بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۵۴
کد خبر : ۵۲۱۷۱

ه گزارش خبرگزاری مهر، در جوابیه ارسالی شرکت خودروسازی سایپا آمده است: بعد از برگزاری موفق مجمع عمومی عادی سالیانه سایپا که با دستاوردهای بسیاری همراه بوده است، بعضی خبرگزاریها و سایتها به موضوعات فوق پرداخته اند.

بدیهی است ترازنامه هر شرکتی دارای دو ستون است، سمت راست ترازنامه، شامل ارقام دارایی و سمت چپ ترازنامه شامل ارقام بدهی به علاوه سرمایه، اندوخته قانونی و سود انباشته ( و به اصطلاح حقوق صاحبان سهام)، پرداختن به مبلغ بدهی به تنهایی بی مفهوم است و تحلیل صورتهای مالی همراه با سایر شاخص ها معنی دار خواهد بود.

مشخصا در مورد بدهی ها، بهترین نسبت حقوق صاحبان به داراییهای شرکتهای بورسی در تابلو اصلی 30 درصد اعلام شده است ( به عبارتی بالاترین حد نسبت بدهی به داراییها 70 درصد می باشد) که متاسفانه اغلب شرکتهای تابلو اصلی بورس هنوز به نسبت مذکور دست نیافته اند.

لیکن در شرکت سایپا نسبت یاد شده بالغ بر 36 درصد است( نسبت بدهی حدود 64 درصد) و شرایط بسیار مطلوبی دارد. این نسبت در اغلب شرکت های بورسی حتی کمتر از 20 درصد است( نسبت بدهی به داراییها بیش از 80 درصد است) و در برخی خودروسازان بورسی کمتر از 15 درصد می باشد . ( نسبت بدهی به داراییها بیش از 85 درصد می باشد)

در مورد میزان سود، ذکر این نکته ضروری است که در شرکتهایی همانند سایپا که به صورت هلدینگی اداره می شوند مبنای گزارش بازرس قانونی، صورتهای مالی تلفیقی است و گزارش مورد قبول سازمان بورس و تصمیم گیری مجامع نیز بر اساس گزارش مالی تلفیقی است.

بر مبنای گزارش تلفیقی گروه سایپا، سود خالص سال جاری 6862 میلیارد ریال و سود انباشته قابل تقسیم بالغ بر 7069 میلیارد ریال بوده است. یعنی 679 ریال برای هر سهم، به عبارت دیگر استناد برخی سایتها صرفا به سود سال جاری 3600 میلیاردی شرکت اصلی اشتباه محض است. زیرا با پرداخت سود 500 ریال برای هر سهم، کل سود پرداختی بالغ بر 5200 میلیارد ریال می گردد و مابقی سود قابل تقسیم یعنی 1869 میلیارد ریال به صورت سود انباشته در شرکت باقی می اند.

در واقع در مجمع سال جاری از 7069 میلیارد ریال سود قابل تقسیم مبلغ 5200 میلیارد ریال می باشد که این مبلغ به ازای هر سهم از سود قابل تقسیم 679 ریال مبلغ 500 ریال بابت هر سهم تقسیم شد.

در مجموع سود سال 89 گروه سایپا نسبت به سال 88 از رشد 6 درصدی نیز برخوردار بوده است و تغییر سیاست تقسیم سود در شرکت های سرمایه پذیر در سال جاری از ویژگی های اصلی گزارشگری صورتهای مالی اصلی و صورتهای مالی تلفیقی سایپا بوده و این امر سبب گردید فاصله سود انباشته شرکت اصلی و گزارش تلفیقی به میزان قابل توجهی کاهش یابد و نهایتا سود قابل تقسیم در هر دو حالت به هم نزدیک شوند در حالی که اکثر شرکتهای هلدینگی فعال کشور همچنان با مشکل تفاوت فاحش سود قابل تقسیم شرکت اصلی و سود قابل تقسیم تلفیقی مواجه هستند."

مستندات مهر

خبرگزاری مهر ضمن آرزوی موفقیت برای مدیران صنعت خودروی کشور به خصوص شرکت خودروسازی سایپا، انتشار گزارشهای مستند از این صنعت را وظیفه رسانه‌ای خودمی داند. مستندات مهر به شرح ذیل است:

در سه تصویر بالا، بخشهایی که با کادر مشخص شده، مربوط به گزارشهای مهر است؛ ازبدهی 3380 میلیارد تومانی سایپا گرفته تا کاهش سود خالص 258 میلیارد تومان و پاداش 330 میلیون تومانی هیئت مدیره این شرکت.

اما گزارشهای مهر چه بودند؟

خبرگزاری مهر چهار مردادماه گزارش داد: سود خالص شرکت خودروسازی سایپا در سال 89 نسبت به سال 88 بیش از 258 میلیارد تومان کاهش یافته، ضمن اینکه پاداش مصوب هیئت مدیره این شرکت 330 میلیون تومان گزارش شده است.

گزارشهای آماری تهیه شده نشان می دهد که سود خالص شرکت خودروسازی سایپا در سال 89 به بیش از 360 میلیارد تومان رسیده، این در حالی است که این رقم در سال 88 بیش از 618 میلیارد تومان بوده است.

پاداش مصوب هیئت مدیره سایپا از 300 میلیون تومان سال 88به 330 میلیون تومان در سال 89 افزایش یافته است. در حال حاضر هیئت مدیره سایپا پنج عضو دارد.

در همین حال، پنجم مردادماه گزارش شد: بدهی شرکت خودروسازی سایپا در سال 89 با افزایش 908 میلیارد تومانی به 3380 میلیارد تومان رسید.

گزارشهای آماری تهیه شده نشان می دهد که کل بدهی سایپا در سال 89 به بیش از 33 هزار و 796 میلیارد ریال رسید، این در حالی است که این میزان بدهی در سال 88 بیش از 24 هزار و 719 میلیارد ریال بود.

از کل بدهیهای سایپا در سال 89 بیش از 31 هزار و 506 میلیارد ریال به بدهیهای جاری این شرکت مربوط می شود.

این گزارش حاکی از آن است که دارایی سایپا از بیش از 45 هزار و 562 میلیارد ریال سال 88 به 53 هزار و 44 میلیارد ریال در سال 89 افزایش یافته است، البته دارایی جاری سایپا در سال 89 بیش از 22 هزار و 122 میلیارد ریال بوده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر