بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۳:۰۲
مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری گنجینه بهمن عنوان کرد:

حفظ سرمایه جذب شده ، مهمترین نکته پیش روی صندوق ها است

در ریزش بازار حجم ابطال واحد ها افزایش می یابد و ضامن صندوق نیز کمک چشمگیری به آنها نمی کند . در نتیجه این صندوق ها هستند که باید برای جبران کمبود نقدینگی اقدام به فروش سهام کنند و ماهیت صندوق ها نیز همین است .
کد خبر : ۵۲۶۰۹

با افزایش روزافزون تعداد صندوق های سرمایه گذاری در بازار سرمایه ، تأثیر و نقش آنها بر صعود و نزول بازار بیش از پیش هویدا می شود و این امر مسئولیت و نحوه عملکرد مدیران سرمایه گذاری را در راستای حفظ نقدینگی روانه شده به سمت بازار سهام سنگین تر می کند.

محمد مرادی ، مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری گنجینه بهمن در همین رابطه و با اشاره به ارزش بیش از هزار میلیارد تومانی صندوق های سرمایه گذاری در خصوص میزان اثر گذاری آنها بر بازار ، در گفتگو با خبرنگار بورس نیوز تصریح کرد : بازار تجربه رویارویی با این حجم از صندوق ها را تا کنون نداشته و در این بین برخی از صندوق های سرمایه گذاری احساسی عمل می کنند که جزو ماهیت آنها است. چرا که در ریزش بازار حجم ابطال واحد ها افزایش می یابد و ضامن صندوق نیز کمک چشمگیری به آنها نمی کند . در نتیجه این صندوق ها هستند که باید برای جبران کمبود نقدینگی اقدام به فروش سهام کنند و ماهیت صندوق ها نیز همین است . البته بازار به تدریج شناخت خود را نسبت به صندوق افزایش داده و رفتارهای عقلانی تر از خودش نشان می دهد.

حفظ سرمایه جذب شده مهمترین نکته پیش روی صندوق ها است

مدیر سرمایه گذاری صندوق سرمایه گذاری گنجینه بهمن مهمترین نکته را در چنین شرایطی در ارتباط با صندوق ها حفظ سرمایه های جذب شده در صندوق ها دانست و تصریح کرد: بخش عظیمی از سرمایه ای که وارد صندوق ها می شود، سرمایه تازه واردی است که اگر سرمایه گذار تجربه منفی و نامناسبی از عملکرد صندوق ها داشته باشد، به طور کامل از بازار سرمایه خارج می شود که این هم به ضرر بازار و هم به ضرر صندوق ها است و می توان آن را با مشاوره های تخصصی سرمایه گذار برای داشتن نگاهی میان مدت و یا بلند مدت به بازار رفع کرد و اجازه خروج این منابع مالی از بازار را نداد. چرا که با خروج این حجم از پول ، امکان بازگشت مجدد آن به بازار سخت است و این دید کل جامعه را نسبت به بازار سرمایه منفی می کند و باید توجه داشت که هرچه نقدینگی بیشتری وارد بورس شود، بازار صلابت بیشتری برای رشد خواهد داشت.

بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه گذاری است

وی با اشاره به اینکه مشکل اصلی صندوق ها نگاه کوتاه مدت و کسب بازدهی از طریق انتخاب سهم های پر ریسک است، بیان داشت: سرمایه گذاری با نگاه کوتاه مدت و کسب بازدهی پر ریسک نمی تواند انتظارات سرمایه گذار را فراهم آورد. با تغییر این نوع نگاه، می توان دریافت که بازار سرمایه بهترین محل برای سرمایه گذاری است و با بررسی پیشینه آن می توان این نکته مهم را مشاهده کرد که بازار سرمایه ارزش پول را از 100 تومان در سال 79 به 1400 تومان در سال 89 افزایش داده است.

در حالیکه در بازارهای موازی مثل بازار ارز، طلا و مسکن ارزش هر 100 تومان تنها به حدود 500 تومان رسیده است و این ، گسترش و توسعه بازار سرمایه را در مقابل دیگر بازارها طی این سال ها نشان می دهد.

مرادی، در خصوص نحوه عملکرد مدیریتی صندوق سرمایه گذاری مشترک گنجینه بهمن به عنوان یکی از صندوق های فعال در بازار سهام گفت : صندوق سرمایه گذاری مشترک گنجینه بهمن از اوایل اردیبهشت ماه سال 89 فعالیت خود را آغاز کرده و با کسب 67.8 درصد بازدهی از آغاز فعالیت تاکنون رتبه نخست را در بین صندوق های سرمایه گذاری به دست آورده است.

وی در خاتمه کسب بازدهی برای صندوق های سرمایه گذاری را منوط به شرایط حاکم بر بازار دانست و در خصوص صندوق سرمایه گذاری گنجینه بهمن افزود: نوع فعالیت سرمایه گذاری و اساسنامه این صندوق دامنه فعالیت ما را محدوده کرده است، چرا که حضور در معاملات آتی و بازارهای موازی برای این صندوق امکان پذیر نیست تا از طریق آنها بتوانیم در زمان ریزش بازار ریسک حاصل از سرمایه گذاری روی سهام را کاهش دهیم ، اما با در اختیار گرفتن پرتفویی شبیه کل بازار توانسته ایم در بین سایر صندوق ها به بالاترین بازدهی از ابتدای فعالیت تاکنون دست یابیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر