بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۰ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر : ۵۲۴۵۷
مهر: افزایش قیمت سکه و دلار در بازار، پرداخت وام 100 میلیون تومانی به مسکن افراد مرفه، تابستان بدون جیره‌بندی آب، نحوه صلاحیت مدیران بانکی، 7 معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت و نیز اجرای طرح استادشاگردی از جمله مهمترین عناوین خبری هفته گذشته در اقتصاد ایران هستند.

اقتصاد در هفته‌ای که گذشت شاید روزهای آرامی را تا سه شنبه سپری کرد تا اینکه قیمت سکه به حدود نیم‌میلیون تومان رسید و بازارش متلاطم شد. هم اکنون نیز این ناآرامی در بازار ادامه دارد.
خیز سکه به سمت نیم میلیون تومان

با افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی و نوسان لحظه ای آن، قیمت طلا و انواع سکه در بازار داخلی افزایش یافت، نرخ دلار هم با روندی صعودی در بازار آزاد به 1195 تومان رسید. بانک مرکزی روز گذشته قیمت هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید را برای عرضه در شعب بانکی با احتساب مالیات بر ارزش افزوده 474 هزار و 240 تومان، نیم سکه را 237 هزار و 120 تومان و ربع سکه را 133 هزار و 120 تومان اعلام کرد.

همچنین قیمت هر دلار بانکی از سوی بانک مرکزی با کاهش اندکی 1056 تومان تعیین شد، نرخ دلار در بازار آزاد هم روندی افزایشی را در پیش گرفت و از 1178 تومان دیروز با 17 تمان افزایش به 1195 تومان رسید.

آغاز پرداخت وام 100 میلیون تومانی ساخت مسکن اقشار مرفه

رئیس کانون سراسری انبوه سازان از اجرایی شدن تسهیلات 50 و 100 میلیونی تومانی برای ساخت مسکن اقشار مرفه در 6 ماهه دوم سال خبر داد و گفت: به تازگی بانک ملی هم برای انعقاد چنین تفاهم نامه ای با انبوه سازان ابراز تمایل کرده است.

ایرج رهبر درباره ارائه تسهیلات 50 میلیون تومانی و 100 میلیون تومانی ساخت مسکن به انبوه سازان گفت: این تسهیلات در قالب عقود مشارکتی و با نرخ سود واقعی محاسبه می شود و پس از ساخت یک واحد به خریدار انتقال می یابد. وی با اشاره به اینکه این تسهیلات به دنبال تفاهم نامه انبوه سازان با بانک مسکن در خردادماه ارائه می شود، بیان کرد: تسهیلات ساخت مسکن به تمامی انبوه سازانی که عضو این کانون هستند و رتبه بندی شده اند تعلق می گیرد.

قول دولت برای خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان

قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی وزارت بازرگانی از مصوبه ستاد تنظیم‌بازار برای تامین و توزیع گسترده جو به قیمت تعادلی خبر و اطمینان داد: بعد از اتمام ماه مبارک رمضان، دولت برای خرید مرغ مازاد تولیدکنندگان وارد عمل خواهد شد.

حسین مدرس‌خیابانی گفت: ستاد تنظیم بازار به منظور حمایت از تولید داخلی و ایجاد تعادل در بازار نهاده‌های دامی، مصوب کرد که شرکت پشتیبانی امور دام از طریق اتحادیه‌های تعاونی و تشکل‌های تولیدی دامداری، جو را به قیمت تعادلی و به صورت گسترده توزیع کند.

تابستان بدون جیره‌بندی آب

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با تشریح آخرین وضعیت بارندگی‌ها در کشور گفت: علیرغم کاهش بارش‌ها نسبت به متوسط درازمدت و نیز سال گذشته، تاکنون نوبت‌بندی آب در هیچ یک از شهرهای کشور نداشته‌ایم.محمدرضا عطارزاده گفت: تا به حال حدود متوسط بارش‌ها در کشور 184 میلی‌‍متر بوده است که در مقایسه با درازمدت 40 ساله، 23 درصد کاهش و نسبت به سال گذشته، 20 درصد کاهش را نشان می‌دهد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا افزود: اثرات این کم‌بارشی عمدتا در روان‌آبها کشور را دچار بحران بیشتری کرده؛ به نحوی که حدود 54 تا 60 درصد کاهش روان‌آب را در رودخانه‌ها، چشمه‌ها و قنات‌های کشور رقم زده است. وی تصریح کرد: بر این اساس، در ورودی سدها حدود 25 درصد کاهش داشته که در این راستا تلاش شده تا با مدیریت بر منابع آبی بتوان، وضعیت تامین آب در حوزه شرب، صنعت و کشاورزی به خوبی صورت گیرد.

جزئیات نحوه بررسی صلاحیت مدیران بانکی

رئیس شورای عالی هماهنگی مدیران عامل بانکهای دولتی از ارسال پرسشنامه‌هایی توسط بانک مرکزی برای مدیران بانکی خبرداد و گفت: بانک مرکزی از فعالیت مدیران واجد شرایط در نظام بانکی کشور استقبال و این افراد را تائید می‌کند، افرادی هم که واجد شرایط نباشند، به نحو مقتضی این موضوع به اطلاع آنها خواهد رسید.

محمودرضا خاوری با تاکید بر اینکه اما بانک مرکزی باید از این ابزار به درستی و با شیوه های صحیح بهره برداری کند تا اثر بخش باشد، تصریح کرد: تصور نمی کنم که هیچ یک از مدیران نظام بانکی با تائید صلاحیت بانک مرکزی مخالفت داشته باشند. وی افزود: بخشی از سرمایه موجود در بانکها متعلق به سهامداران و بخشی سپرده های مردمی و متعلق به آنها است.

خاوری تاکید کرد: ایجاب می کند که بانک مرکزی در آغاز فعالیت یک بانک و یا یک مدیر بانکی از ابزار تائید صلاحیت به درستی استفاده کند. وی از ارسال پرسشنامه هایی توسط بانک مرکزی برای مدیران نظام بانکی خبرداد و بیان کرد: بانک مرکزی این پرسشنامه ها را قطعا بررسی می کند و با معیارهای یک مدیر بانکی تطبیق می دهد.

سود بازرگانی واردات تلفن همراه 6 درصد شد

براساس جدیدترین تصمیم دولت، سود بازرگانی تلفن همراه از 21 به 6 درصد کاهش یافت. مهدی ابویی معاون ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ابلاغ کاهش تعرفه واردات گوشی تلفن همراه از سوی دولت خبرداد و گفت:هیئت وزیران در جلسه 16 مردادماه 1390 بنا به پیشنهاد این ستاد، سود بازرگانی گوشی تلفن همراه را از 21 درصد به شش درصد کاهش داد که این مصوبه یکی از اقدامات اساسی دولت در پیشگیری و کنترل قاچاق این کالا محسوب می‌شود.

بدهی 300میلیارد تومانی ایرلاین‌ها بابت سوخت

معاون وزیر نفت از بدهی بیش از 300 میلیارد تومانی شرکتهای هواپیمایی داخلی به وزارت نفت خبر داد و گفت: کمر پالایشگاهها به دلیل فروش سوخت نسیه به هواپیماها خم شده است. علیرضا ضیغمی درباره میزان بدهی شرکتهای هواپیمایی به وزارت نفت، گفت: در حال حاضر شرکتهای هواپیمایی بیش از 300 میلیارد تومان بدهی دارند.

وی با اعلام اینکه شرکت ملی پالایش و پخش نفتی به نیابت از پالایشگاهها مسئول وصول بدهی های نفتی ایرلاین ها را بر عهده دارد، تصریح کرد: پالایشگاهها به عنوان یک بنگاه اقتصادی در شرف واگذاری به بخش خصوصی توان این حجم از بدهی را ندارد.

صدور 5500 برچسب تخفیف عوارض در آزادراه تهران-پردیس

معاون شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل از صدور 5500 برچسب تخفیف عوارض آزادراه تهران-پردیس برای ساکنین خبر داد و گفت: با ساخت ادامه آزادراه تا جاده هراز، با افزایش تقاضا در این مسیر روبرو می‌شویم.

علی الله‌وردی درباره عدم تمایل رانندگان برای عبور از آزادراه تهران -پردیس به دلیل عوارض بالای این آزادراه، گفت: بخش خصوصی و بانک با همکاری دولت آزادراه تهران پردیس را ساختند؛ بنابراین باید برگشت سرمایه و عوارض در آن تعریف شود. وی با بیان اینکه عوارض این آزادراه 5 ماه رایگان بود، اظهار داشت: برای تشویق سرمایه گذاران و بخش خصوصی برای ساخت آزادراه‌ها نمی توانیم عوارض آزادراه تهران- پردیس را کاهش دهیم، ضمن آنکه این عوارض برای ساکنین یک سوم است و تاکنون 5500 برچسب تخفیف دریافت عوارض برای ساکنین از سوی شرکت بهره بردار صادر شده است.

7 معاونت وزارت صنعت و تجارت نهایی شد

معاون وزارت بازرگانی اعلام کرد: 7 معاونت "برنامه‌ریزی و توسعه"، "پشتیبانی و توسعه مدیریت"، "هماهنگی و امور مجلس"، "بازرگانی داخلی"، "امور صنایع"، "امور معدن و صنایع معدنی" و "فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی" برای وزارت صنعت، معدن و تجارت نهایی شد.

محمود دودانگه با اشاره به نهایی شدن چارت سازمانی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت گفت: بر این اساس، ایجاد 7 معاونت برنامه‌ریزی و توسعه، پشتیبانی و توسعه مدیریت، هماهنگی و امور مجلس، بازرگانی داخلی، امور صنایع، امور معدن و صنایع معدنی و معاونت فناوری اطلاعات و تجارت الکترونیکی نهایی شده است.

طرح"استاد شاگردی"در دستور کار

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از تزریق 100 میلیارد تومان از منابع صندوق نوآوری و شکوفایی در توسعه فناوری در سال جاری خبر داد و گفت: تقویت حضور نیروی ماهر در بازار کار برای افزایش بهره وری و تولید رقابتی از نتایج توسعه فناوری است.
محمدحسین فروزان مهر گسترش و احیای طرح "استاد شاگردی" را یکی از برنامه های اصلی و مورد پیگیری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد و گفت: این موضوع هم اکنون در دستور کار پیگیری است. معاون توسعه اشتغال و سرمایه انسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: از این طریق می توان امیدوار بود که یک ظرفیت عظیمی برای توسعه فرصت های اشتغالی در کشور فراهم شود.

ابلاغ بخشنامه وام 20 میلیون تومانی خرید مسکن، امروز

بانک مرکزی اعلام کرد: بخشنامه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از محل صندوق پس انداز بانک مسکن تا پنجشنبه هفته جاری ابلاغ می‌شود. سیدعلی اصغر میرمحمد صادقی مدیر اعتبارات بانک‌مرکزی با بیان این مطلب گفت: تمام مراحل کارشناسی، اداری و اخذ موافقت‌های لازم درخصوص پرداخت این تسهیلات انجام شده و بخشنامه افزایش سقف تسهیلات حداکثر تا پایان همین هفته به بانک مسکن ابلاغ خواهد شد. وی افزود: بخشنامه افزایش سقف تسهیلات خرید مسکن از 18 به 20 میلیون تومان هنوز ابلاغ نشده است که تا پنجشنبه هفته جاری ابلاغ می‌شود.

قرارگاه خاتم الانبیا، جایگزین سرمایه‌گذاران خارجی

وزیر جدید نفت تاکید کرد که قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء(ص) باید کارهای کوچک و متوسط را به بخش خصوصی بسپارد و در جایگاه بالاتری قرار گیرد به طوری که جایگزین شرکت های بزرگ خارجی شود.

رستم قاسمی اظهار داشت: کارهای بسیار زیادی هنوز در کشور باقی مانده است و تا سند چشم انداز از نظر زمانی فاصله زیادی نداریم اما از نظر حجم کاری، کارهای گسترده ای باقی مانده است و عقب ماندگی‌های زیادی داریم که با این فاصله زمانی و با انجام روال عادی کارها قطعاً جبران این عقب ماندگی میسر نیست. وی تصریح کرد: ما باید با روحیه جهادی و انقلابی کار کنیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر