بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۱۸
کد خبر : ۵۲۱۳۸

ایسنا: آيت‌الله جوادي آملي گفت: نظام پر بركت جمهوري اسلامي هم براي داخل و هم براي خارج، مائده‌اي الهي بود و هست و خدمات فراواني ارائه كرده است.

اين استاد حوزه در ديدار سيد محمد حسيني ـ وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي ـ تصريح كرد: انتظار آن است كه اين خدمات بيشتر باشد چرا که وقتي جهان اسلام، خاوردور و نزديك قيام كرد و لبيك گفت مهماندار بايد مهمان‌هاي خود را بپذيرد.

وي ادامه داد: به لطف الهي صداي انقلاب اسلامي به بسياري از مناطق دور و نزديك مخصوصا خاورميانه رسيد و مردم به آن صدا لبيک گفتند اما طاغيان داخلي و خارجي آنها اين لبيك را سركوب مي‌كنند.

جوادي آملي افزود: تنها جايي كه به آن اميد است تا به اين قيام مردمي پاسخ مثبت دهد، ايران اسلامي است و اگر خداي ناكرده حرف خود را از ياد ببريم و اين جمهوري اسلامي را جمهوري ايراني بگوييم، نه تنها به قيام مردم كمك نكرديم بلكه خودمان هم گرفتار قعود شده‌ايم.

اين استاد حوزه اظهار كرد: اگر خداي ناكرده بگوييم مكتب ايراني، نه تنها صداي مردم را پاسخ نداده‌ايم بلكه خودمان را هم خفه كرده‌ايم. نه از مكتب ايراني كاري ساخته است نه از جمهوري ايراني كاري برمي‌آيد. نشانش آن است كه در جنگ جهاني اول، ايران و ايراني بودند اما جز شكست چيز ديگري نصيب ما نشد.

وي يادآور شد: در جنگ جهاني دوم، ايران و ايراني بودند اما جز تسليم چيز ديگري نبود. در كودتاي ننگين 28 مرداد ايران و ايراني بودند و جز شكست چيز ديگري نبود. اگر زمين، خاك ، شهر و روستا خواستند، اينها تقديم كردند و اگر گاز و نفت خواستند، اينها تقديم كردند و اگر استقلال را گرفتند و بردگي آوردند اينها تقديم كردند. اگر آزادي را گرفتند و عبوديت آوردند، اينها تمكين كردند، اگر تدين را گرفتند و تمدن كاذب آوردند اينها تمكين كردند. اينها همه محصول تلخ حنظل جمهوري ايراني و حنظل مكتب ايراني است.

جوادي آملي خاطرنشان كرد: وقتي سخن از اسلام، جمهوري اسلامي و قيام روحانيت و مردم مسلمان و متدين ايران اسلامي، مسجد و مراجع تقليد به رهبري وجود مبارك امام راحل (ره) بود، نه خطر جنگ جهاني اول ايران را تهديد كرد و نه خطر جنگ جهاني دوم. نه خطر كودتاي ننگين 28 مرداد و نه خطرهاي ديگر نتوانستند ما را تهديد کنند. با اينكه در زمان جنگ جهاني اول و دوم ابرقدرتي كه بتواند همه جا را فراگير كند، نبود و قدرت‌هاي مقطعي وجود داشتند كه درگير اما اينجا دو ابر قدرت بود؛ يكي خودبه‌خود متلاشي شد، ديگري هم ان‌شاءالله اميدواريم متلاشي بشود.

اين استاد حوزه تصريح كرد: بايد اين اصل را حفظ بكنيم. وقتي اصل را حفظ كرديم، هم به قيام مردم پاسخ داده‌ايم، چون خودمان قائم هستيم و هم صداي مردم را شنيده‌ايم چون خودمان پرصدا هستيم.

وي يادآور شد: اگر در جمهوري اسلامي جريان جمهوريت و اسلاميت را جدا كردند ديگر نه جمهوريت مي‌ماند، نه اسلاميت. جمهوريت و اسلاميت مثل نفس و بدن است. اگر ما جامعه‌شناسي‌مان جامعه‌شناسي قرآني باشد نه جامعه‌شناسي ديگري، براي جامعه حقيقتي بايد قائل باشيم. اگر جامعه، جامعه اسلامي شد، جمهوري اسلامي شد، بدن را جمهور تامين مي‌كند و روح را اسلام تامين خواهد کرد.

وي گفت: رابطه جمهوريت و اسلاميت رابطه تفاهم نيست، هماهنگي نيست كه دو چيز با هم قراردادي را امضا بكنند، رابطه دوستي نيست. اگر واقعا جمهوري اسلامي است، رابطه جمهوريت و اسلاميت رابطه روح و بدن است. اگر اين حقيقت را باور نكرديم، نه جمهوريت مي‌ماند، نه اسلاميت باقي خواهد ماند.

جوادي آملي خاطرنشان كرد: اسلام به اين جمهوريت معنا مي‌بخشد، حيات مي‌بخشد، زنده است و وقتي زنده بود، كارآمد است.

اين مفسر قرآن كريم اظهار كرد: حال كه رابطه جمهوريت و اسلاميت رابطه روح و معنا بود روح و معنا پيوند عميقي دارند كه تعاملشان طبيعي است، چه انسان بخواهد چه نخواهد. اگر جمهوريت آسيب ببيند اسلام نمي‌تواند خودش را درست عرضه كند، يعني شناخته نمي‌شود و اسلام اگر آسيب ببيند، جمهوريت نمي‌تواند پويا و ماندني باشد.

جوادي آملي اضافه کرد: همان طور كه آثار روح در بدن است و ظهور مي‌كند و اثر بدن در روح ظهور مي‌كند، جريان اسلام و جمهوريت و جريان مردم و مسئولان نيز همين طور است.

وي افزود: مسئولان كه رهبران فكري و اسلامي جامعه هستند به منزله قواي فكري يك بدن هستند، يعني به منزله چشم و گوشند، به منزله عقل و هوشند، به منزله فطرت و فكرند كه بدن را اداره مي‌كنند.

جوادي آملي تصريح كرد: در جريان رابطه روح و بدن، هر رازي كه در روح پيدا باشد بدن عكس‌العمل نشان مي‌دهد. اگر گفتند ظاهر مردم، باطن مسئولان است، بر اساس اين تحليل است. اگر جمهوريت و اسلاميت بر اساس تحليل دقيق عميق فلسفي، رابطه روح و بدن است، ظاهر مردم، باطن مسئولان است. اگر شما بخواهيد مسئولي را در جامعه بشناسيد، مردم را نگاه کنيد.

اين استاد حوزه گفت: ما اگر خواستيم جامعه را اصلاح كنيم، اولا جامعه را بايد بفهميم، بعد پي ببريم كه اين جمهور كه فاسد شد براي اين بود كه اسلام را بد معرفي كردند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر