکت توسعه صنایع بهشهر واقع در خیابان بخارست معاوضه گردید. نظر به اینکه محل فعلی شرکت ساختمانی گروه در خیابان هفتم بخارست و در همسایگی ملک مورد معاوضه واقع می باشد، این معاوضه امکان یکپارچه سازی دو ملک و اجرای پروژه اداری تجاری با زیربنای 23 هزار متر مربع را بنحوی اقتصادی فراهم ساخته است. طبق برنامه قرار است عملیات اجرایی ساخت پروژه مذکور پس از اخذ مجوزهای لازم در سال 1390 آغاز گردد و پیش بینی می شود که در اواخر سال 1392 به انجام رسد.

4. پروژه زاگرس (ملک سابق پاکسان) : عملیات اجرایی این پروژه با زیر بنای 6105 متر مربع (شامل 2947 متر مربع کاربری اداری) در اواخر سال 1389 آغاز گردیده و پیش بینی می شود در سال 1391 به پایان برسد.

5. برج صدف کیش: با تکمیل این پروژه مشارکتی در سال 1389، انتظار می رود در سال 1390 فروش واحدهای تجاری آن آغاز گردد.

6. پروژه سهیل : این پروژه با زیر بنای 117 هزار متر مربع (شامل 28.440 متر مربع کاربری تجاری و 3.000 متر مربع فضای فرهنگی) در خیابان سهیل با مشارکت 25 درصدی این شرکت اجرا خواهد گردید که طی سال 1389 اقدامات اولیه انجام و برخی از مجوزهای لازم اخذ گردیده است.

7. با تحقق افزایش سرمایه شرکت بازرگانی نواندیشان (شرکت وابسته) تا میزان 10 میلیارد ريال در سال 1389، فعالیت در زمینه واردات بطور جدی در سال آینده دنبال خواهد گردید.

3- شرکت بهپاک

«در سال مالی 1389، بهپاک به سود بی سابقه ای دست یافت» (نقل از روزنامه دنیای اقتصاد 90.3.25)

بی تردید سال 1389، سالی درخشان و به یادماندنی در طول فعالیت شرکت بهپاک بوده است. طی سال مزبور، فروش بخشی از سهام بانک اقتصاد نوین و سایر داراییهای غیر مولد و برخی دیگر از سرمایه گذاری های غیر مرتبط در کنار سایر سیاست ها و تلاشهای اعمال شده موجب گردید تا شرکت تولید کم سابقه 284 هزار تن (45 درصد افزایش نسبت به سال قبل) و فروش بی سابقه 2 هزار میلیارد ريال (دوبرابر سال قبل) را تجربه نماید بگونه ای که در سال جاری و پس از سالها، نام شرکت مجدداً در فهرست 100 شرکت برتر قرار گرفت.

شرکت در طول سال 1389 همچنین موفق شد 460 میلیارد ريال از بدهی معوق خود را تسویه و از این بابت از بخشودگی جرایم به مبلغ 75 میلیارد برخوردار گردد. بر همین اساس هزینه مالی شرکت نیز در سال 1389 به رقم 87 میلیارد ريال یعنی کمتر از نصف سال قبل و یک سوم سال 1387 کاهش یافت. افزایش چشمگیر تولید در حالی حاصل گردید که نیروی انسانی شرکت نیز کاهش یافته و به تعداد 487 نفر رسیده است.

بدلیل اقدامات انجام گرفته فوق الذکر، کل سود خالص شرکت در سال 1389 بالغ بر 272 میلیارد ريال گردید که نیمی از آن ناشی از فعالیتهای عملیاتی شرکت بوده است. ضمناً شرکت در سال 1389 به عنوان برترین شرکت روغنکشی خاورمیانه، مفتخر به دریافت جایزه بین المللی دروازه طلایی اروپا شده است.

4- شرکت سرمایه گذاری گروه صنایع بهشهر

نتیجه فعالیت های شرکت با توجه به سیاستهای مذکور در سال 1389، دستیابی به بازده ای 53 درصدی بود که از ترکیب 13 درصد بازده نقدی و 40 درصد افزایش قیمت حاصل گردید. شایان ذکر است که سبد سرمایه گذاری های شرکت در پایان سال 1389 از 81 درصد سرمایه گذاری بورسی و 19 درصد سرمایه گذاری غیر بورسی تشکیل شده است.

5- شرکت به پخش

الف- تلاش در افزایش سهم بازار در حوزه فروش و تأمین که اهم اقدامات انجام شده عبارتند از :

* افزایش کانالهای توزیع و ایجاد گروههایی از قبیل صنف و صنعت و زنجیره ای و رشد فزاینده 96 درصد در فروش ريالی گروه آریا ملل از اثرات تصمیمات سال گذشته است.

ب- تلاش در بکارگیری و تقویت برون سپاری

ج- تلاش در تنظیم و ترمیم سیستم های کنترل داخلی در فروش با رویکرد ساختار سالم مالی

6- شرکت های قندی

طی سال های اخیر بدلیل مشکلات بوجود آمده در صنعت قند کشور، بسیاری از کارخانه های قندی با خطر توقف و تعطیلی مواجه شدند که این امر حتی به تعطیلی برخی از آنها انجامید. در این میان دو شرکت قند نیشابور و شکر شاهرود علیرغم همه این مشکلات، از لحاظ تولید، فروش، نقدینگی و پرداخت بهای خرید چغندر به کشاورزان بهترین شرایط را در بین کارخانه های قندی در سال 1389 تجربه نمودند. در سال یاد شده که بعلت مسایل جوی، کشت چغندر در کشور کاهش یافته بود و این امر اثر نامطلوبی بر تولید قند می گذاشت، این دو شرکت توانستند با انجام خرید شکر خام و تصفیه آن در کنار تصفیه کارمزدی شکر، فعالیت های کاری خود را افزایش و از ظرفیت بلا استفاده نهایت بهره برداری را بعمل آورند تا ضمن فراوری 82 هزار تن چغندر، 137 هزار تن شکر خام نیز تصفیه نمایند.

همچنین نظر به سیاستهای شرکت در خصوص افزایش راندمان کارخانه های نیشابور و شاهرود و مدیریت بهتر تأمین مواد اولیه (شکر خام)، در 1389.9.23، مالکیت عمده و مدیریت شرکتهای قند نیشابور و شکر شاهرود به شرکت صادراتی زرین منتقل گردید. تعامل بین شرکت صادراتی زرین بعنوان وارد و تأمین کننده شکر خام و شرکتهای نیشابور و شاهرود بعنوان تصفیه کننده شکر خام در قالب یک مجموعه، نوید بخش روزهای بهتری برای مجموعه شرکتهای قندی توسعه صنایع بهشهر می باشد.

7- شرکتهای شوینده

طی سال 1389 رقابت شدیدی بین تولید کنندگان مواد شوینده و بهداشتی بویژه از طریق اعطای تخفیفات در جریان بود که این امر همراه با سیاست تثبیت نرخ توسط دولت، علیرغم رشد بهای تمام شده تولیدات، شرایط را برای حفظ یا افزایش سهم بازار با دشواری مواجه می ساخت. لذا شرکتهای شوینده توسعه صنایع بهشهر در سال 1389 برای مهار آثار فوق تدابیری از جمله بازنگری و بهبود ترکیب فروش، بهبود فرمولاسیون محصولات، نظارت موثر بر موقعیت بازار و تعامل با توزیع کننده و ایجاد برندهای جدید را مورد توجه قرار داد. همچنین شرکت به این نتیجه رسید که می بایست بین تخفیفات اعطایی و حاشیه سود تناسب برقرار نماید بگونه ای که حفظ سهم بازار منجر به از دست دادن سود دهی و مشکلات مالی برای مجموعه نگردد. نتیجه این اقدامات منجر به آن شد که علیرغم عدم تغییر در میزان فروش، سود عملیاتی تلفیقی گروه در مقایسه با سال قبل به میزان 28 درصد افزایش یابد.

ب- شناسایی موقعیت های مناسب سرمایه گذاری در بازار و اصلاح ساختار سرمایه گذاری ها

1) سرمایه گذاری های جدید انجام شده

سرمایه گذاری های جدید بالغ بر 139 میلیارد ريال بوده است

2) افزایش سرمایه یا علی الحسابهای پرداختی از این بابت در شرکتهای سرمایه پذیر

شرکت بر اساس سیاست خود در راستای حفظ نفوذ و کنترل بر شرکتهای سرمایه پذیر و نیز افزایش توان بالقوه سودآوری، نسبت به مشارکت در افزایش سرمایه شرکتهای سرمایه پذیر از محل مطالبات جمعاً به مبلغ 126 میلیاردريال اقدام نموده است.

3) سرمایه گذاری های واگذار شده

شرکت طی سال 1389 اقدام به واگذاری جمعاً 69 میلیارد ريال از سرمایه گذاری های کوتاه مدت خود به قیمت 78 میلیارد ريال نمود که سودی بالغ بر 9 میلیارد ريال از این بابت عاید شرکت گردید.

ج - تمرکز بر سود عملیاتی در راستای کسب سود پایدار

شرکت در راستای ایجاد سودآوری پایدار، تمرکز اصلی خود را بر سود آوری ناشی از سرمایه گذاری ها قرار داده است. روند صورت های مالی سالهای اخیر شرکت نشان دهنده آنست که سود حاصل از سرمایه گذاری (بدون عایدات ناشی از فروش سرمایه گذاری ها) از رشد مناسبی برخوردار بوده و با تکمیل و به انجام رسیدن سرمایه گذاری های جدید بهبود خواهد یافت. روند رشد سود عملیاتی شرکت (سهم توسعه از سود تقسیمی شرکتهای سرمایه پذیر) بر حسب میلیارد ريال به شرح زیر می باشد.


د- اصلاح ساختار تأمین مالی

شرکت طی سالهای اخیر، بدلیل حجم بالای سرمایه گذاری های انجام شده، اقدام به اخذ تسهیلات و ایجاد تعهدات نموده بود که این امر تحمیل هزینه های مالی قابل توجه ای را در پی داشت. طی سال 1387 الی 1389 در راستای بهبود وضعیت مالی فعلی و آتی، اصلاح ساختار تأمین مالی بطور جدی در دستور کار مدیریت شرکت قرار گرفت. بر این اساس ضمن حفظ تسهیلات ارزان قیمت، متعاقباً نسبت به تسویه تسهیلات گران قیمت و تعهدات اقدام شد. در همین راستا جمع تسهیلات و حسابها و اسناد پرداختنی شرکت از مبلغ 776 میلیارد ريال در پایان سال 88 به مبلغ 570 میلیارد ريال (معادل 27 درصد) کاهش یافته است.

ه- وصول مطالبات

طی سال 1389 بخش عمده ای از مطالبات شرکت از شرکتهای سرمایه پذیر که عمدتاً مربوط به سهم سود از عملکرد شرکتهای سرمایه پذیر بوده است به حیطه وصول درآمد و یا بعنوان آورده صرف افزایش سرمایه در برخی از شرکتهای سرمایه پذیر گردید. ضمناً شرکت همچنان پیگیر وصول مطالبات معوق از سازمان امور مالیاتی شرکت از بابت اضافه پرداختهای مالیاتی سنوات 1375 الی 1379 می باشد.

و- مدیریت هزینه های شرکت

با توجه به تمهیدات انجام گرفته طی سال 1389 هزینه های اداری و تشکیلاتی شرکت در سال 89 نسبت به سال 1388 نه تنها افزایش نداشته بلکه با کاهش روبرو بوده است.

نتیجه:

اقدامات اشاره شده فوق، منجر به دستیابی به سود خالص 771 میلیارد ریالی در سال 1389 گردید که در مقایسه با سال قبل 21 درصد افزایش نشان میدهد.


برنامه های آینده شرکت

1. برنامه ریزی راهبردی و ترسیم چشم اندار آتی شرکت: شامل افزایش بهره وری و بازده داراییها، تکمیل زنجیره های صنعت توزیع و مدیریت برند و ارتقاء سطح انگیزه ها

2. اهتمام به توسعه تواناییهای مدیریتی در مجموعه از طریق انتقال تجارب، دوره های هدفمند در حوزه های برنامه ریزی کلان و عملیاتی شرکتهای مجموعه

3. حضور موثر در بازار سرمایه و تمرکز بر سرمایه گذاری در صنایع دارای مزیت نسبی

4. جابجایی سرمایه گذاری ها و تأمین مالی سرمایه گذاری های جدید از طریق عواید حاصل از واگذاری برخی سرمایه گذاری های موجود در راستای دستیابی به صنایع دارای مزیت نسبی و تأمین کسری منابع از طریق اخذ تسهیلات ارزان قیمت از سیستم بانکی

* برآورد در آمد هر سهم شرکت توسعه صنایع بهشهر (سهامی عام) برای سال مالی 1390 بر اساس آخرین برآوردها که به سازمان بورس اوراق بهادار تهران نیز اعلام گردیده است به شرح زیر می باشد.



آدرس لینک سایت شرکت:

http://www.bidc.ir/Fa/


اشتراک گذاری :
ارسال نظر