بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۴
وقایع الاتفاقیه از زبان آمار و ارقام

نگاهی به فصل مجامع امسال و سودهای تقسیمی

در فصل مجامع امسال شرکت های ملی سرب و روی ، توسعه صنایع بهشهر ، سیمان غرب و گسترش سرمایه گذاری ایرانیان به ترتیب در حالیکه بازدهی بیش از 22 ، 19 ، 18 و 17 درصدی را با احتساب سود تقسیمی سالیانه برای سهامداران خود به ارمغان آوردند به عنوان بیشترین سهم های پربازده بازار سهام نیز معرفی شدند.
کد خبر : ۵۱۸۶۲

بورس اوراق بهادار تهران فصل مجامع شرکت ها و صنایع دارای سال مالی منتهی به اسفند ماه 89 را در حالی به پایان رسانید که برخلاف سال گذشته از محصول قابل برداشت چندانی برای سرمایه گذاران برخوردار نبود .

بنابر گزارش بورس نیوز شاخص کل بازدهی نقدی و قیمت بورس تهران طی 20 روز معاملاتی در تیر ماه سال جاری در مجموع 2.26 درصد بازدهی منفی را بر جای گذاشت و این در حالی بود که در مقایسه با سال قبل ، شاخص کل بازدهی مثبت 7.5 درصدی را به نمایش گذاشته بود .

طی ماه اخیر تا تاریخ 25 تیر ماه بیش از 65 شرکت بورسی مجامع عادی سالیانه خود را برگزار کردند که در این بین شرکت های قند اصفهان ، ملی صنایع مس ایران و سیمان کردستان به ترتیب با تقسیم سود نقدی 240 ، 225 و 210 تومانی میان سهامداران ، بالاترین رتبه سود تقسیمی در فصل محامع را به خود اختصاص دادند .

آمار فوق نشان می دهنددر دوره مذکور 12 شرکت بورسی از جمله آهنگری تراکتورسازی ، فولاد کاویان ، مهرکام پارس ، تراکتور سازی ایران ، لیزینگ خودرو غدیر ، سایپا آذین ، تولیدی ایران تایر ، صنایع بسته بندی ایران ، پارس الکتریک ، مهندسی تکنوتار ، آلومراد و صنایع ریخته گری ایران با تصویب عدم تقسیم سود نقدی در مجمع ، سهامداران خود را با دستان خالی روانه خانه ها کرده اند.

در عین حال از ابتدای سال جاری تا قبل یک هفته پایانی تیرماه ، در مجموع هفت هزار و 997 میلیارد و 270 میلیون تومان سود نقدی در مجمع عادی سالیانه 200شرکت بورسی تقسیم شد که از میانگین 86 درصدی میزان سود تقسیمی نسبت به درآمد واقعی تحقق یافته آنها در کل مجامع برگزار شده حکایت داشت .

در این میان صنعت محصولات کاغذی با تحقق درآمد واقعی 356 میلیون و 300 هزار تومانی ، تقسیم 860 درصدی سود نقدی در مجمع سالیانه سهامداران سه شرکت زیر مجموعه خود را به نمایش گذاشت بطوریکه سهامداران این شرکت ها تقسیم سه میلیارد و 65 میلیون و 500 هزار تومان سود نقدی را از آن خود کردند .

گفتنی است صنعت مخابرات تنها از سوی یک نماینده خود با تحقق دو هزار و 22 میلیارد و 110میلیون و 700 هزار تومان درآمد واقعی ، صنعت فلزات اساسی به همراه 16 نماینده با تحقق یک هزار و 862 میلیارد و 792 میلیون و 600 هزار تومان درآمد واقعی و صنعت استخراج کانه های فلزی با برخورداری از شش شرکت و دستیابی به درآمد واقعی 937 میلیارد و 391 میلیون و 700 هزار تومانی ؛ رتبه های اول تا سوم بیشترین درآمدهای کسب شده در دوره مالی 89 را به خود اختصاص دادند و در عین حال به ترتیب 98 ، 91 و 87 درصد از آنرا در مجمع اخیر میان سهامداران تقسیم کردند.

بنابر آمار مربوط به سود تقسیمی و درآمد واقعی شرکت هایی که از ابتدای سال 90 تا 25 تیرماه جاری مجامع سالیانه خود برگزار کرده اند به میزان 9 هزار و 314 میلیارد و 431 میلیون تومان درآمد در عملکرد واقعی منتهی به سال مالی اخیر آنها محقق شده است.

در بازار سهام نیز در حالی متوسط قیمت به درآمدی کل بازار سهام تا قبل از هفته پایانی تیر ماه در حدود 7.6مرتبه اعلام شد که صنایع محصولات شیمیایی ، استخراج ، نفت و گاز ، قند و شکر ، خدمات فنی و مهندسی ، محصولات کاغذی ، مواد محصولات دارویی ، سایر محصولات کانی غیر فلزی ، محصولات غدایی بجز قند و شکر ، بانک ها و موسسات اعتباری ، سیمان ، لاستیک و پلاستیک ، انبوه سازی املاک ، خودرو و ساخت قطعات و سایر واسطه گری های مالی با پی بر ای بین 7.2 تا 4.2 مرتبه ای نسبت هایی کمتر از میانگین کل بازار سهام را به خود اختصاص دادند .

افزون بر این نسبت انتظار از عایدات آتی شرکت های چند رشته ای صنعتی ، استخراج زغال سنگ ، رایانه ، فرآورده های نفتی و هسته ای ، ماشین آلات و تجهیزات ، ماشین آلات دستگاههای برقی ، استخراج سایر معادن ، بیمه و صندوق بازنشستگی ، مخابرات ، ساخت محصولات فلزی ، استخراج کانه های فلزی ، فلزات اساسی و پیمانکاری صنعتی در محدوده 7.7 تا 15.13 مرتبه ای بود که بیشترین رشد نسبت به پی بر ای کل بازار سهام را از آن خود کردند.

بیشترین تعدیل های مثبت رخ داده طی تیرماه در بودجه سال مالی 90 نسبت به ماه قبل از آن نیز شامل 24 شرکت حاضر در صنایع فلزات اساسی با 225 میلیارد و 900 میلیون تومان ، 8 شرکت حاضر در صنعت استخراج کانه های فلزی با 64 میلیارد و 900 میلیون تومان ، 27 شرکت حاضر در صنعت محصولات شیمیایی با 38 میلیارد و 700 میلیون تومان رشد نسبت به کل سود پیش بینی شده آنها بود و در عین حال طی دوره مذکور بالاترین تعدیل های منفی سود پیش بینی شده نیز به 4 نماینده حاضر در صنعت بیمه و صندوق بازنشستگی با کاهش بیش از 19 میلیارد تومانی ، شش شرکت حاضر در صنعت فرآورده های نفتی و سوخت هسته ای با افت 12 میلیارد تومانی و چهار شرکت حاضر در صنعت سایر واسطه گری های مالی با ریزش 5 میلیارد و یکصد میلیون تومانی اختصاص داشت و این در حالی است که طی دوره فوق در مجموع پیش بینی بودجه 324 شرکت حاضر در صنایع مختلف بورس از رشد 316 میلیارد و 600 میلیون تومانی برخوردار بود .

طی تیر ماه امسال در میان نماگرهای مختلف بازار سرمایه ، شاخص سه صنعت رایانه ، کانه های فلزی و وسایل ارتباطی به ترتیب با 3 ، 2 و 1 درصد رشد بیشترین تغییرات مثبت رخ داده بر سهام شرکت های زیر مجموعه خود را لمس نمودند . این در حالی بود که طی همین مدت در سال گذشته سه صنعت زغال سنگ ، سیمان و سرمایه گذاری ها جایگاههای مذکور را به خود اختصاص داده بودند .

گفتنی است در ماه اخیر سه شرکت سرمایه گذاری خوارزمی ، سرمایه گذاری غدیر و بانک الکترونیکی آرین به عنوان برترین سهم های نقد شونده در بازار سرمایه معرفی شدند . شرکتهای پتروشیمی پردیس ، شهرسازی و خانه سازی باغمیشه ، ارتباطات سیار ، بانک پارسیان ، خدمات انفورماتیک ، چادر ملو و معادن روی ایران نیز به ترتیب جایگاههای چهارم تا دهم نقدشونده ترین سهم ها به دلیل گردش و حجم مناسب معاملات صورت گرفته در نمادهای خود قرار گرفتند.

گفتنی است در فصل مجامع امسال شرکت های ملی سرب و روی ، توسعه صنایع بهشهر ، سیمان غرب و گسترش سرمایه گذاری ایرانیان به ترتیب در حالیکه بازدهی بیش از 22 ، 19 ، 18 و 17 درصدی را با احتساب سود تقسیمی سالیانه برای سهامداران خود به ارمغان آوردند به عنوان بیشترین سهم های پربازده بازار سهام نیز معرفی شدند.

در تیرماه سال گذشته شرکت های زامیاد و پتروشیمی خارک با بازدهی های حدود 30 و 29 درصدی جایگاه پربازده ترین سهم ها را از آن خود کرده بودند.

بدترین بازدهی ها نیز در نماد شرکت هایی از جمله سرمایه گذاری پتروشیمی ، پتروشیمی شازند و فولاد آلیاژی یزد به ترتیب با افت 24 ، 20 و 17 درصدی بازدهی های سرمایه گذاران صورت پذیرفت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر