بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۵
در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی شد :

بورس در ماه رمضان روال سنتی خود را در پیش می گیرد

برخی از سهم هایی که پی بر ای پایینی دارند و بازار با شک و شبهه با آنها برخورد می کند ، مثل سهم شرکت لیزینگ رایان سایپا که سود خود را برای سال مالی جاری واقع بینانه اعلام کرده و پیش از این هم به صورت تدریجی سود خود را تعدیل داده ، برای سرمایه گذاری در بلند مدت جزو انتخاب های برتر به شمار می رود .
کد خبر : ۵۱۷۷۱

بازار سهام پنجمین ماه سال 90 را با روندی مثبت آغاز کرد و در سه روز ابتدایی هفته جاری با شیبی صعودی به حرکت خود ادامه داد . البته در روز گذشته شاهد بودیم که خبری از آن روند در بازار نبوده و رونق سه روز اخیر در آن دیده نمی شد .

نکته حایز اهمیت در شرایط فعلی بازار این است که طی هفته آتی ماه مبارک رمضان آغاز می شود و طبق فرآیند سنتی بازار سهام در این مقطع ، بورس با رکود معاملات همراه می شود .

به گزارش بورس نیوز در این بین برخی از کارشناسان و صاحبنظران بر این امر اعتقاد دارند که با افتی که بازار طی سه ماه اخیر با آن مواجه بود ، در حال حاضر بورس به مرحله ای رسیده که باید رشد خود را از سر بگیرد .البته نمی توان رونق اواخر سال گذشته و همچنین اوایل سال جاری را شاهد بود ، اما این رشد در روندی متعادل تر می تواند صورت گیرد .

از طرفی ، دیگر کارشناسان و فعالان بورس معتقدند طی ماه رمضان سال جاری نیز رکود هر ساله اتفاق می افتد و به نوعی روند سه روز اخیر نمی تواند ماندگار باشد .

مهدی افشار اعلم ، کارشناس بازار سرمایه نظر خود را در این رابطه اینگونه بیان کرد : با توجه به شرایطی که در بازار وجود دارد و عمقی را که در بازار شاهد آن هستیم ، به نظر نمی آید که روند مثبت خیلی ماندگار و با ثبات باشد . چرا که بازار با عمق زیاد به سمت بالا حرکت نکرده و این روند ، هیجانی به نظر می رسد.

وی با اشاره به نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان و نظر به اینکه اخبار مثبت آنچنانی که بتواند بر بازار تأثیر عمیق داشته باشد ، وجود ندارد گفت : اطلاعات موجود در بورس به اندازه ای نیست که بتواند موجب توسعه بازار شود و عمق آن را افزایش دهد . با این شرایط مدیران بازار می توانند از لحاظ روانی و توسط چند سهم بزرگ همچون مخابرات و فولاد مبارکه شاخص کل بازار سهام را مثبت نگه دارند .

این کارشناس بازار سرمایه با اذعان به اینکه روند کاهشی برای ماه مبارک رمضان متصور نیست ، گفت : بازار در این مقطع از زمان ، با رکود همراه می شود و احتمال ضعیفی وجود دارد که این ماه بر خلاف سال های گذشته پر رونق باشد .

وی وجود ابهام در مسایل سیاسی و اقتصادی کشور را از دلایلی عنوان کرد که موجب می شود تا نتوان عمق زیادی را در حجم و ارزش معاملات بازار سهام شاهد بود خاطر نشان کرد : در پایان سال جاری انتخابات مجلس شورای اسلامی را هم در پیش رو است و از طرفی مسایل و ابهامات زیادی نیز در بورس وجود دارد که آثاری منفی بر بازار خواهد داشت ، از اینرو می توان متصور بود که رشد بازارهای موازی بورس نیز افزایش نیابد .

وی در خصوص بازار مسکن تصریح کرد : با توجه به اینکه قیمت های مصالح ساخت مسکن مخصوصاً آن بخش که با انرژی سر و کار دارند ، با تغییراتی همراه شده اند و نیز تورم پولی که در سال جاری با آن دست و پنجه نرم می کنیم ، این احتمال وجود دارد که تحرکی در بازار مسکن ایجاد شود .

نکته حایز اهمیت این است که بودجه سال 90 کل کشور نیز در پایان اردیبهشت ماه سال جاری مورد تصویب قرار گرفت و در تیر ماه ابلاغ شد . به همین دلیل مبالغ این بودجه به صورت کامل به سازمانها و محل های تعیین شده پرداخت نشده است . این بودجه با تورم شدیدی که در بخش اجرای پروژه های عمرانی همراه است می تواند این تحرک را در پایان سال در بازار مسکن ایجاد کند .

افشار اعلم سهم ها و صنایع ارزنده برای سرمایه گذاری را با شرایط فعلی بورس اینگونه عنوان کرد : واضح است که سهام گروه معدنی و سنگ آهنی و به ویژه سهام شرکت سنگ آهن گل گهر می توانند گزینه های مناسبی برای سرمایه گذاری باشند.

همچنین برخی از سهم هایی که پی بر ای پایینی دارند و بازار با شک و شبهه با آنها برخورد می کند ، مثل سهم شرکت لیزینگ رایان سایپا که سود خود را برای سال مالی جاری واقع بینانه اعلام کرده و پیش از این هم به صورت تدریجی سود خود را تعدیل داده ، برای سرمایه گذاری در بلند مدت جزو انتخاب های برتر به شمار می رود .

وی در پایان سخنان خود در رابطه با نحوه حرکت شاخص نیز گفت : بعید به نظر می رسد که با وجود نقاط مبهم در اقتصاد و سیاست کشور ، شاخص بتواند از الگوهای قبلی خود در مرز 26 هزار واحد عبور کند . چرا که لزوم دستیابی نماگر بازار سهام به رکوردهای جدید ، ایجاد ثبات و آرامش در همه موارد یاد شده است .

اشتراک گذاری :
ارسال نظر