بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۴۰
وی رفتار های نامناسب حقوقی ها و صندوق های سرمایه گذاری را مهمترین عامل در تشدید ریزش های بازار برشمرد و گفت : متاسفانه حقوقی ها و صندوق های سرمایه گذاری در بازار منفی رفتار مناسبی از خود نشان نداده و باعث تشدید اوضاع منفی بازار می شوند و باید برای جلوگیری از این شرایط چاره ای اندیشیده شود
کد خبر : ۵۲۲۷۰

بازار سهام دو روز ابتدایی هفته جاری روندی منفی در پیش گرفت و می توان این روند را ناشی از بحران های جهانی، ریزش قیمت های فلزات و کاهش قیمت های نفت در پی کاهش رتبه اعتباری آمریکا دانست که بورس تهران را متأثر از خود نزولی کرده است.

پیمان انگشتری، کارشناس بازار سرمایه با بیان این مطلب در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد: با توجه به تعطیلی بازارهای جهانی طی دو روز گذشته، نحوه نشان دادن واکنش به مسایل اقتصادی آمریکا پس از آغاز به کار بازارهای جهانی در روز جاری در چگونگی حرکت شاخص های بورس دنیا از جمله بورس تهران اثر گذار است.

البته با توجه به وضعیت جهانی و کاهش رتبه اعتباری آمریکا، پیش بینی می شود روند نزولی تداوم داشته باشد.

از سوی دیگر کشور چین با توجه به طلبی که از آمریکا دارد و با در نظر گرفتن ذخایر مالی آن کشور بر اساس ارز دلار به نظر می رسد از ارزش دلار و یورو حمایت کند.

اما باید توجه داشت که با حمایت این کشور از این دو ارز، در کوتاه مدت روند همچنان منفی خواهد بود. چرا که با توجه به حجم معاملات فعلی، اعتمادی که طی دو الی سه ماه گذشته در بازار از بین رفته به راحتی به بازار بر نمی گردد.

وی همچنین از احتمال ریزش قیمت های سهام برخی شرکت ها سخن گفت و افزود: پیش بینی می شود به صورت مقطعی قیمت برخی سهم ها افت داشته باشد تا به قیمت های جذاب تری دست پیدا کرده و پس از آن راه خود را در پیش بگیرد.

این فعال بازار سرمایه اثرات حمایتی چین از دلار و یورو را تنها مربوط به جنبه روانی حاکم به بورس تهران عنوان کرد و گفت: از بین رفتن اثرات روانی این موضوع زمانی اتفاق می افتد که برای مثال قیمت های مس از مرز 9 هزار دلار ، روی از دو هزار دلار و نفت از حدود 80 دلار پایین تر نیاید.

ریزش دو روز اخیر بازار نیز به همین دلایل بوده و دلیل خاص دیگری در این نزول وجود ندارد. چرا که اوضاع سیاسی کشور دیگر تنش های دو ماه قبل را ندارد و در حالت ثبات به سر می برد. به همین دلیل می توان افت اخیر را صرفا ناشی از جو روانی به وجود آمده از ریزش های بازارهای بین المللی در پی کاهش رتبه اعتباری آمریکا دانست.

پیمان انگشتری در خصوص عملکرد فرابورس در شرایط فعلی و ارایه نماد و پذیره نویسی و انتشار اوراق مشارکت جدید به صورت روزانه اظهار داشت: در حال حاضر فرابورس حجم قابل قبولی از سرمایه موجود را جذب خود کرده و یکی از دلایلی که بورس به عنوان اولین بازار متاثر شده، عملکرد روشن فرابورس و دامنه نوسان جذاب آن است.

اتفاقات اخیر در فرابورس و عرضه های جدید این بازار توانسته در جذب حجمی مناسب از نقدینگی عمل کند. البته این بازار نیز تحت تأثیر بازارهای جهانی قرار گرفته است.

وی رفتار های نامناسب حقوقی ها و صندوق های سرمایه گذاری را مهمترین عامل در تشدید ریزش های بازار برشمرد و گفت : متاسفانه حقوقی ها و صندوق های سرمایه گذاری در بازار منفی رفتار مناسبی از خود نشان نداده و باعث تشدید اوضاع منفی بازار می شوند و باید برای جلوگیری از این شرایط چاره ای اندیشیده شود.

این کارشناس بازار سرمایه حذف ضمانت سود از صندوق های سرمایه گذاری را یکی از این اقدامات موثر عنوان کرد و افزود: در شرایط نزولی بازار به دلیل آنکه هجوم سهامداران برای ابطال واحد های سرمایه گذاری افزایش می یابد، صندوق هایی که تضمین سود ارایه کرده اند برای جلوگیری از کاهش حاشیه سود شروع به عرضه سهام پرتفوی خود می نمایند که آثار منفی آن بر بازار خیلی بالا است. حذف تضمین سود برای صندوق ها فشار را از صندوق ها و شرکت های کارگزاری بر می دارد و سعی بر این می شود که خرید و فروش ها براساس تحلیل صورت گرفته و بار روانی ناشی از نحوه رفتار صندوق ها از بازار کم می شود.

وی در خاتمه گروه بانکی، لیزینگ و واسطه گری های مالی را به عنوان جذاب ترین سهم ها در شرایط حال حاضر مطرح کرد و با اشاره به اینکه شاخص تا پایان سال 90، جای رشد تا 30 هزار واحد را دارد، در رابطه با روند بورس تا پایان سال جاری گفت: روند آتی بورس به چگونگی وضعیت بازارهای موازی بستگی دارد و اگر قیمت های نفت افول کند، کشور با کسری بودجه مواجه می شود که باید این کسری به نحوی جبران شود. یکی از راه های جبران کسری بودجه افزایش قیمت دلار است که می تواند باعث افزایش تورم در بخش مسکن و رشد قیمت های طلا شود. در اینصورت افرادی که تحلیل درستی از شرایط ندارند، به سمت این بازارها می روند و این امر جذابیت بورس را کاهش میدهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر